AD-systems Stium

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hansound
    • Apr 2006
    • 832

ff topic nieuw leven inblazen,

zijn er inmiddels al enkele gebruikers van de nieuwe AD systemen ?
    En wat zijn de bevindingen tot nu toe..

Comment

• Hansound
      • Apr 2006
      • 832

Ik zal de bevindingen zelf wel plaatsen haha, ik heb een set aangeschaft, 2 x stium top en 4 x touring line bass.

we hebben er pas 1 klus op gedraaid en hadden helaas een à koestische zaal maar we zijn toch erg tevreden over de set.
      De output en de klank van de topkast zijn echt enorm. We hebben jarenlang met Martin W8C gewerkt en hoewel dat een prima set was is dat toch niet meer te vergelijken met dit soort nieuwe systemen.
      Komende weken verder testen
      top van 42 kg lekker bouwen hoor...

Comment

• grunnen
        • Sep 2008
        • 18

't Was de allereerste keer dat we met de set draaiden.... leerfase. Het geluid van de set was clean. De zaal was vrij hard en had een puntdak. Opstelling: 2 touringsubs per kant recht naar voren stralend en de Stium toe-in er bovenop.
        Op de sweet spot van de dansvloer was de bass goed aanwezig maar miste wat punch. Kan de zaal geweest zijn en/of dat de kasten wat te dicht op de muren stonden. En!!! De subs stonden recht naar voren in plaats van op de sweet spot gericht. Men zegt wel dat dat voor het laag niet veel uitmaakt maar dat is niet helemaal waar. Zeker niet meer als je twee subs op elkaar hebt staan die daardoor meer gaan bundelen! Kort: richt het geluid op waar je het wilt hebben.
        Daarbij kan er ook nog eens gekeken worden naar wat de set doet met 1 sub per kant en het overnamepunt verlagen waardoor de Stium in het laag wat meer moet gaat doen. Dan kan die best wel aan. Of de onderste sub het laagste laag en die er bovenop in wat hogere frequenties tot aan het overnamepunt van Stium laten werken. Maar dat is wel even wat uitzoekwerk. Op een gig met 1.5uur opbouwtijd wil dat niet. De Stium had in het hoog een randje maar de set reageerde goed op eq-ing. Een correctie op de Klark Teknik is dan voldoende. Het rendement van de speakers is trouwens vrij hoog; de 2000Watt/channel versterkers hoefden relatief weinig te doen.
        Conclusie: een fijne set die goed op eq-ing reageert en die je na 3 tot 4 keer te hebben gebruikt aardig hebt kunnen fine-tunen. Setting opslaan in je controller en klaar. Klik-klak! Spelen!

Comment

• AudioBizz
          • Oct 2010
          • 8

Vraag me af wat zo'n picospot t.o.v. een L-acoustics 5XT doet...

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Originally posted by grunnen
            Op de sweet spot van de dansvloer was de bass goed aanwezig maar miste wat punch. Kan de zaal geweest zijn en/of dat de kasten wat te dicht op de muren stonden. En!!! De subs stonden recht naar voren in plaats van op de sweet spot gericht. Men zegt wel dat dat voor het laag niet veel uitmaakt maar dat is niet helemaal waar. Zeker niet meer als je twee subs op elkaar hebt staan die daardoor meer gaan bundelen! Kort: richt het geluid op waar je het wilt hebben.
            Daarbij kan er ook nog eens gekeken worden naar wat de set doet met 1 sub per kant en het overnamepunt verlagen waardoor de Stium in het laag wat meer moet gaat doen. Dan kan die best wel aan. Of de onderste sub het laagste laag en die er bovenop in wat hogere frequenties tot aan het overnamepunt van Stium laten werken. Maar dat is wel even wat uitzoekwerk.
            Da's een hoop ingewikkeld gedoe waar niet veel van klopt. Wanneer je meerdere subs gaat stapelen zullen deze alleen in het verticale vlak gaan bundelen, en zelfs dat pas wanneer de stapel hoger is dan 1/4 golflengte van de weer te geven frequenties. Subs zijn omnidirectioneel, dat houdt zoveel in dat het echt niet uitmaakt welke kant je ze op richt. Enige wat uitmaakt en wat er denk ik bij jou aan mankeert is dat de subs niet helemaal lekker in fase staan met je toppen, dan ga je inderdaad de punch missen omdat die wordt uitgedoofd. In plaats van ingewikkeld te gaan doen door je subs allemaal verschillend te gaan crossen doe je er beter aan de set een keer te meten met Smaart om te zorgen dat deze netjes matchen met je toppen.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• grunnen
              • Sep 2008
              • 18

Dank je wel MusicXtra.
              Gaan we zeker naar kijken. Het was een vrij harde zaal waar we waren.
              Eerst nog horen wat deze schoon klinkende set doet in een drogere zaal.
              Met die ervaringen en jouw adviezen kunnen we beter gaan tweaken.
              We gaan de opgedane kennis delen.

