end fire cardiod sub

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ericsamandj
    • Jul 2010
    • 414

Ik weet dat het vloeken in de kerk is maar is voor op de carnavalswagen.
    vanwege plaatsgebrek kunnen de subs alleen achter elkaar staan.
    Dan zet ik ze 1 meter h.oh. Uit elkaar en geef de voorste 2,9 s delay?

Comment

• PvG
      • Sep 2012
      • 979

Ja, aan de voorzijde telt het dan in fase op, maar aan de achterkant ontstaat een dip rond de 86 Hz.
      As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• Timo B Geluidstechniek
        • Jun 2014
        • 456

hangt een beetje van je sub af (front loaded hoop ik geen horn oid?) maar met 1mt front to front +/- 2.85 a 2.9ms als je mazzel hebt.
        Als je de mogelijkheid hebt tot meten: doen en verifiƫren of die tijd klopt. Je komt nog wel eens bedrogen uit als je het niet na meet zeg maar ;-)
        bv. In map on line kwam ik met de USW1p meestal op zo'n 2.8 a 2.9ms uit maar voor het echie met de USW1p was het meestal 3.5ms vandaar de opmerking betreffende meten

Verder staat er het e.e.a. her en der op het net oa. op mijn blog.....
        So here’s a little follow up on the CSA post from a week ago. This time it’s a End Fired Array and a End Fired Special.

I did a article on End fired sub array’s more than a year ago but only in Dutch so now the English version . The end fired sub array has the advantage of summation in front of the array and cancela…

en her en der wat experimenten met All-pass filters ipv delay. Dit kan een soort van erg goed uitpakken maar daar moet je voor meten daar het anders niet te doen is om het voorzichtig te brengen....
        Last edited by Timo B Geluidstechniek; 12-01-16, 23:00.
        Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

Comment

• Ericsamandj
          • Jul 2010
          • 414

Het zijn inderdaad frontloaded subs (gsub). Meten zal hem helaas niet worden, maar dan schiet het wel erg ver door voor een vereniging.

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Ga je het zonder meten doen dan kun je er voorzichtig vanuit gaan dat het ietsje meer delay is dan de afstand tussen de fronten van de subs, dit omdat het geluid van de achterste wel om de voorste moet.
            Timo, volgens mij is het met hoornloaded subs, mits je identieke subs gebruikt, precies hetzelfde spelletje omdat voor beide subs eenzelfde latency geldt door de hoorn.
            Of zie ik nu iets over het hoofd?
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Timo B Geluidstechniek
              • Jun 2014
              • 456

Daar moet ik het antwoord even op schuldig blijven daar ik me het niet kan voorstellen (is laat vandaar dus misschien...;-).
              Verder heb ik nog nooit een end fired array gebouwd met hoorn subs daar het meestal niet nodig is daar het level aan de achterkant al een stuk lager is.
              Wel zie ik in de frequentie respons van een end fired aan de achterkant een piek in de frequentie respons aan de bovenkant van het bereik rond de 140-200Hz bij in onderstaand voorbeeld 900LFC's
              Laat dit nu net een frequentie gebied zijn wat bij hoorn subs een soort van aanwezig is....(als je er niks aan doet en hangt af van welke systeem)
              Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by Timo B Geluidstechniek
                Verder heb ik nog nooit een end fired array gebouwd met hoorn subs daar het meestal niet nodig is daar het level aan de achterkant al een stuk lager is.
                Ik ook niet dus vandaar mijn twijfel.

Comment

• qvt
                  • Oct 2009
                  • 721

Zet ze met de frontjes richting elkaar, 50a60 cm ertussen en gas geven maar ;-)
                  There is no substitute for imagination

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Da's geen end fire set-up.

Comment

• knorrepot
                      • Oct 2009
                      • 234

Originally posted by MusicXtra
                      Da's geen end fire set-up.
                      Maar wat wel? En wat heeft dit voor nut?

Ik ken het alleen mbt de nexo RS subs, ivm cardioide opstelling.

Maar welk effect heeft dit met 2 enkele subs tegenover elkaar?

Comment

• PvG
                        • Sep 2012
                        • 979

Door de frontjes bij elkaar te zetten, blijven de afstanden tussen de bronnen beperkt. Maw dat lijkt een betere oplossing dan een end-fired array in dit geval. De afstraling van de subs blijft dan nagenoeg omnidirectioneel. Dit lukt tot ca 6 a 8 subs. Met meer worden de afstanden toch weer te groot waardoor je uitdovingen krijgt.
                        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Je creƫert op die manier met meerdere subs alsnog een puntbron.
                          Da's dus een van de redenen dat ik voor mijn subs een zo klein frontaal oppervlak heb, kun je er meer clusteren voor het gaat bundelen en blijft de koppeling bij meer subs beter.

Comment

• Timo B Geluidstechniek
                            • Jun 2014
                            • 456

4 tot 8 subs op een trailer voor carnaval.....Wat is daar nou eigenlijk nog leuk aan

Ik begin een oude l*l te worden geloof ik ;-)

Comment

• Ericsamandj
                              • Jul 2010
                              • 414

Originally posted by PvG
                              Door de frontjes bij elkaar te zetten, blijven de afstanden tussen de bronnen beperkt. Maw dat lijkt een betere oplossing dan een end-fired array in dit geval. De afstraling van de subs blijft dan nagenoeg omnidirectioneel. Dit lukt tot ca 6 a 8 subs. Met meer worden de afstanden toch weer te groot waardoor je uitdovingen krijgt.
                              Tsja nu begin ik te twijfelen.
                              Wat zou beter zijn?
                              Het gaat me niet om de cancelation, wil gewoon beide subs kunnen gebruiken maar ze kunnen niet naast elkaar, puur in lijn in de lengterichting.
                              Dus end fired, of front to front. maar hoeveel moet er dan tussen en met welke opstelling heb ik de mooiste verdeling?

Comment

• Ericsamandj
                                • Jul 2010
                                • 414

Originally posted by qvt
                                Zet ze met de frontjes richting elkaar, 50a60 cm ertussen en gas geven maar ;-)
                                Wat is in dit geval dan de nul lijn? Op welke afstand zet ik dan de toppen tov de subs?

Comment

Working...