Bandpass vs Frontloaded

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teunos
    • Feb 2008
    • 352

Originally posted by Tofke78
    Waarom geen fan van bandpass als ik vragen mag? Ik vergelijk 2 kastjes AK bassreflex met 15" Beyma LX 60 per kant versus 2 kastjes QSC GP212. Met de bassreflex had ik binnen nogal eens wat gaten in de diepte. Met GP212 bandpass overal mooi verdeelde diepte. Enkel buiten heb ik ze nog niet kunnen testen. De bassreflex deed dit altijd zeer goed buiten.
    eigenlijk om 3 redenen.
    De belangrijkste, en een PERSOONLIJKE. Ik ben zelf een fan van een zo multifunctioneel mogelijk systeem. Dat betekent in mijn ogen modulair. Zo heb ik zelf 15'' BR subs met de 200ak erin. Deze gebruik ik in kleine zaaltjes voor het laag, en gebruik ik op de grote set als kick tot 200 hertz boven getapte hoorns. Zo zijn de kasten breed inzetbaar, zonder dat ik ook maar iets aan geluidskwalitiet inlever. Met een bandpass is dit voor mij volledig onmogelijk.

Het tweede is zeer zeker niet persoonlijk. Het is mij al meerdere malen is opgevallen bij bandpass subs, dat je niet zo duidelijk hoort wanneer je een speaker aan het vervormen bent. Dit was al een vermoeden dat ik had, totdat ik eens in een wilde bui nexo LS1000 kopieen gekocht en daar gewoon een aantal speakers in gegooid om te kijken wat er gebeurd (lekker niet wetenschappelijk, maar goed). en toen ik er een beyma 18gt200 in die op de plank lag omdat het zowel een verschrikkelijke speaker is, en omdat hij aanloopt als een malle, hoorde je niet eens meer dat hij aanliep......

Het derde is het geluid. Ik moet nog een bandpass kastje vinden dat alle noten netjes kan weergeven zonder rommelig te klinken.

Maar inderdaad, als je een goed ontworpen kastje hebt, en je wil zo weinig mogelijk sjouwen, en je stuurt ze fatsoenlijk aan met de zekerheid in je achterhoofd dat je ze niet vervormd, dan kan een bandpass tot zijn recht komen. Maar dit weerhoudt mij er niet van nog steeds te vinden dat bandpass niet de manier is, zeker niet voor mij.

Overigens vind ik het hele verhaal van goed verdeeld geluid, en gaten een beetje vreemd, kun je dit toelichten? ik zou onmogelijk kunnen verklaren hoe een BR en een BP kastje van nagenoeg gelijke afmetingen een ander geluidsvoortplantingspatroon teweeg brengen, tenzij het kastje op een andere plek in de kamer was geplaatst.
    ''diamonds are forever''

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Gaten in je weergave heeft puur te maken met uitdoving en optelling door reflecties in de ruimte of door een opstelling waarbij dit snel optreedt, je zult hier met bandpass niet minder last van hebben als bij basreflex.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• teunos
        • Feb 2008
        • 352

Originally posted by MusicXtra
        Gaten in je weergave heeft puur te maken met uitdoving en optelling door reflecties in de ruimte of door een opstelling waarbij dit snel optreedt, je zult hier met bandpass niet minder last van hebben als bij basreflex.
        Precies, alleen ik dacht laat ik het geheim niet verklappen en het hem zelf uit laten leggen, beetje een aparte claim om neer te leggen dat BR versus BP in welke zin van het woord dan ook verschil kan maken op dit punt.
        ''diamonds are forever''

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Ieder type sub heeft zijn specifieke eigenschappen, zou een bandpass zaligmakend zijn dat zou iedereen die gebruiken. Kennelijk heeft een bas-reflex nog altijd zoveel voordelen dat deze wereldwijd nog altijd het meest gebruikt wordt.
          Rendement is ook niet het enige dat telt, klankleur, complexiteit van een constructie en fasegedrag zijn allemaal factoren die een rol spelen bij het bepalen van je keus.
          Iedere sub, of het nou hoorngeladen, band-pass of basreflex is, is omnidirectioneel, dat ligt niet aan het ontwerp maar simpelweg aan de golflengte van de lage tonen.

Comment

• salsa
            • Jan 2007
            • 1315

Teunos,

Je praat over een NEXO LS500 kopie, waarschijnlijk al zonder een Tdcontroller van de PS 10 zeker...
            En je hebt het over een beyma 18gt200, hahahahahahahahahahahaha die past al helemaal niet in een LS500!!
            Je praat over diverse dingen waarbij je niet weet waar je het over hebt, hahahahahaha!

Lekker onderbouwend!!

Dave
            [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• salsa
              • Jan 2007
              • 1315

Ieder type sub heeft zijn specifieke eigenschappen, zou een bandpass zaligmakend zijn dat zou iedereen die gebruiken. Kennelijk heeft een bas-reflex nog altijd zoveel voordelen dat deze wereldwijd nog altijd het meest gebruikt wordt.

