Meting juist?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• showband
    replied
    je zal toch echt eerst eens op de gemeentesite alle lokale verordeningen eens moeten uitpluizen.
    Als het personeel (weer) zonder oordoppen liep terwijl er na vele arbo overtredingen een sluitingssancie op is gezet dan praat je al over een heel ander verhaal dan over overlast voor buren.

dus, eerst de regels opzoeken. Dan pas kijken of het juiste gemeten is.

Leave a comment:

• renevanh
    replied
    Wat voor meting is er gedaan?

Zover ik weet gaat het bij vergunningen en geluidslimieten altijd om een gemiddelde dB(A) meting over 15 minuten. Even binnenlopen met een ongeijkt apparaatje en even een piekmeting doen is dus alles behalve juist.

Leave a comment:

• dj bobo
    replied
    Om te beginnen lijkt het me stug dat die gelegenheden een maand dicht moeten, maar goed. Over die meting kan ik wel het een en ander vertellen. Een meting wordt (normaal gesproken) van een "redelijke" afstand van de speakers gedaan. 2 meter van een speaker meten is daarbij vaak niet representatief en daardoor niet relevant. Er zijn verschillende rechtszaken geweest m.b.t. het fout meten van dB's in horecagelegenheden. Op de grond van het ontbreken van een relevante meting zijn een aantal van deze gewonnen door uitbaters. Let wel, in alle bij mij bekende gevallen gaat dit alleen over metingen binnen een horecapand, dus géén gevelmetingen.

In een van die uitspraken was het oordeel dat in de toekomst het geluid gemeten moest worden bij een afstand tot 5 meter van de speakers. Een andere rechtszaak werd gewonnen omdat de gemeente in deze zaak geen goede Decibelmeter gebruikt had (piekmetingen als ik me niet vergis). Nog een andere zaak werd gewonnen omdat men een dB(C)-meting had verricht i.p.v. dB(A)-meting.

Het argument dat het publiek veel geluid produceert is van minder belang volgens mij, omdat deze factor beinvloed wordt door de invulling van het gebruik van het pand. Immers, stel het pand was gebruikt als restaurant, dan was die overlast er niet.

Mvg Bob

Leave a comment:

• MarkRombouts
    replied
    Meting lijkt inderdaad wat raar, maar kan zeker juist zijn.

De meting heeft dan echter betrekking op de gebruikersvergunning, waar wellicht normen voor het geluid binnen zijn opgenomen.
    Op deze manier meten ze in ieder geval niet de overlast voor omwonenden, dat mag duidelijk zijn.
    Misschien is het wel nodig de bezoekers te beschermen tegen gehoorbeschadigingen.

Leave a comment:

• Tummy
    started a topic Meting juist?

Meting juist?

afgelopen weekend heeft de gemeente in alle horeca gelegenheden een meting gedaan.
    horeca bedrijven die te hard gingen moeten een maand sluiten.

nu is er een persoon van de gemeente op een drukke zaterdag avond binnen gelopen,
    en heeft gemeten op 1,5 tot 2 meter afstand van de speaker, uiteraard boven de norm die gemeten is overdag met een lege zaal

nu vragen wij ons af.. mag dit zomaar?

meten.. prima.. maar in een volle zaak met publiek en 2 meter voor een speaker lijkt mij niet de bedoeling..
    iemand die daar de wet van kent?

alle stukken die ik kan vinden praten ze allemaal over 'aan de gevel' niet IN de lokatie.

groetjes
Working...