Eigen PA installatie kopen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pietervdk
    • Mar 2013
    • 12

Eigen PA installatie kopen

Goeiedag, ik ben Pieter van vzw 't Kroegske(http://www.facebook.com/Tkroegske). Wij zijn een vzw die jonge bands een podium willen bieden. In onze zaal kunnen ongeveer 100 mensen binnen. Wij huurden tot nu toe een kleine PA installatie van een vriend die DJ is, het is dus eigenlijk een DJ istallatie. Maar ik merk dat dit echt ondermaats is en daarom willen we in een eerste fase PA bij kopen en in een tweede fase onze volledige eigen PA kopen. Ik zet dadelijk nog de lijst van de PA installatie van die vriend hierbij. Zouden jullie me kunnen laten weten wat er het noodzakelijkst is en dergelijke?

Mvg Pieter
  • pietervdk
    • Mar 2013
    • 12

PA 't Kroegske
    Versterkers:
    – 1x Stage Line STA-160 (500W)
    – 1x American Audio V3001 (800W)
    – 1x Mc Larren 200B (2x 100W)
    Speakers:
    – 2 H&H Speakers (500W)
    – 2 Skyteck Speakers (300W)
    – 2 Skyteck Speakers (250W) --> Gebruik als monitors
    Micro's:
    – 2 dynamische zangmicro's
    – 2x Behringer XM8500
    Mengtafel:
    – Behringer XENYX X1222 USB
    – Premium 16 – Input
    – Phantom Powered
    – 4Studio grade compressor
    – Built in USB/Audio Interface
    Licht:
    – 4x Theaterspots PAR 64 Black
    – 4x Lightmax LED PAR 64 RGB Black
    – lightmax Platinum ScanCon MKII DMX Controller
    Omdat we een kleine zaal ter beschikking hebben is het onze gewoonte om
    geen monitors te gebruiken. De zang wordt soms versterkt maar vele
    groepen hebben al aangegeven dat het aangenaam is maar eigenlijk ook
    overbodig. Gitaarversterkers van muzikanten kunnen rechtstreeks worden
    aangesloten op het mengpaneel om het signaal uit te sturen naar speakers
    voor het publiek en de gitaarversterkers kunnen tegelijk ook dienen als
    monitor voor de muzikant.
    Drums worden NIET versterkt.

Mvg Pieter

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Begin met een powered mixer met een paar 12" full range kastjes en ga van daaruit verder bouwen.
      De spullen in je lijstje zijn zonder uitzondering budget spullen, daar kun je ook niet zoveel van verwachten.
      Beter wat langer doen over de aanschaf dan weer in het laagste segment te blijven.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• pietervdk
        • Mar 2013
        • 12

Dag Musicxtra,
        Kan je me misschien wat specifieke voorbeelden geven?
        Mvg Pieter

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Denk dat anderen hier veel beter advies kunnen geven over specifieke producten uit het middensegment, ik hou me daar helemaal niet mee bezig. Daarbij is het ook sterk afhankelijk van je budget.
          Voor de keus van een mixer is het een kwestie van eisen op een rijtje zetten, heb je compressors, gates en effecten nodig en is er nog geen multikabel aanwezig dan is het te overwegen om gelijk een digitale mixer aan te schaffen. Heb je die keus gemaakt dan is het kijken welke aan jouw eisen zoals het aantal kanalen, monitor outputs, prijs, etc. voldoen. Door zo steeds te filteren krijg je vanzelf een paar overblijvers waar een keus uit gemaakt wordt.

Comment

• NesCio01
            • May 2010
            • 1987

Hoi Pieter,

Mooie vraag stel je. Ik voorzie een lang forum waarin we
            alle kanten heen gaan waaien.

Met een PA installatie kun je alle kanten op. Net als met auto's
            stap je in een DAF tot aan een Mercedes, al naar gelang je smaak,
            wensen en......... budget.

Het ligt enerzijds aan de eisen die jij stelt aan een PA en
            anderzijds aan je budget.

Met MusicXtra ben ik van mening dat jouw lijstje redelijk in
            wat ik de DAF-lijn noem, zit.

Wellicht weet je al wat je er aan spenderen wilt, mss goed om daar
            eens naar te kijken en het hier te posten.
            Als je op Skoda-niveau zoekt, kan ook daar het advies in worden
            gegeven.

Kijk idd even goed of je analoog wilt blijven mixen, of juist de stap
            naar digitaal wilt maken. Een digitafel lijkt soms duurder, maar heeft
            vaak een heel FX-rack aanboord, dat je dan niet meer hoeft aan te schaffen.

Ik hoop nog wat te lezen.

grtz

Nes
            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• pietervdk
              • Mar 2013
              • 12

Qwa budget zitten we voorlopig op 2000-3000euro.

