In ear aanschaffen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • slol
    • Mar 2012
    • 15

In ear aanschaffen

Hallo,

Ik ben vaste technicus van een 9 koppige band (drums, bas, electrisch, toetsen, blazers (3x), en drie zang (leadzanger is ook toetsenist)). Nu treden we niet heel veel op, maar de keren dat we optreden zijn het minimaal zalen vanaf 500 personen. Binnenkort hebben we ons grootste optreden en dan staan we voor 4000 man.

Nu zijn we ons aan het oriënteren op in ear monitoring. Nu kom ik de meest uiteenlopende prijzen en adviezen tegen. We hebben zelf een budget van ±€850,- per set. Hierbij gaat het alleen om de zender en de beltpack. De oordoppen worden door de zanger en zangeressen zelf uitgezocht.

Ik zag zelf de PSM 200 van shure staan voor een heel acceptabel bedrag. Is dit wat? Of moet ik vooral verder kijken? Graag jullie advies.

Groeten,
    Sietse
  • Hansound
    • Apr 2006
    • 832

De PSM200 zou ik voor grotere podia niet gaan gebruiken, ik denk dat je dan beter naar de PSM900 kunt kijken...
    En moet iedereen in de band dan ook echt draaLOOS ? kan me voorstellen dat een drummer of bassist niet per'se zonder draad moet, zo kun je wellicht iets minder setjes aanschaffen maar dan wel iets betere....

Comment

• berolios
      • Sep 2005
      • 1538

Zag op marktpl@@ts een setje PSM700's (als ik het me goed herinner) staan incl combiner etc... wellicht is dat iets voor de draadlozen?
      Verder inderdaad iedereen op draad die dat kan (drums, blazers, etc), scheelt een hoop gedoe en kosten.

Anders zijn die Sennheiser G3's niet heel slecht hoor en als je er een bult koopt, zal er ook wel wat aan prijs te onderhandelen vallen !
      Maar 2e hands zou ik zeker in de gaten houden, houdt wel rekening met de frequentiebanden, die blijven niet allemaal open.

Succes
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4516

Zo veel mogelijk muzikanten aan een draad. fisher beltpacs zijn topaankopen. verder op delwel.eu het stukje in-ears lezen. oh ja. als het niet vaak is... huren!
        lekker belangrijk!

Comment

• slol
          • Mar 2012
          • 15

Ohh even niet genoeg info gegeven. Alleen de zang gaat draadloos. Voor de rest houd ik over gewone monitoren. De zang wil graag in ear omdat ze op kleinere podia (bij ±500 man) te veel last hebben van de blazers.

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4516

Originally posted by slol
            Ohh even niet genoeg info gegeven. Alleen de zang gaat draadloos. Voor de rest houd ik over gewone monitoren. De zang wil graag in ear omdat ze op kleinere podia (bij ±500 man) te veel last hebben van de blazers.
            hoe veel ik ook van in-ear als tool hou toch nog even.
            Goede blazersarrangementen en juiste plaatsing van de blazers los je dat probleem toch zo mee op?

Bij ons (en vele andere bands) staan de blazers op kleine podia vooraan. En van de band af te blazen dus. En bij grote podia staan ze op een paar prakken met perspex reflectors voor de trompetten zodat ze over je heen blazen of teruggekaatst worden. Eigenlijk zijn bekkens en snare en de 12 inchers van gitaren meestal het probleem van de vocalen.

Maar goed, wij draaien met 5x sennheiser EW300 naast 3x fisher wired en voor de toetsen wired naar de submixer. Werkt erg goed. Hoewel we er wel een set conventionele monitors bij houden. Als backup. Omdat je anders echt niet kan spelen als je in-ear op een of andere wijze stoort.
            lekker belangrijk!

Comment

• MusiQmaN
              • Sep 2006
              • 328

Als zoveel kans is op storen is het dan niet handiger om naar een ander systeem over te stappen ipv een back-up monitor meenemen per lid. Een overgang van in ear naar wedge moet ik als muzikant niet aan denken bij een gig (helemaal niet last minute)

Ik heb het 900 systeem kunnen proberen en ben daar (na Senn G2, bedraad via minimixer en de normale wedge) toch wel heel erg te spreken over zowel gebruikersgemak als geluid (zonder compressie) Het is een klauw met geld maar zeker de moeite waard als je echt lekker wilt spelen (ik ben dus aan het sparen idd)
              Drummer en techniek freak.

