Upgraden vaste installatie - Tips?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TornadoGo
    • Jul 2011
    • 29

Upgraden vaste installatie - Tips?

Ik draai al een jaar of 20 in een discotheek. Vroeger hing er Bose 802 met twee glijbanen en een jaar of 12/13 geleden is dat vervangen door het volgende systeem:
    - 2x JBL Array series 4890 (http://www.jblpro.com/pub/tour/4890_91.pdf)
    - Dual 18" custom JBL sub (volgens mij met de vermaarde 2241H drivers)
    - DBX Driverack 260
    - JBL MPX1200 > Laag (gelijk aan QSC MX serie)
    - JBL MPA1100 > Mid (gelijk aan QSC EX serie)
    - JBL MPX600 > Hoog (gelijk aan QSC MX serie)

Als mixer wordt nog steeds een Dateq GPM8Ti gebruikt (het ding gaat maar niet kapot ;-)). Als bronnen is er door de jaren heen van alles langs gekomen, in het begin nog veel vinyl, later wat CD's en de laatste paar jaar vooral digitaal. Ik draai zelf alleen met .wav en .flac bestanden met een goede kwaliteit geluidskaart.

Ik zit nu met het volgende; vroeger met vinyl en nu met mijn compressieloze digitale bestanden klinkt de set gewoon niet echt lekker: Ik mis tophoog, de octaaf eronder klinkt echter weer schreeuwerig, in het mid zit weinig definitie om van het wapperlaag nog maar niet te spreken. Met CD's op de Pioneer CDJ1000 en met 320kb/s MP3's klinkt het eerlijk gezegd (veel) beter.

Ik wil nu e.e.a. gaan aanpakken om de geluidskwaliteit te verbeteren maar weet niet zo goed waar ik moet beginnen:
    - Opnieuw (laten) afstellen van de set? Ik wil dan de leverancier even passeren en op dit forum vragen wie daar héél goed in is (we draaien vooral house, top 40 en disco)
    - Versterkers vervangen door een betere/nieuwere variant?
    - Andere processor?

Speakers vervangen lijkt me eerlijk gezegd niet nodig, ik heb jaren geleden dezelfde speakers gehoord in een andere set en dat klonk werkelijk fantastisch (was in de Revolution in R'dam).

Wat zouden jullie doen?
  • jadjong
    • Oct 2003
    • 654

Ik zou de set opnieuw af laten stellen, dat is relatief de goedkoopste optie met het grootste resultaat.

Comment

• Timo Beckman
      • Jul 2006
      • 1298

........................
      Last edited by Timo Beckman; 29-12-12, 17:11.

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Beginnen met opnieuw inregelen, wanneer de set met sommige bronnen wel goed klinkt betekent dit dat de set in de basis goed zou moeten zijn.
        Na een meting weet je wat de zwakke schakel in de keten is en zou je die kunnen vervangen.
        Ik hou me aanbevolen er eens voor je aan te meten.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• DJ Antoon
          • May 2005
          • 1681

Het kan goed zijn dat na vele jaren de ophangen van de conussen versoepeld is en dat het daardoor minder strak klinkt. Recone is dan de oplossing...

Comment

• BJD
            • Oct 2007
            • 771

Het kan ook zijn dat je set verkeerd hangt en je akoestiek in de zaal ruk is. Opnieuw afregelen (EQ'en/time alignment) is dan niet de volledige oplossing. Vergeet dat aspect dus ook zeker niet als je de boel goed aan gaat pakken.

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

ik zou Timo een dagje uitnodigen, die kan al veel meer vertellen dan welke dealer / importeur dan ook, omdat-tie niet meteen hoeft te verkopen.

Daarna weet je wat er met je set mis is. En of het toevallig geen verlopen elco's zijn uit je dateq, of rare kabels oid...

Comment

• NesCio01
                • May 2010
                • 1987

Wat is er in die 12 jaar inpandig veranderd?
                Zijn er verbouwingen geweest?
                grotere bar, mooie spiegels en noem maar op.

Ook dit kan best van invloed zijn. Verder loopt ook je set best wel
                achteruit, zeker na 12 jaar volop/voluit draaien.

Zelf ben ik zeker geen fan van JBL, maar zoals Mac schrijft:
                Nodig Timo eens uit?

grtz

Nes
                Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• dexter
                  • Jul 2005
                  • 433

Ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt.

