Meting juist?
Collapse
X
-
die NSG-dag was zeer interessant, leuk om eens een mengeling van handhavers, beleidsmakers en technici samen te hebben. bleek vooral dat er een heel grote kloof is tussen de "wij"als stugge handhavers en "zij"als creatievelingen. maargoed, je merkt dat dit langzaam dichter bij elkaar komt. DGMR speelt in mijn ogen hier een goede rol in. maar terugkomend op de meting. Een bronmeting is zeker mogelijk, maar niet in een volle zaal, stoorgeluid en dergelijke is bijna onfilterbaar met zoveel bezoerks die ieder als bron fungeren in mijn ogen. -
Om dan maar terug te komen op de vraag, de meting is juist, zal nog eens een foto opduiken van dergelijke meting, was ook op twee meter, hiermee kan het uitgestraalde vermogen van een bron worden vastgesteld.
De methode is ook omschreven in de handleiding, waar al naar verwezen is.
ik heb de meting gebruikt in combinatie met een luidspreker simulatie pakket, en software voor industrielawaaiberekening, om een rechtgeldige rapportage te krijgen. Het ging om een melding voor een grote buitenlocatie met omroep en achtergrondmuziek, totaal ca 60 luidsprekers.
Verder is op internet wel iets te vinden over meten, toevallig ook over de regio eindhoven, verder was vorig jaar een NSG dag over geluid bij horeca.
Ook is een app over geluidmeting te downloaden.Leave a comment:
-
-
-
-
Wat is drijgen?
Edit: Whoa, ff wakker worden, was niet bedoelt om in te wrijven, ik had niet in de gaten dat je jezelf aanhaalde...
Sorry!
DaanLast edited by djspeakertje; 03-02-12, 18:57.Leave a comment:
-
Een wijs man zei eens "de krant brengt de leugens in het land" Als het al volledig zou kloppen weet je nog steeds de basis van het beleid niet. lijkt er op dat de gemeente een hoop gemeenschapsgeld stukslaat doordat ze het akoestisch onderzoek wat je conform activiteitenbesluit kunt eisebn van een ondernemer zelf op eigen kosten laat uitvoeren, maar dan omgekeerd. Gezien meetcorrecties op reflecties die kunnen oplopen tot 5 dB(A) lijkt me dit verre van een betrouwbaar middel; zowel ondernemer als overlasthebbende krijgt geen rechtszekerheid. maargoed; dit zeg ik uitgaande van wat de krant stelt, de waarheid zal of anders liggen of anders hoop ik voor de gemeente niet dat een ondernemer een binnenmeting op grond van de meetwijze aanvecht....Valkenswaard?
Bijv.: http://www.ed.nl/regio/valkenswaard/...lkenswaard.ece
Even zoeken op Geluidsmeting Valkenswaard en voila
~PaulLeave a comment:
-
Toch lijkt het me, dat een gemeente die al met bestuursdwang drijgt,
Mea culpa
@@ps, zeg maar gerust megaformaat.......
grtzLeave a comment:
-
Valkenswaard?
Bijv.: http://www.ed.nl/regio/valkenswaard/...lkenswaard.ece
Even zoeken op Geluidsmeting Valkenswaard en voila
~PaulLeave a comment:
-
Ik zou graag wat meer informatie krijgen om mijn mening hier eens flink te ventileren. Horeca in nederland valt onder het activiteitenbesluit wat geluidnormen op de gevel van woningen stelt, en inpandige waardes bij aanpandige woningen. metingen dienen uitgevoerd te worden conform de handleiding meten en rekenen:
Er zijn een aantal gemeenten die hier varianten op bedacht hebben (zoals harderwijk, en schijnbaar ook Valkenswaard) maar deze zijn nog nooit door de raad van state getoetst. geluid is deels gedrag en daarop toetst de rechter ook. wie kan me meer vertellen over de valkenswaardse situatie?
In vlaanderen zit je met het vlarem: http://www.jnet.be/virus/artikel.php?id=0902fuiven9
in de praktijk komt dit er op neer dat wanneer je harder wil draaien dan 90 dB(A) je een specifieke vergunning moet hebben, naast stedebouwkundige toestemming, waarbij de norm is opgesteld op basis van het omgevingsniveau; in veel gevallen strenger dan in nederland.
Wijzelf hebben in onze gemeente na 2 jaar handhavingstraject bij een onwillige ondernemer onlangs een zaak een weekeind gesloten. zonder daadwerkelijk vaststellen van overlast sluiten voor een maand lijkt me dan ook in nederland onmogelijk. al hebben sommige gemeenten bestuursdwang strikter in hun beleid opgenomen waardoor sluiten eerder een optie is.Leave a comment:
-
In navolging op het door jezelf ingestelde visuele taalpurisme is dit wel een uitglijder van formaat...
In verband met de dB limiet en uit respect voor mn buurtjes die uitslapen heb ik slechts zachtjes gelachen
Leave a comment:
-
Toch lijkt het me, dat een gemeente die al met bestuursdwang drijgt,je zal toch echt eerst eens op de gemeentesite alle lokale verordeningen eens moeten uitpluizen.
Als het personeel (weer) zonder oordoppen liep terwijl er na vele arbo overtredingen een sluitingssancie op is gezet dan praat je al over een heel ander verhaal dan over overlast voor buren.
toch ook zal willen instaan voor een degelijke en zeker deugdelijke meting,
die bij een bezwaar- of beroepprocedure ook stand kan houden voor de
(bestuurs)rechter.
grtzLeave a comment:
-
ik ben bang dat de basis voor de toegestane waarde buiten landelijk is bepaald. En als gemeente kun je dus hooguit minder toestaan nooit meer.
Ralph op dit forum kan hier alles over vertellen.Leave a comment:
-
In Valkenswaard op de markt is er door de gemeente de volgende meetmethode ontwikkeld (en bindend in gebruik nu)
Bij alle relevante etablissementen is BUITEN gemeten ten opzichte van BINNEN.
(Lege zaal, gedefinieerde geluidssterkte binnen via installatie, buiten meten op vastgestelde punten en zo het verschil bepaald.
Nu hoeft er alleen nog maar BINNEN gecontroleerd te worden op het niveau.
Voordeel is, dat de etablissementen niet meer elkaar de schuld kunnen geven van een te hoog niveau BUITEN
(In valkenswaard liggen er veel cafe's dicht naast elkaar)
Voordeel is ook nog, dat luidruchtige jongeren buiten bij de rookplekken geen invloed hebben op de controles.
Lijkt mij een goed systeem. wellicht is dat ook bij de TS in de gemeente zo bepaald?
PaulLeave a comment:
-
Showband, met mooiere woorden zeg je waar ik ook op doelde. Er zijn meerdere mogelijke redenen om voor een bepaalde meting met een bepaald gevolg te kiezen.je zal toch echt eerst eens op de gemeentesite alle lokale verordeningen eens moeten uitpluizen.
Als het personeel (weer) zonder oordoppen liep terwijl er na vele arbo overtredingen een sluitingssancie op is gezet dan praat je al over een heel ander verhaal dan over overlast voor buren.
dus, eerst de regels opzoeken. Dan pas kijken of het juiste gemeten is.Leave a comment:

Leave a comment: