eigenlijk om 3 redenen.
De belangrijkste, en een PERSOONLIJKE. Ik ben zelf een fan van een zo multifunctioneel mogelijk systeem. Dat betekent in mijn ogen modulair. Zo heb ik zelf 15'' BR subs met de 200ak erin. Deze gebruik ik in kleine zaaltjes voor het laag, en gebruik ik op de grote set als kick tot 200 hertz boven getapte hoorns. Zo zijn de kasten breed inzetbaar, zonder dat ik ook maar iets aan geluidskwalitiet inlever. Met een bandpass is dit voor mij volledig onmogelijk.
Het tweede is zeer zeker niet persoonlijk. Het is mij al meerdere malen is opgevallen bij bandpass subs, dat je niet zo duidelijk hoort wanneer je een speaker aan het vervormen bent. Dit was al een vermoeden dat ik had, totdat ik eens in een wilde bui nexo LS1000 kopieen gekocht en daar gewoon een aantal speakers in gegooid om te kijken wat er gebeurd (lekker niet wetenschappelijk, maar goed). en toen ik er een beyma 18gt200 in die op de plank lag omdat het zowel een verschrikkelijke speaker is, en omdat hij aanloopt als een malle, hoorde je niet eens meer dat hij aanliep......
Het derde is het geluid. Ik moet nog een bandpass kastje vinden dat alle noten netjes kan weergeven zonder rommelig te klinken.
Maar inderdaad, als je een goed ontworpen kastje hebt, en je wil zo weinig mogelijk sjouwen, en je stuurt ze fatsoenlijk aan met de zekerheid in je achterhoofd dat je ze niet vervormd, dan kan een bandpass tot zijn recht komen. Maar dit weerhoudt mij er niet van nog steeds te vinden dat bandpass niet de manier is, zeker niet voor mij.
Overigens vind ik het hele verhaal van goed verdeeld geluid, en gaten een beetje vreemd, kun je dit toelichten? ik zou onmogelijk kunnen verklaren hoe een BR en een BP kastje van nagenoeg gelijke afmetingen een ander geluidsvoortplantingspatroon teweeg brengen, tenzij het kastje op een andere plek in de kamer was geplaatst.
De belangrijkste, en een PERSOONLIJKE. Ik ben zelf een fan van een zo multifunctioneel mogelijk systeem. Dat betekent in mijn ogen modulair. Zo heb ik zelf 15'' BR subs met de 200ak erin. Deze gebruik ik in kleine zaaltjes voor het laag, en gebruik ik op de grote set als kick tot 200 hertz boven getapte hoorns. Zo zijn de kasten breed inzetbaar, zonder dat ik ook maar iets aan geluidskwalitiet inlever. Met een bandpass is dit voor mij volledig onmogelijk.
Het tweede is zeer zeker niet persoonlijk. Het is mij al meerdere malen is opgevallen bij bandpass subs, dat je niet zo duidelijk hoort wanneer je een speaker aan het vervormen bent. Dit was al een vermoeden dat ik had, totdat ik eens in een wilde bui nexo LS1000 kopieen gekocht en daar gewoon een aantal speakers in gegooid om te kijken wat er gebeurd (lekker niet wetenschappelijk, maar goed). en toen ik er een beyma 18gt200 in die op de plank lag omdat het zowel een verschrikkelijke speaker is, en omdat hij aanloopt als een malle, hoorde je niet eens meer dat hij aanliep......
Het derde is het geluid. Ik moet nog een bandpass kastje vinden dat alle noten netjes kan weergeven zonder rommelig te klinken.
Maar inderdaad, als je een goed ontworpen kastje hebt, en je wil zo weinig mogelijk sjouwen, en je stuurt ze fatsoenlijk aan met de zekerheid in je achterhoofd dat je ze niet vervormd, dan kan een bandpass tot zijn recht komen. Maar dit weerhoudt mij er niet van nog steeds te vinden dat bandpass niet de manier is, zeker niet voor mij.
Overigens vind ik het hele verhaal van goed verdeeld geluid, en gaten een beetje vreemd, kun je dit toelichten? ik zou onmogelijk kunnen verklaren hoe een BR en een BP kastje van nagenoeg gelijke afmetingen een ander geluidsvoortplantingspatroon teweeg brengen, tenzij het kastje op een andere plek in de kamer was geplaatst.
Comment