AD-systems Stium

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Timo Beckman
    • Jul 2006
    • 1298

Hangt van nogal wat factoren af .
    Wat voor subs je gebruikt / hoeveel subs je gebruikt / plaatselijke omstandigheden / wat de klant wil etc. en wat jezelf / de klant wenselijk vind qua sound .
    conventioneel heb je alleen minder mogelijkheden als met de wat uitgebreidere set-ups zoals end fired / reverse end fired of gradient / point source of een lijn cq arc

sub is in basis omni (ook niet helemaal door dat het laag eerst om de kast heen moet om aan de achterkant te komen , meestal toch zo'n 3 db of meer minder level aan de achterkant) . Bij hoorn loaded sub krijg je nog meer level verschil tussen front en achter en iets meer een gevoel van richting zeker aan de bovenkant van je sub terwijl het way down de frequentie respons nog steeds behoorlijk omni blijft . eea hangt af van je hoorn lengte in het geval van een hoorn loaded sub .
    Kan zijn dat je met hoorn subs werkt en om het klap op je middenrif effect te krijgen toch je subs een beetje naar binnen moet draaien .
    bij front loaded sub heb je hier minder of geen "last" van .
    Last edited by Timo Beckman; 21-03-13, 17:34.

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Welke subs je gebruikt vind ik een interessante, vraagt om uitleg....
      Wat ik wil en wat de klant wenselijk vindt heeft niets met het gedrag van subs te maken beiden zijn niet in staat natuurkundige wetten te wijzigen.
      Verder schreef ik al 'mits je aan een aantal voorwaarden voldoet'.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Timo Beckman
        • Jul 2006
        • 1298

By the way deze reactie was dus niet naar jou sander maar naar kasper . Je was allen iets eerder

Comment

• Hansound
          • Apr 2006
          • 832

Nou de Touringsub van AD is een bassreflex kast dus daar kun je echt weinig mee richten.
          we draaien de komende weken nog voldoende klussen met de set dus dan weten we meer.

maar ik kom een keer naar Breukelen.

Comment

• Kasper
            • Jul 2004
            • 171

Originally posted by grunnen
            En!!! De subs stonden recht naar voren in plaats van op de sweet spot gericht. Men zegt wel dat dat voor het laag niet veel uitmaakt maar dat is niet helemaal waar. Zeker niet meer als je twee subs op elkaar hebt staan die daardoor meer gaan bundelen! Kort: richt het geluid op waar je het wilt hebben.
            !
            Ik werk met Bose MB24. is een front loaded dubbel 12". Eigenlijk vrijwel altijd met minimaal 2 stuks gestapeld tot max 6 per kant (2hoog, 3 breed)

De opmerking van Grunnen trok m'n aandacht omdat hij blijkbaar hetzelfde ervaart. Maar ik weet ook donders goed dat iets tussen de oren kan zitten. Is het te verklaren of moet ik deskundige medische hulp zoeken?

groet,
            Kasper

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Bij horizontaal stacken zul je inderdaad verschil gaan merken, medische hulp is hier dus nog niet noodzakelijk.

Comment

• Hansound
                • Apr 2006
                • 832

Originally posted by MusicXtra
                Bij horizontaal stacken zul je inderdaad verschil gaan merken, medische hulp is hier dus nog niet noodzakelijk.

Twee subs naast elkaar ipv op elkaar zouden wel richtbaar zijn door ze richting dansvloer te draaien ?
                Dat volg ik ff niet..?

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Richtbaar is een groot woord, bij subs naast elkaar gestacked zul je off axis verschillende afstanden krijgen tot de verschillende subs, er treed dus een faseverschuiving op afhankelijk van de frequentie en het verschil in de afstanden.
                  On-axis heb je een optelling van 6 dB bij iedere frequentie, of axis zal deze optelling minder zijn naarmate de frequentie hoger is en bij heel brede stacks zelfs een uitdoving.
                  Dit zul je bij twee subs welke tot 80 Hz gaan nog niet erg merken maar drie subs en bijvoorbeeld 120 Hz geeft al een heel ander beeld.
                  Die 120 Hz is een golflengte van 2,8 meter, bij een stack van pakweg 1,5 meter breed zal die 90° off-axis in theorie al volledig uitgedoofd zijn.

Comment

• Timo Beckman
                    • Jul 2006
                    • 1298

@ hansound hier staat een simulatie van subs in een lijn tov gestacked .

So as a follow-up on the cardioid SUB files i posted some time ago There are a few things i did not post about and among them is the difference between subs in a conventional Left & Right set-u…

Dit is wat sander bedoelt . Of je dit horizontaal of verticaal bekijkt maakt niet uit . Werkt het beste met front loaded subs

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Waar het om gaat is dat je bij een stack van 1,5 meter breed bij 120 Hz pas op 90Āŗ off-axis volledige uitdoving hebt.
                      Bij een verdraaiing van pakweg 20Āŗ naar binnen zul je hoorbaar onder de 100 Hz geen verschil merken.

Comment

• Kasper
                        • Jul 2004
                        • 171

Dank voor de reacties. Er is toch aardig wat kennis hier op het forum.

@Timo: Die link is behoorlijk uitgebreid. Ga ik van het weekend op het gemak bestuderen. Dank!

groet,
                        Kasper

Comment

• Hansound
                          • Apr 2006
                          • 832

Originally posted by Kasper
                          Dank voor de reacties. Er is toch aardig wat kennis hier op het forum.

@Timo: Die link is behoorlijk uitgebreid. Ga ik van het weekend op het gemak bestuderen. Dank!

groet,
                          Kasper
                          De link is inderdaad niet 5 minuten lezen,
                          maar ik heb al een aantal keer met meerdere subs (martin s218)geƫxperimenteerd en goede resultaten behaald qua uitdoving naar achteren.

Bij de AD systems sets zit een 4 kanaals systeemamp met dsp met een end firesub instelling er al in, maar ik denk eerlijk gezegd dat je dan toch per zaal moet kijken wat de resultaten zijn.
                          De set die ik nu heb gekocht is dan ook echt voor de snel bouwen klusjes, en het fijne is dat eea meteen op hoogte staat en dat de top echt veel druk geeft..

Comment

• Timo Beckman
                            • Jul 2006
                            • 1298

Originally posted by Hansound
                            De link is inderdaad niet 5 minuten lezen
                            Het duurde ook langer dan 5 min om het allemaal duidelijk op mijn blog te zetten .

Comment

• Hansound
                              • Apr 2006
                              • 832

Afgelopen weekend weer met de AD touring subjes op pad geweest, wij zijn er blij mee, gaan lekker diep en hebben druk zat.
                              Nu komt er een AB test aan met een D&B C4 set... daar ben ik natuurlijk helemaal benieuwd naar !!!

Comment

• MusicXtra
                                • Feb 2006
                                • 9316

Waar en wanneer is die test?
                                Zet er graag mijn BA setje naast.

Comment

Working...