Akoestisch gitaar live uitversterken hoe ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NesCio01
    • May 2010
    • 1987

Om even 'out of the box' te denken,........

Ligt het wel aan de mikes? (als je al een 414 neerzet.........)
    - Hoe zit het met je monitoren, kunnen deze mee in dezelfde kwaliteit
    - Hoe plaats je je monitoren
    - Hoe EQ' je deze monitoren

Voor mij blijft het toch altijd de uitdaging om, zeker in akoestische
    settings, het podiumgeluid zo laag mogelijk te krijgen.
    Soms helpt het enorm, als de ene gitariste om meer volume
    vraagt op de mons, om dan juist niet haar meer te geven, maar de
    overigen wat minder.
    Zo houd je je stage volume lekker laag.

Ik hoop dat je hier wellicht ook wat aan hebt.

grtz

Nes

ps. mocht het er binnenkort van komen, dan wil wel ik eens een
    d:FactoII proberen. Hoewel een zangmike,........ 'jenever can tell'
    Last edited by NesCio01; 19-08-13, 21:23.
    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• hugovanmeijeren
      • Oct 2004
      • 1436

Originally posted by sidefill
      een element in de klankkast voor de monitoren en een mooie condensator voor het zaal geluid. "@ Hugo:heb ik dit goed uit je uitleg begrepen wbt RB Trio?
      Nuemann is een beetje buiten budget maar ik heb wel een c414 over.
      Tijdens de soundcheck hebben we eerst de DPA geprobeerd, maar deze bleek met geen mogelijkheid voldoende luid op de monitors te kunnen. Daarna het element erop en alle problemen waren verdwenen. Zoals ik al zei, ik heb zelden een element gehoord dat zo goed klonk, we hebben de DPA dus niet meer gebruikt, de klank van het element alleen was dik in orde.

De C414 hoef je eigenlijk niet te proberen, want ik kan je nu al zeggen dat dit niet gaat werken. De C414 is ook een prachtige microfoon, maar zelfs in nierkarakteristiek nog ontzettend gevoelig. Als je nu al problemen hebt met te weinig gain before feedback dan is de C414 gewoon een verkeerde keuze.

De KM184 daarentegen heeft wel een hele goede richtwerking en is dus veel makkelijker via de monitors terug te geven. Ook heb ik wel goede ervaringen met de Audio Technica AE5100 in combinatie met akoestische gitaar. Klinkt anders dan de Neumann, maar ook goed werkbaar.

Nu ik het teruglees vind ik de suggestie van djspeakertje ook nog niet zo heel erg raar en misschien best het proberen waard: de Beyerdynamic M201. Dit is een dynamische microfoon met een hele goede richtwerking en een zeer neutrale klank. Ik heb deze nog nooit op akoestische gitaar gebruikt, maar ik denk dat dit best kan werken.

Groeten Hugo
      Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• hugovanmeijeren
        • Oct 2004
        • 1436

Nog even een heel ander ideetje dat misschien toch de moeite waard is om eens naar te kijken: een ribbon microfoon.
        Met een ribbon kun je echt een hele hoge gain before feedback halen (off-axis rejectie van een ribbon is echt enorm groot), met als voordeel dat een ribbon een heel gedetailleerd geluid kan geven (in de buurt van of zelf vergelijkbaar met een condensator).

Beyerdynamic is volgens mij de enige fabrikant die ribbons maakt met een supernier-karakteristiek (een standaard ribbon is bidirectioneel) en dus op het podium gebruikt kunnen worden. Types: M160 (M260 en M500 niet meer in productie, maar tweedehands wel aan te komen).

Nadeel is natuurlijk dat een ribbon kwetsbaar is, dus je moet er wel even wat voorzichtiger mee omgaan dan de gemiddelde SM58. In ieder geval, lijkt mij dit best het proberen waard.

Groeten Hugo

Comment

• SPS
          • Mar 2004
          • 1662

Geleerd op het DPA seminar in Dordrecht:
          Een vaak vergeten reden van monitor feedback bij acou git is: de reflectie van het monitor geluid op de gitaarbody zelf terug de mike in. Werd ook gedemonstreerd. Dus let ook op de hoek die de monitor maakt tov de body! Experimenteer er maar eens mee.
          Bijv. monitoren vanaf de gitaarkop kant en de microfoon onder 45 graden richting klankgat bij de 11e fret..
          als je begrijpt wat ik bedoel....

