whatever happened to barndoors?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4516

whatever happened to barndoors?

<ouwe sok mode aan>
    vroeger, toen eindversterkers voor bands nog 100 tot 150 watt waren.
    En bandjes zoals ik nog zanginstallaties met oude quadversterkers draaiden.

Hingen we aan laagkasten nog wel eens barndoors om de kasten op te voeren. afstemfrequentie en opbrengst veranderde, en opbrengst ging boven totaalklank
    Subs waren nog onbekend terrein. je had hoog mid en laag en soms 4 weg, maar bijna niemand ging door tot sub-bass want dat kostte te veel vermogen

Nu we enorme vermogens hebben en kleine kastjes zie je ze niet meer.

Wat mij nu (musicxtra? Dr Db) eigenlijk afvraag... Als je met een modern klein geprocessed kastje een barndoor plaatst. Heeft dat sowiso nog opbrengst? Of compenseer je dat toch gewoon met vermogen en processorsettings?

Stel dat je de veel gebruikte wheelplank van zo een kleine sub met pianoscharnier uitvoert, dan heeft bijna elke sub een barndoor. Levert dat nog wat op?

of ZOU het in het ontwerp meegenomen nog wat opleveren?

kortom : whatever happened to barndoors?

</ouwe sok mode uit>

ik hoop op een leuke discussie over rendement, nut en praktische bezwaren.

voorzet, als je het toch kan en het levert op zonder sjouwen. Waarom niet?
    Last edited by showband; 11-08-11, 08:59.
    lekker belangrijk!
  • salsa
    • Jan 2007
    • 1315

Ik begrijp jouw kreet 'Barndoors' met luidsprekers niet...
    Als je 'voorzet stukken' bedoeld kan ik me alleen maar dit voorstellen bij hoorn kasten.
    F1 heeft dit ook voor een flinke hoorn, waardoor je de hoorn langer maakt en het rendement opschroeft.

Bij de moderne bass reflex kasten heeft dit eigenlijk helemaal geen zin, het afstem gedrag kan je juist nu compleet negatief gaan veranderen als je zo'n voorzet stuk ervoor zet.

Nee, gelukkig hebben we tegenwoordig compacte systemen en wanneer dit niet voldoende is zet je er gewoon meer bij!

Dit wat je bedoeld?
    Last edited by salsa; 11-08-11, 13:33.
    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• 4AC
      • Nov 2007
      • 1791

Bijzonder interessant onderwerp!

Funktion One heeft dus inderdaad zoiets, volgens mij zijn ze daarmee momenteel de enige. Je plaatst de hoorn voor een dubbele infrabass, wat tot 12dB (@33Hz) extra oplevert. Daarnaast beperkt het -tot in zekere zin- de spreiding van het laag.

Het lijkt me wel dat die 'extra hoorn' berekent (of getest, whatever) moet zijn voor het type kast. Anders zou het de klank wel eens kunnen beinvloeden. Leuk om mee te testen/pielen/proberen/prutsen!

Mvg,

Teun
      uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
      Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Een hoorn is wat anders dan een wielplaat die je even opklapt, weinig kans dat je daarmee een rendementsverbetering zult halen.
        De F1 voorzethoorn is een goed doordacht ding die ook alleen in combinatie met de bijbehorende sub is te gebruiken.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5429

Ik kan met herinneren dat Vinegar Joe (met Robert Palmer en Elkie Brooks) in 1972 (oeps = "El Cocco Stone-age-ago" spreekt)
          in Haarlem op een festival speelden met hun eigen PA,
          en daarbij inderdaad een stel behoorlijke grote hoornvormige 'uitvouwbare voorzet-platen' gebruikten.

Misschien in deze tijd van 'duurzaam' (yakghh!) weer eens het overwegen waard.
          Want we 'moeten' al zuiniger met licht
          en dan komt misschien ook wel een zuiniger versterkervermogen in het zicht van de politiek.
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Jan van Duren
            • May 2004
            • 204

Wat voor speakers ze gebruikte weet ik niet meer. Maar heb Vinegar Joe toen samen met Stealers wheels in Paradiso gezien. Elkie Brooks maakte waarschijnlijk toen meer indruk dan de speakers Wat een lekker wijf.

Originally posted by rinus bakker
            Ik kan met herinneren dat Vinegar Joe (met Robert Palmer en Elkie Brooks) in 1972 (oeps = "El Cocco Stone-age-ago" spreekt)
            in Haarlem op een festival speelden met hun eigen PA,
            en daarbij inderdaad een stel behoorlijke grote hoornvormige 'uitvouwbare voorzet-platen' gebruikten.

Misschien in deze tijd van 'duurzaam' (yakghh!) weer eens het overwegen waard.
            Want we 'moeten' al zuiniger met licht
            en dan komt misschien ook wel een zuiniger versterkervermogen in het zicht van de politiek.

Comment

Working...