Midas Pro2/Pro2c

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • daviddewaard
    • Mar 2008
    • 627

Originally posted by frederic
    Precies een kerstboom.
    Je hebt een zonnebril nodig om naar de knoppen te kijken.

http://www.midasconsoles.com/pro2_intro.php

je kan de knoppen/meters dimmen
    A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• MusicSupport
      • Feb 2006
      • 1016

Ik moet toch eerlijk bekennen dat ik wel erg warm loop voor deze 'gameboy'

Vooral voor de compacte uitvoering!
      d&b Audiotechnik

Comment

• gertgeluid
        • Dec 2006
        • 520

Originally posted by Mike Manders
        nou jongens, jullie kunnen niet goed tegen een geintje.
        beste Gert, ik weet ook wel dat zo'n ding goed klinkt.
        heb je de pro4 wel eens gegoogled?
        Hey Mike,

Prachtige console die Pro 4. Maar zeg nou eerlijk: museumstuk. Ik vind het te gek dat jij nog op pad bent met een XL3 en juich dat ontzettend toe. Zo mag ik mezelf gelukkig prijzen met een XL8. Gelukkig hebben wij klanten die daar het nut van inzien en onze mening respecteren.

Echter, bij 80% van de "overige" klanten is er geen discussie mogelijk en werk je op de tafels die in huis zijn en dat is in veel gevallen digitaal en dan meestal Digico of Yamaha. In de festivalhoek is het doorgaans nog steeds Heritage 2000, maar ik zie Purple nu ook al steeds vaker met een MH3 op de voorkant omdat 9 van de 10 bezoekende acts een SD8 mee heeft en alleen het "voorprogramma" op de huismixer moet draaien en die kan het wel af met 24 kanalen op een Soundcraft.

Kortom, de humor zie ik er zeker van in, maar het is een beetje misplaatst in deze discussie. Ik denk dat vele mensen in dit topic zich beseffen dat geld helaas voor 99% van de deelnemers aan dit vak een grote rol speelt en dat het voor veel freelancers ook gewoon aan de orde van de dag is dat ze met digitale tafels moeten werken en tot nu toe was dat om heel veel redenen (hoofdzakelijk financiële redenen) Digico. Met de Pro2 komt er opeens concurrentie en ik denk dat het hele serieuze concurrentie is. We moeten het allemaal nog ondervinden, maar als ik de klank van de voorlopers (XL8, Pro series) combineer met het gevoel en de kwaliteit van de controls en dat allemaal voor een prijskaartje wat in de buurt komt van bijvoorbeeld de SD8, dan zou ik het niet heel raar vinden als dit ding een hoop stof zal doen opwaaien.

Jouw liefde voor analoog zit ook bij mij heel diep en zal niet sterven, maar ik heb noodgedwongen het digitale moeten omarmen en moet zeggen dat ik met mijn vaste tafels waar ik wekelijks op werk (XL8 en Pro6) echt geen centje pijn heb ondervonden. De overige klussen op Digico gaan me prima af. Ik vind de software heel intuïtief en je kan er echt een hele hoop mee. Helaas klankmatig niet best en de vertaling van het draaien aan knoppen naar verandering van parameters is echt kansloos slecht. Afijn, als ik nee zeg tegen elke klus met digitale mixers anders dan die ik graag heb, zit ik best veel thuis.

Enfin. Niet persoonlijk dus! Sorry voor de "kort door de bocht".

Comment

• Mike Manders
          • Aug 2006
          • 341

Hee Gert,
          geen probleem,
          ik mix zelf ook vaak digitaal bij andere bands
          ik zal de pro2 ook wel een keer gaan tegenkomen als bedrijven besluiten dat te kopen.
          thanx voor je uitgebreide toelichting
          en vergeet niet dat ik mijn Midas hart op de goede plaats zit!
          werk al jaren met niks anders op analoog gebied

Comment

• MusicSupport
            • Feb 2006
            • 1016

Originally posted by gertgeluid
            Hey Mike,

Prachtige console die Pro 4. Maar zeg nou eerlijk: museumstuk. Ik vind het te gek dat jij nog op pad bent met een XL3 en juich dat ontzettend toe. Zo mag ik mezelf gelukkig prijzen met een XL8. Gelukkig hebben wij klanten die daar het nut van inzien en onze mening respecteren.

Echter, bij 80% van de "overige" klanten is er geen discussie mogelijk en werk je op de tafels die in huis zijn en dat is in veel gevallen digitaal en dan meestal Digico of Yamaha. In de festivalhoek is het doorgaans nog steeds Heritage 2000, maar ik zie Purple nu ook al steeds vaker met een MH3 op de voorkant omdat 9 van de 10 bezoekende acts een SD8 mee heeft en alleen het "voorprogramma" op de huismixer moet draaien en die kan het wel af met 24 kanalen op een Soundcraft.

