d:facto vs overige pro's

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NesCio01
    • May 2010
    • 1987

d:facto vs overige pro's

In een bestaand topic stelde ik een offtopic tussenvraag
    over de d:factomicrofoon van DPA.

Hier zijn reeds 2 reacties op gepost.
    Wellicht zijn er meer gebruikerservaringen over deze mike?

Ik zal de mikes hoofdzakelijk gebruiken in live situaties,
    in een rustieke setting en hoor graag hoe de d:facto jou bevalt.

@mod: kun en wil je svp de posts uit het andere topic hierheen
    verkassen? tnx.

grtz

Nes
    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!
  • Timo Beckman
    • Jul 2006
    • 1298

Ik heb er een keer 2 op zicht gehad .
    Aanzetten en niet meer dan een high-pass op los laten . De rest is smaak .
    Heeft de artiest een K-stem heb je pech maar als hij of zij echt een mooie stem heeft is het een van de beste mics die ik tot nu toe heb gehoord
    Ik had ook niet echt problemen met monitoring buiten de standaard dingen die je altijd hebt hiermee .

maw een erg goede mic....
    Bij deze dus verplaatst :-)

Ik heb ze opzicht gehad tijdens de AES dit jaar en heb ze gebruikt op een festival met monitors van af foh gestuurd (geen monitor man en geen plek voor een seperate monitor mixer in foh dus dan maar vanaf de front desk)
    Het was allereerst jammer voor de vocalen die niet sterk waren (allemaal dus op de hoofdact na daar kon ik het hele spul eindelijk vol aan zetten) daar ze met deze mic genadeloos door de mand vielen .
    Bij zachte slecht zingende vocalen heb je vaak wel wat uitdagingen qua feedback maar dit was niet echt mijn probleem . Het was meer een probleem de slechte passages qua zang een beetje te verstoppen ....
    Verder zul je ongeacht wat voor situatie het ook is rustig of in mijn geval een flinke bak lawaai goede resultaten halen met deze mic ongeacht hoe hard een band speelt iets wat met een kms moeilijker is zeker als die in de buurt komt van een drummer of bv een big band (niet leuk met een schorre treintje O die schor is en maar om meer monitor blijft vragen) .

Eventueel een mic die je ook zou kunnen overwegen is een MB219c (c weet ik niet zeker maar de hyper cardioide iig) . Dit is naar mijn mening een van de beste maar niet zo bekende mics die er te vinden zijn maar is wel dynamisch .

Comment

• NesCio01
      • May 2010
      • 1987

Hey Timo,

Bedankt voor de respons. met de KMS had ik wat slechte ervaring
      met feedback op de mons en idd pikte deze mike veel stagesound
      op.

Van MB heb ik zowel de 219s als de 219 SC getest en uitgeprobeerd.
      Beide erg fijne mikes, klinken zeer zuiver en geven erg goed weer wat er
      in gaat. Er is voor mij echter 1 maar, die ondergeschikt zou moeten zijn,
      maar dit toch niet is en dat is de look van deze mike.

grtz

Nes

Comment

• Timo Beckman
        • Jul 2006
        • 1298

Originally posted by NesCio01
        Er is voor mij echter 1 maar, die ondergeschikt zou moeten zijn,
        maar dit toch niet is en dat is de look van deze mike.

grtz

Nes
        Die snap ik maar al te goed maar was bij mij ondergeschikt en is dat nog steeds

Comment

• desolation
          • Jun 2012
          • 706

De KMS is naar mijn mening een zeer mooie rechttoe-rechtaan mic met een heel nette sound, maar zoals je zelf aangeeft is hij idd erg feedbackgevoelig.
          Naar mijn gevoel is de D:Facto een mic die klankgewijs van hetzelfde principe is, maar die zoals timo aangeeft dat feedbackissue niet heeft. Keerzijde ervan is dat hij behoorlijk wat meer kost dan een KMS105.

Comment

• Timo Beckman
            • Jul 2006
            • 1298

Feedback kun je binnen bepaalde grenzen het eea aan doen . Wat ik een grooter probleem vind bij de kms is de gevoeligheid voor omgevings geluid .
            Bij de trockener kecks hebben ze beide mics getest : de kms vs mb219
            eerste reactie was over de looks van de mb (niet dus) maar er werd gelijk besloten tot aanschaf na een test op klank in combie met de band op volle sterkte aan het spelen
            Let wel dit is een aantal jaar geleden

Comment

• desolation
              • Jun 2012
              • 706

in welke prijsklasse ligt die mbd219? vind hem nogal moeilijk terug online buiten de specsheet.
              ziet er inderdaad gatlelijk uit, maar uiteindelijk is de klank nog steeds het belangrijkste

Comment

• Timo Beckman
                • Jul 2006
                • 1298

Ik meen 350 ex ofzo
                Ga iig altijd uit van de 219c(ardioide)

Comment

• NesCio01
                  • May 2010
                  • 1987

Ik vond een prijslijst van mei 2005,
                  toen,......... €295,00

klikkerdeklik

grtz

Nes

anno 2012, denk ik 2 MB 219's voor de prijs van 1 d:facto.
                  Gebruikerservaringen zijn derhalve zeer welkom.
                  Last edited by NesCio01; 02-12-12, 12:45.

