welke draadloze microfoon?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • metalteacher
    • Dec 2007
    • 467

welke draadloze microfoon?

voor een bevriende zangeres van een top40 band zoek ik een draadloze set, een aantal opties zijn de revue gepasseerd een sm58 een beta58 of een beta87

nou heeft de zanger in de band een line6 digitale mic, waar je alle settings van elke mic in kunt gooien. ik kende dit niet maar ik moet eerlijk zeggen, dat ding klinkt goed en qua feedback nooit problemen eigenlijk. is zoiets aan te raden? of kun je beter uit de voeten met een traditionele microfoon?
    Steelwing - Full Speed Ahead!!!
  • desolation
    • Jun 2012
    • 706

op die line6 kan je ook een echte shure kop kwijt, of shure compatibele koppen.
    Heil RC-35 is bv een heel mooie

Comment

• drummerke
      • Oct 2006
      • 432

de line6 x55 is heel betaalbaar. ik neem deze ook in overweging aangezien de goedkope shure en sennheiser setjes niet super zijn

Comment

• RayM
        • Jan 2006
        • 742

Ik heb een paar keer gewerkt met de Line 6. Klinken verrassend goed.
        Heerlijk die stilte

Comment

• drummerke
          • Oct 2006
          • 432

en geeft dit geen problemen met andere wifi routers zoals die voor mn yamaha ls9 editor

Comment

• PvG
            • Sep 2012
            • 979

De digitale 2.4GHz setjes (Line6 & AKG DMS70) vegen de vloer aan met alle analoge sets vwb klank. Kwa robuustheid van verbinding zijn ze wat gevoeliger. Als je niet al te veel zenders nodig hebt (zeg max 4) hoeft het geen verkeerde keuze te zijn. Bij meer zenders moet je toch naar een andere frequentieband(en).
            Ik heb een viervoudig AKG setje en weinig problemen: Ontvanger zet je op podium en wifi router bij FOH. Waar je op moet letten is , dat je geen wifi apparaat dichtbij ontvanger of zender hebt. Een wifi apparaat kan de AGC (automatic gain control) van de RF versterker van zender/ontvanger dichtdrukken waardoor zender/ontvanger elkaar niet meer zien (met dropouts als gevolg). Dus geen laptop op het rack met ontvanger en geen smartphone in de zak van de spreker/zanger.
            Ik gebruik dit setje regelmatig in een vol theaterzaaltje (ca 300personen) met ontvanger op podium en heb dan nog prima bereik bij FOH (tussen publiek).

De AKG is wat goedkoper dan de Line6, maar dan krijg je bij de AKG ook iets minder:
            - geen micmodeling, maar een D5 is een prima kop
            - de handheld is gevoelig voor contactgeluid (ken de line6 handheld helaas niet)
            - heeft vaste antennes
            Bij AKG heb je voor rond de 1keuro een ontvanger met 4 zenders.
            As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• drummerke
              • Oct 2006
              • 432

ok. maar je kan toch niet aan iedere gebruiker vragen om smartphone en ipad uit te schakelen. dit zijnook tools

Comment

• PvG
                • Sep 2012
                • 979

Het gaat vooral mis op erg korte afstand: smartphone in broekzak naast beltpack bijv.
                Ipad/phone hoeft ook niet uit: wifi en BT moeten uit. Een ipad kan ook uitwijken naar de 5GHz band.
                Ik heb tot nu toe slechts 1 keer in de praktijk hoeven ingrijpen: bij mezelf, omdat ik laptop en smartphone voor de ontvanger had liggen op een 10cm afstand. Elke keer als osx/ios ging scannen voor beschikbare netwerken kreeg ik een dropout. Laptop enkele meters verplaatst en smartphone wifi uit en probleem was weg.

Edit: tja, draadloos digitale kwaliteit voor 250-450euro per kanaal heeft z'n beperkingen. Anders kom je bij AKG DMS700, Shure ULX-D, ... andere prijsklasse :-(
                Last edited by PvG; 04-04-13, 07:31.
                As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• NesCio01
                  • May 2010
                  • 1987

Het blijft toch wel een gevaar om met 2.4GHz sets te werken, zeker
                  omdat we toch met meer en meer wifi-signalen werken.
                  Niet enkel aan de regie (audio/licht/beeld) maar ook on stage
                  zie je steeds meer wifi-gear (o.a. i-pads) met bladmuziek, (song)
                  teksten en nuttige apps.

Dan ook nog via wifi controle over je processor en noem dan idd het
                  publiek nog maar op.

Trouwens, je zult maar een i-Pad mengtafel hebben..........

Verder denk ik wel eens dat enkel de techniek weet waar de vliegtuigmodus
                  toe dient?

grtz

Nes
                  Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• desolation
                    • Jun 2012
                    • 706

Voor een top40-band lijkt me dat er wel wat meer budget hoort te zijn dan een Line6 setje, eerder ULX-D of SKM2000/5000 (tenzij het gewoon een coverband is, maar top40 lijkt mij een band die hoog in de hitparade staat...)