Kortom, de humor zie ik er zeker van in, maar het is een beetje misplaatst in deze discussie. Ik denk dat vele mensen in dit topic zich beseffen dat geld helaas voor 99% van de deelnemers aan dit vak een grote rol speelt en dat het voor veel freelancers ook gewoon aan de orde van de dag is dat ze met digitale tafels moeten werken en tot nu toe was dat om heel veel redenen (hoofdzakelijk financiële redenen) Digico. Met de Pro2 komt er opeens concurrentie en ik denk dat het hele serieuze concurrentie is. We moeten het allemaal nog ondervinden, maar als ik de klank van de voorlopers (XL8, Pro series) combineer met het gevoel en de kwaliteit van de controls en dat allemaal voor een prijskaartje wat in de buurt komt van bijvoorbeeld de SD8, dan zou ik het niet heel raar vinden als dit ding een hoop stof zal doen opwaaien.

Jouw liefde voor analoog zit ook bij mij heel diep en zal niet sterven, maar ik heb noodgedwongen het digitale moeten omarmen en moet zeggen dat ik met mijn vaste tafels waar ik wekelijks op werk (XL8 en Pro6) echt geen centje pijn heb ondervonden. De overige klussen op Digico gaan me prima af. Ik vind de software heel intuïtief en je kan er echt een hele hoop mee. Helaas klankmatig niet best en de vertaling van het draaien aan knoppen naar verandering van parameters is echt kansloos slecht. Afijn, als ik nee zeg tegen elke klus met digitale mixers anders dan die ik graag heb, zit ik best veel thuis.

Enfin. Niet persoonlijk dus! Sorry voor de "kort door de bocht".
            Spannende uitspraken Gert. Ik ben zelf geen groot fan van Digico maar over de software (afgezien van Windows dan), klank en fatsoenlijke werking van EQ's en compressie had ik niet zoveel te klagen. Jij blijkbaar wel! Als dit bij deze Pro2 Midas echt zo goed is als bij de Pro6 en XL8 (wat Midas zelf ook beweert) dan is dit de absolute Digico (SD9/SD8) killer! Alleen vrees ik dat de markt enigzins vergeven (en 'verziekt') is door het gebrek of pas dit late aantreden van deze nieuwkomer!

Ik denk dat jij (en Mike ook) jezelf wel tot de luxepaardjes van NL mag rekenen wat betreft de console(s) waar je mee werkt. Er zijn toch nog maar drie XL8'en in NL (voor zover ik weet) en zoveel Pro6'en zullen er ook niet verkocht zijn.
            Last edited by MusicSupport; 12-09-11, 19:00.
            d&b Audiotechnik

Comment

• gertgeluid
              • Dec 2006
              • 520

Originally posted by MusicSupport
              Spannende uitspraken Gert. Ik ben zelf geen groot fan van Digico maar over de software (afgezien van Windows dan), klank en fatsoenlijke werking van EQ's en compressie had ik niet zoveel te klagen. Jij blijkbaar wel! Als dit bij deze Pro2 Midas echt zo goed is als bij de Pro6 en XL8 (wat Midas zelf ook beweert) dan is dit de absolute Digico (SD9/SD8) killer! Alleen vrees ik dat de markt enigzins vergeven (en 'verziekt') is door het gebrek of pas dit late aantreden van deze nieuwkomer!
              Ja, er zal binnen de gevestigde orde weinig veranderen. Die draaien prima op hun tafels en ik pleur regelmatig van m'n kruk bij wat collega's voor moois uit een SD8 of zelfs D1 halen. Dat is dik voor mekaar.

De grootste vergelijking die ik heb kunnen maken is de Vrienden van Amstel. Daar sta je met je eigen bandje en dezelfde microfoons, maar op een SD7 in plaats van je eigen XL8. Je mag vanaf nul beginnen. Binnen een paar minuten heb je je VCA's (of CG's zoals Digico het noemt) en je groepjes en je galmpjes en je layertjes op z'n plek. Dat gaat echt te gek met een touch screen en de LCD function selectie.

Dan ga je mixen en merk je dat de resolutie van de knoppen (de draaiknoppen) en/of de vertaling ervan naar de waardes in de tafel echt heel slecht is in vergelijking met die van Midas. En nee, ik had de "afronden naar hele getallen" vink niet aan staan Bij de XL8 of Pro series voelt het vele malen "analoger" en ik heb daardoor veel meer vertrouwen in handelingen op de console. Dit is uiteraard een zwakte van mij, want niemand schijnt daar moeite mee te hebben, maar mijn collega's die ook veel met Midas Digital werken (en dus ook zo nu en dan over moeten schakelen naar een Digico omdat dat productietechnisch nou eenmaal moet) is dat ook al opgevallen. Je geeft niet even een zwieper aan een gain omdat je gewoon niet weet wat je kunt verwachten. Draai je na de boost de knop weer even ver de andere kant op, dan moet je maar hopen dat hij weer op dezelfde plek komt.

