Passieve crossover uit een Tour-X Sub verwijderen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

Originally posted by Timo Beckman
    = geen hobby maar mijn werk
    Off-topic: Zowel hobby als werk toch?
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• Timo Beckman
      • Jul 2006
      • 1298

Originally posted by PvG
      Off-topic: Zowel hobby als werk toch?
      Sommige allignments en room tunings duren als ik mazzel heb 1 dag . Denk je dat ik voor mijn lol een uur of 6 of meer naar een wiebel lijntje op een scherm ga zitten kijken ?
      Nee ik heb andere hobbies .
      Meten is mijn werk en geeft me vaak uitdagingen die het interesant en leuk maken zeker als ik een goed resultaat behaal .
      Ik heb het by the way niet over een fase allignment (time allignment is niet echt de juiste benaming) tussen top en sub daar dit maar een klein onderdeel is van je werk .

Het fase corigeren van speakers is veel interesanter en het uiteindelijk combineren van verschillende speakers en systemen maakt het een uitdaging.
      @ poelmans je kan ook eens op mijn blog kijken .
      Die post op het pro sound web is ok maar ook daar loopt het vaak uit op een wellis nietus spelletje en het is een lang verhaal wat daar staat .
      Op de rational site staan ook een aantal help files en instructie videos
      verder

Die laatste link is volgens mij een van de mannen die seminars voor rational doet of gedaan heeft
      Last edited by Timo Beckman; 10-01-13, 23:54.

Comment

• PvG
        • Sep 2012
        • 979

Originally posted by Poelmans
        Maareuh, als je fase/time delay op je crossoverpunt overeenkomen, en 10Hz verder totaal niet, dan doe je daar toch verder weinig aan?
        Ligt er maar net aan. Je kunt faseplots van sub en top apart bekijken. Het zou bijv kunnen zijn dat de top (zonder x-over) zelf al afvalt onder de 100Hz en extra fasedraaiing heeft. Dan kun je misschien een andere filter steilheid voor de top nemen. Maar daar weten anderen hier meer over dan ik.

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Maareuh, als je fase/time delay op je crossoverpunt overeenkomen, en 10Hz verder totaal niet, dan doe je daar toch verder weinig aan?
          Daar kun je nog heel veel aan doen, door te spelen met filterhelling, soort filter, cross-over frequentie, all-pass filters, delay, phase reverse, zoek je net zo lang tot je de optimale setting hebt gevonden.
          Out of the blue Smaart aanschaffen, tutorial lezen en verwachten dat je het voor elkaar krijgt is misschien wat voorbarig.
          Kost normaal gesproken wel ff wat meer tijd om de materie te doorgronden en vooral ook te weten wat de beste oplossing in een bepaald geval is.
          Wil je hier veel verder in dan is het prima, is het alleen om je eigen set een keer goed op de rit te krijgen dan is het een erg hoge investering in tijd en geld.
          Zelf ben ik hier al een paar jaar ook bijna dagelijks mee bezig en nog kost het soms heel veel tijd om een systeem goed te doorgronden.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Timo Beckman
            • Jul 2006
            • 1298

Mee cq de kunst bij anderen afkijken die ervaring hebben helpt ook .
            De meyer seminars waren voor mij het begin en zijn een bron van informatie geweest

Comment

• Poelmans
              • Feb 2004
              • 804

Mja, inderdaad smaart aanschaffen ga ik ook niet onmiddelijk doen. Weekend warior weet je wel Maar ik vind dit enorm interessante materie, en demo-versies zijn er om gebruikt te worden. Lama lijkt me trouwens nog wel betaalbaar.

We zien wel waar we uitkomen. hartelijk bedankt voor de informatie alvast

Comment

• Poelmans
                • Feb 2004
                • 804

Hmm, eerste ervaringen met Smaart zijn me alvast goed bekomen. Naast de fase gecorrigeerd heb ik hier en daar nog wat gaten gedicht in de frequentierespons, en het klinkt inderdaad 'completer'. Straks meteen een bandje op mixen, ik ben benieuwd.

Maareuh, nu ben ik wat aan het denken, en dat werpt toch weer twijfels op.
                Momenteel heb ik de subs met de toppen op 90Hz gecrossed met een LR24 filter. Toppen moesten wat gedelayed worden (1,7 ms), en de diepe dip op het akoestisch crossoverpunt rond de 140Hz was weg. Ik merkte wel dat er nog steeds wat energie ontbrak in de range tussen 100 en 200Hz, maar de faseverschuiving tussen sub en top vanwege bultjes in de faserespons van elk bleef overal onder de 45 a 90°. Ik heb dan nog wat geboost met de parametrische EQ in die ranges, en nu klinkt het wel vetter. Midlaag komt een pak beter uit.

