Basdrum microfoon's welke?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4516

de schrijver klaagt niet over het gebrek aan sub, maar over de blotebillen in het midlaag.
    Dat is geen gevolg van het bovenstaande.

Als je met je shelving wat laag wegdraait om het totaal beter in balans te krijgen krijg je dus fasedraaingen (jij meldt 30graden dat kan ik niet meten)

Als je midlaag gaat bijdraaien zit je info op te draaien die er weinig in zit. En gezien de gekozen Q van een mixwizzard gaat dat ook niet opschieten.

Overigens is een mixwizzard voor het geld een uitstekend stuk gereedschap. Maar bij budgetmixers moet je echt de EQ per definitie beperkt gebruiken. Dat is nou eenmaal een gegeven. Zolang je met een ok set microfoons werkt is dat met goede plaatsing van de microfoons al voor het grootste deel te ondervangen.

Overigens is dit het main punt waarom je geen analoge behringer mixers moet kopen. Als je dan op een shelvingknop drukt vallen buiten de mensen van hun brommer af zo schuin zet je alles. Die EQ's slaan nergens op. (nota bene: ik heb nooit een xenix gehoord maar de rest wel)
    lekker belangrijk!

Comment

• Timo Beckman
      • Jul 2006
      • 1298

......................
      Last edited by Timo Beckman; 03-01-13, 20:26.

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

mikes? >> RE 20 of liever nog de PL20, d112, en heb ook ooit al goeie resultaten gehaald met de sm57.

qua systeem lijkt me sowieso wel handig dat eea op tijd staat.

Comment

• hugovanmeijeren
          • Oct 2004
          • 1436

Originally posted by MacGyverSounds
          RE 20 of liever nog de PL20
          Die mag je mij eens uitleggen, aangezien beide typeaanduidingen exact dezelfde microfoon betreffen.
          PL20's waren niets anders dan RE20's die gerebadged zijn voor een andere markt.

Groeten Hugo
          Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• sparky
            • Apr 2002
            • 2104

Originally posted by showband
            de schrijver klaagt niet over het gebrek aan sub, maar over de blotebillen in het midlaag.
            Dat is geen gevolg van het bovenstaande.
            Als hij bij de 45Hz een boost van 9dB geeft, dan heeft dat weinig met midlaag te maken en alles met sub

Originally posted by showband
            Als je midlaag gaat bijdraaien zit je info op te draaien die er weinig in zit.
            Waarom is het bij de meeste mic's en kicks dan juist midlaag dat je weg moet slopen om em in een moderne metal/heavy rockmix te krijgen zonder de basgitaar en de onderkant van de gitaren in de weg te zitten?
            Last edited by sparky; 29-05-12, 20:54.
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Misschien zitten we het helemaal in de verkeerde richting te zoeken....
              Het probleem is ontstaan na aanschaf van digitale versterkers, de vergelijkingsdag heeft aangetoond dat digitale versterkers over het algemeen niet of nauwelijks 'kleuren' en daardoor veel cleaner klinken.
              Kan me goed voorstellen dat de analoge versterkers lekker 'wollig' klonken en daardoor het te weinig aan sublaag goed wisten te verbloemen.
              Ik zou eigenlijk simpel in de systeem processor het sub iets meer geven of daar een bultje op 45 Hz in de EQ zetten.
              Want of die 9 dB boost bij 45 Hz extreem is hangt er maar net vanaf hoeveel sub er gewenst en aanwezig is.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

Originally posted by MusicXtra
                Misschien zitten we het helemaal in de verkeerde richting te zoeken....
                Het probleem is ontstaan na aanschaf van digitale versterkers, de vergelijkingsdag heeft aangetoond dat digitale versterkers over het algemeen niet of nauwelijks 'kleuren' en daardoor veel cleaner klinken.
                Kan me goed voorstellen dat de analoge versterkers lekker 'wollig' klonken en daardoor het te weinig aan sublaag goed wisten te verbloemen.
                Ik zou eigenlijk simpel in de systeem processor het sub iets meer geven of daar een bultje op 45 Hz in de EQ zetten.
                Want of die 9 dB boost bij 45 Hz extreem is hangt er maar net vanaf hoeveel sub er gewenst en aanwezig is.
                like this!

en voor zover ik weet zijn de RE20's op de N-dyn magneet gebaseerd, waar de PL20 op de oude magneet draait. Maar inderdaad, wat is het verschil tussen een Rolls Royce en een Rolls Royce...

