Coaxiale speakers voor FOH

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sdboer
    • Jun 2008
    • 21

Originally posted by NSW
    hm, die nieuwe L'acoustics ARCSwide en ARCSfocus zijn ideaal voor deze toepassingen. Wel pas leverbaar vanaf October ongeveer. Het zijn passieve kastjes dus je bespaart redelijk op versterkers en processing. Even contact opnemen met een l'acoustics dealer?
    Ja, daar heb ik ook even naar gekeken. Probleem is de breedte van de zaal. Deze kastjes zijn 75 graden en daar ga ik het niet mee redden. Een ander manco is dat je het balkon ook niet kan bereiken omdat er nog 30 cm luchtbehandeling tussen zit. Een delay boven en onder het balkon blijft noodzakelijk.
    Het wordt dan al snel een dure bedoeling.

Comment

• sdboer
      • Jun 2008
      • 21

Nou, de kogel is door de kerk. Het is uiteindelijk L-Acoustics 4x 12XT, 2x SB18i en 12x 8XTi eea met LA4's geworden.
      Over 2 weken vliegen die hap. Ik ben erg benieuwd.

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Wel ff plaatjes posten natuurlijk.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• jakkes72
          • Dec 2003
          • 1015

Goed gedaan Sander!!!
          Ik kom zeker luisteren!

Comment

• sdboer
            • Jun 2008
            • 21

Bij deze wat foto's: http://www.facebook.com/media/set/?s...8773719&type=3

Comment

• speakertech
              • Jan 2008
              • 1697

Originally posted by sdboer
              Het is voor een kerk, zaal is 25 diep. Podium is 5 meter. Op 15m diepte zit een balkon, daar zou sowieso delay moeten komen, wellicht de 8XT. Het balkon is ruim 5 meter.
              De zaal is wel vrij breed, zo'n 36 meter. Heb dan wel 4 kastjes voor de breedte. Het idee is om 2 clusters van 2 op te hangen. Hoogte 5 meter.

Is een deze kast te clusteren, bv 60 graden tov elkaar? Ik hoor daar wat tegenstrijdige verhalen over.
              Een delay maakt de installatie een stukje duurder, omdat je ook weer extra versterkers nodig hebt. De vertraging is ca 46 ms. Bij welke vertragingstijd heb je echt problemen met de verstaanbaarheid? De luidsprekers zijn aan de achterzijde beslist niet dood, iemand die ergens tussen de front en de vertraagde luidsprekers zit, zal m.i. wel degelijk horen dat de luidsprekers niet gelijk klinken, evenals dat het geval zou zijn voor luisteraars achter de achterste luidsprekers zonder een delay.

Speakeretch
              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
              ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• e-sonic
                • Aug 2004
                • 329

Ooit al eens mogen meten aan een groter systeem, 100 luidsprekers achter elkaar, bij tussen ruimtes boven de 15 meter ging de gemeten spraakverstaanbaarheid sterk achteruit. Dit komt ook overeen met de theorie van Haas. De achterworp van de delay luidspreker kan verstorend zijn, dit kan en reden zijn om de delay positie daar te kiezen waar de main ook nog redelijk sterk is. Als er galm aanwezig is, dan kunnen deze efffecten gemaskeerd zijn. Maakt deel uit van de analyse van een dergelijk systeem. Als de delay verder staat of heel hard gezet word, krijg je naast locatie ook spectraal vraagstukken o.a. waar is het laag?
                Dit was bij een discotheeksysteem aan de hand.

groet jurjen
                Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• speakertech
                  • Jan 2008
                  • 1697

Originally posted by e-sonic
                  Ooit al eens mogen meten aan een groter systeem, 100 luidsprekers achter elkaar, bij tussen ruimtes boven de 15 meter ging de gemeten spraakverstaanbaarheid sterk achteruit. Dit komt ook overeen met de theorie van Haas. De achterworp van de delay luidspreker kan verstorend zijn, dit kan en reden zijn om de delay positie daar te kiezen waar de main ook nog redelijk sterk is. Als er galm aanwezig is, dan kunnen deze efffecten gemaskeerd zijn. Maakt deel uit van de analyse van een dergelijk systeem. Als de delay verder staat of heel hard gezet word, krijg je naast locatie ook spectraal vraagstukken o.a. waar is het laag?
                  Dit was bij een discotheeksysteem aan de hand.

