Basdrum microfoon's welke?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • CSR audio
    • Apr 2012
    • 12

@Timo; re20 voor bassdrum? Vertel....

Comment

• NesCio01
      • May 2010
      • 1987

Originally posted by hugovanmeijeren
      Nog een leuke tip: DPA 4061. Gebruik ik ook heel regelmatig op de kick (misschien een wat vreemde keuze, maar klinkt erg goed!). Ook super handig als je eens een kick zonder gat in het voorvel tegenkomt!

Goeie tip, Hugo. Qua druk moet ie dat zeker aankunnen.
      Ik heb deze al wel enkele malen gebruikt voor het laag van een
      Djembee en ook in een Cajon.
      (m'n magnetclip ging al eens per Cajon naar Equador )

Maar op een kick heb ik nooit geprobeerd. Heb je een plaatsingstip,
      off mss een .jpg?

grtz

Nes
      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Karim Bizid
        • Sep 2009
        • 9

Heb ook laatst een D6 aangeschaft.
        Ik begrijp wel waar het metal imago vandaan komt.
        Hij is gewoon minder breed in te zetten... op bassdrum dan.
        Als ik voor het lichtere werk overstap naar een 52 en/of een 91 zet ik de D6 bijna altijd nog in om een beetje mooi laag uit een floortom te halen.
        Ik ken mensen die de D6 ook voor de basscab hangen, maar daar werd ik niet vrolijk van.
        Het laag werd erg rommelig en het hoog bultje van de mic zit voor een basgitaar eigenlijk op de verkeerde plaats.

Overigens merk ik wel dat plaatsing nog belangrijker is bij een D6 dan bij een 52.

Comment

• animaldrums
          • Nov 2008
          • 88

Originally posted by CSR audio
          @Timo; re20 voor bassdrum? Vertel....
          Komt vaak voor, gezien het aantal google hits. Geeft een meer eerlijker en neutraler sound dan de specifiek voor bassdrum ontworpen mics.

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

De plek waar de microfoon geplaatst wordt is ook belangrijk bij de klank...
            En, onderschat de invloed van een dikke drumsub ook niet.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• hugovanmeijeren
              • Oct 2004
              • 1436

Originally posted by NesCio01
              Heb je een plaatsingstip
              Ja, midden in de ketel, precies halverwege (ter hoogte van de klopper). Wat ik meestal doe is hem via een gaatje bovenin de ketel (meestal zit er halverwege, tussen de bevestiging voor de toms, wel ergens een klein gaatje) zo'n 30cm laten zakken, en vervolgens plak ik het draadje dan met een stukje tape vast. Werkt helemaal super!
              Kan esthetisch ook erg mooi zijn, want je ziet helemaal geen microfoon (je voelt hem echter wel ).

Groeten Hugo
              Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• purplehaze
                • Jul 2004
                • 692

Originally posted by MusicXtra
                En, onderschat de invloed van een dikke drumsub ook niet.
                wat bedoel je met een dikke drumsub?

Comment

• metalteacher
                  • Dec 2007
                  • 467

Musicxtra die SM91A zie ik wel zitten, die lijkt me redelijk toepasbaar in veel situatie's. @Showband: Die A&H mixwizzard3 die ik gebruik, loop je daarmee ook nog kans op fasefouten dan?
                  Ik ben nog inde situatie dat ik niet veel heb en zoek een basdrummic die ik voor alles kan gebruiken. Misschien is wat dat betreft de AKG nog niet zo gek, daar hij idd wel ruimte overlaat in de mix.

Ik heb afgelopen weekend wat ge-experimenteerd met een trigger en de AKG naast elkaar. Dat bevalt mij erg goed, met de trigger kan je hem ook nog wat extra's meegeven in het laag, en dan toch een natuurlijke sound houden met de AKG. Is dat een acceptabele oplossing?
                  Steelwing - Full Speed Ahead!!!

Comment

• djspeakertje
                    • Oct 2008
                    • 1912

Probeer het eens uit in een live situatie, als het daar lekker klinkt en werkt, dan is het een acceptabele oplossing, zo simpel is dat.

Bedenk wel dat een Beta91A alleen bruikbaar is bij bassdrums met een gat in het resonantievel... (het zijn wel heerlijke bassdrum microfoons trouwens)

Daan
                    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4516

Originally posted by metalteacher
                      Musicxtra die SM91A zie ik wel zitten, die lijkt me redelijk toepasbaar in veel situatie's. @Showband: Die A&H mixwizzard3 die ik gebruik, loop je daarmee ook nog kans op fasefouten dan?
                      Ik ben nog inde situatie dat ik niet veel heb en zoek een basdrummic die ik voor alles kan gebruiken. Misschien is wat dat betreft de AKG nog niet zo gek, daar hij idd wel ruimte overlaat in de mix.