Paul
          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• MusicSupport
            • Feb 2006
            • 1016

Originally posted by SPS
            Geleerd op het DPA seminar in Dordrecht:
            Een vaak vergeten reden van monitor feedback bij acou git is: de reflectie van het monitor geluid op de gitaarbody zelf terug de mike in. Werd ook gedemonstreerd. Dus let ook op de hoek die de monitor maakt tov de body! Experimenteer er maar eens mee.
            Bijv. monitoren vanaf de gitaarkop kant en de microfoon onder 45 graden richting klankgat bij de 11e fret..
            als je begrijpt wat ik bedoel....

Paul
            Hier sluit ik me bij aan! En natuurlijk bij de 4099. Zelf ook goede resultaten met de KM184 alsmede met de 'budget' KM184 van AKG: de C430.

Van Audio Technici ben ik niet zo gecharmeerd vanwege de service en distributie. (Het heeft me ooit 3 maanden gekost om een membraam afdekkap voor een Pro37 te scoren.) Ik zeg niks over het geluid of de praktische toepassing maar in de losse verhuur en productie gebruik is aftersales in mijn ogen erg belangrijk!
            d&b Audiotechnik

Comment

• daviddewaard
              • Mar 2008
              • 627

Originally posted by hugovanmeijeren
              Nog even een heel ander ideetje dat misschien toch de moeite waard is om eens naar te kijken: een ribbon microfoon.
              Met een ribbon kun je echt een hele hoge gain before feedback halen (off-axis rejectie van een ribbon is echt enorm groot), met als voordeel dat een ribbon een heel gedetailleerd geluid kan geven (in de buurt van of zelf vergelijkbaar met een condensator).

Beyerdynamic is volgens mij de enige fabrikant die ribbons maakt met een supernier-karakteristiek (een standaard ribbon is bidirectioneel) en dus op het podium gebruikt kunnen worden. Types: M160 (M260 en M500 niet meer in productie, maar tweedehands wel aan te komen).

Nadeel is natuurlijk dat een ribbon kwetsbaar is, dus je moet er wel even wat voorzichtiger mee omgaan dan de gemiddelde SM58. In ieder geval, lijkt mij dit best het proberen waard.

Groeten Hugo
              Met de ribbon mic's van beyerdynamic heb ik ook erg goede ervaringen op akoestische gitaren. anndere ribbon's gaan live op de buhne vaak niet werken om dat deze een fig8 karakteristiek hebben.
              De beyer201 is ook zeer geschikt voor akoestische gitaren / accordions. erg veel detail en een zeer hoge gain before feedback.
              en zowel de beyer ribbons als de 201 zijn zeer budget vriendelijke microfoons nadeel is dat deze bijde op een statief moeten.
              Als clipon zou ik gaan voor de pro35 van audio technica en de 4099 van DPA klinken ook erg goed maar zijn stuk fragiler/ feedback gevoeliger.
              A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• sidefill
                • Sep 2009
                • 130

Sjee wat veel reactie, echt super.

@ nes: Met mijn herriebandje houden we bewust het geluidsniveau op het podium zo laag mogelijk, dat speelt een stuk relaxter, Tech blij, oortjes blij etc.
                Akoestisch spelen hetzelfde verhaal, we gaan niet harder dan nodig is en we kunnen ons zelf nog maar net horen, kan ook niet anders gitaar harder = feedback.

@ SPS : Het juist plaatsen van de monitoren om reflectie te voorkomen via het "gitaarblad" is een sterke, hier heb ik zelf niet aan gedacht en ga hier zeker mee xperimenteren.

@ Jakkes: bedankt voor je navraag, we hebben hier een gitaarbouwer in de buurt die ook met (fisher-elementen) werkt.
                In iedergeval de moeite waard om als back-up uit te proberen als het een keer niet met een mic of tech. lukt.

'k ga het maar eens eerst proberen met een prive mic shut out.
                Ik kan de AT en de Beyer 201 lenen en live uitproberen, voordeel is dat ik deze in de verhuur ook op andere instrumenten kan toepassen.
                De Beyer M260 is behoorlijk vintage met een enorme fijne reputatie, wordt wel even zoeken ben ik bang.
                Maar ook voor mijn homestudio-tje, bij deze op mijn verlanglijstje bijgetekend.

