transformator plaatsen tussen dj mixer en versterkers en processor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RonaldH
    • Aug 2009
    • 274

Originally posted by Mathijs
    Bedenk maar wat er bijvoorbeeld gebeurd als er DC op de ingang staat.
    Ja, wat dan? Dan gaat de trafo toch wel in de verzadiging... en is het dan niet beter om er een DC ontkoppelde uitgang aan te hangen zonder tussenkomst van een trafo?
    Er is meer te koop dan je betalen kunt

Comment

• speakertech
      • Jan 2008
      • 1697

Originally posted by RonaldH
      Ja, wat dan? Dan gaat de trafo toch wel in de verzadiging... en is het dan niet beter om er een DC ontkoppelde uitgang aan te hangen zonder tussenkomst van een trafo?
      DC op de uitgang? Het gaat hier over aardlussen als eerste. DC op een uitgang, wat je daar ook mee bedoelt, is geen probleem. Overigens hoort op een uitgang geen DC aanwezig te zijn. Ik ken geen situaties waarin dat nodig zou zijn, behoudens een wellicht custom designed systeem voor specifieke toepassingen.
      In de huidige pro audio staat er weliswaar vaak fantoomspanning op de toonaders t.o.v. de afscherming, maar de transformatorwikkeling heeft geen vebinding met aarde, er loopt dus geen stroom en er vindt dus geen magnetisatie plaats. Zoals bekend zal zijn, staan beide toonaders op dezelfde potentiaal en daardoor zal er ook geen stroom door de wikkeling lopen. Je vrees is derhalve geheel ongegrond.
      Ik ben blij dat ik van huis uit techneut ben en weet hoe het allemaal werkt. Als er dan wat fout gaat en je kunt het met de gangbare oplossingen niet voor elkaar krijgen, dan is er wat bijzonders aan de hand. Het enige wat dan rest is de werkelijke fout opsporen en verhelpen, anders doe je echt aan symptoombestrijding.

Speakertech.
      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

Originally posted by speakertech
        DC op de uitgang?
        Ik dacht ook even dat Mathijs bedoelde dat er DC op een uitgang stond, dan kan er wel degelijk dc stroom lopen.
        Als pen 2 (+)en 3 (-), beide hetzelfde DC potentiaal hebben dan is er geen DC stroom, bij microfoon ingangen is dat een normaal verschijnsel. Bij uitgangen van mengtafels wat minder, soms word er DC gekoppeld en dan kan er wel eens een 100mV DC op een pen (2 of 3) staan...

Vroeger waren er wel eindtrappen die compleet DC gekoppeld waren inclusief de ingangen. (Uit ervaring amcron/crown PSA 2)
        Daar kwam gewoon ook DC op de uitgang als je dat erin stopte...

Als ik door koppel naar een vreemde installatie dan gaan er ook altijd trafo's tussen.
        Soms levert dat een probleem op als de andere kant dat ook al gedaan heeft, en ook de gnd gelift heeft.
        Dan kan er zomaar 30? meter kabel tussen hangen zonder afscherming. De oplossing is dan simpel.
        Last edited by DJ Antoon; 10-01-12, 12:15.

Comment

• hugovanmeijeren
          • Oct 2004
          • 1436

Ik heb zelf een setje custom-made lijntrafo's (1:1). De trafo's heb ik laten wikkelen door een kennis die over alle apparatuur beschikt.
          Ze zijn geschikt tot circa 35 Volt, dus ruim voldoende voor lijnsignalen.

Dit zijn flinke trafo's, maar het voordeel daarvan is dat ze ook prima lage frequenties kunnen hanteren. Ik heb ze nog nooit a-b kunnen vergelijken met een Jensen of Lundahl, maar ik verwacht niet dat ze er voor onder zullen doen.
          Bij mij gaan ze standaard mee op klus en komen ze regelmatig van pas als probleemoplosser. Ik moet echter wel zeggen dat door de toepassing van steeds meer digitale apparatuur (digitale verbindingen tussen podium en zaal) problemen zoals aardlussen minder vaak voorkomen.

Groeten Hugo
          Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Originally posted by hugovanmeijeren
            Ik moet echter wel zeggen dat door de toepassing van steeds meer digitale apparatuur (digitale verbindingen tussen podium en zaal) problemen zoals aardlussen minder vaak voorkomen.

