compressor toepassen op monitors en PA?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ferryatwork
    • Jul 2010
    • 12

compressor toepassen op monitors en PA?

Beste ervaringsdeskundigen,

Ik zit verlegen om advies over het gebruik van een compressor. Wanneer we deze met de band gebruikenalleen voor de zanger, dan is de compressor aangesloten tussen de microfoon en het mengpaneel. Gevolg hiervan is dat als de compressor in werking treed, dit te horen is op zowel de monitors van de band als ook over de PA installatie.
    Omdat we last hadden van feedback heb ik eens een advies gekregen de compressor alleen te gebruiken via de PA en dus niet over de monitors. 1e vraag: delen jullie deze mening?
    Wanneer ik het signaal van de microfoon zou spitten en één kanaal alleen zou gebruiken voor de monitors zonder compressor en een ander kanaal via de compressor alleen voor de PA zou aansluiten, zou dit dan beter zijn.
    2e vraag: is spitten beter en wat raden jullie mij aan om het microfoon signaal te splitten.

Ik hoor graag van jullie,
    Groet, Ferry
  • NesCio01
    • May 2010
    • 1987

Hoi Ferry,

Doorgaans gaat de compressor, evt. met gate en limiter op een insertiepunt
    van het microfoonkanaal.
    Bij standaard tafels gaat het gecompreste signaal dan via de fader naar
    L+R (PA) en via de auxes naar de monitoren.
    (ik ga voor het gemak uit van een live situatie/meest voorkomend).

Bij een meer geavanceerde tafel kun je de routing meer gedistingeerd kiezen.

Als je de compressor echt terughoort in je mix, dan staat e.e.a. wss te zwaar
    afgesteld, of de compressor is van een bepaald merk of bepaalde kwaliteit dat het
    wellicht niet snel goed zal komen.

grtz

Nes
    Last edited by NesCio01; 10-03-12, 23:49.
    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

Wat Nes zegt.
      Daarnaast zou goed gebruik van een compressor niet voor feedback moeten zorgen, in tegendeel.
      Als het werkend van de compressor echter zo duidelijk hoorbaar is staat deze gewoon erg slecht afgesteld. Gevolg is dat de zanger de stem harder op de monitor wil (want de compressor drukt het weg). Daar is tot een zeker punt tegenop te EQ'en... maar dan houdt het echt op.
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Als aanvulling op mijn voorgangers: Een compressor wel gebruiken waar deze voor bedoelt is; compressor zo instellen dat deze pas bij uithalen van de vocals begint te werken, compressie niet meer dan 3:1, dan heeft de compressor in elk geval geen invloed op de feedback gevoeligheid.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• DJ Antoon
          • May 2005
          • 1681

nou, ik ga ook voor splitsen ten 1e heb je dan ook een aparte toonregeling (afhankelijk van type mixer) op je monitors.
          ten tweede als je inderdaad redelijk veel comprest en de zanger hoort zich niet goed dan zingt hij zich helemaal aan gort.ligt een beetje aan het type zanger... dat wel. dus compressie zet ik liever niet op monitors, liever ook geen galm, krijg je ook eerder feedback.

splitsen simpel met een xlr y kabeltje, indien een condensator op 1 kanaal fantoom aan.
          Last edited by DJ Antoon; 11-03-12, 02:28.

Comment

• drummerke
            • Oct 2006
            • 432

goed leren omgaan met apparatuur is toch van groot belang. Alvorens splitters en andere ingrepen te gaan doen..welke microfoon...mengtafel....monitors...grafische EQ... gebruik je?

Goed geluid is geen magic maar goed omgaan met dat wat je hebt.

Comment

• SPS
              • Mar 2004
              • 1662

Een andere methode dan splitsen (bij analoge tafels..) is de vocals naar een subgroep toe en op de subgroep je comp inserten.
              Hou je je monitor mix helemaal clean, en kun je daar eventueel een limiter steken. Vind ik prettiger dan comp op een monitor.

Bij digitale tafels zijn er uiteraard veel meer andere wegen tot het gewenste doel...
              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• alexander92
                • Oct 2010
                • 2

Subgroep compressie is inderdaad een hele fijne manier van compressen omdat je dan ook op een hele fijne manier de hoeveelheid compressie in de hand hebt zonder steeds naar je rack te lopen!
                Ik zou er ook voor kiezen om geen compressie te gebruiken op monitors omdat juist door de pieken de zanger goed kan horen waar hij zit en wat ie doet!

Comment

• MusicSupport
                  • Feb 2006
                  • 1016

Ik sluit me aan bij GEEN compressie op monitors. Anders leren ze nooit fatsoenlijk microfoontechniek.

Daarnaast weten veel vooral jongere collega's (helaas sommige rotten in het vak ook niet) niet eens hoe ze een compressor fatsoenlijk moeten gebruiken. De threshold knop weten ze te vinden, maar dan.... Na 3 jaar gebruik van compressie waarbij ik ze in de jaren ervoor zelden heb aangeraakt omdat ik gewoon niet wist wat er precies gebeurde eens twee dagen cursus gehad voor alleen compressie en gate techniek. Wat een eye openers!
                  d&b Audiotechnik

Comment

• djspeakertje
                    • Oct 2008
                    • 1912

En om nog even te reageren op " Wanneer we deze met de band gebruikenalleen voor de zanger, dan is de compressor aangesloten tussen de microfoon en het mengpaneel.": Een compressor kan je gebruiken voor alles waarvan je vindt dat het dynamische bereik wel een beetje begrenzing kan gebruiken. Veelgebruikte toepassingen zijn o.a. snare (zowel boven- als eventuele onderkant), basgitaar, soms een (drum) subgroep, om de boel aan elkaar te "lijmen", of op de master, wederom als lijm.
                    Afhankelijk van welke en hoeveel compressors je hebt kan je prioriteiten stellen. De meeste 2-kanaalscompressors zijn stereo te schakelen, dus 1 set controls voor zowel links als rechts, wat handig is voor subgroepen en masters. Ook zie je nog wel eens een (gast) tech die een sjieke compressor meeneemt, speciaal voor op de subgroep/master (denk aan studioaparatuur als Avalon, SSL).