groet jurjen
                  Honderd luidsprekers achter elkaar. Ik ken dat probleem heel goed. Het vervelende is dat het geluid van de "vorige" luidspreker niet stopt bij de volgende luidspreker. Verderop hoor je dus steeds meer luidsprekers, aflopend in sterkte. Het fenomeen doet zich heel sterk voor bij (tijdeljke) parkoersversterking in de open lucht. Probleem is dat de luidsprekers niet heel dicht bij elkaar kunnen hangen, want dan heb je er veel te veel nodig. Delay komt al helemaal niet aan de orde. Afstanden van 50 meter onderling met hoornluidsprekers is werkbaar, maar levert ernstige dubbelspraak op. Wij lossen dat op door telkens twee luidsprekers op 100 meter te hangen, wijzend in beide richtingen van het parkoers. De verstaanbaarheid wordt daardoor stukken beter. Ideaal wordt het op deze manier natuurlijk nooit. Lopend van het ene tweetal, naar het volgende is het verloop als volgt. Dichtbij een tweetal heb je vrijwel alleen direct geluid en hoor je het volgende tweetal minder. Naar het midden toe, neemt de geluidsdruk natuurlijk af, maar ook de looptijdverschillen. Middenin is er dan geen looptijdverschil. Als je verder gaat, neemt het looptijdverschil weer toe, maar dat wordt dan gedeeltelijk gemaskeerd door de toenemende geluidsdruk van de volgende set speakers. Een klein nadeel is er ook, Sta je onder een luidsprekerstel, dan is de weergave minder, vooral in de hogere tonen, omdat je feitelijk aan de achterzijde van de hoorns luistert.
                  Bij vaste installaties heb je veel meer mogelijkheden, meestal ook financieel. Bij tijdelijke installaties speelt ook de opbouwtijd, de omgeving en uiteraard het kostenplaatje een grote rol, hoe de installatie uiteindelijk verwezenlijkt wordt.

Voor de kerk waar het in dit topic over gaat, zou je een middencluster kunnen toepassen, al dan niet als linearray uitgevoerd, waardoor je de "geluidspannenkoek" kunt modelleren. Met delays heb je dan weinig te maken, terwijl bij een goed ontwerp ook reflecties een ondergeschikte rol gaan spelen. Een vervelende eigenschap is, dat een kerk niet altijd even vol met mensen zit en dus ook de absorptie van geluid telkens anders is. Ik ben nog steeds van mening dat met een vrij groot aantal kleinere zuilluidsprekers op laag volume ook goede resultaten haalbaar zijn. Verstaanbaarheid is niet direct om zeep als er nagalm op zit, het gaat volgens mij om de verhouding gewenst/ongewenst geluid.
                  Lage tonen moet je bij een spraakinstallatie al helemaal geen kans geven. De subs leveren volgens mij gigantische problemen op als deze voor spraak niet weggeprocessed worden. Bovendien worden er halverwege geen subs geplaatst, zodat qua looptijd het volgens mij helemaal een ramp wordt.
                  Ik denk dat er met het voorgestelde systeem best wel een een probleem kan zijn. Evenwel ben ik geen akoesticus, wel een beetje ervarings "deskundig".

Speakertech
                  Last edited by speakertech; 22-07-12, 11:24.
                  Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                  ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• sdboer
                    • Jun 2008
                    • 21

Er wordt door AudioBizz en l-Acoustics een demo georganiseerd in het gebouw waar deze thread over gaat.
                    Zie: http://www.l-acoustics.com/news-trad...events-58.html en zoek op AudioBizz

Comment

• AudioBizz
                      • Oct 2010
                      • 8

Hee Sander,

inschrijven kan ook via onze site, uitnodiging staat ook bij ons: http://www.audiobizz.nl/AudioBizz/site/news.aspx

Comment

Working...