Graag expert advies over P/A mixer voor specifieke toepassing (zie tekst)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bart C.
    • Dec 2012
    • 10

Graag expert advies over P/A mixer voor specifieke toepassing (zie tekst)

Hallo iedereen,

Eerst en vooral wil ik even duidelijk maken dat ik totaal niet thuis ben in de technische kant van deze materie.
    Ik ken uiteraard wel de basics, maar ik vind in brochures te veel conflicterende informatie.
    Vandaar dat ik mijn vraag even hier neerleg :

Ik ben (amateur) DJ en ben ook wat bezig met productiewerk (voor de lol).
    Met de jaren kreeg ik nogal wat materiaal (CDJ's, mixers, PC's, drumcomputer, keyboard...) bij elkaar.
    Uiteraard gebruik ik dit niet allemaak tegelijk, maar eigenlijk telkens afwisselend wel alles.

Nu ben ik in dit materiaal technisch wel thuis, maar ik loop al te vaak tegen het probleem aan dat ik telkens toestellen moet gaan ompluggen als ik ze wil gebruiken.

Nu ben ik aan het spelen met het idee om alles met elkaar te verbinden via een "grote" mixer om zo vrij te kunnen kiezen welk toestel ik gebruik.

Nu zie ik echter door mijn te kleine kennis het bos door de bomen niet meer.
    Daarom wil ik graag mijn setup en wat ik zou wilen doen aan jullie voorleggen :

Ok, qua inputs is het mij wel duidelijk dat ik hierop het aantal inputs (mono of stereo) van de mixer moet aanpassen.

Dus vergeet de inputs

Ik gebruik voor het DJ/productie werk afwisselend 2 DJ mixers van elk 4 kanalen met elke specifieke eigenschappen (vandaar dat het er 2 zijn)

Wat zou ik dus willen doen ?

Elke input schuif op de P/A mixes zou een respectievelijk toestel e.d. gaan aansturen.

Uit de P/A mixer zouden bijgevolg 8 uitgangen de respectievelijke 2X4 ingangen op mijn 2 DJ mixers moeten gaan voorzien van signaal.
    Maar ik wil wel de volle keuze hebben over welk signaal van welk ingangstoestel ik naar welke specifieke ingang op de DJ mixer stuur.

BVB :
    P/A mixer schuif 1/2 (stereo) zijn een CDJ2000 en schuif 3/4 is een stereo sginaal van Ableton live.......
    Ik wil kunen kiezen of ik het respectievelijk signaal van de CDJ2000 of van Ableton op eender welk van de 8 schuiven van mijn DJ mixers krijg. En dat ik deze ook kan omwisselen naar eender welke van de 8 schuiven.

Na dit alles ben ik ondertussen uitgekomen bij 2 stereo uitgangen, 1 van elke DJ mixer die ik dan terug naar de P/A mixer zou willen voeren om deze daar te bundelen in 1 MASTER OUT op de P/A mixer die naar de versterkers gaat.

Vraag 1 : kan dit ?
    Vraag 2 : zoja, wat is de beste wijze ?

ik kwam al zover om uit te dokteren dat die zowel met aux-sends als met groups zou kunnen worden gedaan.
    Maar ik weet niet of dit klopt of welke het beste werkt.

Vraag 3 : Waar moet ik in brochures (los van de merken) op letten om dit te kunnen doen

Ik bedoel hiermee, de technische gegevens van de P/A mixer aantal dit, aantal dat.....

Hopelijk kunnen julie mijn amateuristisch gedoe nog volgen

Alvast bedankt,
  • RayM
    • Jan 2006
    • 742

Ik begrijp idd niet hoe je nu al die signalen wil gaan routen.
    Zoals ik het lees van al je apparaten naar de mengtafel, dan naar je dj mixers, dan weer terug naar de mengtafel en dan richting PA?
    Heerlijk die stilte

Comment

• MarkRombouts
      • Jan 2005
      • 1391

Wordt erg ingewikkeld dit via een mixer te doen lijkt me. Je hebt een mixer nodig met erg veel uitgangen, de kosten lopen dan dus ook aardig hoog op.

