Brand in Line Array?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • chippie
    • Jul 2006
    • 528

[Quote Rinus]is eigenlijk de enige boodschap: geen polyester in de hijsmaterialenketen toepassen![/Quote Rinus]

Dag Rinus, weet u nog enkele weken geleden dat ik het had over de polyester hijsbanden en dat het niet mocht.......u heeft het antwoord nu zelf gequote.
    Enkel softsteels.....te gebruiken volgens de man die de keuring bij ons doet, zowel voor truss en rigging "bananen". Hier in Belgiƫ toch, ik weet niet bij u?

Of het wet is of niet weet ik niet, heb dat ook niet gevraagd omdat ik denk dat hij goed op de hoogte is wat mag en niet mag.
    Beetje gezond verstand (als ik daar al van mijn eigen kan over spreken, dacht van niet, hahaha) zijn punt kon ook mijn goedkeuring dragen en lijkt me logisch.

Nu niet voor dit of dat Rinus, een softsteel kost ook geen arm en een been.
    Denk dat u er ook voor bent, voor meer veiligheid ipv veiligheid met een kort tijdklokje!

(Daarom lijkt me een extra cursus VCA1 en 2 geen overbodige luxe en ik mag dat volgend jaar weer gaan vernieuwen.)
    IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5429

2 chippie
      Mijn mening lijkt me al wel langer duidelijk.
      Net zo duidelijk als die 'van de man die bij jullie de keuring doet'.
      Maar hij - noch ik - maken de Wet.
      (ik doe alleen een beetje mee bij het maken van normen)

De enige toevoeging die ik er eigenlijk bij heb gemaakt is:
      (en liever ook niet in de "banaanstand-materialenketen")
      Kortom: ook maar geen kunststof sjormateriaal om een banaan in zijn model te fixeren.
      En helaas zijn er nog geen "soft steel - ratelbanden".
      Overigens ben ik aangenaam verrast door het feit dat jullie keuringsman af wist van het bestaan van softsteels.
      Vaak is het bedroevend slecht gesteld met de werkelijke kennis van ons vak.
      Gisteren toevallig weer een voorbeeld gehoord van zo'n 'keur-kneus',
      die (ook in het Vlaamse) tegen de klant wist te beweren dat 'wind-ups' niet 3-maandelijk gekeurd zouden hoeven.
      Hij bedoelde natuurlijk gewoon: daar weet ik helemaal niets van af.
      Maar ja - dat kun je als erkend keuringsorganisme natuurlijk niet zeggen.
      Overigens is het keuren in Vlaanderen vaak beperkt tot een visuele inspectie.
      Dat gaat zelden verder dan de visuele controle die wij elke dag zelf al doen, voordat we de materialen gebruiken.
      Alleen wordt zo'n "keur-capo" (dik) betaald om dat ook elke 3 maanden even op papier vast te leggen.
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• chippie
        • Jul 2006
        • 528

Deze keur neus deed vroeger zelf licht en muziek en weet goed wat wel en niet mag (allez daar ga ik toch vanuit)......dik betalen euh dacht €85/uur ex btw?

Zal het hem eens vragen ivm wind ups.
        Keuren kost geld maar genezen kost mijn inziens meer geld.

Nu vraag ik even aan u een klein windupje (driepootje) waar je een luidspreker op zet en op 2m hoogte plaats moet die ook gekeurd worden???
        Want dan kan de minste amateur discobar stoppen!
        IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5429

Hoe breng je als overheid het aantal arbeidsongevallen maximaal terug?
          Door te voorkomen dat er aan arbeid zal kunnen worden gedaan.

€ 85/uur is toch niet voor iedereen op dit forum een normaal uurloon, of wel?

En de meerderheid van de "keurders" komt niet veel verder dan het 'visueel controleren'.
          Geef ze 50 softsteels en dan maar eens kijken of ze daarvan
          ook de hele rondte maken voor een "inwendige" visuele controle.
          [ Gokkie zetten... ? ]

En doen ze dat dan wel....
          dan ga jij ook liggen stuiteren over die absurde administratieve lastendruk.
          Het kan nooit de bedoeling van onze 'duurzaam' bekkende overheid dat bedrijven
          vanwege die hoge keurings-kosten, elke drie jaar gewoon hun hele voorraad harpen en staalstroppen weggooien...
          Hoezo zuinig - met energie en grondstoffen?

In ons vak gaat een hijs-harpsluiting zonder problemen 5.000 jaar mee,
          of zo'n keurkneus er nu wel of niet 40.000 keer naar "gekeken" heeft.
          Maar we raken met deze discussie wel erg ver af van het
          topic van een mogelijke brand in een line-array cluster....

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• som
            • Nov 2002
            • 787

Originally posted by rinus bakker
            2 salsa
            ik ben heel beniewd of je die nog kan traceren!

2 som
            het heeft natuurlijk ook wel te maken met de dikte van dat hout.
            10-16mm dik multiplex?
            Dat is een leuke in laagjes sneuvelend object hoor.
            Daarvan heb je dan wel heel veel nodig om het staal tot die hitte opgewarmd te krijgen.
            2 musicXtra,
            als we die kans (tot uitbreiding) inderdaad zo klein mogelijk weten te houden
            is eigenlijk de enige boodschap: geen polyester in de hijsmaterialenketen toepassen!
            (en liever ook niet in de "banaanstand-materialenketen")
            [maar laat die sprinkler toch maar liever achterwege]
            (watertoevoer dan maar hooguit voor watergekoelde processors in de versterkers en crossovers...)

2 SPS
            ho-ho. Dan is er voor riggers geen werk meer.
            Dat is waar,maar als de fik er eenmaal inzit snap je niet wat allemaal wil meebranden en dan is de 650 graden toch nog snel bereikt, aluminium heeft het dan al opgegeven.

Zou er geen impregneer zijn voor hout? met doeken kan dat tenslotte ook.
            Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by som
              Dat is waar,maar als de fik er eenmaal inzit snap je niet wat allemaal wil meebranden en dan is de 650 graden toch nog snel bereikt, aluminium heeft het dan al opgegeven.

Zou er geen impregneer zijn voor hout? met doeken kan dat tenslotte ook.
              Vanaf het ontstaan van brand en het moment dat de fik er eenmaal in zit ben je echt wel een paar minuten verder. Het moment dat een aluminium rigging welke aan de buitenkant van de kast zit een temperatuur van 650 graden heeft bereikt is dan nog steeds ver weg.
              Maar, de hele discussie gaat voor mij nog steeds 'nergens' over, hoe vaak is het gebeurd dat een luidspreker vlam heeft gevat?
              Het al of niet maatregelen nemen tegen eventuele rampen gebeurd nog altijd op basis van kansberekening, ofwel hoe groot is de kans dat iets gebeurd. Brand in een line-array die werkelijk een risico voor slachtoffers kan vormen is erg onwaarschijnlijk en dus is het naar mijn idee ook absolute onzin om daar bij het ontwerp rekening mee te houden.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

Working...