Ben ook wel benieuwd maar jammer genoeg ligt Beukelen een beetje te ver maar als nog eens in belgie moet zijn of weet wie er van jou materiaal al gebruikt maakt dan zal ik wel graag daar wel eens willen gaan luisteren
Brooklyn audio presenteert een nieuwe top.
Collapse
X
-
De subs die jij hebt gezien zijn idd pré productie modellen. Technisch veranderd er niks meer aan alleen worden ze in dezelfde stijl als de toppen, dus met front in kleur en aan weerszijden weer de 4 handgrepen.
Op dit moment ligt de productie ff stil vanwege vakantietijd.
De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Vandaag even een buitenopstelling gemeten, dus zonder reflecties van wanden.
Group-delay probleempje was niet meer dan reflecties van de ruimte waarin de vorige meting is gedaan.
-
Wederom een interessante meting ... het ziet er al een heel stuk gelijkmatiger/strakker uit. Goed bezig.
Coax-driver lijkt (nog) wel iets voor te lopen op de 15". Het interessante is dat de GD verstoringen (drastisch) verminderen als reflecties verminderd, cq voorkomen worden. Dit geeft je mogelijk al een richting aan hoe je dit systeem nog een stukje zou kunnen verbeteren. Interessant blijft de vraag ... waarom binnen wel last van die reflecties? En waarom op die frequenties?Groeten,
MichelComment
-
@michel:
Die reflecties kun je dus voorkomen (tijdens een meting...) door of de set buiten te gebruiken of alleen in een dode ruimte waar geen reflecties mogelijk zijn...
Waarom binnen wel last van reflecties: door spullen die er staan, een niet optimaal ingedeelde ruimte (tevens werkplaatst) voor het doen van dit soort metingen....Comment
-
In de eerder door mij geposte grafieken stond de meetmicrofoon op een paar meter afstand in een, zoals Jakkes72 al meldde, niet optimale ruimte om te meten.
De microfoon vangt dan niet alleen het directe geluid op maar tevens diverse reflecties.
Nu buiten is duidelijk zichtbaar dat ik daar geen last meer van heb, dit is een eerlijk beeld van het systeem alleen vergelijkbaar met een meting in een dode ruimte.
@Michel; dat de 15" achter zou lopen op de hoog driver is niet zo, ook de hoogdriver heeft 'last' van een 1,5 ms GD op de X-over frequentie.
Dat zou dan ook zichtbaar moeten zijn in de fase grafiek doordat beide drivers niet in fase staan, voor zover meetbaar (pakweg 6 dB onder de 0 lijn wordt de meting onbetrouwbaar) staan beide drivers over een ruim bereik exact met elkaar in fase.
Overigens klinken de toppen steeds beter naarmate ik de processor settings verder verfijn, vandaag de Wieke Garcia Group en Beatlex versterkt, de eerste heel bijzondere muziek van een zeldzaam niveau, de tweede een Beatles tribute band welke muzikaal zwaar oké was. Beiden waren een streling voor het gehoor en vooral de eerste zat vol met allerlei subtiele percussie geluidjes die allemaal tot in detail hoorbaar waren.
Morgen de band Beat-it in Broekland (line-array, Prospect toppen en 10 X218 subs) en volgende week zondag Deborah Carter met band in Breukelen.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Goed om te horen dat het met elke (fine)tune sessie vooruit gaat, dat is ook de bedoeling.
Het verschil tussen beide metingen is interessant, omdat je in de eerste meting blijkbaar wel diverse reflecties meet en in de tweede niet (of nauwelijks).
Dat je ze in de tweede niet meet, dat lijkt me niet zo moeilijk te verklaren.
Waarom in de eerste dan wel ... en alleen op die frequenties?
Als je reflecties met, moet je je namelijk steeds afvragen ... waarom meet ik deze? Raak ik een reflecterend oppervlak? Mijn ervaring is dat als er reflecterende vlakken in de coverage-area staan, dat je dan meer verstoringen in je GD ziet. Die zie je niet ... dit geeft een goede aanwijzing dat je op die bewuste frequenties dus een afwijkende coverage area hebt.