Logischer lijkt me dit te doen via een patchbay. Je moet dan nog wel steeds dingen omprikken, maar je kunt dit wel erg overzichtelijk en dus snel toegankelijk maken.

1 HE patchbay met 8 stereo ingangen van je DJ mixers en 2x stereo uitgangen van je DJ mixers
      1 of meerdere HE patchbay met alle uitgangen van je apparatuur die je wilt aansluiten.

paar korte patchkabels en je bent in een paar seconden klaar.

Comment

• Bart C.
        • Dec 2012
        • 10

Momenteel werk ik met patchbay's, en daar ligt voor mij nu net het probleem. Al snel wordt dit te onoverzichtelijk, zeker wanneer je snel even iets wil aanpassen. Ik ben ondertussen al dat omsteken zo beu dat ik wel een aardig budget over heb om het via een mixer te proberen, maar dan enkel als dit ook kan zoals ik het in mijn hoofd heb zitten. Jullie moeten weten (ben ze net gaan tellen) dat ik momenteel al met 18 input signalen werk...

Het is misschien logische voor jullie als ik even uiteenzet hoe ik het "met beperkte kennis" zie, zodat ik door de exprerts kan worden gecorigeerd....

Een analoge mengtafel met voor mijn case genoeg input's.
        Per kanaal een post EQ / post fader routing naar een respectievelijke "Group"
        Bijgevolg dus 8 "Groups" nodig op de mixer.
        Uitgangen group 1 / group 2 / group 3 / group 4 naar respectievelijk ingangen 1/2/3/4 van Mixer 1
        Uitgangen group 5 / group 6 / group 7 / group 8 naar respectievelijk ingangen 1/2/3/4 van mixer 2
        Audio Out van Mixer 1 (stereo) naar een stereo input op de mengtafel
        Audio Out van Mixer 1 (stereo) naar een stereo input op de mengtafel
        Master Out van de mengafel naar de versterkers/speakers

Momenteel denk ik aan een Soudcraft GB8

Ik wil het eigenlijk gewoon simpel :

Ik wil CDJ1 (op schuiven 1/2) van het mengpaneel op schuif 3 van mixer 1
        open schuiven 1/2 op mengpaneel
        routing naar group 3 (knopje ?)
        schuif group 3 open
        Uitgangsvolume controle met Master out van mengpaneel

Is dit al een goede redenering ?

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Koop een Behringer X32, daarmee kun je al de door jouw gewenste combinaties maken en opslaan als een preset, sneller werken gaat je op geen enkele andere manier lukken.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Bart C.
            • Dec 2012
            • 10

Dus als ik "MusicXtra" goed begrijp moet ik best ook de "digitale" consoles in mijn redenering opnemen.
            Dat wordt weer "studeren" voor mij.
            Maar idd, als zo'n ding perfect kan wat ik nodig heb, voor minder geld, waarom niet.
            Hopelijk deelt iedereen deze mening ?
            alvast bedankt,
            ik duik eens in de online handleiding van dat ding....

Comment

• MarkRombouts
              • Jan 2005
              • 1391

Subgroupen op de meeste (zeker analoge) mengtafels zijn mono. dus voor 8 stereo groupen heb je er dus 16 nodig.
              analoog weinig mogelijkheden, digitaal wel een paar.

Comment

• frederic
                • Jan 2006
                • 3511

Zoals Mark zegt meot je uitkijken naar een digitale tafel met 16 outputs.
                Eenvoudigste is een digitale tafel waar je met computer kunt gaan routen (patchen)
                X32 zal hiervoor veruit de goedkoopst oplossing zijn.
                Maar je kunt ook uitkijken voor een tweedehands Yamaha DM1000 met een AD uitbreidingskaart. Dit kun je wel vinden tussen 2-4000€
                Die software is super eenvoudig om te mee te routen.

