Overheads enzo

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • metalteacher
    • Dec 2007
    • 467

hebben jullie misschien wat duidelijke foto's hoe dat eruit ziet?
    Steelwing - Full Speed Ahead!!!

Comment

• hugovanmeijeren
      • Oct 2004
      • 1436

Originally posted by metalteacher
      hebben jullie misschien wat duidelijke foto's hoe dat eruit ziet?
      Jazeker:

Metallica gebruikt op alle cymbalen aparte miniatuur microfoons (zo te zien Audio Technica): http://upload.wikimedia.org/wikipedi...2008-09-15.jpg

Bij Jon Oliva's Pain zag ik eens een 'surround' set van AKG C414's voorbij komen (beetje vreemde opstelling maar oké): http://www.metalshots.com/2010/2010-...g/JOP_0051.jpg

Bij Within Temptation ook underheads: http://www.utrecht-roxx.nl/images/2008-11/17/mfs_21.jpg

Van al deze voorbeelden is er eigenlijk alleen bij Metallica echt sprake van close-miking. Bij de andere is het wel duidelijk dat de microfoons alleen de cymbalen moeten oppikken, maar is er niet echt sprake van close-miking aangezien de microfoons meerdere cymbalen bij elkaar moeten opvangen.

Als je een drummer met een wat minder uitgebreide cymbalen-set hebt is het natuurlijk eenvoudiger.

Groeten Hugo
      Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• StarclassicBB
        • May 2011
        • 25

Max Weinberg (Bruce Springsteen) gebruikt deze techniek ook.
        Met alle respect voor Mettalica: laten we Lars even buiten de discussie houden,
        ik denk dat de geluidsmensen geen andere keus hebben om elk onderdeel van z'n drumstel apart de mic-en, kunnen ze tenminste nog een gedeelte van balans in de drummix maken .

Zonder gekheid, Ten eerste klinkt een bekken van onderen totaal anders dan van boven. En ten tweede zouden drummers en geluidstechnici een drumstel meer als één geheel moeten zien en niet als een verzameling van losse elementen. Het feit dat je een onderdeel (bijvoorbeeld een tom) uit je drumstel weg haalt, zorgt ervoor dat het hele drumstel anders gaan klinken.

Je wilt dus het "totaal" plaatje proberen te pakken. Je begint dus met 2 overheads. (Wel even zo opstellen dat de snare in het midden van de 2 overheads is). Vaak is de kick in pop/rock muziek een cruciaal element dus die pak je dan ook even apart (ook voor eventuele specifieke processing). Dan kun je nog alle andere onderdelen (snare, hi-hat, toms, ride, enz.) los gaan mic-en om deze zo wat vetter in de mix te krijgen.

Een goede drummer heeft z'n sound gewoon goed voor elkaar en weet welke balans die moet maken met kick, snare, hi-hat, toms en bekkens. Dan heb je echt niet voor elk element een aparte microfoon nodig. Scheelt weer ruis, kabels, kanaaltjes, statieven, etc. Als je een slechte drummer hebt, dan wordt het moeilijker ( en dan komen weer bij Lars uit ...)

Comment

• Mike Manders
          • Aug 2006
          • 341

interessant onderwerp,
          mijn tip: koop 2 ribbon-micro's en zet die boven het drumstel. dan ben je klaar.

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4516

nou, voor een popsetting zou ik dat zonder kick micro net weer te karig vinden.

Maar ik ben ook een groot voorstander van een goede stereo OH zonder knutselen. Simpel en door de eenvoud al snel mooier.

Maar de kick blijft een geval apart. Dat wel.
            lekker belangrijk!

Comment

• hugovanmeijeren
              • Oct 2004
              • 1436

Originally posted by Mike Manders
              mijn tip: koop 2 ribbon-micro's en zet die boven het drumstel. dan ben je klaar.
              2 Ribbons en verder niets?

