Coaxiale speakers voor FOH

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sdboer
    • Jun 2008
    • 21

Coaxiale speakers voor FOH

Ik heb pas deze speakers van l-acoustics gehoord: http://www.l-acoustics.com/products-12xt-39.html Hij klink echt waanzinnig.
    Dit zijn coaxiale speakers 90 graden axi-symmetisch.

De vraag is, is dit ook geschikt voor FOH. Wat zijn de voor/nadelen van een coaxiale speaker op FOH?
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Voordelen zijn dat je meestal vrij compacte toppen krijgt en onafhankelijk van de hoek waarop je luistert blijft de time-alignement onveranderd.
    Nadeel is dat het low in dit geval front-loaded is en dus zal de worp niet heel groot zijn, het is ook maar net de vraag of je dat nodig hebt als je dit soort toppen wilt gebruiken.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Rolandino
      • Mar 2007
      • 1451

Ik vind persoonlijk een coaxiaal lekkerder klinken als een fulrrange kast 2-weg ( 12 + 1 of 2" )

Op een of andere manier is de afstraling met de woofer anders als de driver achter een hoorntje zit. Net of de driver bij een coax speaker rustiger klinkt dan dezelfde driver achter een hoorn.

Heb in het verleden Coaxiaal gebruikt in de SMT top ( soort van hoorngeladen kast ) en dat werkte op zich prima maar om een Coaxiaal monitor te gebruiken als FOH kan maar voor kleine ruimtens icm een subkastje.
      Last edited by Rolandino; 27-04-12, 16:16.
      EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• CSR audio
        • Apr 2012
        • 12

Is inderdaad een mooie speaker... Ik heb diverse malen een set neergezet en doet het goed FOH in combi met een stevige LA sub.
        Het is inderdaad de vraag wat je er mee wilt doen. Ik schat dat wanneer je zorgt voor een juiste hoogte 20 à 25m wel zo'n beetje de maximale afstand is.
        Wil je verder komen dan zijn er betere opties betreft speakers.

Comment

• sdboer
          • Jun 2008
          • 21

Het is voor een kerk, zaal is 25 diep. Podium is 5 meter. Op 15m diepte zit een balkon, daar zou sowieso delay moeten komen, wellicht de 8XT. Het balkon is ruim 5 meter.
          De zaal is wel vrij breed, zo'n 36 meter. Heb dan wel 4 kastjes voor de breedte. Het idee is om 2 clusters van 2 op te hangen. Hoogte 5 meter.

Is een deze kast te clusteren, bv 60 graden tov elkaar? Ik hoor daar wat tegenstrijdige verhalen over.
          Last edited by sdboer; 27-04-12, 16:57.

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Als je coaxiale toppen gaat clusteren ben je dus wel gelijk het 'puntbron' voordeel kwijt.
            En 90° kasten gebruiken om ze in een hoek van 60° te plaatsen is ook niet helemaal logisch.

Comment

• sdboer
              • Jun 2008
              • 21

Hier een plaatje van de situatie: http://deboernet.eu/k2.PNG

Comment

• jakkes72
                • Dec 2003
                • 1015

Tannoy heeft ook hele mooie coax speakers.
                Uit mijn hoofd zijn deze geen 90 graden maar 75 graden...

Comment

• DJ Antoon
                  • May 2005
                  • 1681

Originally posted by jakkes72
                  Tannoy heeft ook hele mooie coax speakers.
                  Uit mijn hoofd zijn deze geen 90 graden maar 75 graden...
                  Audience Delight heeft ook veel van dit soort kasten gehad waaronder de AD25 (1x coaxiaal 15" + 1 bas 15"), AD1 (12") etc.

Comment

• DJ Antoon
                    • May 2005
                    • 1681

Originally posted by sdboer
                    Het is voor een kerk, zaal is 25 diep.
                    Een "echte kerk" die lekker galmt? Dan is er toch wel wat anders, beter geschikt. Ook zijn dit eigenlijk niet zo'n geschikte kasten om clusters mee te maken naar mijn idee. Zeker in een (galmende) kerk wil je tot lagere frequenties controle.

Comment

• sdboer
                      • Jun 2008
                      • 21

Originally posted by DJ Antoon
                      Een "echte kerk" die lekker galmt? Dan is er toch wel wat anders, beter geschikt. Ook zijn dit eigenlijk niet zo'n geschikte kasten om clusters mee te maken naar mijn idee. Zeker in een (galmende) kerk wil je tot lagere frequenties controle.
                      Galmtijd is 2000ms leeg, en 1500ms gevuld. Prima dus.

Comment

• frederic
                        • Jan 2006
                        • 3511

Ik vind het maar niets.
                        Alleen geschikt als monitor.

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Da's wat erg kort door de bocht, coaxiaal speakers zijn echt top waar je weinig worp nodig hebt en inderdaad ook als monitor.
                          Ik gebruik ze zelf vaak als fill voor stukken waar het main systeem net ff geen dekking geeft zoals midden voor het podium, als delay kastje, kleine setjes met een 'suppie/toppie' en als floormonitor.
                          Met pinksteren moet ik weer een openlucht kerkdienst versterken waarbij de kerkgangers allemaal in een grote kring zitten, vier coax topjes op statief en ik heb 360° rondom perfecte spraak verstaanbaarheid.
                          Maar voor toepassingen zoals TS ze wil gebruiken zijn er betere oplossingen te bedenken.
                          Daar zou ik eerder gaan voor een centercluster en een LR opstelling van 60° kasten met voor het balkon 8"coax kastjes als delay, zo op de plattegrond te zien leent deze zaal zich daar perfect voor.
                          Eventueel voor op het podium nog een paar 8" coax kastjes als fills maar ik denk niet eens dat het nodig is.

Comment

• DJ Antoon
                            • May 2005
                            • 1681

Originally posted by sdboer
                            Galmtijd is 2000ms leeg, en 1500ms gevuld. Prima dus.
                            Zeker niet slecht, maar door de grote zou ik toch zeker gaan voor een compleet hoorn geladen top systeem, of een mooi line arraytje, en dan bedoel ik niet losse kastjes onder elkaar gevlogen, maar dedicated arrays bedacht voor fixed installaties.

Comment

• NSW
                              • Apr 2012
                              • 1

hm, die nieuwe L'acoustics ARCSwide en ARCSfocus zijn ideaal voor deze toepassingen. Wel pas leverbaar vanaf October ongeveer. Het zijn passieve kastjes dus je bespaart redelijk op versterkers en processing. Even contact opnemen met een l'acoustics dealer?

Comment

Working...