kan je niet beter gaan voor een goeie foh en stage technicus dan zelf vele euros uit te gevrn voor uw monitormix?
monitor setup voor inear (drummer), advies?
Collapse
X
-
Als ik voor jouw dilemma stond, maakte ik een stageblock
waarin alle inputs ook een output heeft. Als je dit block voorziet
van 2 multiconnectoren (LK85?) en je zorgt voor 2 spinners van
10 meter?, dan kun je met die spinners zowel naar het stageblock
van de audioboer, als naar jouw eigen tafel.As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.Comment
-
Aan de andere kant: een gitarist brengt altijd een gitaar mee, maar een zangeres bijna nooit een mic. Ik zal 'ns een keer alleen mijn mengtafel meenemen... ;-)
Ik vind dat een beetje serieuze band zelf hun in-ear set op orde moet hebben, want die hebben ze ook nodig om te repeteren!As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.Comment
-
De mengtafel staat bij mij meestal niet in de buurt van het stageblock. Verder vind ik de galm en de delay in de M400 niet helemaal je van het... Galm draait op de MAC (via console out 8) Delay gaat op de SPDIF output, zijn weer 3 outputs op de console die niet gebruikt kunnen worden.Comment
-
Hoeft niet, het gaat om vertrouwen in de techniek en mensen. Als dat in orde is, is een setup zoals TS wil hebben niet noodzakelijk, dan krijgt hij gewoon een (1) output (of 2 voor stereo) en zijn we klaar. Net zoals met een conventioneel monitor systeem. Ik wil best voorzien in een in-ear system, maar dan gaat daar wel een bedrag voor gefactureerd worden voor gebruik van het systeem, en de batterijen (en eventueel de earpluggen als de muzikant daar niet zelf in voorziet ivm hygiene)Comment
-
Oke, even wat achtergrond informatie:
Tot voor kort speelde ik met otoplastieken en gebruikte ik het monitor systeem dat aanwezig was. In sommige gevallen had ik een floormonitor tot mijn beschikking, soms een complete drumfill en soms ook helemaal niets. Ik wil niet negatief zijn, maar vertrouwen in mensen en technici heb ik op voorhand niet. Dat wil niet zeggen dat ik nooit goede geluidstechniekers tegenkom, in tegendeel. Ik heb gelukkig met een aantal zeer professionele en enthousiaste technici mogen werken, die ook de kunst van het communiceren zeer goed onder de knie hebben. Maar ik kom ook op plaatsen waar de lokale hobbyboer aan de gang is.
Ik heb gemerkt dat ik een gevoelig gehoor heb, en die wil ik zo goed mogelijk beschermen. Als ik om een mix van de hobbyboer vraag, dan is het Russische roulette. Dus vandaar dat ik een oplossing zoek waarbij ik zelf controle heb over de signalen. Dat hoeft echt niet per kanaal, maar het zou wel fijn zijn dat ik i.i.g. de kick, bas, gitaar, keys en zang als groepmix onderling kan mixen.
Er zijn een aantal zeer nuttige tips voorbij gekomen, met name de Behringer setup. Ik waardeer de andere reacties, maar ik heb niet het budget om een half PA systeem of infrastructuur te kopen. Ik zoek iets compact, wat in meerdere situaties simpel aan te sluiten is. Dus zowel bij de hobbyboer als de professionele geluidsbedrijven. Maar ook iets waar iedere techneut geen moeite mee heeft dat ik het aansluit.
De tip dat direct-outs post fade kunnen zijn vind ik trouwens een hele goeie! Daar moet je van te voren goed op letten, want in het geval van post fade direct-outs heb je er niets aan.
Mocht ik concluderen dat dit een te ingewikkelde en dure actie is, dan is er misschien nog een optie om zelf een aantal signalen op het podium af te tappen. Wordt dan wel een kabel spaghetti... Maar dat is dan i.i.g. bullet-proof.