Comment

• TornadoGo
                    • Jul 2011
                    • 29

Originally posted by Timo Beckman
                    Het is jammer dat sim3 kuren heeft (gaat morgen naar het service centre) maar 1 van de dingen die ik had willen checken was het verschil in kwaliteit tussen processors in dit geval een xilica en een apex . Moet zeggen dat sets die ik met apex processing onder handen heb genomen wel erg goed klonken toen ik klaar was maar heb het nog niet kunnen vergelijken met een andere processor .
                    de amps en het pa'tje is wel in orde . Die dbx ben ik niet kapot van maar dit is niet gestaafd met meet resultaten dus ook niet relavant op dit moment .
                    check je mail ff
                    Vanmiddag al even telefonisch contact gehad, ik ga je zo ook mailen.

Originally posted by MusicXtra
                    Beginnen met opnieuw inregelen, wanneer de set met sommige bronnen wel goed klinkt betekent dit dat de set in de basis goed zou moeten zijn.
                    Na een meting weet je wat de zwakke schakel in de keten is en zou je die kunnen vervangen.
                    Ik hou me aanbevolen er eens voor je aan te meten.
                    Het gekke is dat goede bronnen zoals vinyl (met een goed element) en lossless digitale bestanden (met een goede geluidskaart) slecht klinken in vergelijking met slechte bronnen zoals mp3 en cd's met de CDJ1000 (wat echt een beroerd klinkend apparaat is). Je zou verwachten dat het andersom is.

Originally posted by DJ Antoon
                    Het kan goed zijn dat na vele jaren de ophangen van de conussen versoepeld is en dat het daardoor minder strak klinkt. Recone is dan de oplossing...
                    Dat is een interessante.. Er is weleens wat vervangen maar een deel van de drivers is nog origineel.

Originally posted by BJD
                    Het kan ook zijn dat je set verkeerd hangt en je akoestiek in de zaal ruk is. Opnieuw afregelen (EQ'en/time alignment) is dan niet de volledige oplossing. Vergeet dat aspect dus ook zeker niet als je de boel goed aan gaat pakken.
                    De set kon destijds maar op 1 manier worden opgehangen en de akoestiek is zeker niet optimaal, dat zijn zaken waar ik me zeker van bewust ben. Het heeft echter beter geklonken dan nu en dat wil ik terug.

Originally posted by MacGyverSounds
                    ik zou Timo een dagje uitnodigen, die kan al veel meer vertellen dan welke dealer / importeur dan ook, omdat-tie niet meteen hoeft te verkopen.

Daarna weet je wat er met je set mis is. En of het toevallig geen verlopen elco's zijn uit je dateq, of rare kabels oid...
                    Ik heb me vergist in het type Dateq. We hebben de GPM 8.3. Er staat volgens mij ook nog een nieuwe als reserve, ik zal ze eens omwisselen. Kunnen de elco's in de versterkers ook verlopen? Ik heb de indruk dat het hoog op links minder 'fris' klinkt dan op rechts. Ik heb ze ooit eens verwisseld maar daarmee veranderde het niet.

Originally posted by NesCio01
                    Wat is er in die 12 jaar inpandig veranderd?
                    Zijn er verbouwingen geweest?
                    grotere bar, mooie spiegels en noem maar op.

Ook dit kan best van invloed zijn. Verder loopt ook je set best wel
                    achteruit, zeker na 12 jaar volop/voluit draaien.

Zelf ben ik zeker geen fan van JBL, maar zoals Mac schrijft:
                    Nodig Timo eens uit?

grtz

Nes
                    Ik ben ook niet echt fan van JBL maar ik weet dat deze set heel goed moet kunnen klinken. Er zijn geen verbouwingen of veranderingen geweest sinds de set hangt.

Originally posted by dexter
                    Ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt.
                    Dank voor je interesse. ;-)

Comment

• TornadoGo
                      • Jul 2011
                      • 29

Ik twijfel nu over wat te doen. Eerst Timo uitnodigen of eerst de versterkers eens voor een grote onderhoudsbeurt wegbrengen en daarna pas Timo uitnodigen..