(Ik heb me erop betrapt dat ik op bijvoorbeeld vocals en lead instrumenten vaak een graphic insert want die kun je op de faders doen en die zijn prima )

Wat me het meest opviel aan de klank is dat de summing niet heel netjes verloopt. Op het moment dat er 40+ kanalen met violen, mandolines, toeters en klokkenspellen bij de mix bus samen komen, gaan de nuances volledig verloren en hoor je op een gegeven moment geen verschil meer tussen een viool en een mandoline.

Let op: dit is gebaseerd op ervaringen met de 48kHz versies van de consoles. Midas heeft vanaf het begin al gedraaid op 96kHz en dat zal ongetwijfeld zijn verschil in klank ten goede komen. Ik heb tot op heden ook nog niet gewerkt op 96kHz Digico's.

Ik denk dat jij (en Mike ook) jezelf wel tot de luxepaardjes van NL mag rekenen wat betreft de console(s) waar je mee werkt. Er zijn toch nog maar drie XL8'en in NL (voor zover ik weet) en zoveel Pro6'en zullen er ook niet verkocht zijn.
              XL8'en zijn inderdaad op één hand te tellen. Pro6'en zijn best veel verkocht aan theaters en opleidingsinstanties als ik het goed heb begrepen en ik zie ze toch best regelmatig langs schuifelen op een festivalletje hier en daar.

Ik zou de Pro2 in overweging nemen omdat hij klankmatig en qua "gevoel" niet afdoet aan zijn grotere broers, maar het scheelt op menig festival echt een hoop sores, want mijn *** wat zijn die hutjes vaak klein! Soms zit je echt letterlijk met je reet op andermans easytilt... Zelfs met een Pro6! het gaat gewoon vaak net niet.

Comment

• Mike Manders
                • Aug 2006
                • 341

de markt in Nederland zit helemaal vol met Digico volgens mij.
                wat ik zo jammer vind (als liefhebber van goede klank), is dat de meeste verhuurfirma's niet kiezen voor hetgeen dat het beste klinkt, maar voor hetgene wat gangbaar is, wat geaccepteerd wordt en wat goed in de markt staat. Anders had iedereen wel gekozen voor digitale tafels van Digidesign of Soundcraft (over goeie klank gesproken), en niet voor Digico of Yamaha.

ik vind het bijvoorbeeld heel apart dat een relatief goedkope tafel zoals een SD8 ineens een algemeen geaccepteerd apparaat is, als 5 jaar geleden iets in die prijsklasse er kwam was het niks (M7CL), bovendien was een D5 ook nog eens veel duurder (en dat was ook niet heel erg te gek).

ik begrijp ook wel dat PA bedrijven moeten verhuren en niet voor het best klinkende gaan kiezen commercieel gezien, maar als je om mijn mening vraagt.....

nog een kleine digitale tafel erbij zoals deze Midas, ik weet niet hoeveel bedrijven dit gaan kopen. Er zijn al zoveel SD8's en M7CL's in den lande.

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Afgaande op wat ik hoor bij live events kun je je ook nog eens af gaan vragen wie er baat hebben bij een goed klinkende tafel....
                  Een goede technicus kan met een slecht klinkende tafel nog altijd een lekkerder geluid neerzetten als een slechte tech met een goed klinkende tafel.
                  De ketting is zo sterk als de zwakste schakel (lees technicus:-).
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

Originally posted by MusicXtra
                    Afgaande op wat ik hoor bij live events kun je je ook nog eens af gaan vragen wie er baat hebben bij een goed klinkende tafel....
                    Een goede technicus kan met een slecht klinkende tafel nog altijd een lekkerder geluid neerzetten als een slechte tech met een goed klinkende tafel.
                    De ketting is zo sterk als de zwakste schakel (lees technicus:-).
                    Maar als jetoch een tafel moet kiezen, ga je toch een kiezen die uit zichzelf al redelijk goed klinkt, zonder dat je veel moet prutsen met EQ enz...

Comment

• MusicSupport
                      • Feb 2006
                      • 1016

Originally posted by frederic
                      Maar als jetoch een tafel moet kiezen, ga je toch een kiezen die uit zichzelf al redelijk goed klinkt, zonder dat je veel moet prutsen met EQ enz...
                      Dat is ook de reden dat wij van Yamaha naar Roland zijn overgestapt en wie weet ik de toekomst dat een Pro2 zich ook bij de club mag voegen.

