Is dit je eerste bezoek aan het J&H Licht en Geluid forum? Neem dan de veelgestelde vragen (FAQ) even door. Om berichten te kunnen plaatsen, dien je je eenmalig te registreren.
Dat is nu toch ook wel wat kort door de bocht.
Sommige merken doen toch echt wel hun best om hun specs. zo correct mogelijk op te meten.
Alleen moet je altijd alles in de praktijk aftoetsen. H
et is te gevaarlijk duizenden euro's te investeren in iets die je nog nooit hebt gehoord of gebruikt.
Een zichzelf respecterende fabrikant geeft echt wel realistische specs op.
Er wordt ook veel teveel belang gehecht aan het vermogen, of een versterker nou 2000 Watt of 2500 Watt levert zul je echt niet horen.
maar die 2x 2500 watt versterker heeft wel meer vermogensreserve op hetzelfde volume.
Het is beter een zwaardere versterker op 70% te laten werken dan een te lichte die constant tegen de clip aan loopt.
Ook dat verschil is echt marginaal, kennelijk vergeet iedereen dat de dB schaal een logaritme is, om twee keer zo hard te gaan heb je 10 maal zoveel vermogen nodig.
Zoals al eerder gezegd geeft een verdubbeling van het vermogen slechts 3 dB meer geluidsdruk.
Met een crest factor van 6 dB betekent het dat een versterker van 2 kW het grootste deel van de tijd niet meer dan 500 Watt hoeft te leveren.
Een versterker van 2,5 kW zal dus 625 Watt leveren, een verschil dat je met het 'blote oor' echt niet kunt horen.
Ik heb jaren geleden een Crown versterker vermogen gemeten met een luidspreker dummy en de specs van Crown toen der tijd logen niet, het vermogen lag zo 10% hoger dan hun minimale vermogen op papier.
Nogmaals, het is zeker 10 jaar geleden en hoe ze tegenwoordig zijn weet ik niet, zal eens gaan meten.
Waarschijnlijk zal dit wel dik in orde zijn bij de A merken.
Dave
[FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]
Vroeger had ik een oude dynacord pa 244 of zoiets geloof ik 2 x 180 watt @ 8 ohm 2 x 240 watt @ 4 ohm.
Deze amp speelde een nieuwe s1200 kompleet weg.....
Die s1200 heb ik geen maand gehad....
Vermogen wil niet altijd wat zeggen....
Pak een carver PM1200 ..
die spelen echt hard op de tops!
en zijn maar 450 watt @ 8 ohm 600 watt @4 ohm!
Ik denk dat er slim gebruik word gemaakt van de verschillende manieren van vermogens meten,
Ik snap dat een fabrikant zo gunstig mogelijke specs wil tonen, en geloof ook dat de grote merken hier vrolijk aan meedoen.
Als ik de specs van de verschillende speakers lees dan lach je je ballen uit je broek,
Vooral chinese speakers hebben ongelooflijke geluidsdrukken uit hun kasten... (wellicht maar voor 1 ms maar goed)
Ik denk inderdaad dat het erg verstandig is om een amp gewoon lekker te testen op je eigen speakers en dan te oordelen.
De vermogens die ze tegenwoordig opgeven zijn echt wel peaker de peak!
vroeger kwam een versterker niet ver boven zijn continu vermogen uit.....
Vroeger was alles beter.
De opbouw van een digitale amp is dan ook zodanig dat deze gedurende heel korte tijd een enorm piekvermogen kan leveren, dat blijkt dus genoeg te zijn om de vergelijking met een equivalente analoge amp te doorstaan.
Muziek is nu eenmaal dynamisch, de oude amps konden dan misschien wel hun maximale vermogen continu leveren maar daarvoor liep je wel steeds met die zware trafo te sjouwen.
De testdag heeft daarbij ook duidelijk uitgewezen dat de digitale amps hun mannetje staan en vooral op het sub de analoge zware bakken ver achter zich laten.
Dat wetende boeit het toch niet of een versterker het vermogen slechts korte tijd of lange tijd kan leveren?
In een nieuwe testdag kan ik de ma5000i meenemen en die dan rechtstreeks tegenover een ma5000 zetten. een jaar geleden had ik gedacht dat de ma5000 zou winnen. nu weet ik dat de ma5000i de ma5000 ver achter zich laat. vermogensspecs zijn bij crown nog steeds van 20Hz tot 20kHz tenminste voor de itech en ma series.
misschien nog een vraagje voor musicxtra. jij hebt een speaker die tot 25 Hz gaat. heeft een lichtgewicht voeding dan nog genoeg puf om dat goed te volbrengen? zijn daar uberhaupt dan nog verschillen mee tussen goedkope ne duurdere series?
Ik heb geen idee, heb ze alleen nog maar op mijn eigen versterkers gebruikt en die trekken het prima.
Nu is het wel zo dat ik er nog maar 2 heb en dus niet verder kom dan 8 Ohm per kanaal.
Bij een volgende testdag kan ik wel een handvol van die subjes meenemen.
Comment