Compressie op de zang is waarschijnlijk een van de meest gebruikte toepassingen, maar daar houdt het zeker niet op! Experimenteer, ontdekt wat wel en niet werkt voor jouw smaak en de muziekstijl van de band. Verder bestaan er nog een aantal creatieve technieken voor compressors, waaronder parallel compression en sidechaining, waarmee je hele interessante resultaten kan behalen (zowel in de studio als live). Besteed eens een dag (deel) op het internet, op zoek naar technieken en toepassingen. Wat uiteraard ook werkt is een cursus speciaal over dynamics (compressie en gates).

Wat ik persoonlijk heel leerzaam vindt is het prutsen en proberen in een DAW, waarbij je een stukje multitrack mixt en gewoon gaat lopen klooien met allerlei soorten en maten compressie (ook met verschillende plug-ins). Het mooie is dat je niet zit met een concert waar alles zo goed mogelijk moet zijn, maar je gewoon kan doen waar je zin in hebt, en heel relaxed en uitgebreid te werk kan gaan.

Een geschikte (gratis) DAW is: www.reaper.fm
                    Multitracks vindt je hier:
                    http://www.cambridge-mt.com/ms-mtk.htm
                    Om af te sluiten nog een aantal leuke (gratis) plugins: www.varietyofsound.wordpress.com

Veel succes, Daan
                    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• mrVazil
                      • Mar 2010
                      • 330

Originally posted by MusicSupport
                      eens twee dagen cursus gehad voor alleen compressie en gate techniek. Wat een eye openers!
                      mag ik informeren waar je die gevolgd hebt?

Comment

• MusicSupport
                        • Feb 2006
                        • 1016

Originally posted by mrVazil
                        mag ik informeren waar je die gevolgd hebt?
                        [Offtopic]
                        Cursus van studiotechnicus uit LA (USA) (werkt in NL inmiddels) die met vele groten der aarden heeft mogen recorden.
                        (Sindsdien ook fan van API :P)
                        [/Offtopic]
                        d&b Audiotechnik

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4516

overigens on topic.

Je moet waar mogelijk altijd zonder compressie op monitors werken. Anders hoort de zingende held niet of de microfoontechniek en context van zijn aanvullingen. Dan kun je als vocalist absoluut niet goed je microfoontechniek inschatten.

overigens 1
                          Veel feedbackproblemen van compressie op monitors heb je van goedkope zendsetjes die leadvocalisten gebruiken.
                          Die hebben vaak enorme companding, zijn doffig en hebben sowiso weinig dynamiek. Met de instap shuresetjes en een amateurzangeresje in een band met amateurgitarist. (je weet wel : beetje zacht zingen naast beetje hard gitaarspelen) zijn ineens je monitors bijna niet meer verstaanbaar te krijgen waar ze het normaal met een SM58 er nog wel bovenuit drukt. Om de microfoons hoorbaar te krijgen moeten ze net een tandje harder, terwijl de compander alle monitors dan gelijk de larsen intrekt.

overigens 2
                          ik ben overigens een enorm gebruiker van compressie bij feestbands. Je kan echt een supertight mix metselen. Echt die beukende tight sound van een goede dansplaat. Ook op normale volumes nog met de juiste druk. Bij veel bands is de DJ tussendoor qua sound opwindender dan de band. Terwijl die dezelfde muziek staat te draaien. Bij veel muziek ben ik weer gek op de open-verstaanbaar-clean-dynamiek school. Maar op een dansavond sta je daarmee meestal de plank totaal mis te slaan. Op normale volumes is het te lief. Zeker kick en basgitaar moeten echt binnen een bepaalde grens blijven om op elk volume te concureren met de DJ.

Ook te vaak hoor je de zang er als een karaokeact bovenuit terwijl de hele zaal prima weet wat de tekst is en het orginele arrangement ook gewoon om de zang heen is geschreven. Als je dan blazers groepcompressed en de zang individueel flink gecompressed ertussen legt heb je een levendige muur van noten en accenten die een geheel vormen. Te vaak krijg je dat de zang op het laagste volume al boven de band uit getilt wordt om maximale verstaanbaarheid bij elke zin te krijgen. Nou dan trek je een goed arrangement volledig uit zijn voegen.

Nogmaals: wel in context...... (arrangement, strakheid van de band, soort muziek, soort avond enz) Maar ik zou best wel wat meer compressie als effect willen horen.

Laatste voorbeeld:
                          ECHT seventies hihats hoor je door een lagere eq instellen te gebruiken en dan met compressie te gaan zuigen/pompen. Met een digitafel kun je dat makkelijk als effect inprogrammeren. En voor florida-disco is het superkarakteristiek. Het is echt een eeuwigheid geleden dat ik een mixer compressie hoorde gebruiken als effect op Hi-Hats
                          lekker belangrijk!

Comment

• Ferryatwork
                            • Jul 2010
                            • 12

Heren, allemaal bedankt voor de reacties. Daar kan ik zeker wat mee.

Comment

Working...