Tot nu toe vind ik de Behringer oplossing het mooist, maar ik ben nog niet overtuigd dat die in elke situatie aan te sluiten is.Last edited by drummer; 30-08-13, 08:53.Comment
-
Volgens mij ben je hier het paard achter de wagen aan het spannen.
Hoe geavanceerd je spullen ook zijn, wanneer je daar een technicus achter zet die het niet snapt zal je er nooit lekker mee werken.
In feite is dit hele topic in één zin samen te vatten: Zorg dat je een goede rider hebt en een (vaste) technicus die het spelletje snapt.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Er zijn een aantal zeer nuttige tips voorbij gekomen, met name de Behringer setup. Ik waardeer de andere reacties, maar ik heb niet het budget om een half PA systeem of infrastructuur te kopen. Ik zoek iets compact, wat in meerdere situaties simpel aan te sluiten is. Dus zowel bij de hobbyboer als de professionele geluidsbedrijven. Maar ook iets waar iedere techneut geen moeite mee heeft dat ik het aansluit.
Wat mij betreft altijd kan is een split er tussen, dat is zo gebeurd, moeten ze wel zelf voldoende xlr kabels bij hebben om door te patchen.
Ook lees je dat er vaak bij de drummer een slof ligt, bij een versterker rack, (vaak links of rechts) en als het nog groter is misschien een 3e.
Als je nu zelf de mengtafel bij de drums zet heb je die aansluitingen, en split naar foh. Dan een 8 kanaals snake/splitter erbij voor de andere kanalen en dan ben je bijna altijd klaar. Wil je voor zeker dan heb je nog een 2e snake/splitter standbye, maar met wat losse kabels (en Y kabels) lukt dat ook nog.Comment
-
Je blijft toch overgeleverd aan geluidstechneuten die zelf meegebrachte gear altijd met argusogen zullen bekijken. Vaak geheel onterecht, maar wel begrijpelijk; Zij hebben die spullen niet in beheer en kunnen niet direct aan de buitenkant zien hoe er mee omgesprongen wordt. Niemand zal zich zorgen maken over je gitaarversterker of keyboard. Zodra er echter XLR-aansluitingen in beeld komen, staat de gemiddelde geluidsman op z'n achterste benen. Eigenlijk willen ze dat spul per definitie niet in (de buurt van) hun signaalweg.
Als halverwege de gig opeens de bassdrum er mee ophoudt, zal de geluidsman na de eerste logische checks toch al gauw in de richting van jouw split wijzen. Als vervolgens achteraf blijkt dat op paartje 1 de adertjes hebben besloten om lekker tegen elkaar aan te gaan liggen, blijkt die structurele paranoia niet geheel onterecht. Dan kun je nog zo mooi trafo's er tussen hangen, als het op de ingang al fout gaat dan is het gewoon 'goodbye signaal'. Ik weet dat die kans klein is, maar 0,1% is ook een kans.
De enige mogelijkheid om dit netjes te doen is de omgekeerde constructie. Oftewel dat je een deal sluit met de verhuurder dat zíj altijd zorgen voor een trafo-gescheiden split. Dat jij dus een snake (of bundeltje microfoonkabels) uitrolt met 8 of 16 XLR's en die inprikt op hún blok. Dit houdt voor de verhuurder echter in dat ze dubbel moeten splitten, er zal immers ook nog een reguliere monitortafel staan. Dat zal bij sommige situaties wellicht niet realistisch zijn.Comment
-
Nog een kleine toevoeging; een drummer moet vooral drummen en niet steeds aan allerlei knopjes zitten priegelen om zijn eigen monitormix te maken, nog geen drummer tegengekomen die daar beter door gaat spelen.
Nog erger zijn de drummers die mij alleen een L/R signaal aan willen bieden, die moeten toch echt op zoek naar een andere technicus want ik weiger om op die manier te werken.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Helemaal mee eens, als je zelf wilt en kunt splitten is dat het handigst, maar zorg dan wel voor goede kabel en connectoren. En inderdaad: als er storing op zou treden, is de split het eerste wat er tussen uit gaat..
