Analoge mengtafels MIDAS

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mike Manders
    • Aug 2006
    • 341

mijn voorkeur gaat nog steeds naar analoog. dat is gebaseerd op klank en bijna 20 jaar ervaring.
    ik weet ook wel dat het heel handig kan zijn als je op elk kanaal een comp/gate hebt, een uitgebreide EQ, en dat je veel inputs hebt in een klein apparaat.
    er zijn mensen die zeer goede resultaten behalen met digitale tafels, het lukt me zelf ook soms nog wel, maar ik doe mijn trucje liever op een analoge tafel.
    Ik mix momenteel op een XL3, behalve in het theater, dan nemen we dat ding niet mee uiteraard.

maar kortom: ieder z'n ding dus, en je moet doen waar je je goed bij voelt en wat je goed vind klinken

Comment

• Timo Beckman
      • Jul 2006
      • 1298

Mietje weegt maar een paar 100 kg .

Comment

• Hansound
        • Apr 2006
        • 832

Originally posted by Mike Manders
        mijn voorkeur gaat nog steeds naar analoog. dat is gebaseerd op klank en bijna 20 jaar ervaring.
        ik weet ook wel dat het heel handig kan zijn als je op elk kanaal een comp/gate hebt, een uitgebreide EQ, en dat je veel inputs hebt in een klein apparaat.
        er zijn mensen die zeer goede resultaten behalen met digitale tafels, het lukt me zelf ook soms nog wel, maar ik doe mijn trucje liever op een analoge tafel.
        Ik mix momenteel op een XL3, behalve in het theater, dan nemen we dat ding niet mee uiteraard.

maar kortom: ieder z'n ding dus, en je moet doen waar je je goed bij voelt en wat je goed vind klinken

Het gaat inderdaad om het gevoel,
        Ik vind de klankkleuring van de analoge tafels erg fijn, en dat geeft weer een goed gevoel...

Comment

• daviddewaard
          • Mar 2008
          • 627

Originally posted by Hansound
          Ik vind de klankkleuring van de analoge tafels erg fijn, en dat geeft weer een goed gevoel...
          Midas pro*/XL8 geeft de analoge klankkleuring mee aan het signaal.
          A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• frederic
            • Jan 2006
            • 3511

Originally posted by Hansound
            Met "gevoel" koop je niks.

De "klankkleur van analoge tafels", excuseer me voor de uitspraak maar mij komt dit redelijk bullshit over.
            Een mengtafel moet geen klankkleur geven, hij moet doen wat jij bepaald.
            Als het goeie onderdelen zijn, de preamps hebben veel headroom, de EQ werkt goed enz... is het enkel aan jou om een goede mix neer te zetten.

Comment

• Hansound
              • Apr 2006
              • 832

Originally posted by frederic
              Met "gevoel" koop je niks.

De "klankkleur van analoge tafels", excuseer me voor de uitspraak maar mij komt dit redelijk bullshit over.
              Een mengtafel moet geen klankkleur geven, hij moet doen wat jij bepaald.
              Als het goeie onderdelen zijn, de preamps hebben veel headroom, de EQ werkt goed enz... is het enkel aan jou om een goede mix neer te zetten.
              Er zijn veel merken analoge tafels met heel goede onderdelen maar toch hebben ze allemaal een eigen (lees verschillende) klank.
              Met andere woorden, deze tafels kleuren !!
              Wat dit met een goede mix heeft te maken in dit topic ontgaat me even...

Comment

• frederic
                • Jan 2006
                • 3511

Een goede mengtafel kleurt niet, maar klinkt clinisch zodat je er exact uit kan halen wat je er instopt.
                Wat jij klankkleur noemt, noem ik vervorming. Een clean geluid kun je laten klinken zoals je wil, een op voorhand "gekleurd geluid" moeilijker.
                Wat dit met de mix te maken heeft? Alles, wie de mix maakt bepaalt de klank.

Trouwens, ik wil hier een test doen met 10 analoge en digitale tafels tafels, en je moet geblinddoekt de digitale en analoge er uithalen.
                Ik kan U verzekereren dat dit een billenkletser wordt.

Comment

• MusicSupport
                  • Feb 2006
                  • 1016

Jou definitie moet aangescherpt worden frederic: Een goed mengtafel 'mag' kleuren maar moet precies doen wat jij er van verlangt en de preamp moet het frequentiespectrum van de bron zo natuurlijk mogelijk weergeven zodat er geen ongewenste 'klankkleur' optreed. De XL4 preamp is geroemd vanwege zijn klankleur; of juist wellicht wel om het gebrek daaraan ('hij klinkt zo lekker vol(ledig)' ) terwijl de rest van de concurrentie dit wel heeft. Als een preamp een vol geluid heeft wil niet persee zeggen dat dit ongewenste klankkleur is; dit kan juist de eigenschap van een goede voorversterker zijn. Een wat killere preamp geeft wellicht in het laag en midlaag niet het volledige spectrum door waar dit wel zou moeten.

Nou ben ik benieuwd naar jouw reactie op deze omgedraaide redenering

En een mix is samensmelting van verhoudingen van diverse bronnen en niet de samensmelting van diverse klankkleuren (of toch wel?). Dat laatste wordt bepaald door de preamp en de bediening van de EQ. Uiteraard wordt dat ook onder mixer gerekend in ons vak!
                  Last edited by MusicSupport; 23-11-11, 12:58.
                  d&b Audiotechnik

Comment

• frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

Wat begrijp jij niet over het begrip clinisch en cleane klank? Dat heeft niks te maken met een killige preamp, of frequentich in het laag en mid die mindern worden waargenomen.
                    En geef eens een definitie van het begrip "body" ?