Comment

• djspeakertje
                  • Oct 2008
                  • 1912

Als je digitaal gaat kan je (met de genoemde Behringer) 16 uitgangen (dus 8 stereo) tegelijk naar je DJ mixers sturen, en door een handjevol setups te kiezen die je het meest gebruikt en die in de tafel op te slaan kan je met heel veel bronnen tegelijk werken en toch voor niet al te veel geld klaar zijn. Bovendien kan je met de X32 ook je computer besturen (24 motorfaders) en 32 kanalen opnemen naar je computer. Ook kan je vanuit de computer 8 stereo (dus 16 mono) lijnen naar de DJ mixers laten lopen en heb je dus je hele mediabibliotheek ter beschikking (voor zover je die op een harde schijf hebt staan).

Op de X32 zit ook nog een aparte master out (LR), dus kan je uit de DJ mixers weer terug de X32 in en van daaruit naar de PA toe, zodat je gewoon 1 master fader hebt en eventueel nog wat EQ ofzo op de DJ mixers kan gooien.
                  Met 32 inputs (=16 stereo) en nog 8 "aux inputs" (=4 stereo, dat zijn kanalen met beperkte functies, maar wel weer 4 stereo!) kom je op 20 stereo bronnen. In de X32 zelf kan je nog effecten als reverb en delay toepassen die los staan van die 20 stereo's die je hebt (die komen intern op stereokanalen terug, en die kanalen kunnen alleen met de effecten gebruikt worden).

Het is weer een flinke X32 reclame geworden, maar het is het enige betaalbare doosjes dat doet wat jij wilt... Een Studiolive is geen optie ivm de beperkte in- en outputs en het ontbreken van motorfaders, en geschikte alternatieven komen al snel 3 keer zo duur uit (LS9-32, SD11, SD9, Pro1/Pro2(C), M7C-L32, Vi series).

Analoog is bijna niet te doen, tenzij je ruimte en geld hebt voor aanschaf en onderhoud van een dikke oude Yamaha met 32 auxen ofzo.

@frederic: De kans dat die DM1000 het net zo lang volhoudt als een nieuwe X32 is nogal klein, bovendien: waarom investeren in een tafel die jarenlang on the road is geweest en een onbekende geschiedenis heeft terwijl je ook voor een nieuwe tafel met meer functies en i/o kan gaan? Nogal onhandige opmerking...

Daan
                  Last edited by djspeakertje; 10-12-12, 14:32.
                  I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                  I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Bart C.
                    • Dec 2012
                    • 10

Originally posted by MarkRombouts
                    Subgroupen op de meeste (zeker analoge) mengtafels zijn mono. dus voor 8 stereo groupen heb je er dus 16 nodig.
                    analoog weinig mogelijkheden, digitaal wel een paar.
                    Dat beeld kreeg ik ook al.

Al dacht ik persoonlijk, al kan ik er helemaal naast zitten dat als ik mijn stereo input in twee mono kanalen inbreng,
                    1 mono pan links en het andere mono pan rechts en deze 2 naar 1 group stuur ik dan op die group het stereo signaal kreeg. Ik laat dus als het ware 2 mono signalen op 1 group fader toekomen.

Als dit niet klopt, haal me dan maar even van m'n wolk

Comment

• Bart C.
                      • Dec 2012
                      • 10

Originally posted by djspeakertje
                      Als je digitaal gaat kan je (met de genoemde Behringer) 16 uitgangen (dus 8 stereo) tegelijk naar je DJ mixers sturen, en door een handjevol setups te kiezen die je het meest gebruikt en die in de tafel op te slaan kan je met heel veel bronnen tegelijk werken en toch voor niet al te veel geld klaar zijn. Bovendien kan je met de X32 ook je computer besturen (24 motorfaders) en 32 kanalen opnemen naar je computer. Ook kan je vanuit de computer 8 stereo (dus 16 mono) lijnen naar de DJ mixers laten lopen en heb je dus je hele mediabibliotheek ter beschikking (voor zover je die op een harde schijf hebt staan).

