monitor setup voor inear (drummer), advies?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4524

Originally posted by RayM
    Jij hebt wel een heel negatief beeld van de gemiddelde geluidstechnicus...
    het gaat niet om de gemiddelde.

een band is net zo goed als hun slechtste optreden.
    (of "een reputatie komt te voet en gaat te paard")
    Als jij een (1) keer een avondje met feedback en valse zang op de verkeerde plaats staat, dan kun je jouw band opdoeken.
    Eigen apparatuur die je band minimaal voldoende monitoring voorziet om een optreden te overleven is rechtstreeks investeren in bestaansrecht.

vergelijking
    Je hebt in principe ook geen zekeringkast en aardlekschakelaar nodig om stroom uit een 32A kast te halen naar je PA..... Maar die keer dat het wel nodig is geeft een dermate overtuigende reden. Dat je die bankbiljetten met liefde op wat spulletjes kapotslaat.
    lekker belangrijk!

Comment

• NesCio01
      • May 2010
      • 1987

Originally posted by PvG
      Nes, dit is niet future-proof: steeds meer geluidsboeren zullen 2 digitale stageboxen (Behringer S16s, Roland S1608s, A&H AR2412/84) neerleggen om kabel wir war te verminderen. Dus met één analoge split aankomen is dan niet handig...
      Ik zie dus echt geen verschil of je een lijntje rechtstreeks in een D-rack
      (om maar een nog niet genoemd digitaal stagebox te noemen) inplugt
      of dit lijntje eerst split en dan er in stopt.

Jakkes heeft dat juist gepost:
      Originally posted by jakkes72

Het idee van Purplehaze om te werken met een IEM is ook wel aardig,
      je kunt zelfs het signaal van de bodypack in je eigen tafel stoppen.
      Vraag dan wel om een split van de zaalmix, anders kost het de FOH-tech
      weer 2 auxes.
      Komt wel bij dat dit dus extra €€ is op de splitter en eigen tafel,
      dus split je eigenlijk net zo makkelijk L+R uit de tafel, voordat dit het
      speakermanagement ingaat (uitgaand dat dat back- of sidestage staat)?

grtz

Nes
      Last edited by NesCio01; 30-08-13, 16:23.
      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• PvG
        • Sep 2012
        • 979

Originally posted by NesCio01
        Stel ik doe het geluid. Dan leg ik een S16 neer bij de drummer (voor drums en alles wat direct naast hem staat) en een S16 voor aan de zijkant van het podium (voor zang en alles wat meer vooraan op het podium staat). "drummer" wil (bijna) de hele band op zijn in-ear. Met een analoge split mag hij dus op 2 plaatsen splitsen: hij wil nl. ook de zang... Het is dus tegen de tijdgeest in. We gaan naar digitale stageboxen om de inputs neer te leggen waar we ze nodig hebben. Als hij een P16I zou aanleveren krijgt hij van mij of ultranet of 8 submixes/direct outs op de S16 naast hem.
        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• NesCio01
          • May 2010
          • 1987

Originally posted by PvG
          Het is dus tegen de tijdgeest in. We gaan naar digitale stageboxen om de inputs neer te leggen waar we ze nodig hebben.

Sorry PvG, ik zie m nog steeds niet.
          De tijdgeest gaat hier niet op, of liep ik altijd al vooruit?
          Ik heb gewoon altijd al 2 of 3 stageboxen (analoog) on stage.
          Ik geloof ook niet dat dat een reden is geweest om digitaal te gaan.

Wanneer ik 2 boxen on stage verspreid en de drummer wil uit beide
          lijntjes splitsen, dan moet hij daar eigenlijk zelf de benodigde
          splitters en bekabeling voor meenemen.
          Natuurlijk inventariseer ik van te voren, denk mee, verzin zelfs
          oplossingen, maar dat houdt soms wel eens op.

Lade 2 zit echt al bomvol met 'voor het geval het nodig is' dingetjes.

grtz

Nes
          Last edited by NesCio01; 30-08-13, 19:50.

Comment

• jakkes72
            • Dec 2003
            • 1015

Originally posted by NesCio01

Jakkes heeft dat juist gepost:

Wat ik gepoogd heb te verbeelden is dat drummer wel bron 3 en 4 wil hebben in zijn mixer, maar niet de andere bronnen.
            Mij maakt het niet zoveel uit waar er gesplit word, als er maar zo min mogelijk chaos gemaakt word... ipv dat ik digibox 1 (ch1-16) bij de drummer, en digibox 2 bij de amps neerleg, plaats ik beide digiboxen bij de amps.
            Ik pak dan een 16 ch stagesnake, welke ik bij de drummer neerleg, en de xlr'en patch op digibox 1 (ch1-16). Drummer legt zijn splitter dan ook neer bij de digiboxen, en ik vraag hem welke bronnen hij wil binnenkrijgen op zijn mix. Als hij Kick, Snare, OH, Bas, Piano, gitaar en zang wil, patch ik de betreffende kanalen op zijn splitter. Vervolgens vraag ik HEM om patch snoeren van de splitter naar de digiboxen.

Comment

• drummerke
              • Oct 2006
              • 432

veel geld uitgeven voor je eigen mix en in dr zaal nog steeds een slecht geluid

Comment

• jakkes72
                • Dec 2003
                • 1015

Dat vraag ik me ook wel eens af als ik een drummer op een giga mooi drumstel zie spelen welke niet (goed) gestemd is en nauwelijks kan drummen.....

Comment

• drummer
                  • Aug 2013
                  • 11

Nogmaals bedankt voor de discussie. Ik lees elke post aandachtig en probeer er iets uit te halen.

Of ik nou een Behringer P16-m systeem, een analoog mengtafeltje, of iets dergelijks aanschaf, het probleem zit hem in de connectiviteit: waar haal ik het signaal weg...

Splitten lijkt de beste optie, vanwege het feit dat auxen, inserts, en direct-outs in verschillende formaten (pre-post) en in verschillende hoeveelheden voorkomen. Daarnaast zijn deze vaak al in gebruik en in de meeste gevallen staat de FOH in de zaal.

Ik wil eigenlijk zo min mogelijk "rommelen" in de infrastructuur van het aanwezige geluidsbedrijf. Ten eerste vind ik het onfatsoenlijk om de verwachting te hebben dat een technicus zijn hele infrastructuur op de schop gooit om dat een of andere drummer zo nodig zijn in-ear wil mixen. Maar daarnaast worden de risico's op prikfouten, storingen, etc. groter. Al helemaal te bedenken dat we soms maar 10 minuten ombouw tijd hebben.

Ondanks dat sommige mensen het niet met me eens zijn denk ik met de volgende signalen weg te kunnen komen om voor mezelf een bruikbare in-ear mix te kunnen maken:

1. Kick
                  2. Bas
                  3. E-gitaar 1
                  4. E-gitaar 2
                  5. A-gitaar
                  6. Zang
                  7. Percussie 1
                  8. Percussie 2
                  ST1 Keys
                  ST2 Click (lokaal)

Splitten is daarbij het fijnst, maar zoals al aangegeven zijn er steeds meer systemen waarbij de stageboxen op verschillende plaatsen op het podium liggen.

Wat ik zou kunnen doen is het volgende: Er vanuit gaan dat alleen drums (+eventueel bas) op de stagebox bij het drumstel zitten. Ik zou dan met 2 losse splitters makkelijk 2 lijntjes naar mijn mengtafel kunnen maken, aangezien dat allemaal bij elkaar in de buurt ligt. De rest van de signalen haal ik dan bij het andere stageblock met 8-parig multikabeltje.

Originally posted by DJ Antoon
                  Daarom mijn betoog om het simpel te houden gewoon hard splitten, geen trafo's. En het geld wat je daar mee bespaart uitgeven aan goede connectoren, als je set er goed en verzorgd uitziet dan is menige geluidsman niet te beroerd...
                  Is verder iedereen het hiermee eens?

Comment

• jakkes72
                    • Dec 2003
                    • 1015

Met de ST1 (keys) kun je mist in gaan bij het splitter op de wijze zoals ik het voorstel aangezien het daar allemaal microfoon signaal is, en geen lijnsignaal wat uit de Keys komen (er word vaak een DI gebruikt).

Mocht je een keer bij mij op een podium staan zou ik graag zo'n soort zin in een email tegenkomen:
                    " IVM gebruik eigen in-ear systeem van de drummer zouden we het op prijs stellen dat er een stage box op 1 centraal punt op het podium licht, met patchmogelijkheid. Wij nemen een hardwired splitter mee waarop we onderstaande kanalen hard willen splitten: [lijst]. De splitter bestaat uit een stagebox met daarop XLR-Male en Female chassisdelen. Wij kunnen zelf kabels meenemen zodat de uitgang van de splitter op uw stagebox aangesloten kan worden."
                    Stel je zou dan een tekening/stageplot mee sturen, dan zal menig bedrijf dit snappen. Als ze het niet snappen zullen ze vast met vragen komen.
                    In sommige gevallen zal een bedrijf wellicht ook een splitmogelijkheid hebben. Dan is het een kwestie van hun stagebox xlr'en patchen naar jou splitter.

Comment

• PvG
                      • Sep 2012
                      • 979

Nou ja, succes, bij mij zou je er niet tussen komen. Ik probeer het podium opgeruimd te houden door 2 stageboxen te plaatsen en vanwege een in-ear setje voor een drummer worden er weer de nodige kabels heen en weer gelegd... Van mij zou je 8 line outs met submixes naast je drums krijgen, meer niet. Je doet het toch nooit 100% goed. Kies de oplossing die het best past bij de geluidsbedrijven waar jij vaak mee werkt.
                      As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Ik sluit me aan bij PVG, ik vraag me ook af hoe je dat gaat doen, volgens mij zitten muzikanten op een podium om muziek te maken en zijn technici om de diverse mixen te verzorgen.
                        Misschien handig om de technicus een drumstel te geven, kan hij invallen wanneer jij bezig bent met je monitor mix.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• jakkes72
                          • Dec 2003
                          • 1015

Originally posted by PvG
                          Ik probeer het podium opgeruimd te houden door 2 stageboxen te plaatsen en vanwege een in-ear setje voor een drummer worden er weer de nodige kabels heen en weer gelegd...
                          Doe ik net zo goed..., er zit alleen een 16 ch stagebox tussen.... IPV van een kabel vanaf de zijkant naar de drummer voor mijn digi-box, gaat er 1 stagesnake naar AMPS, en 1 8 parige terug naar de drummer.. Over het algemeen is er nog wel ruimte voor een splitter bij de AMPS.

