Graag expert advies over P/A mixer voor specifieke toepassing (zie tekst)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

Originally posted by RayM
    Stereokanalen zitten meestal op één enkele fader, dus pan je naar links ben je rechts kwijt en andersom.
    Heet dan ook eigenlijk "Balans" ipv pan.
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Bart C.
      • Dec 2012
      • 10

Originally posted by djspeakertje
      Als je een stereo signaal hebt en je hebt mono inputs en mono groepen krijg je dit:
      Mono L (hoeft niet gepanned)-> groep 1 (naar L pannen)-> uitgang groep 1 (links dus)
      Mono R (hoeft niet gepanned)-> groep 2 (naar R pannen)-> uitgang groep 2 (rechts dus)

Dit geldt ook voor analoog.

Je kan de groepen linken (en de ingangskanalen ook). Als je de eerste fader van elk stereopaar ingangen naar de user assignable layer stuurt heb je als het ware 16 stereofaders gemaakt (de eerste fader van een paar bedient dan de 2e fader, dus als je op de user assignable layer de eerste fader omhoog schuift gaat onzichtbaar de gelinkte fader mee. Als je teruggaat naar de inputlayer zie je dat het werkt). Zo heb je lekker veel overzicht, alle inputs op 1 layer en alle outputs (bussen) weliswaar met 2 faders per (stereo) output op de 8 faders rechts van de inputlayers.

Daan
      Ben ik dan juist als ik zeg dat ik op een analoog mengpaneel met 8 group faders GEEN 8 stereo group out's kan maken, maar in dat geval 16 group faders zou nodig hebben.

(ik probeer bij te leren)

Comment

• djspeakertje
        • Oct 2008
        • 1912

Originally posted by RayM
        Stereokanalen zitten meestal op één enkele fader, dus pan je naar links ben je rechts kwijt en andersom.
        In het geval van Behringer gaat dat alleen op voor de 8 "aux inputs". De overige 32 zijn allemaal mono en hebben dus een pan knop. Op een analoge tafel is dat inderdaad anders. (maar ook alleen voor echte stereokanalen, 2 gelinkte mono kanalen hebben nog steeds allebei een pan knop)

@Bart: Dat klopt. Met 8 group faders heb je 4 stereo outputs, met 16 group faders heb je 8 stereo outputs. (je leert snel:P)

Daan
        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Bart C.
          • Dec 2012
          • 10

Ben er onderussen ook wel achter dat digitaal de beste optie is voor mij, en ik denk dat ik X32 dan ook een dezer dagen ga bestellen. Al zullen jullie me hier wel terug horen eens alles moet worden ingesteld vrees ik........

@djspeakertje : gewoon even ter volledigheid, bestaat een canaloge onsole met 16 group outs eigenlijk wel (in het normale segment, dus niet die die je ziet in opname studios zoals Neve, SSL,...) ??? Als ik de meest bekende namen bekijk, Midas,... dan is 8 groups out het maximum die ik zie.

Ken je een voorbeeld.

Alvast bedankt voor alle zeer nuttige informatie die ik hier kreeg, dit spaart me veel zoekwerk uit
          thanks iedereen...

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Een andere, goedkopere en kleinere oplossing is dit, je kunt daarmee 16 mono inputs en 16 mono outputs in iedere denkbare configuratie aan elkaar linken.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• djspeakertje
              • Oct 2008
              • 1912

@Bart: De Midas Verona heeft 16 bussen die zowel als subgroep als aux te gebruiken zijn, en ieder met een eigen groupfader. Kom je wel iets duurder uit, ook omdat je een 32 kanaals versie nodig hebt.
              Als ik jou was zou ik wel even een demo doen, kijken of de tafel bij je werkwijze past en of de eventuele aanpassingen (aan je werkwijze) veel tijd zouden kosten.

@MusicXtra: Dat zijn hele fijne dingen (SSL X-Patch doet dat ook), maar je kan niet even makkelijk switchen zonder laptop/computer bij de hand, en je hebt geen snelle controle over dingen als gain en volume.