Comment

• Hansound
                • Apr 2006
                • 832

Originally posted by MusicXtra
                Da's een hoop ingewikkeld gedoe waar niet veel van klopt. Wanneer je meerdere subs gaat stapelen zullen deze alleen in het verticale vlak gaan bundelen, en zelfs dat pas wanneer de stapel hoger is dan 1/4 golflengte van de weer te geven frequenties. Subs zijn omnidirectioneel, dat houdt zoveel in dat het echt niet uitmaakt welke kant je ze op richt. Enige wat uitmaakt en wat er denk ik bij jou aan mankeert is dat de subs niet helemaal lekker in fase staan met je toppen, dan ga je inderdaad de punch missen omdat die wordt uitgedoofd. In plaats van ingewikkeld te gaan doen door je subs allemaal verschillend te gaan crossen doe je er beter aan de set een keer te meten met Smaart om te zorgen dat deze netjes matchen met je toppen.

De set is natuurlijk geleverd met de crossoverinstellingen, Peq punten en time delays.
                Ik vind deze instellingen al een stuk beter overkomen dan de instellingen van sommige andere merken die ik heb gezien.
                Het zou wat zijn als je zo'n set koopt en dat je dan nog zelf mag gaan meten

Je kunt een keer in een zaal staan waar je gewoon pech hebt met de akoestiek he.

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by Hansound
                  Het zou wat zijn als je zo'n set koopt en dat je dan nog zelf mag gaan meten
                  Je moest eens weten wat er aan veel 'fabriekssettings' mankeert.... Kan echt geen kwaad om sets met zgn. 'fabriekssettings' eens te meten, je zult ervan schrikken.
                  Daarbij is een set eigenlijk nooit echt 'plug & play, je hebt toch iedere keer weer met een andere akoestiek te maken.

Comment

• Hansound
                    • Apr 2006
                    • 832

Je moest eens weten wat er aan veel 'fabriekssettings' mankeert.... Kan echt geen kwaad om sets met zgn. 'fabriekssettings' eens te meten, je zult ervan schrikken
                    .
                    Dat heb ik inderdaad bij een aantal merken gezien, ook serieuze merken met instellingen die zeker niet kloppen.
                    Maar bij Ad systems loopt een tech die zelf goed is met smaart dus ik ga er vanuit dat de time allignment iig klopt.

Neemt niet weg dat het natuurlijk altijd leuk is om de set eens naast jouw BA te zetten

Comment

• Kasper
                      • Jul 2004
                      • 171

Originally posted by grunnen
                      De subs stonden recht naar voren in plaats van op de sweet spot gericht. Men zegt wel dat dat voor het laag niet veel uitmaakt maar dat is niet helemaal waar.
                      !
                      In theorie doven ze elkaar dan uit op de middellijn . Kleine moeite je subs iets naar binnen te draaien.

groet,
                      Kasper

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

@Hansound, beweer ook niet dat de settings van AD systems niet kloppen, heb deze set nooit gezien of gehoord, ga slechts af op wat Grunnen heeft ervaren.
                        Zet mijn BA spul graag naast andere merken voor A/B vergelijkingen, regel het en ik ben er.
                        @Kasper; welke middellijn?

Comment

• Kasper
                          • Jul 2004
                          • 171

@

@Kasper; welke middellijn?
                          Dé middellijn! haha In het midden tussen L/R. Kan loslopen ivm reflecties, maar is iig te voorkomen door iets naar binnen te draaien.

gr.

Comment

• Timo Beckman
                            • Jul 2006
                            • 1298

@ Kasper als beide subs elkaar uitdoven in het midden heb je toch een klein probleem daar ze daar juist zouden moeten optellen .
                            Last edited by Timo Beckman; 21-03-13, 16:09.

Comment

• Kasper
                              • Jul 2004
                              • 171

Oei Timo daar heb je helemaal gelijk in natuurlijk! ff verkeerdom gedacht.

Wat ik bedoel is, dat mijn ervaring is, dat door de sums iets naar binnen te neigen, ik een beter laag op de de (dans) vloer krijg. Ik weet ook wel dat het laag 360gr. gaat en zich conventioneel nauwelijks laat sturen. Toch ervaar ik dit nogal eens zo. Zit dit in mijn schedel? of kun jij dit verklaren?

groet,
                              Kasper

Comment

• MusicXtra
                                • Feb 2006
                                • 9316

Wanneer je subs horizontaal naast elkaar gaat stacken zullen ze, mits je aan een aantal voorwaarden voldoet, in het horizontale vlak gaan bundelen.
                                Hetzelfde gebeurd wanneer je subs verticaal gaat stacken maar dan in het verticale vlak. Dit is precies hetzelfde als de werking van een line-array.
                                Subs zijn omnidirectioneel, het iets naar binnen draaien zal dan ook geen winst opleveren, dit zit dus inderdaad tussen de oren.

Comment

Working...