Brand in Line Array?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

Brand in Line Array?

Een wat vreemde vraag wellicht.
    Maar tussen alle in scene gezette topics over brandende speakers en amps
    zitten er ook die wel meer waarschijnlijk - of zelfs echt blijken te - zijn.
    Mijn vraag:
    Hoe zit dat bij line-array's:
    spreekspoelen en versterkers kunnen allebei in "de hens" raken.
    Zijn er naar iemand bekend is brandwerende of -vertragende materialen toegepast
    om de kans op een "brandende banaan" te voorkomen?
    De top ervan zit vaak veel dichter bij de rigging/ankerpunten in het dak.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

2 opmerkingen :
    - de electrische ( het ontstaan van de brand : ) alle Amerikanen MOETEN de UK-keuring voor elektrische veiligheid erop hebben zitten, en die schrijft idd een bouwvorm voor die het ontstaan van brand, of andere gevaren voorkomt. De CE is daar iets gemakkelijker in.
    - de werktuigbouwkundige : ( het gevolg - het instorten van de line): de krachten worden vaak intern ( per speaker dus) met staal opgevangen, en dat brand stukken minder, en smelt ook pas bij veel hogere temperaturen.

Comment

• Hansound
      • Apr 2006
      • 832

De eventueel akoestisch dempende materialen zullen toch wel brandvertragend zijn...

Comment

• jakkes72
        • Dec 2003
        • 1015

De ophanging van de Line Array kasten zal netjes van ALU/Staal zijn, maar ik weet niet of interne luidspreker chassis middels staal/ijzer aan de rigging verbonden is...
        (en dan bedoel ik niet de koper aansluitdraden)

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Het duurt wel ff voordat een kast zover is afgefikt dat de speakers eruit vallen, tegen die tijd is de temperatuur al zo hoog opgelopen dat de rigging het ook al begeven heeft.
          Overigens is het dempingmateriaal wat Vision Acoustics gebruikt inderdaad brandvertragend en is de grille onderdeel van de rigging en kunnen de speakers pas uit de kast nadat deze volledig is verwijderd.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

Dank Heren,

ik had niet veel anders aan antwoorden verwacht.
            2 Mac:
            ik ben blij dat staal niet erg fikt, ;-)
            Dat geeft vertrouwen in die plaat+gatenrijtjes-verbindingen aan de zijden van die kasten

maar MusicXtra spreekt precies uit wat mijn reden voor de vraag was:
            "tegen die tijd is de temperatuur al zo hoog opgelopen dat de rigging het ook al begeven heeft."
            En bij die heel hoge temperaturen kan ook alles wat er tussen de staal-verbindigen zit misschien naar beneden komen....
            of smelten de talurit-eindverbindingen van de staalkabels.
            (Net zoals de aluminium 'seat-tracks' strippen een hoge temperatuur risico vormen.
            Maar die zitten gelukkig zelden aan een line array systeem.)

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Laten we er eens vanuit gaan dat er in de bovenste kast brand ontstaat door de speaker die in brand vliegt, dat laatste is al niet heel erg waarschijnlijk omdat er, behalve de conus, weinig brandbaars aan een speaker zit. Maar, die conus fikt dus zo hard dat de kast daardoor ook vlam vat.
              Die kast is over het algemeen van minimaal 15 mm dik berken multiplex gemaakt waardoor het best lang zal duren voor die zover is verbrand dat de speakers eruit vallen of dat hij loslaat van de rigging. Die rigging is, voor zover mij bekend, bij alle systemen zodanig ontworpen dat je de kast ertussen uit zou kunnen laten zonder dat het hele spul naar beneden komt. Daarbij zit de rigging meestal op 4 punten en wordt er met een SF >10 gewerkt. Wil de rigging het dus begeven dan moet er best wel wat gebeuren en het lijkt me stug dat er tijdens een evenement niemand in de gaten heeft dat er een stevige fik woedt boven het publiek.
              Om heel eerlijk te zijn vind ik het een beetje spijkers op laag water zoeken maar op verzoek is het best mogelijk om een Vision Acoustics line-array met geïntegreerde sprinkler installatie te leveren.

Comment

• djspeakertje
                • Oct 2008
                • 1912

Mag hopen dat je hem niet in de fik gaat steken om te testen...