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4516

Risico = kans x gevolg
                Wij hebben al jaren nooit problemen. Hooguit eens wat kleine dropouts op een locatie. Risico is dat je drie sets moet spelen zonder iets anders te horen dan de drums en wat echo uit de zaal.... maakt dat het niet verstandig is zonder backup te spelen. En we hebben niet tien monitors backup.. We hebben een x-act spare. Met een losse complete mix op een aux. Ook handig bij aankondigingen en speeches trouwens.

naast de 5 zender isn ear hebben we ook 6 zenders (bas+gitaar+3x zang+altsax) lopen. Er hoeft maar een inprik act in een zaal ernaast te staan met ook een zender en je moet snel ingrijpen... Het gaat goed, maar zonder backup moet je het niet doen . En niet iedereen heeft budget voor een zendertech.
                lekker belangrijk!

Comment

• slol
                  • Mar 2012
                  • 15

Het blazersprobleem los ik altijd zo op, maar toch het algehele volume gaat flink omhoog. Een belangrijke reden is het nog kritischere geluid wat je krijgt bij inear. Ben nu bezig met een psm900 serie. Lijkt zeer goed. En volgens mij kan je drie best naast elkaar draaien zonder combinder oid.?!

Groeten

Comment

• MarkRombouts
                    • Jan 2005
                    • 1391

Voor een vaste band zijn we aan het overwegen om over te stappen naar in ear voor alle muzikanten. Momenteel gebruiken de twee zangers, de toetsenist en de bassist een in ear setje. Toetsenist aan een kabeltjes, de anderen draadloos.

De complete band bestaat ui 8 personen, waarvoor in ieder geval de toetsenist en de drummer op een kabeltje kunnen. De rest wil waarschijnlijk bij voorkeur draadloos. Dit zou dus inhouden 6 draadloze in ear setjes. Ik wil ze wel graag een stereo signaal aanbieden, aangezien ik vind dat dit toch veel prettiger werkt.

Setjes uitzoeken is allemaal niet zo moeilijk, Shure of Sennheiser. Kost behoorlijk wat geld, maar dat zal het probleem in eerste instantie niet zijn.

Waar ik naar op zoek ben is een goede manier van antenne distributie voor de 6 draadloze setjes. De meeste distro's zijn 4-voudig. Wat mij niet duidelijk is, is of je deze distro's ook kan daisy chainen, zoals je bij draadloze ontvangers zou doen voor meer kanalen. Iemand hier ervaring mee ??

PSM1000 met 4-voudige distro gaat natuurlijk wel, maar ik ben bang dat dit wel wat boven budget uit zal komen. Ik denk aan EW300 IEM of PSM voor deze setup.

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Volgens mij kun je de combiners ook gewoon daisy chainen, net als met draadloze ontvangers.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Big Bang
                        • Apr 2008
                        • 652

Als ik me niet vergis kun je twee combiners samenvoegen met bijvoorbeeld een ua221. Even op de shure website checken voor meer info.
                        It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• MarkRombouts
                          • Jan 2005
                          • 1391

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de vraag voor de zekerheid ook even uitgezet bij Shure en Sennheiser. Shure heert wel een 8-voudige combiner, maar die is niet echt betaalbaar.

Comment

• PvG
                            • Sep 2012
                            • 979

Waarom wil je eigenlijk een combiner? Wil je met vlaggen werken? Zo ja, waarom?
                            Ik schuif regelmatig voor een band met 6 EW300 setjes in een rackje met per zender het standaard sprietje op het rack. Rackje op het podium en nooit problemen met de ontvangst gehad...

Als meerdere muzikanten met dezelfde mix kunnen leven, kun je nog besparen door meerdere ontvangers per zender te gebruiken (ook stereo).
                            Last edited by PvG; 01-06-16, 17:11.
                            As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• MarkRombouts
                              • Jan 2005
                              • 1391

Mijn ervaringen met inears zonder combiner en vlag zijn anders.

Sowieso in ears zonder vlag werkt volgens mijn ervaringen niet lekker. Snel last van storing/uitval, en dus niet geschikt voor mijn situaties. En ja hierbij staat het rack met de in ears ook gewoon naast het podium.

Comment

Working...