Klopt, de ontwikkelings kosten zijn lager dan een ingewikkelde BP kast, lekker makkelijk te bouwen enz..
              Maar dat had ik al geschreven...

Rendement is ook niet het enige dat telt, klankleur, complexiteit van een constructie en fasegedrag zijn allemaal factoren die een rol spelen bij het bepalen van je keus.

En laat nou juist het rendement voor 99% bij iedereen de doorslag zijn..

Iedere sub, of het nou hoorngeladen, band-pass of basreflex is, is omnidirectioneel, dat ligt niet aan het ontwerp maar simpelweg aan de golflengte van de lage tonen.

Juist, mee eens!

De klank wordt bepaald door diverse stappen, allereerst soort muziek, Live of niet, aansturing van processor settings, plaatsing etc.etc

Er zijn juist nog veel merken die toch weer BP in hun programma hebben, dat is ook niet zo vreemd dus.

Dave
              Last edited by salsa; 12-11-11, 21:10.
              [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• teunos
                • Feb 2008
                • 352

Originally posted by salsa
                Teunos,

Je praat over een NEXO LS500 kopie, waarschijnlijk al zonder een Tdcontroller van de PS 10 zeker...
                En je hebt het over een beyma 18gt200, hahahahahahahahahahahaha die past al helemaal niet in een LS500!!
                Je praat over diverse dingen waarbij je niet weet waar je het over hebt, hahahahahaha!

Lekker onderbouwend!!

Dave
                Okeej, ik probeer altijd netjes te blijven op een forum, en weet zelf ook echt wel uit diverse posts van jou dat je kennis hebt van zaken,
                Maar aangezien jij het ook niet doet, HEB jij een probleem aan je ogen ofzo?????? er staat ls1000, en daar past zeker wel een 18'' in.
                Zo, dat hebben we weer gehad.
                Nee, ik was mijn post aan het typen en dacht nog, zal ik er nu wel of niet bijzetten dat dit inderdaad zonder controller was. Uiteindelijk besloten niet erbij te zetten, want dit neemt namelijk totaal niets weg aan het gedrag van bandpass kasten waar ik een punt over wilde maken!! (leuk hè die uitroeptekens).

Zo, als jij nu de volgende keer ook gewoon weet waar je het over hebt, dan is dat misschien ook wel de moeite.
                Verder ga ik er niet op in, daar is de pm voor.
                ''diamonds are forever''

Comment

• salsa
                  • Jan 2007
                  • 1315

Een willekeurige speaker in een kast is vragen om problemen.
                  Dus jouw toevoeging is dus totaal niet relevant.
                  Verklaard wel die vervorming, en dat is dus logisch.
                  Zo, even netjes gereageerd.

Ik dacht werkelijk Nexo LS500 hebben zien staan, neemt U mij niet kwalijk.

Dave

Comment

• Tofke78
                    • Jan 2005
                    • 504

Originally posted by teunos
                    eigenlijk om 3 redenen.
                    De belangrijkste, en een PERSOONLIJKE. Ik ben zelf een fan van een zo multifunctioneel mogelijk systeem. Dat betekent in mijn ogen modulair. Zo heb ik zelf 15'' BR subs met de 200ak erin. Deze gebruik ik in kleine zaaltjes voor het laag, en gebruik ik op de grote set als kick tot 200 hertz boven getapte hoorns. Zo zijn de kasten breed inzetbaar, zonder dat ik ook maar iets aan geluidskwalitiet inlever. Met een bandpass is dit voor mij volledig onmogelijk.

Het tweede is zeer zeker niet persoonlijk. Het is mij al meerdere malen is opgevallen bij bandpass subs, dat je niet zo duidelijk hoort wanneer je een speaker aan het vervormen bent. Dit was al een vermoeden dat ik had, totdat ik eens in een wilde bui nexo LS1000 kopieen gekocht en daar gewoon een aantal speakers in gegooid om te kijken wat er gebeurd (lekker niet wetenschappelijk, maar goed). en toen ik er een beyma 18gt200 in die op de plank lag omdat het zowel een verschrikkelijke speaker is, en omdat hij aanloopt als een malle, hoorde je niet eens meer dat hij aanliep......

Het derde is het geluid. Ik moet nog een bandpass kastje vinden dat alle noten netjes kan weergeven zonder rommelig te klinken.

Maar inderdaad, als je een goed ontworpen kastje hebt, en je wil zo weinig mogelijk sjouwen, en je stuurt ze fatsoenlijk aan met de zekerheid in je achterhoofd dat je ze niet vervormd, dan kan een bandpass tot zijn recht komen. Maar dit weerhoudt mij er niet van nog steeds te vinden dat bandpass niet de manier is, zeker niet voor mij.