Ik kan U er wel een geven over het begrip clinisch geluid. = een zo exact mogelijke copy van het origineel/ bron (instrument of stem).
                    Zoals ik eerder al schreef wat je er instopt moet er uitkomen. Dat wil zeggen, zonder enige EQ moet je de realiteit zo veel mogelijk benaderen.
                    Hoe meer je dit kunt, hoe cleaner/ clinischer het geluid.

Comment

• qvt
                      • Oct 2009
                      • 721

Bij de XL4, XL8 en Pro6 is de summing op de bussen ook een stuk beter dan sommige concurrenten.
                      There is no substitute for imagination

Comment

• jadjong
                        • Oct 2003
                        • 654

Originally posted by qvt
                        Bij de XL4, XL8 en Pro6 is de summing op de bussen ook een stuk beter dan sommige concurrenten.
                        Dit! 1 of 2 kanalen door een mengtafel kan je met een beetje EQ nog wel recht trekken, maar als je 30+ kanalen tegelijk erdoor stuurt vallen een hoop door de mand. Zowel digitaal als analoog.
                        Zou nog wel eens dezelfde multitrack op meerdere tafels willen beluisteren. Iemand een Venue of Vi4/6 in de aanbieding?

Comment

• MusicSupport
                          • Feb 2006
                          • 1016

Wat begrijp jij niet over het begrip clinisch en cleane klank? Dat heeft niks te maken met een killige preamp, of frequentich in het laag en mid die mindern worden waargenomen.
                          En geef eens een definitie van het begrip "body" ?

Ik kan U er wel een geven over het begrip clinisch geluid. = een zo exact mogelijke copy van het origineel/ bron (instrument of stem).
                          Zoals ik eerder al schreef wat je er instopt moet er uitkomen. Dat wil zeggen, zonder enige EQ moet je de realiteit zo veel mogelijk benaderen.
                          Hoe meer je dit kunt, hoe cleaner/ clinischer het geluid.
                          Niet zo boos frederic.

Ik denk dat ik je best begrijp maar leg jou eigen redenering anders uit.
                          Ik begrijp best wat een clinische klank, atmosfeer of omgeving inhoud. Ondanks dat dat ook een subjectieve beoordeling van een waarneming is Over die definitie zijn we het eens. Clinisch betekend zeker niet dat iets kil of koud is en als je terugleest zie je dat ik dat ook niet heb gezegd!

Body bestaat niet, in een preamp althans, als deze clinisch is! Body is de realistische weergave van de bron wanneer deze 'body' heeft; wat een vol en rond geluid zou kunnen inhouden; afhankelijk van je persoonlijke interpretatie.
                          d&b Audiotechnik

Comment

• frederic
                            • Jan 2006
                            • 3511

Originally posted by MusicSupport
                            Niet zo boos frederic.

Ik denk dat ik je best begrijp maar leg jou eigen redenering anders uit.
                            Ik begrijp best wat een clinische klank, atmosfeer of omgeving inhoud. Ondanks dat dat ook een subjectieve beoordeling van een waarneming is Over die definitie zijn we het eens. Clinisch betekend zeker niet dat iets kil of koud is en als je terugleest zie je dat ik dat ook niet heb gezegd!

Body bestaat niet, in een preamp althans, als deze clinisch is! Body is de realistische weergave van de bron wanneer deze 'body' heeft; wat een vol en rond geluid zou kunnen inhouden; afhankelijk van je persoonlijke interpretatie.
                            Waarbij de discutie 'digitale tafel VS analoge tafel' eigenlijk nonsens is als het op gebied van klank uitkomt.

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Je kunt nog jaren doorgaan met deze discussie maar tegen die tijd worden er simpelweg geen analoge tafels meer geproduceerd.
                              Natuurlijk heeft een goeie analoge tafels klankmatige eigenschappen waar geen enkele digitale tafel tegenop kan maar daartegenover staan zoveel nadelen waardoor de analoge tafel zijn langste tijd echt wel heeft gehad.
                              Ik ben er nog elke keer blij mee dat ik niet meer met een enorme kist mezelf een hernia sta te tillen om vervolgens nog een paar extra racks voor de effecten ernaast te moeten plaatsen.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• berolios
                                • Sep 2005
                                • 1538

Een goede mengtafel kleurt niet, maar klinkt clinisch zodat je er exact uit kan halen wat je er instopt. [...]
                                Bullsh*t... !!

Zoveel smaken, zoveel wensen!
                                Ik mix liever op een XL-4 dan op een PM5000... beide serieuze tafels die goed klinken.
                                Maar de XL-4 klinkt veel warmer tov de PM5000, die is redelijk klinisch.

Het is ook maar wat je doet, klassiek concert of rockband?

Transient gedrag en de busstructuur van een tafel is ook zeer bepalend... vergeet dat ook niet.

Voor mij is het om het even... als ik mag kiezen, draai ik het liefste op een high-end analoge tafel.
                                Maar ik kom prima weg met goede digitale tafels. Er zijn mindere, maar goed, die zijn er ook in de analoge wereld.

Een goede mix begint met een goede band en met een techneut die snapt waar hij mee bezig is. Ga je naar die laatste %-en kijken, dan maakt de tafel misschien het verschil in klank. Ik denk echter eerder dat de tafel het verschil maakt hoe prettig de techneut kan werken en hoe goed hij daardoor de potentie uit de muziek (en zichzelf) kan halen. Ik ken mensen die niet zo lekker met DiGiCo overweg kunnen, terwijl anderen er helemaal blij van worden. Dit terwijl ze beiden goede sound maken.

0,02
                                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

Working...