Met op vol vermogen testen bleek wel dat die parametrische filters om de zone van 100 tot 200Hz te corrigeren ongeveer 3dB van mijn vermogen opvreten, en mijn tops kunnen dus eigenlijk de subs niet bijhouden.

Zit ik nu thuis te denken: misschien krik ik beter het crossoverpunt omhoog? Of beter afblijven? Ik vind het nu wel lekker klinken, maar als ik een weg omheen die boostjes in het midlaag vind, dan krijg ik wat vermogen cadeau op de toppen?
                Last edited by Poelmans; 12-01-13, 14:17.

Comment

• Timo Beckman
                  • Jul 2006
                  • 1298

Als je screenshots hebt van je meting kan ik meer zeggen
                  Last edited by Timo Beckman; 12-01-13, 17:56.

Comment

• PvG
                    • Sep 2012
                    • 979

:-) goed bezig.

Dips tussen 100-200Hz worden waarschijnlijk veroorzaakt door reflecties via de vloer...
                    Moeilijk op te lossen. Iets hogere x-over frequentie kan helpen, maar je subs worden al snel lokaliseerbaar (>120Hz).
                    Hoogte van top kun je misschien nog iets mee spelen.
                    Vergeet niet dat in dit frequentiegebied elke ruimte een ander resultaat geeft en een dipje in dit gebied is klankmatig minder erg dan een piek.

Comment

• Poelmans
                      • Feb 2004
                      • 804

Kheb een zip filetje met de transfers geupload:

Dit is zojuist in mijn tuin gedaan op het gazon (gras, reflecties? Toch weinig lijkt me?). Je ziet dat er meer en meer sub geproduceerd wordt naarmate het Xover punt stijgt, en de dip blijft wel, maar wordt deels opgetrokken, waardoor die minder erg lijkt.

Is wel gemeten met een Rode NT5. In het hoog is die niet vlak, maar voor de range die ik nu aan het bekijken ben kan dit geen kwaad, toch?

faserespons wijkt hier en daar nog af, maar ik denk dat je niet véél meer kan corrigeren dan dit. Of wel?

Groetjes,
                      Johan

Comment

• Timo Beckman
                        • Jul 2006
                        • 1298

De screenshot kan ik pas vanavond openen daar een ipad dit niet vreet .
                        de mate van correctie mogelijkheden hangt af van je processor .

edit zijn dit transfers rechtstreeks van uit smaart in die zip file ?
                        Dan wordt het weer een ander moment daar smaart bij mij alleen op een mac wil
                        Last edited by Timo Beckman; 12-01-13, 17:58.

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

De NT 5 kun je wel gebruiken om de fase response te meten maar om je frequentie response goed te meten zou ik toch een meet microfoon gebruiken.
                          Een manier die goed werkt is om je subs en je toppen beiden te meten zonder cross-over, zo kun je goed zien tot waar beiden komen.
                          Dan kies je vervolgens je cross-over punt midden in het gebied dat beiden goed weergeven, of op het -3 dB punt van je toppen.
                          Nadat je de cross-over frequenties hebt ingesteld nogmaals time-alignen en vandaar uit je response corrigeren.
                          3 dB correctie is niet ongewoon, niet teveel zorgen om maken dus.
                          Overigens lukt het mij niet om de Smaart files te openen, ik krijg een foutmelding van Smaart.
                          Misschien beter om ze als screenshots hier in het topic te posten.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Poelmans
                            • Feb 2004
                            • 804

***n******, ik krijg zelf die metingen niet meer open...

Nuja, net meetmicrofoontje besteld, zullen we binnenkort eens wat backdrop draperen in het magazijn en wat uitgebreidder testen Was gisteren trouwens niet supercontent van het laag, klonk nogal boemerig, maar dat kan ook aan het kleine jeugdhuis gelegen hebben. En je kan meten wat je wil maar het moet ook nog klinken, niet?

Comment

• Timo Beckman
                              • Jul 2006
                              • 1298

Was gisteren trouwens niet supercontent van het laag, klonk nogal boemerig, maar dat kan ook aan het kleine jeugdhuis gelegen hebben. En je kan meten wat je wil maar het moet ook nog klinken, niet?
                              "Like" betekent dat je al 90% op de goede weg bent

Comment

• jadjong
                                • Oct 2003
                                • 654

Dit is de topkast met zowel een LR als BW filter op 90Hz.

Comment

Working...