hebben jullie misschien wat duidelijke foto's hoe dat eruit ziet?
Overheads enzo
Collapse
X
-
-
Jazeker:
Metallica gebruikt op alle cymbalen aparte miniatuur microfoons (zo te zien Audio Technica): http://upload.wikimedia.org/wikipedi...2008-09-15.jpg
Bij Jon Oliva's Pain zag ik eens een 'surround' set van AKG C414's voorbij komen (beetje vreemde opstelling maar oké): http://www.metalshots.com/2010/2010-...g/JOP_0051.jpg
Bij Within Temptation ook underheads: http://www.utrecht-roxx.nl/images/2008-11/17/mfs_21.jpg
Van al deze voorbeelden is er eigenlijk alleen bij Metallica echt sprake van close-miking. Bij de andere is het wel duidelijk dat de microfoons alleen de cymbalen moeten oppikken, maar is er niet echt sprake van close-miking aangezien de microfoons meerdere cymbalen bij elkaar moeten opvangen.
Als je een drummer met een wat minder uitgebreide cymbalen-set hebt is het natuurlijk eenvoudiger.
Groeten HugoRenkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!
"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" VarroComment
-
Max Weinberg (Bruce Springsteen) gebruikt deze techniek ook.
Met alle respect voor Mettalica: laten we Lars even buiten de discussie houden,
ik denk dat de geluidsmensen geen andere keus hebben om elk onderdeel van z'n drumstel apart de mic-en, kunnen ze tenminste nog een gedeelte van balans in de drummix maken
.
Zonder gekheid, Ten eerste klinkt een bekken van onderen totaal anders dan van boven. En ten tweede zouden drummers en geluidstechnici een drumstel meer als één geheel moeten zien en niet als een verzameling van losse elementen. Het feit dat je een onderdeel (bijvoorbeeld een tom) uit je drumstel weg haalt, zorgt ervoor dat het hele drumstel anders gaan klinken.
Je wilt dus het "totaal" plaatje proberen te pakken. Je begint dus met 2 overheads. (Wel even zo opstellen dat de snare in het midden van de 2 overheads is). Vaak is de kick in pop/rock muziek een cruciaal element dus die pak je dan ook even apart (ook voor eventuele specifieke processing). Dan kun je nog alle andere onderdelen (snare, hi-hat, toms, ride, enz.) los gaan mic-en om deze zo wat vetter in de mix te krijgen.
Een goede drummer heeft z'n sound gewoon goed voor elkaar en weet welke balans die moet maken met kick, snare, hi-hat, toms en bekkens. Dan heb je echt niet voor elk element een aparte microfoon nodig. Scheelt weer ruis, kabels, kanaaltjes, statieven, etc. Als je een slechte drummer hebt, dan wordt het moeilijker ( en dan komen weer bij Lars uit
...)
Comment
-
interessant onderwerp,
mijn tip: koop 2 ribbon-micro's en zet die boven het drumstel. dan ben je klaar.Comment
-
nou, voor een popsetting zou ik dat zonder kick micro net weer te karig vinden.
Maar ik ben ook een groot voorstander van een goede stereo OH zonder knutselen. Simpel en door de eenvoud al snel mooier.
Maar de kick blijft een geval apart. Dat wel.lekker belangrijk!Comment
-
2 Ribbons en verder niets?
Dat is natuurlijk ook een benadering die het eerder beschreven probleem oplost (eigenlijk ga je daarmee weer terug naar de begintijd van de versterkte muziek).
Ik denk echter wel dat het sterk afhankelijk is van de muzieksoort of dit goed werkt.
Ik kan me zo voorstellen dat je wat snare tekort gaat komen bij de wat stevigere rock. Hetzelfde geldt (zoals Showband al opmerkte) voor de kick.
Maar misschien kun je er nog iets meer over vertellen Mike (persoonlijke ervaring bijvoorbeeld, wanneer gebruik je deze opstelling)?
-
Ben zelf ook groot voorstander van je basis uit de OH's halen, maar vaak mis ik net dat extra randje directheid en diepte van het close mic'en. Het gemis aan diepte ligt misschien ook aan dat ik vaak kleimembraan OH's ter beschikking heb. (veelal KM184, CK91, e914)Comment
-
ik zeg toch niet dat ik verder niks gebruik. maar het onderwerp gaat over overheads, dus vandaar
alvorens te beginnen de kit goed stemmen en plaatsen in een goeie ruimte
D112of D12 in de kick
Ribbon voor de kick
2 ribbons boven de kit
veel plezier ermeeComment
-
-
Nee, echt een Ribbon micro VOOR de kick.
ik bedoel niet voor de hihat
overheads zijn niet voor de bekkens, maar voor een mooi drumgeluid te maken (althans, dat vind ik)Comment
-
Kleinmembraan of grootmembraan heeft geen invloed op de gevoeligheid voor lage tonen (want de membraan-grootte staat in het niets ten opzichte van de golflengtes van die lage tonen).
Dat heeft veel meer te maken met de klankkleur van de microfoons an sich.
Daarnaast zul je door de grotere afstand een stuk laag missen die je wel bij close-miking hebt, in verband met het proximity effect (alleen bij richtingsgevoelige microfoons).
@Mike: goed stemmen is natuurlijk erg belangrijk (al valt er aan de cymbalen weinig te stemmen
), de ruimte heb je (live) helaas niet altijd voor het uitkiezen.
-
live:
shit oplossen
schade beperken
in het theater is het leuk, op alle andere plekken maakt het niet uit of je ribbons of SM58's erboven hangt. De hele live business is toch een lachtertje.Comment

Comment