Overigens vind ik het hele verhaal van goed verdeeld geluid, en gaten een beetje vreemd, kun je dit toelichten? ik zou onmogelijk kunnen verklaren hoe een BR en een BP kastje van nagenoeg gelijke afmetingen een ander geluidsvoortplantingspatroon teweeg brengen, tenzij het kastje op een andere plek in de kamer was geplaatst.
                    Hmm dat van dat vervormen heb ik zelf nog nooit ondervonden. Niet met BR en ook niet BR. Ik speel nooit tot in de clipping. Limiters doen netjes hun werk wanneer nodig.

In bijna alle zalen hebben we met dezelfde opstelling bij BR steeds veel plaatsen waar het laag gewoon wegvalt en dan weer veel te hevig is. Dit kan soms zeer irritant zijn. Op de ene plaatst trilt men van z'n stoel en de andere zit er dan weer totaal geen diepte in. Ook tests gedaan met m'n 18" hoorns. Net hetzelfde resultaat. Met de bandpass-kasten heb ik dit probleem helemaal niet. Overal netjes mooi laag verdeeld over heel de zaal.

Comment

• Tofke78
                      • Jan 2005
                      • 504

En de ervaring leert dat dit wel degelijk een groot verschil geeft. In bijna de helft van de zalen had ik hier dikwijls "last" van met BR of hoorngeladen. Met de BP nog nergens last van gehad. Ik kan het ook niet wiskundig verklaren of zo, ik hoor gewoon het verschil. Voor mij heeft die BP binnen gewonnen. Ik wou gewoon ook even weten wat het buiten zou doen. De BR worden trouwens aangestuurd door een QSC PL 4.0. De BP door een QSC PL 380 omdat die 4.0 ietsje te licht is voor de BP-kastjes
                      Last edited by Tofke78; 13-11-11, 11:19.

Comment

• teunos
                        • Feb 2008
                        • 352

Een willekeurige speaker in een kast is vragen om problemen.
                        Dus jouw toevoeging is dus totaal niet relevant.
                        Verklaard wel die vervorming, en dat is dus logisch.
                        Zo, even netjes gereageerd.

Ik dacht werkelijk Nexo LS500 hebben zien staan, neemt U mij niet kwalijk.

Dave
                        Even goede vrienden hoor . Maar daar gaat mijn punt verder niet om, ik wilde juist zeggen dat ondanks een speaker kan vervormen in een bandpass kast, je dit (bijna) niet zal horen. Waar je bij een bas reflex kast of een hoorngeladen kast direct hoort wanneer er vervorming optreed, hoor je dit met een bandpass kast niet zo goed.

Mijn voorbeeld van de willekeurige speaker (in dit geval de aanlopende 18gt200) in een bandpass kast, ging juist over een voorbeeld bij deze stelling die ik presenteer. Ga dan niet zeggen dat een willekeurige speaker in een kast vervorming op laat treden, want a) hier ging het niet om, en b) ik weet heus zelf wel na meerdere subs zelf gesimuleerd, uitgewerkt en gebouwd te hebben dat je niet zo maar elke willekeurige speaker in een willekeurige kast kan zetten.

Waar het juist om ging was dat geluiden zoals vervorming opgewekt door de luidspreker, en bijgeluiden die de luidspreker produceert (bijvoorbeeld dus het aanlopen van de speaker) (bijna) niet hoorbaar zijn. Aangezien ik nooit wil dat een speaker vervormt van zichzelf, of door een versterker in de vervorming wordt gedreven, wil ik dit kunnen horen mocht het plaats vinden, dan is het namelijk heel simpel, gewoon de fader een stapje terug (en nu alsjeblieft geen reactie zoals; dan moet je maar een grotere set meenemen als je sowieso vervorming hebt, daar gaat het hier niet om.)
                        En daarom is bandpass een harde nee voor mij.
                        Last edited by teunos; 13-11-11, 12:17.
                        ''diamonds are forever''

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Dat je een aanlopende spreekspoel bij een bandpass minder hoort als bij een basreflex is eenvoudig te verklaren doordat de frequenties van de aanlopende spreekspoel ver buiten de tuningsfrequenties van de bandpass kast vallen.
                          Beetje hetzelfde idee als dat je het ook niet hoort wanneer je per ongeluk sub op een 2" hoogdriver loslaat, je hoort het niet maar ruikt het wel.

Comment

• salsa
                            • Jan 2007
                            • 1315

Waar gaat het over!!!! Jongens een goed ontworpen BPkast heeft een speaker aan beide kanten een afgestemde kamer wat er voor zorgt dat de speaker juist niet over zijn X max gaat.
                            De vervorming kan alleen maar veroorzaakt worden door niet juiste luidsprekers te gebruiken.

Maargoed, smaken verschillen, geluid systemen ook.

Dave

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Waar gaat het over!!!!
                              Dave
                              Gaat ook nergens over, maar kennelijk is het belangrijk dat je bij een subwoofer hoort wanneer hij stuk is.

Comment

• Tofke78
                                • Jan 2005
                                • 504

Wat bedoelen jullie met "aanlopende spreekspoel"? Hoe kan ik dit horen. Iemand ervaring met de GP212 van QSC? Ik heb ze namelijk nog maar pas...

Comment

Working...