@ Mike: Het is puur een commercieel verhaal. Wat grote PA firma's zien een SD8/9, M7CL en wat de mogelijkheden zijn, kopen zo'n ding, zetten het in, andere concullega's zien dat bij elkaar en pleuren zo'n apparaat klakkeloos op een rider of wishlist en op die manier groeit de losse verhuur markt. Prijstechnisch niet te duur en veel mogelijkheden en voordelen t.o.v. een Harry setup met veel outboard (klank daargelaten) en dus aantrekkelijk in de losse verhuurmarkt.
                      Op dit moment is de markt hierdoor redelijk verzadigd/verpest.
                      Ik geloof echter ook in marktwerking en dat de afschrijvingen op deze consoles (SD8/9, M7CL's) wel eens harder kunnen gaan dan men voor mogelijk had gehouden.
                      De grote verhuurfirma's zien vast heil in deze Midas voor dezelfde als bovenstaande redenen en vervolgens begint de cirkel weer opnieuw. Hopen voor iedere koper dat de Midas dan een langere business lifecycle heeft dan z'n voorgangers van de concurrentie.

@ Sander: Tuurlijk is de technicus de zwakste schakel als je de subjectieve beoordeling van kwaliteit zo wegzet. Objectief gezien is het ook voor een slechtere technicus makkelijker werken op een kwalitatief betere console! Ik mix zelf behoorlijk veel sneller tot een aangename kwaliteit op onze M-480 dan op de LS9.
                      Last edited by MusicSupport; 13-09-11, 13:45.
                      d&b Audiotechnik

Comment

• LVG
                        • Jul 2011
                        • 152

@ Gert: Het kon net op ab pop weekend in Schagen die pro 6. Ik had op het podium genoem ruimte met de m7 op monitors, andere pro6 van jullie aan de andere kant ging prima

Prijzen van midas site:
                        Picture 1 is Midas Pro2 inputs 56 (64) / outputs 32. List price Pro 2 Tour Pack incl. cables, case & IO thus plug & play * € 20.874

Picture 2 is Midas Pro 2c is the same as above but less input faders. List price Pro2c TP like above thus plug & play * € 16.117

Lees List price: Kan iemand dat bevestigen dat het de list prijs/ bruto prijs is?

Wat ik me nu afvroeg: Gaan die 2e hands prijzen voor de harry tafels etc nu ook behoorlijk kelderen aangezien je nu voor minder dan de gemiddelde h2000/ h3000 occasion prijs een nieuwe pro2 koopt kompleet met alles er op er er aan....?

@ Gert, heb je al eens de m480 geprobeerd? En zo ja, wat is jou mening daar over?
                        Ik weet dat waar jij de xl8/ pro6 uit de schuur haalt daar waar ze de m400 hebben als ik het goed heb... De m480 is zo goed als alles wat je op de m400 mist
                        Last edited by LVG; 13-09-11, 18:47.

Comment

• MusicSupport
                          • Feb 2006
                          • 1016

Originally posted by LVG

Prijzen van midas site:
                          Picture 1 is Midas Pro2 inputs 56 (64) / outputs 32. List price Pro 2 Tour Pack incl. cables, case & IO thus plug & play * € 20.874

Picture 2 is Midas Pro 2c is the same as above but less input faders. List price Pro2c TP like above thus plug & play * € 16.117
                          Beetje onduidelijke prijzen; is dit met of zonder DL251 stagerack?
                          d&b Audiotechnik

Comment

• LVG
                            • Jul 2011
                            • 152

Originally posted by MusicSupport
                            Beetje onduidelijke prijzen; is dit met of zonder DL251 stagerack?
                            Incl. IO overal wordt over complete systemen gesproken. Ik neem aan incl. stageblok

Iemand die dit kan bevestigen?

Comment

• Raymond Bancken
                              • Feb 2006
                              • 23

Originally posted by LVG
                              Incl. IO overal wordt over complete systemen gesproken. Ik neem aan incl. stageblok

Iemand die dit kan bevestigen?
                              Dit is compleet met stagebox DL251 CAT kabels en Pro2 surface in flightcase.

Comment

• zjeten
                                • Mar 2003
                                • 331

Indien dit bruto prijzen zijn valt dit nog mee denk ik.
                                Hoe stuur je auxen aan met deze tafel. Zitten er daar 6 aux knoppen op of kun je kiezen voor send on faders?
                                Groeten,
                                Jef
                                ps:lijkt een tafel om zeker te overwegen binnen een paar jaar.

Comment

Working...