Op de X32 zit ook nog een aparte master out (LR), dus kan je uit de DJ mixers weer terug de X32 in en van daaruit naar de PA toe, zodat je gewoon 1 master fader hebt en eventueel nog wat EQ ofzo op de DJ mixers kan gooien.
                      Met 32 inputs (=16 stereo) en nog 8 "aux inputs" (=4 stereo, dat zijn kanalen met beperkte functies, maar wel weer 4 stereo!) kom je op 20 stereo bronnen. In de X32 zelf kan je nog effecten als reverb en delay toepassen die los staan van die 20 stereo's die je hebt (die komen intern op stereokanalen terug, en die kanalen kunnen alleen met de effecten gebruikt worden).

Het is weer een flinke X32 reclame geworden, maar het is het enige betaalbare doosjes dat doet wat jij wilt... Een Studiolive is geen optie ivm de beperkte in- en outputs en het ontbreken van motorfaders, en geschikte alternatieven komen al snel 3 keer zo duur uit (LS9-32, SD11, SD9, Pro1/Pro2(C), M7C-L32, Vi series).

Analoog is bijna niet te doen, tenzij je ruimte en geld hebt voor aanschaf en onderhoud van een dikke oude Yamaha met 32 auxen ofzo.

@frederic: De kans dat die DM1000 het net zo lang volhoudt als een nieuwe X32 is nogal klein, bovendien: waarom investeren in een tafel die jarenlang on the road is geweest en een onbekende geschiedenis heeft terwijl je ook voor een nieuwe tafel met meer functies en i/o kan gaan? Nogal onhandige opmerking...

Daan
                      X32 reclame of niet, het is net die info die de onwetende ik nodig heeft.
                      Begin stilaan overtuigd te graken van digitaal, ...

Comment

• Bart C.
                        • Dec 2012
                        • 10

reclame of niet, dit is de soort info die ik zoek, ik begin stilaan meer te geolven in het "digitale" verhaal

Comment

• Bart C.
                          • Dec 2012
                          • 10

Originally posted by Bart C.
                          Dat beeld kreeg ik ook al.

Al dacht ik persoonlijk, al kan ik er helemaal naast zitten dat als ik mijn stereo input in twee mono kanalen inbreng,
                          1 mono pan links en het andere mono pan rechts en deze 2 naar 1 group stuur ik dan op die group het stereo signaal kreeg. Ik laat dus als het ware 2 mono signalen op 1 group fader toekomen.

Als dit niet klopt, haal me dan maar even van m'n wolk
                          Kan iemand, gewoon voor mijn eigen gemoedsrust nog even antwoorden of mijn bovenstaande quote juist of fout is in dit analoge geval ?

Comment

• djspeakertje
                            • Oct 2008
                            • 1912

Als je een stereo signaal hebt en je hebt mono inputs en mono groepen krijg je dit:
                            Mono L (hoeft niet gepanned)-> groep 1 (naar L pannen)-> uitgang groep 1 (links dus)
                            Mono R (hoeft niet gepanned)-> groep 2 (naar R pannen)-> uitgang groep 2 (rechts dus)

Dit geldt ook voor analoog.

Je kan de groepen linken (en de ingangskanalen ook). Als je de eerste fader van elk stereopaar ingangen naar de user assignable layer stuurt heb je als het ware 16 stereofaders gemaakt (de eerste fader van een paar bedient dan de 2e fader, dus als je op de user assignable layer de eerste fader omhoog schuift gaat onzichtbaar de gelinkte fader mee. Als je teruggaat naar de inputlayer zie je dat het werkt). Zo heb je lekker veel overzicht, alle inputs op 1 layer en alle outputs (bussen) weliswaar met 2 faders per (stereo) output op de 8 faders rechts van de inputlayers.

Daan
                            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• RayM
                              • Jan 2006
                              • 742

Stereokanalen zitten meestal op één enkele fader, dus pan je naar links ben je rechts kwijt en andersom.
                              Heerlijk die stilte

Comment

Working...