Dat is natuurlijk ook een benadering die het eerder beschreven probleem oplost (eigenlijk ga je daarmee weer terug naar de begintijd van de versterkte muziek).
              Ik denk echter wel dat het sterk afhankelijk is van de muzieksoort of dit goed werkt.
              Ik kan me zo voorstellen dat je wat snare tekort gaat komen bij de wat stevigere rock. Hetzelfde geldt (zoals Showband al opmerkte) voor de kick.

Maar misschien kun je er nog iets meer over vertellen Mike (persoonlijke ervaring bijvoorbeeld, wanneer gebruik je deze opstelling)?

Groeten Hugo

Comment

• BJD
                • Oct 2007
                • 771

Ben zelf ook groot voorstander van je basis uit de OH's halen, maar vaak mis ik net dat extra randje directheid en diepte van het close mic'en. Het gemis aan diepte ligt misschien ook aan dat ik vaak kleimembraan OH's ter beschikking heb. (veelal KM184, CK91, e914)

Comment

• jans
                  • Feb 2003
                  • 869

interessant onderwerp,
                  Heb nog twee M260 liggen. Toch eens proberen
                  Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Mike Manders
                    • Aug 2006
                    • 341

ik zeg toch niet dat ik verder niks gebruik. maar het onderwerp gaat over overheads, dus vandaar

alvorens te beginnen de kit goed stemmen en plaatsen in een goeie ruimte

D112of D12 in de kick
                    Ribbon voor de kick
                    2 ribbons boven de kit

veel plezier ermee

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Ribbon voor de kick
                      Neem aan dat je die voor de hi-hat bedoelt....
                      Heb ook wel eens twee groot membranen gebruikt met goeie resultaten.
                      Vergeet niet dat de bekkens een heel grote bijdrage leveren aan de helderheid van het geluid en het stereo effect.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Mike Manders
                        • Aug 2006
                        • 341

Nee, echt een Ribbon micro VOOR de kick.
                        ik bedoel niet voor de hihat
                        overheads zijn niet voor de bekkens, maar voor een mooi drumgeluid te maken (althans, dat vind ik)

Comment

• BJD
                          • Oct 2007
                          • 771

Mike, gezien je het over het in een goede ruimte plaatsen hebt neem ik aan dat je ribbon advies over een recordingsessie gaat. In hoeverre pas je deze setup live toe? Of gaat alles dan wel close mic'ed?

Comment

• hugovanmeijeren
                            • Oct 2004
                            • 1436

Originally posted by BJD
                            Het gemis aan diepte ligt misschien ook aan dat ik vaak kleimembraan OH's ter beschikking heb. (veelal KM184, CK91, e914)
                            Kleinmembraan of grootmembraan heeft geen invloed op de gevoeligheid voor lage tonen (want de membraan-grootte staat in het niets ten opzichte van de golflengtes van die lage tonen).
                            Dat heeft veel meer te maken met de klankkleur van de microfoons an sich.

Daarnaast zul je door de grotere afstand een stuk laag missen die je wel bij close-miking hebt, in verband met het proximity effect (alleen bij richtingsgevoelige microfoons).

@Mike: goed stemmen is natuurlijk erg belangrijk (al valt er aan de cymbalen weinig te stemmen ), de ruimte heb je (live) helaas niet altijd voor het uitkiezen.

Groeten Hugo

Comment

• Mike Manders
                              • Aug 2006
                              • 341

live:

shit oplossen
                              schade beperken

in het theater is het leuk, op alle andere plekken maakt het niet uit of je ribbons of SM58's erboven hangt. De hele live business is toch een lachtertje.

Comment

• showband
                                • May 2001
                                • 4516

toch een woord van waarschuwing. Ribbons en kick zijn fijn maar let een beetje op de max geluidsdruk van de ribbon. Niet elke ribbon vind de druk van een kick fijn.
                                lekker belangrijk!

Comment

Working...