Bedankt voor je reactie. Dit is helemaal helder. Ik had inderdaad zelf ook al bedacht dat het wel met tijdsblokken moet werken binnen 1 string van signaal, anders wordt je helemaal gek. Ik kan me voorstellen dat 1 milliseconde meer of minder in live situatie niet echt veel uitmaakt, maar nu begrijp ik dat het bij post-productie huizen toch wel erg handig is om te meten hoelang je signaal erover doet.
latency in digitale apparatuur
Collapse
X
-
De latency is heel makkelijk meetbaar met Smaart of een vergelijkbaar programma....De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
krijg het ff niet mee... de laatste keer dat ik keek werd het beeld 25x per seconde opgebouwd. 40ms, dus. Dan zal die 5 ms ervoor of erna toch hooguit 1 frame schelen?Comment
-
De latency die het aparaat kom je idd zelden tegen in de discutie analoog / digitaal, omdat de natuurlijke vertraging door de afstand van het geluid veel groter is zodat de de latency van een huidige digitale tafel verwaarloosbaar is.Dan klopt mijn theorie, dat is altijd leuk om te horen van een collega. Kun je ook aangeven bij welke apparatuur je dat het meeste gemerkt hebt en wat de afwijking was ten opzichte van de opgegeven waarde? ben wel benieuwd naar je ervaringen.
Even wat anders;
Ik lees met veel plezier de discussies door die gaan over bijv. analoog Vs. digitale mixers. Er worden veel do's and dont's, pro's en con's, voor en tegens genoemd in menig discussie, maar ik kom zelden de latency tegen als voor of nadeel? komt dit doordat het altijd binnen enkele milliseconden blijft of zijn er ook voorbeelden van (miscchien wel goedkopere) tafels die toch boven de 15 a 20 milliseconden uitkomen?
In theorie heeft een analoge setup geen latency, maar dit wordt omzeep geholpen de de verplaatsing van het geluid.Last edited by frederic; 06-12-11, 16:56.Comment
-
Ok, dat klinkt logisch, zeker in live situaties kan ik me dat zeker voorstellen. Weer wat geleerd.De latency die het aparaat kom je idd zelden tegen in de discutie analoog / digitaal, omdat de natuurlijke vertraging door de afstand van het geluid veel groter is zodat de de latency van een huidige digitale tafel verwaarloosbaar is.
In theorie heeft een analoge setup geen latency, maar dit wordt omzeep geholpen de de verplaatsing van het geluid.Comment
-
klopt helemaal 1 frame is 40 millisec bij 25 beelden per minuut. maar wat krijg je niet mee. De doelstelling voor de bewuste analyser van dolby is dat je in je post-productie straat het aantal millisec kan meten zodat het spat-sync uiteindelijk op tape komt (of digitale cinema). Ik denk dat je bedoelt dat een simpele off-set van 5 millisec niet waarneembaar is, wat helemaal klopt. Maar het wordt lastig als je 3 of 4 apparaten achter elkaar hebt met dat verschil, plus dat in de bioscoop ook altijd een marge nodig is. dus het kan snel oplopen tot 1 a 2 frames, en dit is zeker storend. Vandaar dat ik me afvraag of je het moet meten of dat je de latency tijden van fabrikanten aan kan houden?Comment
-
-
Voor de geïnteresseerden:
Vroeger werd er bij het verbindingscentrum (bijvoorbeeld op het Mediapark, ook wel MCR) met het blote oog gekeken en geluisterd of het allemaal wel lipsync was. Had je een bandje wat je instartte en dat zette je door vanuit de video- en audiomixer naar je uitgang.
Tegenwoordig werken we niet meer in pak btw: http://youtu.be/1rWPJ8PA3lA
Nu gebruiken we een soort zelfde systeem, alleen met een gegenereerde tape en een meetapparaat die men kan vertellen hoeveel ms vertraging je hebt. Ongeveer als dit filmpje http://youtu.be/szoOsG9137U , alleen is in NL deze anders en die kon ik niet vinden. (behalve dat ik m thuis op digibeta heb maar ik heb geen digibetamachine thuis staan (zou wel leuk staan naast de magnetron!))Comment
-
Even snel wat metinkjes gedaan aan een digitale EQ: (Apex Intelli serie)