Comment

• sjig
                • May 2012
                • 909

Wat is het beschikbare budget?

Voor een kleine 2000,- euro heb je al een setje waar je heel wat mee kan, en zeker een grote stap vooruit gaat op wat je nu hebt

edit; Je was me voor!

Voor dat bedrag is zeker iets te krijgen waar je wat mee kan!
                Wat iets is om naar te kijken is de art serie van RCF. Je hebt dan 2x ART 312 A. Hiermee kun je 100 man prima voorzien. Doordat deze actief zijn bespaar je daar weer ruimte mee, ( versterkers, crossover, management, etc. )

Je hebt dan nog 2000 euro over voor bv. een mengtafel? Iets leuks digitaals kun je voor 1000 wel vinden, 2e hands, of bv. studiolive 16.0.2 van Presonus.

De RCF speakers heb ik zelf ook, en ik ben er zeer over te spreken.
                De mengtafel heb ik mee gewerkt, en ga ik binnenkort zelf ook kopen. Lekker compact tafeltje, 19" in te bouwen. Maar toch heel veel mogelijkheden. Oa een dubbele 31 bands main EQ. Bespaar je weer 2u mee

Voor de resterende 1000 euro kan je prima statieven/kabels/3x SM58 kopen.

Hoop dat je hier wat mee kan!
                Last edited by sjig; 07-03-13, 21:31.

Comment

• Stoney3K
                  • Sep 2007
                  • 1399

2-3000 euro voor een compleet systeem inclusief PA, randapparatuur, bekabeling, microfoons en kisten wordt toch stiekem een beetje krap...

De speakers zul je het meeste verschil in horen, dus daar kun je het beste in investeren voor de lange termijn. Mengpanelen en outboard zijn makkelijk naderhand nog te vervangen.

Voor 1500 euro heb je een mooi actief (powered) setje waarmee je die zaal goed kan voorzien, dan heb je de andere helft over voor je aanleverende geluids-straat...
                  First make it work, then make it look pretty!

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Kisten zijn niet echt nodig met een kroegsetje dat op een vaste locatie blijft....
                    Wel moet er rekening gehouden worden met een multikabel, die kost al snel een paar honderd euro.

Comment

• mrVazil
                      • Mar 2010
                      • 330

Pieter, er zijn een paar firma's in de buurt die je hier graag mee verder helpen. één van hen zit zelfs hier op het forum.

Waar ligt je zaak eigenlijk? Is dat achter het michielshuis?

Comment

• frederic
                        • Jan 2006
                        • 3511

Bij ons in het jeugdhuis hebben we dit in stappen gedaan.
                        Eerste jaar geinvesteerd in een aangepaste frontset die blijft hangen.
                        Dit kan wel lukken met 3.000€. RCF heeft goeie modellen Art7 reeks vb.
                        Ik zou ook uitkijken voor de nieuwe Presonus Speakers.

Een mengtafeltje kun je voorlopig huren.

Voor een mengtafeltje kun je het jaar nadien overwegen iets klein digitaal te nemen.
                        Tegenwoordig heb je hier ook al meerdere mogelijkheden tot 2500€:
                        - Behringer X16
                        - Presonus Studiolive 16.0.4
                        - Soundcraft SI Expression 1

Tweedehands kun je ook uitkijken
                        Last edited by frederic; 07-03-13, 23:24.

Comment

• pietervdk
                          • Mar 2013
                          • 12

Heel wat antwoorden leuk om te zien dat jullie zoveel willen helpen. Ik ga me al die info in het weekend eens goed bekijken.
                          Trouwens flightcases zijn inderdaad niet echt nodig, de enige verplaatsing die de installatie zal maken is van de kelder naar de zaal. @mrVazil, het is in de steeg tussen de pearl en het witte gebouw waar dat de hoorapparaten winkel zit. Daar achter zijn de kantoren van architectenburo waar wij de ganse beneden verdieping gebruiken voor concerten .

Comment

• NesCio01
                            • May 2010
                            • 1987

Originally posted by pietervdk
                            Trouwens flightcases zijn inderdaad niet echt nodig, de enige verplaatsing die de installatie zal maken is van de kelder naar de zaal.
                            Toch is een ladencase voor losse kabels, microfoons, tape en evt wat gereedschap
                            toch echt een uitkomst hoor. (Mooi op werkhoogte, heb je nog een werkblad ook.

grtz

Nes
                            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Timo Beckman
                              • Jul 2006
                              • 1298

Op de 16de deze maand is er de PA beurs in houten . Als je mensen in je vrienden kring hebt die het eea weten betreffende geluid en de rommel van het betere spul kunnen onderscheiden neem ze mee en kijk of er daar wat bruikbaars voor je te vinden is .

Comment

Working...