Comment

• frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

En discussie starten over dat soort microfonen, is vrijwel onmogelijk.
                    Iedereen zijn smaak.
                    Die moet je gewoon proberen, met veel trial and error.

Overigens, de opmerking over de KMS, ivm feedback kan ik niet beamen.
                    Alles zit hem in de EQ en opstelling van de monitoren. Dat die meer werk vragen dan van een ordinaire SM58, ben ik akkoord.

Laten we er van uitgaan dat dit soort microfonen niet in rock optredens worden gebruikt?
                    Ik zeg altijd, de juiste microfoon op de juiste plaats.

Kleinkunst, klassiek en jazz: KMS 105, D.Factor, KSM9

Voor de andere toepassingen, alles buiten die 3.
                    Last edited by frederic; 02-12-12, 13:25.

Comment

• Timo Beckman
                      • Jul 2006
                      • 1298

Ka ?????????

Comment

• NesCio01
                        • May 2010
                        • 1987

Originally posted by frederic
                        En discussie starten over dat soort microfonen, is vrijwel onmogelijk.
                        Helemaal mee eens!
                        Vandaar dat ik ook graag de ervaringen lees van de ervaringsdeskundigen

grtz

Nes

Comment

• desolation
                          • Jun 2012
                          • 706

Wij hebben de KMS105 toch regelmatig gebruikt voor een rock/pop coverband voor de backingvocals, de lead vocals hadden EW500 met 965 koppen
                          Dat ging eigenlijk prima, maar dat zal heel veel te maken hebben gehad met het feit dat iedereen op IEM speelt en het "podiumlawaai" dus relatief beperkt is.

De prijs van die MBD219 is eigenlijk helemaal niet zo gek, qua prijzetting is dat denk ik eerder de betere middenklasse dan echt high-end. Als je voor die prijs een klank hebt die mee kan met een KMS105 is dat een topproduct.

Comment

• NesCio01
                            • May 2010
                            • 1987

Kwa prijszetting is het topic wellicht iets breder te trekken.

De d:facto steekt kwa prijs, met ruim €750,= er met kop en schouders bovenuit.
                            Hierna zie ik dan de Neumann KMS 105, de Shure KSM 9 en de Sennheiser E965, allen rond de €500,=
                            gevolgd door de MBHO 219 (S en SC) en de B 87 (A en C) beide rond de €300,=.

De Neumann valt voor mij af. Niet opgenomen in de lijst heb ik Audio Technica en
                            Beyer Dynamic omdat ik van beide merken geen fan ben.

Van de KSM 9 weet ik echt nope, heb de mike nooit gezien ook, voor zover ik weet.

Ben benieuwd naar gebruikerservaringen.

grtz

Nes

Comment

• PvG
                              • Sep 2012
                              • 979

Ervaring met een KSM9: Een zangeres met een niet-volle stem (wat schreeuwerig rond de 2kHz en weinig body 600-1000Hz) kreeg ik niet lekker met een SM58 (of vergelijkbare dynamische mic). Met een KSM9 was dat veel gemakkelijker. Het mooie is dat je opeens elk zuchtje, slisje, enz. hoort. Feedback gevoeligheid valt wel mee, maar wel gevoeliger voor feedback dan een SM58. Daarvoor krijg je wel een hogere gevoeligheid op grotere afstand. Merk op dat de KSM9 een schakelaartje heeft onder de grill om de schakelen tussen cardioide en hyper-cardioide. Afhankelijk van de hoek en afstand van je vloermonitoren heb je meer/minder baat van de hyper-cardioide stand.
                              Ik vind de KSM9 niet een mic voor het kroegen/pop/rock bandjes gebeuren. Meer een mic voor in het theater en voor als het niet hard hoeft op het podium. Kwa klank een aanrader voor vrouwenstemmen (waarschijnlijk vergelijkbaar met KMS105, die ik nog niet op het podium heb gehad).
                              Last edited by PvG; 02-12-12, 16:26.
                              As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

Working...