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by purplehaze
                  wat bedoel je met een dikke drumsub?
                  Als er vlakbij de kickdrum een 15 of 18" drumsub staat waar de kick behoorlijk op versterkt wordt moet je erop letten dat de kick en die sub elkaar niet uitdoven omdat ze in tegenfase bij de kick microfoon terecht komen.
                  Even proberen tijdens de soundcheck of het helpt om de sub in tegenfase te zetten. Hetzelfde geldt voor de FOH set, deze delay ik altijd een paar meter zodat die gelijk staat met de kickdrum/basversterker, vooral bij kleine gigs kan dat enorm schelen.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• djspeakertje
                    • Oct 2008
                    • 1912

Kijk, daar kan ik wat mee! Morgen meteen ff proberen of ik op die ouwe Alesis van ons ook gewoon line-delay kan maken

Met een drumsub bedoel je een drumfill? (monitor voor de drummer+subje dus)

Daan
                    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• sparky
                      • Apr 2002
                      • 2104

Originally posted by djspeakertje
                      Kijk, daar kan ik wat mee! Morgen meteen ff proberen of ik op die ouwe Alesis van ons ook gewoon line-delay kan maken

Met een drumsub bedoel je een drumfill? (monitor voor de drummer+subje dus)

Daan
                      Doe dan eerst even met een CD'tje een A/B test tussen het signaal zonder de alesis, dus echt compleet er tussenuit en met de alesis, bijvoorbeeld door de alesis in een subgroep te zetten en die naar de mix te routen en vervolgens op het CD-kanaaltje de routing tussen direct in de mix en via de subgroep te wisselen. Het zou zo maar eens kunnen dat die Ali een stukje kwaliteit wegneemt..
                      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• maxflapy
                        • May 2012
                        • 1

vooral handig voor jazz vind ik. Deze kickdrums hebben zeer veel geluid (resonantie) waardoor dit wat moeilijker wordt als je de kick dan beschouwt als een klankbron dat alleen maar laag geeft. Als de kick maar 18" is, mag je er zeker van zijn dat dit meer als een hoog gestemde floortom gaat klinken. Inderdaad de sound is echt zeer eerlijk. nog altijd één van de veelzijdige micro's vind ik persoonlijk

Comment

• metalteacher
                          • Dec 2007
                          • 467

Afgelopen zaterdag het geluid gedaan bij Kiss Lickss, daar stond het voor het eerst echt als een huis op de digitale versterkers. nu met de tweede ma5000i op het hoog is de set mooi in balans gekomen. sub zit er zat in nu. Uiteindelijk heb ik besloten de AKG te houden en er zelfs nog een tweede bij te kopen. Op termijn zou ik er dan nog 1 of 2 SM91A erbij willen. Maar dat zien we wel. De combinatie van trigger en AKG bevalt goed. En de MAi's hebben meer dan zat over. Die filters op mijn processor daar moet ik nog eens goed naar kijken, dat kan idd een heel stuk beter nog, en ik zou op termijn ook graag een betere processor kopen wat dat betreft, maar dat moet eerst nog maar even wachten totdat er weer geld is. Ik ben erg geholpen door alle commentaren, ik heb er veel van geleerd en probeer nu alles wat ik eruit kan halen te verbeteren en zelf toe te passen. Ik zal echter nog wel alle entry's een paar keer opnieuw moeten lezen voordat ik alles kan snappen wat daar gezegd wordt. Maar dat komt wel.
                          Steelwing - Full Speed Ahead!!!

Comment

• RobertK
                            • Jun 2012
                            • 82

Er is geen beste bassdrum mic, dat is hetzelfde als kiezen tussen de "perfecte" zangmicrofoon, het ligt aan de bron/gewenste sound/budget/etc.

Persoonlijk benik grote fan van de Audio Technica ATM-250DE, vreemd genoeg ben ik die hier nog niet tegengekomen in de lijst!
                            Dual element: condensator & dynamic, naast elkaar: gelijke fase! en veel controle.
                            Verder gebruik ik als alternatief de D112 (lekker dingetje voor de "vintage" sound).

Ook een x ivm changementen de kick met een AT-829 (in zwanenhals armpje) erin gedaan, ook niet verkeerd!

Comment

• MusiQmaN
                              • Sep 2006
                              • 328

Ik ben het trouwens niet met je eens dat een sub kick als een effect moet gezien worden.

Het laat je meer laag uit een kick halen zonder dat je allemaal effecten en grappen toe te moeten laten passen op de tafel.
                              Zeker bij kleinere kicks werkt dit gewoon hartstikke goed. Zie het als een handige natuurlijke tool.

Te duur, te lelijk, niet origineel dat kan, maar een effect. Nee.

Ik ben trouwens wel van mening dat je er spaarzaam mee om moet gaan.
                              Drummer en techniek freak.

Comment

• showband
                                • May 2001
                                • 4516

smaken verschillen. Maar ik heb een aphex met "big bottom" die geluidstechnisch vrijwel hetzelfde oplevert.
                                Een radiospeaker in een kartonnendoosje doet bij opnames overigens ook vrijwel hetzelfde.

een kleinere kickdrum aanvullen met een extra kickdrum ervoor... tsja, als bandleider mag de drummer gewoon een kick meenemen die uit zichzelf de sound heeft die we kunnen gebruiken.

Ik ga een set oude snaren ook niet met een exiter lopen opfrissen. Ik zet er nieuwe op.
                                lekker belangrijk!

Comment

Working...