Comment

• marczeebregts
                      • Dec 2009
                      • 71

Wat de koppen betreft geldt hier hetzelfde als voor zoveel van dit soort topics: Luisteren! Probeer al die koppen bij de zanger in kwestie. Dan heb je je antwoord....
                      Marc Zeebregts Geluidstechniek
                      Freelance geluidstechnicus

Comment

• showband
                        • May 2001
                        • 4516

in alle redelijkheid, over de betrouwbaarheid van goedkopere zenders...
                        Natuurlijk moeten TV shows, musicals en stadionshows betere systemen hebben. Maar dat is niet hetzelfde als het merendeel van de optredens van DJ's en bands doen.

het kost je een paar tientjes om een extra microfoon met snoer klaar te leggen als er een band met zenders op de leadzang gaat werken. Ik verbaas mij er al jaren over dat PA bedrijven dat niet uit zichzelf al doen.
                        En ik heb het al jaren in de rider staan. (dat de PA een spare microfoon met snoer dient neer te zetten als backup en voor speeches e.d.)

Het gebeurd niet. Geluidsmensen kunnen 100 jaar zeuren over de betrouwbaarheid van bepaalde zenders/merken/mixers enzovoorts. Maar backup werkend neerzetten voor iets essentieels als een leadzangmicrofoon doet vrijwel niemand.

Als ik een geluidsinstallatie opbouw wil ik voor de band er is minimaal een centrale monitor met een bedrade backup microfoon werkend hebben. En pausemuziek op de frontset.

Kortom, on topic. De meeste shit die ik heb met instap model draadloze microfoons bestaat uit (shure) companders die monitors in de feedback blijven trekken. Uitval komt vrijwel nooit voor. Zelfs niet bij de goedkoopste. En in dat geval staat er een microfoon met snoer klaar. Voor 3/4 van de bedrijfjes/acts is het in mijn ogen echt niet lonend om duizenden euro's te steken in een SKM set. Die uiteindelijk ook uit kan vallen. Dus de reserve moet je ook dan nog bij de hand hebben.
                        Last edited by showband; 05-04-13, 09:18.
                        lekker belangrijk!

Comment

• DJ Antoon
                          • May 2005
                          • 1681

Originally posted by showband
                          Kortom, on topic. De meeste shit die ik heb met instap model draadloze microfoons bestaat uit (shure) companders die monitors in de feedback blijven trekken. Uitval komt vrijwel nooit voor. Zelfs niet bij de goedkoopste.
                          Maar dit kan met wifi / 2.4GHz wel eens heel anders gaan worden.

Comment

• showband
                            • May 2001
                            • 4516

Originally posted by DJ Antoon
                            Maar dit kan met wifi / 2.4GHz wel eens heel anders gaan worden.
                            dat is allemaal leuk en aardig. Maar ik heb ooit een van de eerste WiFi line6 gitaardoosjes in nederland gekocht. Daar draai ik nu (bij een aankoopprijs van geen 300 euro!) al bijna 4 jaar mee. Ik heb hem een (1) keer op een andere frequentie gezet. En het geluid is by far het beste wat ik ken ongeacht prijsklasse. (en ik heb nady, shure, gehad. en op het moment nog AKG en 5 sennheiser doosjes)

Die keer dat ik door omstandigheden gedwongen zal worden het, altijd klaarliggende, snoer te gebruiken? Dan doe ik dat wetende dat ik 3000euro had kunnen uitgeven aan zendertechniek en waarschijnlijk als gebruiker er in de praktijk niets mee zou zijn opgeschoten.

voor DJ's, karaokezangrs en bands met 3 tot 12 man op feesten is de zendertechniek over WiFi betrouwbaar zat. Op tv en in de heiniken music hall is dat anders. Maar op een feestje met 200 bezoekers in het partycentrum werkt het gewoon. Zelfs als je midden in het sheraton op vliegveld brussel staat of pal naast de masten van radio scheveningen. Dat zijn plekken waar gewone zenders bij mij wel problemen geven.
                            lekker belangrijk!

Comment

• SPS
                              • Mar 2004
                              • 1662

Originally posted by desolation
                              Voor een top40-band lijkt me dat er wel wat meer budget hoort te zijn dan een Line6 setje, eerder ULX-D of SKM2000/5000 (tenzij het gewoon een coverband is, maar top40 lijkt mij een band die hoog in de hitparade staat...)
                              Als de TS bedoelt dat het een band is met top40 notaties van eigen werk, dan heb je volledig gelijk. Maar ik heb zo'n idee dat het een band(je) is dat top40 nummers covert. Een tech van een echte top40 band weet a) wel wat goed is en vraagt het niet hier en b) wordt meestal een prof verhuurbedrijf ingezet en dus is er niks aan te schaffen en c) de zanger werkt al met line6..... Dus gewoon een coverbandje die met de opmerkingen van Showband goed uit de voeten kan.
                              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

Working...