Groeten Hugo
            Dat is inderdaad een verademing, was het vroeger een must de mixer vanaf het podium te voeden, nu kun je elk willekeurig stopcontact wat in de buurt zit gebruiken.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

Originally posted by stamgast
              ...het NOB bestaat al 11 jaar niet meer.
              ken iemand die daar tot voor kort nog op de loonlijst stond...
              Ontopic : de trafo zorgt voor galvanische scheiding van je signalen. Mocht de bron raar gaan doen met een DC-component (aardlus etc) dan heeft de ontvanger ervan geen gedoe.
              Kost inderdaad wat klank en dynamiek.

kortom : bij meerdere tafels aan elkaar : trafoën. Bij een discootje: niet doen

Comment

• speakertech
                • Jan 2008
                • 1697

Originally posted by MacGyverSounds

Kost inderdaad wat klank en dynamiek.
                Hoebedoelu?
                Dynamiek, is de verhouding tussen zachte en luide passages in de muziek. Wat verandert een trafo daaraan?
                De klank verandert, maar hoe. Ik gebruik de Lundahl LL1517 en die lijkt me toch niet onaardig
                +24dBU @30Hz
                d< 0,03% @20dBU 30Hz
                freq. bereik 10Hz....80KHz +/- 0,3 dB
                Voor veel geluidssets een serieuze klus om dat te halen.

Speakertech
                Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• DJ Antoon
                  • May 2005
                  • 1681

Wat verandert een trafo daaraan?
                  Bij hoge spanning, en bij lage frequenties zal door de verzadiging de dynamiek minder worden, het voorbeeld dat je aanhaalt is dermate goed, dat dit niet hoorbaar zal zijn, of zelfs in het geheel niet gebeurt. Daarentegen is er ook veel ander spul in de handel, en nog meer in het gebruik...

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

Hoebedoelu?
                    Een trafo zet signaal om in een magneetveld, dat verderop weer een signaaltje induceert.
                    Verschijnselen als ohmse en magnetische verliezen, verzadiging, hysteresis, en signaal-ruis-verhouding klinken bekend?

Comment

• speakertech
                      • Jan 2008
                      • 1697

Originally posted by MacGyverSounds
                      Een trafo zet signaal om in een magneetveld, dat verderop weer een signaaltje induceert.
                      Verschijnselen als ohmse en magnetische verliezen, verzadiging, hysteresis, en signaal-ruis-verhouding klinken bekend?
                      Je noemt een aantal zaken op, die inderdaad met transformatoren van doen hebben en die bij kunnen dragen aan de klank. Evenwel hebben deze factoren geen invloed op de dynamiek van het signaal. Een goede trafo geeft een insertion loss van 0.5dB, maar dat geldt voor het hele frequentiebereik.
                      De verhouding tussen de luide en zachte passages van het signaal veranderen toch niet? Of gebruik ik de term dynamiek verkeerd?Ik maak me er trouwens geen zorgen over. Wel over een hinderlijke 50 of 100 Hertz ratel in de luidsprekers....

Speakertech

Comment

• qvt
                        • Oct 2009
                        • 721

Conclusie.. Voor 1:1 trafo's gewoon een fatsige Jensen of Lundahl pakken, ben zelf bezig met de import van de zwaarste Jensens.. Zo'n 34 dBu max dacht ik Die zullen niet zomaar verzadigen
                        Last edited by qvt; 11-01-12, 17:21. Reason: Kuch.. 30 dBu op 20Hz @ 0,025% THD
                        There is no substitute for imagination

Comment

• speakertech
                          • Jan 2008
                          • 1697

Originally posted by qvt
                          Conclusie.. Voor 1:1 trafo's gewoon een fatsige Jensen of Lundahl pakken, ben zelf bezig met de import van de zwaarste Jensens.. Zo'n 34 dBu max dacht ik Die zullen niet zomaar verzadigen
                          +34dBU, dat is zoiets als 50 volt. In welke audioketen komen zulke grote signalen voor, behalve lijndistributie (50, 70 en 100V) en luidsprekeruitgangen van versterkers?

Speakertech

Comment

• DJ Antoon
                            • May 2005
                            • 1681

Amplimo heeft ook erg goed werkende typen, wel wat minder bekent misschien, op dit gebied. Bijv. TM20, +20dBu, zie ook: http://www.ringkerntrafo.nl/category.php?id_category=40

Comment

• qvt
                              • Oct 2009
                              • 721

Genoeg mixers, processors en randapp. die de 20 ingaan, daar dan een beetje headroom op. Voor die paar 10tjes extra ga ik gewoon voor de zwaarste
                              There is no substitute for imagination

Comment

Working...