Het is best mogelijk om in overleg dingen te doen, bv de stageblocken op een plek bij elkaar, maar overleg dan wel (van te voren!!). Er zal wellicht door het bedrijf extra spullen meegenomen moeten worden. Voor mij zou het inhouden een extra stageblok en wat extra patch werk (en kans op storingen, iedere kabel extra is een kleine kans). Maar dan kun je volstaan met een 8/12/16 parige multi van de stageblokken en jou splitter naar jou mixer. Houd wel rekening dat het allemaal microfoon signaal is bij de stageblokken, en waar ook fantoom spanning op kan staan. Je kunt vervolgens je ***delijke eigen gang gaan met je mix.
Wel een tip: ga voor een meer kanalen mixer dan de EPM8, voor je het weet zit die vol.., je hebt immers maar 8 microfoon inputs.
Kleine tekening voor de beeldvorming:
Al het rood gekleurde lever jij, dus ook de patchkabels van jou splitter naar het stageblok van ons.
Nog wel 1 ding: Wel goed dat je er over nadenkt! Maar probeer wat met het advies van hier te doen..Comment
-
Als halverwege de gig opeens de bassdrum er mee ophoudt, zal de geluidsman na de eerste logische checks toch al gauw in de richting van jouw split wijzen. Als vervolgens achteraf blijkt dat op paartje 1 de adertjes hebben besloten om lekker tegen elkaar aan te gaan liggen, blijkt die structurele paranoia niet geheel onterecht. Dan kun je nog zo mooi trafo's er tussen hangen, als het op de ingang al fout gaat dan is het gewoon 'goodbye signaal'. Ik weet dat die kans klein is, maar 0,1% is ook een kans.
Ja als het mis gaat dan is "vreemd" spul altijd verdacht, mijn spul is nooit kapot.
Maar dat is snel gechecked, even de split er tussenuit en testen...Comment
-
Wij hebben een paar jaar geleden voor een mixwizzard monitor gekozen omdat daar de splitter al in zat en je in een keer klaar bent. Voor een vaste band is dit erg makkelijk. De hele band heeft altijd daarmee zonder veel uitleg zijn eigen mix kunnen maken.
Nu zou ik altijd voor een X32 rack sparen (goedkoper)
Of op losse stations gaan.
daar heb je drie smaken van
-MyMix (erg leuk als je oefent en kleine optredens doet!) www.mymixaudio.com
-de behringer route. Goedkoop en veel mogelijkheden als je later groter wil.
-voor de volledigheid : Aviom. Hoewel die eigenlijk geen voorsprong heeft op behringer. Behalve het feit dat je makkelijk bijhuurt als je echt grote setups nodig kan hebben. www.aviom.comLast edited by showband; 30-08-13, 10:37.lekker belangrijk!Comment
-
Je blijft toch overgeleverd aan geluidstechneuten die zelf meegebrachte gear altijd met argusogen zullen bekijken. Zodra er echter XLR-aansluitingen in beeld komen, staat de gemiddelde geluidsman op z'n achterste benen. Eigenlijk willen ze dat spul per definitie niet in (de buurt van) hun signaalweg.Heerlijk die stilteComment
-
wat ook nog zou kunnen, zonder allerlei splitgedoe, kiezen voor een wat andere goedkopere benadering:
Een bodypack met een goede koptelefoonversterker , ingebouwde limiter zoals de Fischer Amps In Ear Body Pack XL.
Je kunt hierop een mono of stereo mix ontvangen van de mengtrafel en hierop nog zelf een (condensator) microfoon aansluiten voor bijvoorbeeld "more me" zodat je altijd nog onafhankelijk van de aangeleverde mix het geluid van de eigen microfoon kunt toevoegen...
Zo heb je altijd nog een soort van veiligheidsklep als de aangeleverde monitormix niet echt geweldig is. Maar dit kan ook de zaalmix zijn natuurlijk waar je wat aan toevoegt...
Misschien een idee?Comment
Comment