Daan

Comment

• DJ Antoon
                • May 2005
                • 1681

Originally posted by MusicXtra
                Een andere, goedkopere en kleinere oplossing is dit, je kunt daarmee 16 mono inputs en 16 mono outputs in iedere denkbare configuratie aan elkaar linken.
                Er zijn meer van dit soort matrixen, en als ik het goed begrijp wil je verder niets doen. Of moet er ook toonregeling op zitten?

Ik zou het grootste voordeel nog zien in de zeer kleine afmetingen, mengtafels nemen erg veel ruimte in beslag. En ook al is een X32 in vergelijking niet erg groot, je moet het wel plaatsen.

Comment

• NesCio01
                  • May 2010
                  • 1987

Misschien niet juist om te noemen.

Maarrrrr, is het reëel op het gebied van kwaliteit om
                  een GB 8 te vergelijken met een X32?
                  Ik kan er niets over schrijven omdat ik de X32 niet ken,
                  maar het lijkt me wel een vermelding waard.
                  Uitgaande van de GB 8, verwacht TS wel iets, toch?

Kan een monitortafel aan de wensen van TS voldoen?

grtz

Nes
                  Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

Volgens mij heeft hier een soundwebsysteem meer nut. 2 stuks parallel maken een 16x16 matrix, met toonregeling, delay, etc, en vele malen goedkoper...
                    Last edited by Gast1401081; 10-12-12, 21:44.

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Dat Xilica ding wat ik had voorgesteld is een 16 x 16 matrix met EQ, gain, delay en zelfs cross-overs.
                      Nadeel van de Xilica is dat hij een behoorlijke latency van ca. 4 ms schijnt te hebben.
                      Voordeel voor TS van een, om het even welke, digitale oplossing is dat er presets opgeslagen kunnen worden.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• daviddewaard
                        • Mar 2008
                        • 627

Originally posted by MacGyverSounds
                        Volgens mij heeft hier een soundwebsysteem meer nut. 2 stuks parallel maken een 16x16 matrix, met toonregeling, delay, etc, en vele malen goedkoper...
                        ijkt mij ook voor een paar honder euro's hebiie een 2e hands soundweb.
                        een meerstanden schakelaar eraan op presets te schakelen en klaar
                        A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• frederic
                          • Jan 2006
                          • 3511

@frederic: De kans dat die DM1000 het net zo lang volhoudt als een nieuwe X32 is nogal klein, bovendien: waarom investeren in een tafel die jarenlang on the road is geweest en een onbekende geschiedenis heeft terwijl je ook voor een nieuwe tafel met meer functies en i/o kan gaan? Nogal onhandige opmerking...
                          Daan

Helemaal niet akkoord. de DM1000 heeft in tegenstelling met de X32 veel meer bewezen diensten.
                          Ik ben ook geen voorstander van Yamaha preamps (wat in functie van de TS toch niet echt nodig is.) M
                          aar de software gebruiksgemak en degelijkheid heeft hij wel meer dan bewezen.
                          Zeker als de TS veel moet verpatchen.

De presonus is idd ook helemaal niet geschikt.

Trouwens wat heeft de X32 meer aan boord? (buiten de mogelijkheid van digitale multie en GEQ op de outputs) Wat voor de TS toch niet van tel is.
                          Last edited by frederic; 11-12-12, 03:09.

Comment

• djspeakertje
                            • Oct 2008
                            • 1912

Dingen als DCA's en bedieningsgemak

Daan

Comment

• DJ Antoon
                              • May 2005
                              • 1681

Dingen als DCA's en bedieningsgemak Daan
                              Op een DM1000 zitten gewoon DCA's...
                              En een user assignable layer is toch wel erg handig, dat zal ik nog wel gaan missen op de X32. Jammer want het is enkel 1 extra knop en wat software...

Comment

• frederic
                                • Jan 2006
                                • 3511

Dingen als DCA's en bedieningsgemak

Daan
                                Weet jij eigenlijk wel wat DCA is? DM1000 heeft die wel.

Comment

Working...