Als ik bv mag wijzen op mijn eigen meting ... daar zie je een scherpe piek in de GD omdat daar het coverage-patroon opbreekt. Zou je eenzelfde meetopstelling doen met een grotere hoorn, dan verschuift die piek naar beneden. Zou je boven deze piek crossen, dan voorkom je die piek ook.Last edited by Michel van de Beek; 29-07-12, 21:24.Groeten,
MichelComment
-
't Gaat om finetunen van de processor settings, het ontwerp van de kast en hoorn is in de basis nu gewoon goed (daar ben ik inmiddels meer dan een jaar mee bezig geweest).
Het gaat daarbij niet alleen om de akoestische kwaliteiten maar ook om de gebruiksvriendelijkheid, hoe krijg ik de constructie sterk en licht, welke afmetingen zijn het meest ideaal, en nog veel meer zaken die allemaal tegen elkaar afgewogen worden.
Vandaar ook dat bijna alle zaken die in dit topic aangehaald werden bij mij al lang de revue gepasseerd zijn, ieder detail moet over nagedacht zijn voor ik besluit wat het definitieve ontwerp gaat worden.
In eerste instantie zaten er behoorlijk wat EQ puntjes in maar door slim om te gaan met overlap in de cross-over punten, hi/low- shelf filters en gain van de verschillende drivers probeer ik dat te verminderen.
Daarbij is er nogal wat ruimte voor interpretatie van meetresultaten, 'recht' processen of juist een afval van laag naar hoog (zie eerdere grafieken) en hoeveel afval, enzovoort.
Dat kost veel tijd en ik besteed ook veel tijd aan luisteren met allerlei soorten muziek.
De gigs in Breukelen zie ik als een soort test om te zien of ik op het juiste spoor zit, daar heb ik vandaag dus ook weer nieuwe settings geprobeerd.
Bij mij in de werkplaats zijn de omstandigheden voor metingen verre van ideaal, andere kant daarvan is dat de praktijk meestal ook verre van ideaal is.
Kortom, dit hoort eigenlijk gewoon bij de ontwikkeling en maakt het ook uitdagend.
-
Nachtbraker,.....
externe? processor instelling finetunen, ligt dan ook erg
aan de processor an sich?
Een Xillica zal dan weer anders luisteren dan een XTA?
Hiernaast zijn onze oren allen anders, toch]
(sommigen vinden Skytech of JBL al super, kuch)
Als het me lukt Breukelen te bereiken zondag.........
(heb za-dag nog wel een strandding, hoop dat m'n
tafel niet wordt gezandstraalt......[ander topic])
het Prospect project blijft me toch zeker intrigeren,
zoveel vermogen uit zo'n kastje.......
grtz
NesWeest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!Comment
-
Zie zwarte tekst.Nachtbraker,.....
Moet jij zeggen.
externe? processor instelling finetunen, ligt dan ook erg
aan de processor an sich? Heb niet alle processors geprobeerd maar volgens mij zijn de verschillen niet groot waar het gaat om settings, wel om de openheid van het geluid, Apex InteliX2 is eigenlijk de aangewezen processor maar is budgetair een probleem.
Een Xillica zal dan weer anders luisteren dan een XTA?
Hiernaast zijn onze oren allen anders, toch] Ja, sterker nog; hangt er ook maar net vanaf in welke 'mood' je bent.
(sommigen vinden Skytech of JBL al super, kuch) Dit heb ik maar niet gelezen.
Als het me lukt Breukelen te bereiken zondag......... Je bent meer dan welkom.
(heb za-dag nog wel een strandding, hoop dat m'n
tafel niet wordt gezandstraalt......[ander topic]) Gewoon een claim van 20K Euro indienen, wordt vast vergoed.
het Prospect project blijft me toch zeker intrigeren,
zoveel vermogen uit zo'n kastje....... Vermogen moet je er in stoppen.
grtz
NesLast edited by MusicXtra; 30-07-12, 00:38.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
mmmmm, kZie niet 1,2, 3 een prijs in EU, en weet ook niet wat de tops doen,
maar een processor van €300 op deze tops, lijkt me wat, uhhhh fragiel?
Leuk eens te testen wat de verschillen zijn tussen de Apex en een XTA?
[geeuw @ lol]
grtz
NesWeest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!Comment

Comment