<ouwe sok mode aan>
vroeger, toen eindversterkers voor bands nog 100 tot 150 watt waren.
En bandjes zoals ik nog zanginstallaties met oude quadversterkers draaiden.
Hingen we aan laagkasten nog wel eens barndoors om de kasten op te voeren. afstemfrequentie en opbrengst veranderde, en opbrengst ging boven totaalklank
Subs waren nog onbekend terrein. je had hoog mid en laag en soms 4 weg, maar bijna niemand ging door tot sub-bass want dat kostte te veel vermogen
Nu we enorme vermogens hebben en kleine kastjes zie je ze niet meer.
Wat mij nu (musicxtra? Dr Db) eigenlijk afvraag... Als je met een modern klein geprocessed kastje een barndoor plaatst. Heeft dat sowiso nog opbrengst? Of compenseer je dat toch gewoon met vermogen en processorsettings?
Stel dat je de veel gebruikte wheelplank van zo een kleine sub met pianoscharnier uitvoert, dan heeft bijna elke sub een barndoor. Levert dat nog wat op?
of ZOU het in het ontwerp meegenomen nog wat opleveren?
kortom : whatever happened to barndoors?
</ouwe sok mode uit>
ik hoop op een leuke discussie over rendement, nut en praktische bezwaren.
voorzet, als je het toch kan en het levert op zonder sjouwen. Waarom niet?
vroeger, toen eindversterkers voor bands nog 100 tot 150 watt waren.
En bandjes zoals ik nog zanginstallaties met oude quadversterkers draaiden.
Hingen we aan laagkasten nog wel eens barndoors om de kasten op te voeren. afstemfrequentie en opbrengst veranderde, en opbrengst ging boven totaalklank

Subs waren nog onbekend terrein. je had hoog mid en laag en soms 4 weg, maar bijna niemand ging door tot sub-bass want dat kostte te veel vermogen

Nu we enorme vermogens hebben en kleine kastjes zie je ze niet meer.
Wat mij nu (musicxtra? Dr Db) eigenlijk afvraag... Als je met een modern klein geprocessed kastje een barndoor plaatst. Heeft dat sowiso nog opbrengst? Of compenseer je dat toch gewoon met vermogen en processorsettings?
Stel dat je de veel gebruikte wheelplank van zo een kleine sub met pianoscharnier uitvoert, dan heeft bijna elke sub een barndoor. Levert dat nog wat op?
of ZOU het in het ontwerp meegenomen nog wat opleveren?
kortom : whatever happened to barndoors?
</ouwe sok mode uit>
ik hoop op een leuke discussie over rendement, nut en praktische bezwaren.
voorzet, als je het toch kan en het levert op zonder sjouwen. Waarom niet?

Comment