Eigen mix voor monitor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jppa
    • Dec 2006
    • 24

Originally posted by MusicSupport
    Wat is er gebeurd met muzikale oplossingen binnen bandjes? Ik lees nergens dat jullie als band de houthakker en snarentrekkers van de band tot de orde hebben geroepen zodat de zangeres zichzelf beter kan horen. M.a.w. zijn er al pogingen gedaan om het volume omlaag te brengen? Heeft jullie zangeres wel de juiste microfoon; geeft deze genoeg klanken tussen de 300Hz en 5Khz door?
    Ligt de monitor van de zangeres wel op de juiste plek voor haar neus of gaat het geluid onder haar door, langs haar af.
    Etc, etc, etc.
    MusicSupport, dit is het meest voorkomende probleem met bandjes. Op het podium moet het zo verschrikkelijk hard dat de monitors het haast niet kunnen trekken. Het probleem is dat iedere gitaris, toetsenist, drummer enz. allemaal voor hun eigen spelen. Als ze zouden samenwerken dan was het probleem nooit zo groot. We maken het mee dat er gitaristen zijn die met hun eigen cabinet 102 db bij de mengtafel op 15 meter afstand van het podium trekken. Als we dan vragen of het zachter kan dan doen wij het zaalgeluid dan zeggen ze gewoon, zo doen we het altijd. Men klaagt dat het te hard gaat maar ze beginnen niet bij de bron.

Comment

• timmetje
      • Dec 2012
      • 424

Originally posted by MusicSupport
      Wat is er gebeurd met muzikale oplossingen binnen bandjes? Ik lees nergens dat jullie als band de houthakker en snarentrekkers van de band tot de orde hebben geroepen zodat de zangeres zichzelf beter kan horen. M.a.w. zijn er al pogingen gedaan om het volume omlaag te brengen? Heeft jullie zangeres wel de juiste microfoon; geeft deze genoeg klanken tussen de 300Hz en 5Khz door?
      Ligt de monitor van de zangeres wel op de juiste plek voor haar neus of gaat het geluid onder haar door, langs haar af.
      Etc, etc, etc.
      Inderdaad, voordat er naar technische oplossingen gezocht wordt, neem eerst eens de basisdingen door. Als er een gitaarversterker in je rechteroor staat te bleren kan ik me voorstellen dat je moeite hebt om je eigen woorden te verstaan...

Daarnaast vereist het soms een beetje training om je eigen stem uit een hoop geluiden te kunnen filteren. Ik had hier de eerste paar keer dat ik op de radio was ook enorm veel last van. Ik hoorde mezelf totaal niet als ik een plaat onder m'n stem instartte. Na een tijdje was mijn gehoor echter wat meer getraind om mijn eigen stem te herkennen en kon ik mezelf veel beter horen.
      Tim

Comment

• Bertal
        • Jun 2011
        • 48

Hallo Allemaal,

Wij hebben geen gitaarversterker op het podium, deze gaat via een effectenpaneeltje het mengpaneel in, en weer terug naar de monitor. Drums is tijdens oefening vaak electrisch en tijdens optredens vaak met een schutwand.. Hier zijn dus al de nodige consessies gedaan.

Ik vind deze tips allemaal zeer zinvol, maar het gaat een beetje voorbij aan mijn vraag. Zouden jullie die nog willen beantwoorden?

Groeten,
        Bertal

Comment

• RayM
          • Jan 2006
          • 742

Tja, voordat je begint te roepen met zijn allen....
          De enigste afdoende oplossing is een mengtafel met voldoende auxen, dan kun je het gewoon goed doen.
          Alle andere suggesties zijn lapmiddellen en je zult waarschijnlijk niet het beoogde resultaat halen.
          Heerlijk die stilte

Comment

• timmetje
            • Dec 2012
            • 424

Originally posted by Bertal
            Hallo Allemaal,

Wij hebben geen gitaarversterker op het podium, deze gaat via een effectenpaneeltje het mengpaneel in, en weer terug naar de monitor. Drums is tijdens oefening vaak electrisch en tijdens optredens vaak met een schutwand.. Hier zijn dus al de nodige consessies gedaan.

Ik vind deze tips allemaal zeer zinvol, maar het gaat een beetje voorbij aan mijn vraag. Zouden jullie die nog willen beantwoorden?

Groeten,
            Bertal
            Zoals RayM hierboven al aangeeft is er dan maar één oplossing die echt afdoende is: een mengtafel met voldoende auxen, zodat je een fatsoenlijke monitormix kan maken. Dat geeft je een bijkomend voordeel dat (vrijwel) elke muzikant een eigen monitormix kan hebben, en dat speelt natuurlijk wel prettiger dan een 'alles-in-één'-geluid.

De oplossing met een klein mengtafeltje er tussen zal wel werken, maar dit levert weer extra kabels en mogelijke storingen op.
            Last edited by timmetje; 08-02-13, 13:10.
            Tim

Comment

• Bertal
              • Jun 2011
              • 48

Dat klopt inderdaad. Daar zijn we ook voor aan het sparen en dat komt vanzelf. Als tussenoplossing graag zoiets als voorgesteld.

Kan ik dan beter voor een klein mengpaneeltje gaan, of voor het Samson dingetje? Het liefst heb ik het Samson mixertje, mooi compact en ze weet precies waar ze aan moet draaien Er zit nu ook geen eq op het inkomend signaal van de monitormix, dus dit zal geen verandering geven.

Graag jullie advies wat het best is.

Groeten,
              Bertal

Comment

• MusicSupport
                • Feb 2006
                • 1016

Originally posted by Bertal
                Hallo Allemaal,

Groeten,
                Bertal
                Mag ik hier uit opmaken dat het volume geen probleem is?

Is jullie monitor dan zo slecht of komt er weinig geluid uit? Ik lees ook niet of jullie zangeres de juiste microfoon heeft of dat de monitor op de juiste plek ligt? Begin bij de bron i.p.v. technische 'noodgrepen'. Als je die info geeft wil ik je vraag wellicht beantwoorden.

(Owhjah voordat je denkt wie is die MusicSupport dan weer die dit komt melden; ik sta al 15 jaar met verschillende coverbands op het podium op zowel de FOH als MOH dus ik weet waar ik over praat. Ik ken zat bandjes waar alleen de zanger(es) een monitor heeft en de band met een beschaafd volume toch vette muziek staat te maken)
                d&b Audiotechnik

Comment

Working...