transformator plaatsen tussen dj mixer en versterkers en processor
Collapse
X
-
In de huidige pro audio staat er weliswaar vaak fantoomspanning op de toonaders t.o.v. de afscherming, maar de transformatorwikkeling heeft geen vebinding met aarde, er loopt dus geen stroom en er vindt dus geen magnetisatie plaats. Zoals bekend zal zijn, staan beide toonaders op dezelfde potentiaal en daardoor zal er ook geen stroom door de wikkeling lopen. Je vrees is derhalve geheel ongegrond.
Ik ben blij dat ik van huis uit techneut ben en weet hoe het allemaal werkt. Als er dan wat fout gaat en je kunt het met de gangbare oplossingen niet voor elkaar krijgen, dan is er wat bijzonders aan de hand. Het enige wat dan rest is de werkelijke fout opsporen en verhelpen, anders doe je echt aan symptoombestrijding.
Speakertech.Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sıComment
-
Ik dacht ook even dat Mathijs bedoelde dat er DC op een uitgang stond, dan kan er wel degelijk dc stroom lopen.
Als pen 2 (+)en 3 (-), beide hetzelfde DC potentiaal hebben dan is er geen DC stroom, bij microfoon ingangen is dat een normaal verschijnsel. Bij uitgangen van mengtafels wat minder, soms word er DC gekoppeld en dan kan er wel eens een 100mV DC op een pen (2 of 3) staan...
Vroeger waren er wel eindtrappen die compleet DC gekoppeld waren inclusief de ingangen. (Uit ervaring amcron/crown PSA 2)
Daar kwam gewoon ook DC op de uitgang als je dat erin stopte...
Als ik door koppel naar een vreemde installatie dan gaan er ook altijd trafo's tussen.
Soms levert dat een probleem op als de andere kant dat ook al gedaan heeft, en ook de gnd gelift heeft.
Dan kan er zomaar 30? meter kabel tussen hangen zonder afscherming. De oplossing is dan simpel.Last edited by DJ Antoon; 10-01-12, 12:15.Comment
-
Ik heb zelf een setje custom-made lijntrafo's (1:1). De trafo's heb ik laten wikkelen door een kennis die over alle apparatuur beschikt.
Ze zijn geschikt tot circa 35 Volt, dus ruim voldoende voor lijnsignalen.
Dit zijn flinke trafo's, maar het voordeel daarvan is dat ze ook prima lage frequenties kunnen hanteren. Ik heb ze nog nooit a-b kunnen vergelijken met een Jensen of Lundahl, maar ik verwacht niet dat ze er voor onder zullen doen.
Bij mij gaan ze standaard mee op klus en komen ze regelmatig van pas als probleemoplosser. Ik moet echter wel zeggen dat door de toepassing van steeds meer digitale apparatuur (digitale verbindingen tussen podium en zaal) problemen zoals aardlussen minder vaak voorkomen.
Groeten HugoRenkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!
"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" VarroComment
-
Dat is inderdaad een verademing, was het vroeger een must de mixer vanaf het podium te voeden, nu kun je elk willekeurig stopcontact wat in de buurt zit gebruiken.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
ken iemand die daar tot voor kort nog op de loonlijst stond...
Ontopic : de trafo zorgt voor galvanische scheiding van je signalen. Mocht de bron raar gaan doen met een DC-component (aardlus etc) dan heeft de ontvanger ervan geen gedoe.
Kost inderdaad wat klank en dynamiek.
kortom : bij meerdere tafels aan elkaar : trafoën. Bij een discootje: niet doenComment
-
Hoebedoelu?
Dynamiek, is de verhouding tussen zachte en luide passages in de muziek. Wat verandert een trafo daaraan?
De klank verandert, maar hoe. Ik gebruik de Lundahl LL1517 en die lijkt me toch niet onaardig
+24dBU @30Hz
d< 0,03% @20dBU 30Hz
freq. bereik 10Hz....80KHz +/- 0,3 dB
Voor veel geluidssets een serieuze klus om dat te halen.
SpeakertechJe mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
-
Bij hoge spanning, en bij lage frequenties zal door de verzadiging de dynamiek minder worden, het voorbeeld dat je aanhaalt is dermate goed, dat dit niet hoorbaar zal zijn, of zelfs in het geheel niet gebeurt. Daarentegen is er ook veel ander spul in de handel, en nog meer in het gebruik...Comment
-
Comment
-
De verhouding tussen de luide en zachte passages van het signaal veranderen toch niet? Of gebruik ik de term dynamiek verkeerd?Ik maak me er trouwens geen zorgen over. Wel over een hinderlijke 50 of 100 Hertz ratel in de luidsprekers....
SpeakertechJe mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
-
Conclusie.. Voor 1:1 trafo's gewoon een fatsige Jensen of Lundahl pakken, ben zelf bezig met de import van de zwaarste Jensens.. Zo'n 34 dBu max dacht ikDie zullen niet zomaar verzadigen
There is no substitute for imaginationComment
-
-
Amplimo heeft ook erg goed werkende typen, wel wat minder bekent misschien, op dit gebied. Bijv. TM20, +20dBu, zie ook: http://www.ringkerntrafo.nl/category.php?id_category=40Comment
Comment