Daan
                I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5429

Originally posted by MusicXtra
                  ... dat er tijdens een evenement niemand in de gaten heeft dat er een stevige fik woedt boven het publiek.
                  Sterker nog van een Engelse collega vernomen dat een jaar of 9 geleden een brandend conventioneel PA "de show stal" en het publiek helemaal vergat om naar het bandje te kijken.
                  { en de rigger zich de kranten heeft gezocht om tussen de PA kabels achter de amps de motorkabels te zoeken, om de hele zaak te alten zakken. }
                  ... spijkers op laag water zoeken maar op verzoek is het best mogelijk om een Vision Acoustics line-array met geïntegreerde sprinkler installatie te leveren.
                  Liever niet, dan wordt die hele berg hout enz. alleen maar weer zwaarder.
                  De sprinklers die ik ooit voor een show heb gehesen waren voor een wet-T-shirt act.
                  Daarbij was het de bedoeling dat een deel van het publiek (als 'side effect' ook de techneuten!) het warmer kreeg.
                  Dan heeft zo'n sprinkler zeker een duidelijke toegevoegde waarde.

Maar laten we bij de Line Arrays maar gewoon hopen dat brand niet kan ontstaan,
                  ofwel dat deze zich niet kan uitbreiden door alleen vlamdovend cq niet brandbaar materiaal toe te passen.
                  Voor de conventionele systemen zijn genoeg bewijzen van het tegendeel.
                  En het zitje van de Rihanna spotoperator was eerder van een soort van fakkel-materiaal uitgevoerd.

Comment

• DJ Antoon
                    • May 2005
                    • 1681

Originally posted by rinus bakker
                    ik ben blij dat staal niet erg fikt, ;-)
                    Dat geeft vertrouwen in die plaat+gatenrijtjes-verbindingen aan de zijden van die kasten
                    Dat is toch vaak ook van aluminium, maar ook dat zal het wel een tijdje overleven. Ik kwam er trouwens pas achter dat het "standaard" seattrack profiel er ook in verschillende kwaliteiten / diktes is. Ik ging er altijd vanuit dat dit allemaal wel hetzelfde zou zijn. Tot ik de profielen van een gesloopt kastje naast dat van een ander had liggen. Nu moet ik wel zeggen dat er in het dunnere materiaal erg veel gaten tbv bouten aangebracht waren...

Comment

• salsa
                      • Jan 2007
                      • 1315

Er staat op YouTube een filmpje waarbij een Line Array in de fik vliegt door misschien wel te hard en vol oversturing, zal eens kijken of ik die nog kan vinden..

Dave
                      [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• som
                        • Nov 2002
                        • 787

Constructief gezien zal een houten kast het langer uithouden dan de stalen rigging,
                        metaal heeft rond de 650 graden nog ongeveer zijn kracht over en aluminium is dan al op zijn smeltpunt, hout moet eerst wegbranden voor er echt verlies optreed.
                        Het brandvrij isoleren van de rigging zou idd geen raar idee zijn.
                        Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Voorkomen dat de rigging opwarmt door brand zal niet meevallen, je wilt toch zo compact mogelijke systemen hebben.
                          Daarbij blijf ik zeggen dat het spijkers op laag water zoeken is, hoe lang duurt het, bij het in brand vliegen van een kast, voor er zoveel verzwakking in de rigging is opgetreden dat er gevaar bestaat dat deze het begeeft?
                          De kans dat een kast in brand vliegt is al klein, de kans dat het niet opgemerkt wordt is nog kleiner en de tijd die het duurt voor het naar beneden komt is naar alle waarschijnlijkheid ruimschoots voldoende om iedereen in veiligheid te brengen.
                          En daarbij is het niet alleen de rigging die het kan begeven maar ook de kettingen, takels, truss constructies, daken, en zo nog meer. Dus hoever moet je gaan? (dan is die ingebouwde sprinkler installatie nog niet eens zo'n gek idee ;-)

Comment

• SPS
                            • Mar 2004
                            • 1662

. Dus hoever moet je gaan? (dan is die ingebouwde sprinkler installatie nog niet eens zo'n gek idee ;-)
                            Allemaal aan de silent disco? (die banaantjes eten we wel op...)
                            Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5429

2 salsa
                              ik ben heel beniewd of je die nog kan traceren!

2 som
                              het heeft natuurlijk ook wel te maken met de dikte van dat hout.
                              10-16mm dik multiplex?
                              Dat is een leuke in laagjes sneuvelend object hoor.
                              Daarvan heb je dan wel heel veel nodig om het staal tot die hitte opgewarmd te krijgen.
                              2 musicXtra,
                              als we die kans (tot uitbreiding) inderdaad zo klein mogelijk weten te houden
                              is eigenlijk de enige boodschap: geen polyester in de hijsmaterialenketen toepassen!
                              (en liever ook niet in de "banaanstand-materialenketen")
                              [maar laat die sprinkler toch maar liever achterwege]
                              (watertoevoer dan maar hooguit voor watergekoelde processors in de versterkers en crossovers...)

2 SPS
                              ho-ho. Dan is er voor riggers geen werk meer.

Comment

Working...