headset met kettingzaag

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Trooper
    • Aug 2006
    • 90

headset met kettingzaag

aan de kroeg toch even een zeldzame maar leuke vraag gekregen,

bij een boomzaag organisatie doen ze af en toe demo's mbt tot het zagen van bomen met kettingzagen.

hiervoor willen ze een goed werkend systeem met bv headset,

ze hebben wel hun eigen gehoorbescherming nog op hun hoofd ook.

De organisatie dacht zelf eerst aan soort walkie-talkie systeem met VOX te kunnen aansluiten aan een compacte PA-installatie/speaker.
    Ik weet niet of dit mogelijk is met walkie talkie's , denk het zelf eigenlijk niet.

Als ze natuurlijk demo geven en ze doen een uitleg tijdens het zagen gaat de kettingzaag al de
    stem in een headset overheersen.

Daarom denk ik nu aan een micro dat ik ooit al gebruikt heb van security,
    deze headset (eigenlijk: nekset) zet je op de stembanden en krijg je perfecte verstaanbaarheid zonder bijgeluiden
    van iets anders. Type en merk weet ik niet meer.

Kan dit type stembandversterkers ook op een headset aangesloten worden of enkel voor walkie talkies? en nog een klein detail: moet handenvrij zijn :-) voor de veiligheid
    of andere suggesties voor deze kettingzaag demo's zijn welkom
  • RayM
    • Jan 2006
    • 742

Ik neem aan dat men tijdens het zagen niet praat. En ik denk dat zo'n 'nekset' de zaag geluiden ook zal opvangen en weergeven.
    Zo'n motorzaag maakt best veel herrie. Ik zie in deze niet veel verschil met een 'headset'.
    In ieder geval is het voordeel van een 'headset' (eventueel met een druppelmicrofoon) een veel betere signaaloverdracht (verstaanbaarheid) dan een walkie talkie.
    Heerlijk die stilte

Comment

• Hans van Demen
      • Oct 2011
      • 113

In mijn militaie diensttijd, schrok er even zelf van was in 1982 t/m 1983 ( !!) hadden wij op de YPR ( rupsvoertuig) ook van die "nekmicrofoons" ik kan mij nog herinneren dat die inderdaad goed werkte, ondanks het hoge geluidsvolume die de tank produceerde.

Comment

• RayM
        • Jan 2006
        • 742

Die dingen maakten ook een bak herrie. De YPR dus
        Heerlijk die stilte

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

Originally posted by Hans van Demen
          In mijn militaie diensttijd, schrok er even zelf van was in 1982 t/m 1983 ( !!) hadden wij op de YPR ( rupsvoertuig) ook van die "nekmicrofoons" ik kan mij nog herinneren dat die inderdaad goed werkte, ondanks het hoge geluidsvolume die de tank produceerde.
          Ouwe poep...
          De meeste industriële geluidsboeren hebben toch wel een headsetje met gehoorbescherming, waarop een ringleiding met diverse radiokanalen en nood-oproepen zijn te vinden. Ook de gangbare koptelefoonboeren hebben in hun assortiment een piloten-set, met goeie mike, en dempers.

Comment

• Trooper
            • Aug 2006
            • 90

ik vind op het net wel keelmicro's maar meestal is dat via walkie talkie en PTT button,
            daar het op walkie of andere telecomapparatuur zit, is dat meestal niet met mini-jack.

iemand ooit al zo een setje keelmicro's op een zender (sennheiser) aangesloten ?

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Is de headset van een ASL intercom niet wat?
              Op het meest luidruchtige podium kun je nog steeds heel rustig met elkaar praten.
              Of de headsets die in de luchtvaart gebruikt worden.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• shure-fan
                • Sep 2003
                • 1046

waarschijnlijk zijn die keelmic's opgebouwd uit een spoeltje of iets in de trand van een electret micje, zou me niks verbazen als je niet met een bepaalde weerstand die mic aan kunt sluiten op een beltpackje.

Ik heb verder geen verstand van weerstandjes enzo, dus dat stukje techniek is voor een ander
                Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

Ik zou het eerst met een headworn proberen met een smalle karakteristiek, zoals de Shure Beta 54. Mocht dat niet werken en die kans is reëel, dan zou ik indien mogelijk iemand anders op een afstandje laten spreken door een handheld. Oftewel, de demo door twee personen laten geven. Die contactmics waarover gesproken wordt ken ik niet. Die kun je proberen, maar zelf verwacht ik daar niet veel van: Klanken worden immers niet alleen door de stembanden gemaakt, maar ook door de tong en de mondholte, daarnaast zit er bij de keel ook nog een, wel, keel voor het geluid. Vergeet verder ook niet dat je een behoorlijke versterkingsfactor nodig gaat hebben, met feedback als risco. Dit kun je op de gebruikelijke manieren bestrijden: 1)Mic keuze en plaatsing, zie boven. 2) speakerplaatsing: zo ver als de situatie toelaat bij de spreker vandaan en zo dicht mogelijk op de toeschouwers. 3) Afstand tussen de onversterkte geluidsbron (in dit geval de kettingzaag) en het publiek vergroten, waardoor er een lagere versterkingsfactor gebruikt kan worden. 4) De workshopleider op stevig volume laten spreken.
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

Working...