Ik heb afgelopen weekend wat ge-experimenteerd met een trigger en de AKG naast elkaar. Dat bevalt mij erg goed, met de trigger kan je hem ook nog wat extra's meegeven in het laag, en dan toch een natuurlijke sound houden met de AKG. Is dat een acceptabele oplossing?
                      toonregelingscircuits geven altijd wat fasedraaing mee. Niet veel maar juist in het laag goed merkbaar in "energie en intensiteit". Met je D112 kun je het beperken tot weinig of maar een band. Dat hoor je!

ook als je microfoons naast een direct signaal gaat gebruiken zul je in het laag vaak net zo veel verliezen als winnen als je de fase niet gelijk weet te krijgen. (basamp + DI box bv)
                      Een onderschat stuk gereedschap die bij dit soort dingen gebruikt wordt is eenRadial Engineering Phazer. Die zie je in nederland zelden maar zou je wel vaker moeten zien dan al die fancy gerbersetjes en turbo GSM´s....
                      lekker belangrijk!

Comment

• sparky
                        • Apr 2002
                        • 2104

Ik neem aan dat het om metal mixen gaat... Als je een D112 gebruikt en 9dB laag moet boosten, dan heb je óf een PA met te weinig sub, óf een slecht gestemde basdrum, óf een erbarmelijk slechte tafel Een combi van de drie is ook nog mogelijk. Er zijn namelijk betere keuzes dan een D112 mogelijk voor metal of moderne rocksounds, maar voldoende laag moet hij toch wel hebben. Maar aangezien je zegt dat het is sinds je op lichtgewicht verterkers bent overgestapt, zou ik daar beginnen (Had je nou je Macrotechs maar gehouden hé ) PA's waar ik stevige bands op ga mixen voorzie ik meestal wel van een redelijke bult sub, dat maakt het mixen een stuk makkelijker en ook echt beter klinkend. De beste manier om die bult te maken is door in eerste instantie voldoende subs en dikke versterkers te gebruiken. Daarna pas door te sleutelen aan de processor. Nogmaals, als ik jou zo hoor zou ik het eerst in die richting zoeken. Heb je wat metingkjes met roze ruis gedaan die je kunt posten? Dan valt vrij snel vast te stellen of dat daar de schoen wringt.
                        Last edited by sparky; 28-05-12, 20:01.
                        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• sparky
                          • Apr 2002
                          • 2104

Originally posted by metalteacher
                          M Die A&H mixwizzard3 die ik gebruik, loop je daarmee ook nog kans op fasefouten dan?
                          Of dat dit soort A&H's een faseverneukende EQ hebben durf ik niet te zeggen (ik vermoed het wel), dat ze erg slecht klinkende EQ's hebben durf ik wel te zeggen. Waar je bij een fatsoenlijke mixer 5dB moet boosten, moet je er bij dit mixertje zo'n 9dB bij doen en dan klinkt het helaas nog niet hetzelfde, vooral in het laag! Des te meer reden om eens naar de hoeveelheid (sub)laag in je set te kijken en ook meteen of er meer frequenties zijn waar je vaak op de kanaalEQ iets aan moet doen. Hoe meer je je set afstemd op je mixen, hoe beter ze zullen worden, zeker met een mixwizard.
                          Last edited by sparky; 28-05-12, 20:32.
                          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• NesCio01
                            • May 2010
                            • 1987

Originally posted by hugovanmeijeren
                            Ja, midden in de ketel, precies halverwege (ter hoogte van de klopper). Wat ik meestal doe is hem via een gaatje bovenin de ketel (meestal zit er halverwege, tussen de bevestiging voor de toms, wel ergens een klein gaatje) zo'n 30cm laten zakken, en vervolgens plak ik het draadje dan met een stukje tape vast. Werkt helemaal super!
                            Kan esthetisch ook erg mooi zijn, want je ziet helemaal geen microfoon (je voelt hem echter wel ).

Groeten Hugo
                            TNX Hugo,

reken maar dat ik dit binnenkort eens ga uitproberen,

grtz

Nes
                            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Door de microfoon dan iets meer of minder van het midden te hangen kun je de klank heel erg beïnvloeden.
                              In het midden is meer definitie, uit het midden meer 'oemph!'.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Timo Beckman
                                • Jul 2006
                                • 1298

......................
                                Last edited by Timo Beckman; 03-01-13, 20:26.

Comment

Working...