Ik heb behoorlijk wat stof om te proberen en te experimenteren, reuze bedankt. (ook voor de pm-ers)

Comment

• hugovanmeijeren
                  • Oct 2004
                  • 1436

Nog even weer nagedacht en heb nog een leuke optie.

Je hebt problemen met je monitors: (floor)monitors eruit en overstappen op In Ear? Kun je de mike laten voor wat die is.

Groeten Hugo

Comment

• sidefill
                    • Sep 2009
                    • 130

Hallo Hugo, dat is ook wat mij betreft verreweg de beste optie.
                    Met mijn voltallige band speel ik al enige tijd met in-ears, ( Fischer amps met budkick onder m'n kruk.)
                    Maar sommige muzikanten ('t zijn ook net mensen) velen niets in hun oren, en worden er knetter dol van.
                    'k werk samen met tig muzikanten, en ik ken er eigenlijk maar 2 met dit probleem.
                    Nou eehhh......... dan raad je het zeker al. Dus vandaar mijn zoektocht.

Comment

• Olaf Duffhuës
                      • Oct 2000
                      • 2477

By the way...ik heb eventueel voor je een AT AE3000, ATM350 en 450, 2020, M201, AKG C430 en nog wat...;-)

Groningen - Nieuwleusen ongeveer een uurtje..;-)
                      Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• showband
                        • May 2001
                        • 4524

juist met acoustische instrumenten (gitaar piano drums sax enz) ga je als muzikant het verschil tussen "in het geluid zitten" en dopjes in het meest horen.

Als je een goede acoustische gitaar vast hebt beleef je het geluid enorm.
                        Een electrische piano oid is uit zichzelf net zo plat als een CD.

Ook al zul je die fantastische geluidsbeleving nooit uit een PA kunnen halen. Dan nog zullen de muzikanten het als oninspirerend en onprettig ervaren wanneer je indirect een oordopjes weergave hoort ipv the real thing. Jammer genoeg is er by default dus de overlap
                        "instrument die aan alle kanten geluid afgeeft" = "instrument die aan alle kanten feedback oppikt"

Een piano is te veel sjouwen en daarna nog vals ook, waardoor de elctrische vroeg zijn intreden heeft gedaan. Maar een akoestische gitaar is net zo makkelijk mee te nemen als een electrisch model. Alleen die akoestische klinkt honderdmiljard maal beter dan die electrische......voor de speler. Het publiek merkt 98% weinig verschil tussen een gewone en een geprepareerde akoestische gitaar. (resonantie begrenst, fischman ingebouwd, enz)

life sucks sometimes.
                        lekker belangrijk!

Comment

• GKO
                          • Jan 2009
                          • 11

De gitarist van "Parne Gadje" een maal mogen uitversterken. Hij had zelf een fig-8 EAE ribbon microfoon bij zich en een x-act op een statief achter zich als gitaar monitor. Monitor voor de de gitaar iets hoger dan het midden, de monitor in de nul van de mic. Resultaat was geweldig, heel neutrale open klank en heel makkelijk switchen tussen verschillende gitaren. Truk werk vast ook met de monitor op de grond maar let dan wel op reflecties via de gitaar body.
                          De nul van een echte ribbon is heel diep en een fig-8 heeft enorm veel proximety effect wat er allemaal uitgedraaid kan worden wat een enorme gbf geeft. De mogelijkheden van Ribbons en fig-8 worden enorm onderschat. En vergeet niet de inverse square law in je voordeel te laten werken als het kan.

Gertjan

Comment

• sidefill
                            • Sep 2009
                            • 130

@ Olaf :
                            Ik heb enkele aanbiedingen gehad om div. mic's uit te testen en jouw aanbod erbij, echt Super !
                            Thuis valt er weing te testen maar ik ben bezig om een ruimte te vinden om te experimenteren en te gaan testen.
                            'k Ben al in overleg met een huistech van een chique cultuur centrum in de buurt (in bezit van een Meijer setje) waar ik wil gaan testen. (Tijdens soundcheck's is er vaak toch geen tijd.)
                            Ik ben benieuwd of me dit gaat lukken, en misschien is er ruimte om meerdere kenners/ liefhebbers aan deze experience mee te laten doen. Ik ben benieuwd.
                            Iedereen alvast bedankt.

Comment

Working...