Comment

• djspeakertje
                        • Oct 2008
                        • 1912

Geen van beide. Het zijn allebei ideeën die ik van harte toejuich, maar nu nog niet. Begin eens met het systematisch doorwerken van je systeem. Eerst draai je links en rechts uit je CD speler om, dan de uitgangen van je dateq, daarna wissel je de versterkers van kant (wat normaal links zit gaat nu op rechts en vice versa aan de andere kant). Op die manier weet je of het de dateq, de versterkers of de speakers zelf zijn, of een combinatie daarvan. Daarna kan je kijken of de versterkers weg moeten, of dat de speakers een recone moeten of dat je eerst Timo uitnodigt. Wat ook nog wel eens wil werken is checken of de settings van de processorkanalen kloppen. Als je voor links en rechts aparte processors hebt kan het zomaar zijn dat er een cross-over punt of EQ bandje niet klopt met de andere kant.

Daan
                        Last edited by djspeakertje; 14-10-12, 21:08.
                        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• TornadoGo
                          • Jul 2011
                          • 29

Originally posted by djspeakertje
                          Geen van beide. Het zijn allebei ideeën die ik van harte toejuich, maar nu nog niet. Begin eens met het systematisch doorwerken van je systeem. Eerst draai je links en rechts uit je CD speler om, dan de uitgangen van je dateq, daarna wissel je de versterkers van kant (wat normaal links zit gaat nu op rechts en vice versa aan de andere kant). Op die manier weet je of het de dateq, de versterkers of de speakers zelf zijn, of een combinatie daarvan. Daarna kan je kijken of de versterkers weg moeten, of dat de speakers een recone moeten of dat je eerst Timo uitnodigt. Wat ook nog wel eens wil werken is checken of de settings van de processorkanalen kloppen. Als je voor links en rechts aparte processors hebt kan het zomaar zijn dat er een cross-over punt of EQ bandje niet klopt met de andere kant.

Daan
                          Links/rechts wisselen van spelers en de Dateq heb ik veelvuldig gedaan zonder resultaat, ik heb ook weleens mijn eigen Denon X1700 mixer geprobeerd en daarmee klinkt het helemaal of er een dik gordijn voor de set hangt (in andere sets klinkt deze mixer beter dan al het andere). De versterkers echter nog niet verwisseld..

ik denk dat ik dat binnenkort eens ga proberen. Daarna de versterkers eruit en door laten meten en zonodig laten servicen. Als alles weer terug is Timo uitnodigen en kijken/horen of hij de puntjes op de i kan zetten met de huidige processor of misschien wel een nieuwe. Hoe schalen jullie de Driverack 260 in op het gebied van geluidskwaliteit?

Comment

• Timo Beckman
                            • Jul 2006
                            • 1298

........................
                            Last edited by Timo Beckman; 29-12-12, 17:10.

Comment

• desolation
                              • Jun 2012
                              • 706

Originally posted by TornadoGo
                              Links/rechts wisselen van spelers en de Dateq heb ik veelvuldig gedaan zonder resultaat, ik heb ook weleens mijn eigen Denon X1700 mixer geprobeerd en daarmee klinkt het helemaal of er een dik gordijn voor de set hangt (in andere sets klinkt deze mixer beter dan al het andere). De versterkers echter nog niet verwisseld..

ik denk dat ik dat binnenkort eens ga proberen. Daarna de versterkers eruit en door laten meten en zonodig laten servicen. Als alles weer terug is Timo uitnodigen en kijken/horen of hij de puntjes op de i kan zetten met de huidige processor of misschien wel een nieuwe. Hoe schalen jullie de Driverack 260 in op het gebied van geluidskwaliteit?
                              Driveracks zijn "wel ok". Wat ik er bijzonder op mis is deftige PC soft en remote control. En écht goede geluidskwaliteit. De 260 is alleszins al 10x beter dan die brakke PA/PX reeks.
                              Voor de prijs van een 260 vind je soms wel bv een Soundweb (hoewel die niet zo aangenaam limiten als je de DSP clips) of een intelli-X. Vooral die laatste is voor mij een van de beste processors die je kan vinden.
                              Wel, naast mss een LAKE dan, maar die zijn onbetaalbaar...
                              Wat ook een goede optie is: een oudere BSS Omnidrive/Minidrive. Wel opletten dat het display niet rot is.

Comment

Working...