Originally posted by PvG
                          Van mij zou je 8 line outs met submixes naast je drums krijgen, meer niet.
                          Daar moet je complete systeem ook maar op toegerust zijn. Als de drummer zijn eigen spul wil aansluiten omdat hij mijn mix niet vertrouwd, dan gaat hij nu zijn ***delijke gang maar. Ondanks die line outs gaat het signaal dus wel post-gain/HPF/EQ/Mute (haal door wat niet van toepassing is) naar de outputs bij de drummer. Toch weer een afhankelijkheid die ik er liever niet tussen wil hebben. Met een hardwire splitter heb je dat soort gezeur niet, alleen is het met het opbouwen wel een kwestie van communiceren.

Originally posted by PvG
                          Je doet het toch nooit 100% goed. Kies de oplossing die het best past bij de geluidsbedrijven waar jij vaak mee werkt.
                          Dat is een zeer correcte samenvatting van deze 6 pagina lange draad..
                          In mijn setup heb ik er geen bezwaar tegen als het zou gaan zoals ik het uit een gezet heb. Voor een ander kan dat heel anders zijn.

Comment

• jakkes72
                            • Dec 2003
                            • 1015

Originally posted by MusicXtra
                            Ik sluit me aan bij PVG, ik vraag me ook af hoe je dat gaat doen, volgens mij zitten muzikanten op een podium om muziek te maken en zijn technici om de diverse mixen te verzorgen.
                            Misschien handig om de technicus een drumstel te geven, kan hij invallen wanneer jij bezig bent met je monitor mix.
                            Als een drummer/muzikant van te voren mee wil denken, en het kan me een extra klus opleveren wil ik wel een extra stagesnake mee nemen.

Comment

• NesCio01
                              • May 2010
                              • 1987

Voor mij gelden er eigenlijk 2 zaken:

- Krijg ik alles schoon en bromvrij aangeleverd zodat ik
                              vanaf FOH een mix kan maken,
                              - Hoe please ik de individuele muzikant opdat hij/zij
                              de beste performance kan geven.

Hoe beter je als muzikant on stage in je vel zit,
                              des te beter zal je performance zijn. Als dit voor jou
                              betekent dat je een goede en mooie mix op je oortjes
                              wilt en je deze het liefst zelf maakt, waarom niet?
                              (Bij Aviom, Roland en de i-Pad varianten gaat het niet anders)

Het liefst krijg ik eerst alles zelf binnen (voor mijn eigen zekerheid)
                              om het dan terug te kunnen geven. Dat is dan ook de reden
                              dat ik mijn (analoge) multi geheel dubbel heb uitgevoerd (hard).
                              D.I.'s hebben allen een loop out.

Hoe opgeruimder een stage is, des te beter is het werkbaar,
                              maar dit is pas mijn secundaire taak.
                              Verder geldt ook hier dat er samen-ge-leefd mag worden en
                              ook samen-ge-werkt.

Suc 6 met het zoeken naar de beste oplossing.

(zoals door velen al geschreven: bezuinig niet op budget-
                              connectoren en -kabel. Daar krijg je on the road echt spijt van).

Grtz

Nes

Comment

• shure-fan
                                • Sep 2003
                                • 1046

Ik ben het eens met de reactie van Nes hierboven dat je als soundprovider een muzikant de beste ervaring ever moet kunnen geven, of te wel je ten dienste maken van de optredende muzikant.

Wat hierbij wel vaak kan helpen (en dat is een reactie die ik hier nog niet gehoord heb, of misschien overheen gelezen)
                                COMMUNICATIE...

Drummer neemt ruim van te voren contact op met soundprovider en geeft aan gebruik te maken van een monitor setje, vervolgens kan besproken worden of Drummer alleen zijn draadloos setje meeneemt of een compleet rack met mixer en de hele meuk, of dat de provider alles aanlevert (tegen een eventuele meer / huurprijs) en Drummer alleen een koptelefoon hoeft mee te nemen.

Als dat allemaal besproken is en afgerond is, is het aan Drummer alleen nog om ruim op tijd bij de venue aan te komen voor zijn optreden en daar de lokale technici aan te spreken over eerder gemaakte afspraken.

Als Drummer bij mij zou spelen, zou ik zeggen neem je koptelefoon mee en 2 9volt blokjes dan ben ik tevreden.

Als het optreden goed is gegaan heb ik in de toekomst een kans dat ie me vaker vraagt om monitors te doen
                                en zal hij blij zijn dat ie zelf niet veel extra's mee hoeft te slepen
                                Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

Working...