Overheads enzo

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mike Manders
    • Aug 2006
    • 341

en daarom moet je m onder een hoek van 45 graden plaatsen
    zie hiervoor filmpjes op youtube en zelfs de handleiding van de royer vermeld het, dan kan ie veel meer hebben en gaat ie niet kapot

Comment

• SoundOfSilence
      • Mar 2007
      • 766

Originally posted by MusicSupport
      En deze overhead wordt evenvaak een underhead. (K&M 213 klem!)
      213? Bedoel je deze?

Dit is de K&M 213... voor een gekke overheadconstructie ok, maar voor underheads?

Afgelopen weekend een soul-bandje gedaan, alles close-mic voor de multitrackopname.
      Op front stonden de OH-mics, de kick en een beetje snare-under open. De overheads hingen op een centimeter of 20 van het koper af en keken een stukje richting drummer. Daardoor pikten ze zat op om een mooie balans te krijgen.

Underheads vindt ik erg mooi, maar soms mis je wat. Een jazz-drummer met borsteltjes klinkt underhead echt niet.
      It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• cobi
        • Aug 2002
        • 1083

Originally posted by Mike Manders
        live:

shit oplossen
        schade beperken

in het theater is het leuk, op alle andere plekken maakt het niet uit of je ribbons of SM58's erboven hangt. De hele live business is toch een lachtertje.
        Beetje overdreven misschien?

Persoonlijk haal ik ook mijn totaal klank van het drumstel uit de overheads. Op foh zal je daar niet altijd profijt van hebben (ook ik sta regelmatig in feesttenten) maar op in-ears trek je je hele drumsound open en geef je veel meer lucht aan je drumsound. Het valt veel meer op z'n plek en klinkt natuurlijker dan alleen close micjes.

Afhankelijk van de muziekstijl wil ik ook nog wel eens een aantal micjes weglaten (toms, hihatt en in sommige gevallen de snare). Het type overheads word dan wel belangrijker (Een setje DPA's (omni's dus), C414's of de goedkopere variant C214).
        Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• Mike Manders
          • Aug 2006
          • 341

alsof ik alleen maar in feesttenten sta...
          maar goed, probeer maar eens, een SM58 zonder korfje, en zonder trafo..

Comment

• cobi
            • Aug 2002
            • 1083

[QUOTE=Mike Manders;569743]alsof ik alleen maar in feesttenten sta...
            QUOTE]

Dat zeg ik niet:-), ik geef het alleen als voorbeeld van een waardeloze akoustiek waar dure mic's over het algemeen niet tot hun recht komen.

SM58, tja, ik heb ze ook wel eens in een kick gestopt (omdat de b52 kapot was en ik niets anders had) en dat ging ook best aardig.

Comment

• stainz
              • Sep 2009
              • 609

@cobi

SM58 is bij verschillende aan jazz gerelateerde muziekstijlen nog net niet een standaard, maar geeft over het algemeen een goede kick klank.

Comment

• Draad
                • Apr 2001
                • 122

live:

shit oplossen
                schade beperken

in het theater is het leuk, op alle andere plekken maakt het niet uit of je ribbons of SM58's erboven hangt. De hele live business is toch een lachtertje.
                "De hele live business is toch een lachertje"

Als ik het goed begrijp doe jij alleen maar de "BETERE" klussen, en is de rest gewoon shit!
                Is het misschien ook een uitdaging om in een feesttent hetzelfde te bereiken?
                Misschien begrijp ik jou niet goed genoeg, maar zo komt het wel op mij over.
                Begrijp me niet verkeerd, ik waardeer jou postings echt wel. Ze getuigen naar mijn mening over vakmanschap!
                Maar om nou de rest af te doen als minderwaardig.....
                Last edited by Draad; 10-09-11, 18:22.

Comment

• Mike Manders
                  • Aug 2006
                  • 341

doe ik de rest af als een lachertje?
                  volgens mij niet.
                  maar het live werk en live mixen moet je proberen te relativeren
                  het bestaat voor 90% uit shit oplossen en concessies doen
                  of je nu in een kroegje staat met een bandje, of op een gerenommeerd festival... het maakt in feite niks uit.

zo bedoel ik het, dus ik bedoelde niet wat jij denkt

en nu weer over op overheads

iemand al eens 1 stereomicrofoon boven een kit gehangen?

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4516

ja,
                    XY-opstellingen werkt eigenlijk voor mij beter dan twee pseudo gescheiden zones. En dingen zoals een rode stereo is gewoon een fijne oplossing en scheelt nog een statief ook...

overigens, lang geleden een philips stereo electret gehad. Die was bij opnames ge-wel-dig. Alleen live niet te gebruiken.
                    lekker belangrijk!

Comment

• SPS
                      • Mar 2004
                      • 1662

Originally posted by showband
                      ja,
                      XY-opstellingen werkt eigenlijk voor mij beter dan twee pseudo gescheiden zones. En dingen zoals een rode stereo is gewoon een fijne oplossing en scheelt nog een statief ook...

overigens, lang geleden een philips stereo electret gehad. Die was bij opnames ge-wel-dig. Alleen live niet te gebruiken.

Verhip! Ik heb zo'n philips ding nog ergens in een -bijna nooit meer gebruikt- kistje liggen. Toch nog eens kijken of je er leuk mee kunt opnemen.

Paul
                      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• stamgast
                        • Feb 2010
                        • 253

Ja, een Schoeps ORTF. Als we zelf een band miken gaan we uit van registratie en niet van versterking dus hoe dat qua feedback zit weet ik uiteraard niet.
                        Desalwelteplus was ik bijzonder in mijn nopjes met die mic.

Comment

• cobi
                          • Aug 2002
                          • 1083

Nee, jij wel?

Je ziet het wel veel in studio's maar live ben ik het nog niet tegengekomen. Lijkt me het proberen waard. Al zit er bij mij vrijwel nooit een stereomic in de micset...

Comment

• berolios
                            • Sep 2005
                            • 1538

[...]iemand al eens 1 stereomicrofoon boven een kit gehangen?
                            Heb het wel eens met een XY gedaan (mijn Earthworks SR-25's) en dan alle drum kanalen alignen met de OH's (digidesk)... VET !!!
                            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Originally posted by cobi
                              Al zit er bij mij vrijwel nooit een stereomic in de micset...
                              Juist in de bekkens zit veel stereo informatie, daar kun je leuk gebruik van maken, ook al hoort slechts een klein deel van het publiek het maar.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• joe
                                • Jan 2003
                                • 446

Een aantal keer ook de ortf van schoeps gebruikt als overhead bij live gebruik. Ik was er erg blij mee, een heel mooi stereo geluid! had hem toen boven het hoofd van de drummer geplaatst.

Comment

Working...