"vlakke" response, zo te zien is vlak niet helemaal vlak, binnenkort maar eens Apex contacten hierover. Systeem heeft een gemeten latency van 1,38ms.

lo-pass filter: BUT 24dB/oct. 3,27ms latency.

lo- en hi-pass filter, beiden 24dB/oct BUT. 5,13ms latency.
Ik heb ook het eea gespeeld met veel steile en brede filters, multiband compressing en limiting, maar dit gaf niet heel veel variatie op de latency.
Wel was de latency afhankelijk van de frequenctieparameter. Dit heeft er mee te maken dat een laagfrequent signaal uit relatief veel kloktikken bestaat tov de samplefrequentie.
Ik weet niet goed of ik mijn meting op deze wijze helemaal correct heb uitgevoerd, omdat het fasegedrag hier ook nog een invloed op heeft.
Ik ben benieuwd of hier een standaard voor is? Momenteel heb ik thuis even niets anders liggen, maar ik zal binnenkort eens kijken of ik wat digimixers kan doormeten.Comment
-
Comment
-
total system delay: 560uSec = 0,56ms(?) (http://www.univers-sons.com/produits...ntation_EN.pdf)
Dat klopt sowieso niet, want met een flakke response heeft hij al meer latency.Comment
-
Ik heb op dit forum deze link : http://timobeckmangeluid.wordpress.c...from-the-past/ al een keer geplaatst maar hier maak ik gebruik van hoe een analyzer het tijdsbeeld van een speaker weer geeft om diezelfde speaker een beter handteerbare fase response te geven en zo dus meerdere speakers met elkaar te combineren .Even snel wat metinkjes gedaan aan een digitale EQ: (Apex Intelli serie)

"vlakke" response, zo te zien is vlak niet helemaal vlak, binnenkort maar eens Apex contacten hierover. Systeem heeft een gemeten latency van 1,38ms.
Je frequentie response is vlak alleen de fase response niet . Ik doe een wilde gok maar je geluidskaart en smaart staan op waarschijnlijk 44kHz/48kHz sample rate en die apex werkt waarschijnlijk op 96kHz sample rate .
Daar smaart op 48kHz samplerate werkt bekijkt het programma alles in stapjes van 0,02ms en je apex ziet alles in stapjes van 0,01ms (mits die op 96kHz sample rate staat) . Als je smaart dus een synchronisatie delay geeft van ik denk 1,37ms (i.p.v. 1,38ms) zou die fase-lijn recht moeten worden . Kan ook 1,39ms zijn . Is effe proberen .
Dit zie je ook als je SIM3 en een galileo gebruikt met de galileo als een hele dure lijn switcher . Sim zit ook op 48kHz sample rate en de galileo op 96kHz sample rate

lo-pass filter: BUT 24dB/oct. 3,27ms latency.

lo- en hi-pass filter, beiden 24dB/oct BUT. 5,13ms latency.
Je hebt hier zeer waarschijnlijk weer op auto small/large geklikt binnen smaart . Dit had je niet moeten doen . Je bent hier bezig om group delay te meten van filters . Een high/low pass filter veroorzaakt delay maar niet pure delay maar groupdelay .
Als je naar je phase display kijkt zie je dat je faselijnen op een gegeven moment naar boven gaan lopen wat betekent dat je niet gesynchroniseert bent op het juiste punt in tijd .
Ik heb ook het eea gespeeld met veel steile en brede filters, multiband compressing en limiting, maar dit gaf niet heel veel variatie op de latency.
Wel was de latency afhankelijk van de frequenctieparameter. Dit heeft er mee te maken dat een laagfrequent signaal uit relatief veel kloktikken bestaat tov de samplefrequentie.
Ik weet niet goed of ik mijn meting op deze wijze helemaal correct heb uitgevoerd, omdat het fasegedrag hier ook nog een invloed op heeft.
Ik ben benieuwd of hier een standaard voor is? Momenteel heb ik thuis even niets anders liggen, maar ik zal binnenkort eens kijken of ik wat digimixers kan doormeten.
Volgens die file is de samplerate iig 48kHz maar smaart zit er iig een klein stukje naast qua synchronizatieComment
-

LoL..........................
Comment