Speakon omzetten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Carl
    • Nov 2000
    • 907

Neutrik adviseert om 1=laag en 2=hoog te doen, dus dat is wat ik als "standaard" hanteer. Verder hebben vrijwel alle bedrijven waar ik mee werk dat ook zo, dus is het mijn voorkeur. Er is niets vastgelegd in eisen, wetten of regels, dus je kunt het doen zoals je zelf wilt.
    Ik kan mijn topjes solo niet (gemakkelijk) op hetzelfde rack gebruiken als de set met sub, dus alleen de sub weglaten is voor mij niet zo'n prettige optie. Daarbij, een losse versterker neemt makkelijker mee voor een spraaksetje dan een rack. Ik gebruik ook zelden lange speakon kabels (>15m)
    Voor spraaksetjes werk ik met XLR speakerkabels, lekker makkelijk doorkoppelen en veel dunner, prettig met grotere hoeveelheden en b.v. 8 topjes op een plein. {2-Ohm versterker ;-)}
    Ik hou het gewoon bij de set-up zoals Hitvision aangeeft, is in mijn gedachte de meest gebruikte, maar je hebt ook wel een punt, wellicht is het voor jou wel het meest practisch.

Comment

• Hitvision
      • Jun 2003
      • 388

@Carl:

Ik heb inderdaad de laatste 2 Maxsys sets ook omgepoold zodat Sub nu op +1 / -1 zit met een doorschakeling van +2 / -2 speakon uit voor naar de toppen. Beide Speakonaansluitingen op zowel de toppen als de subs zijn identiek dus verkeerd inprikken is er niet bij. Alleen nog wel duidelijke stickers printen voor achterop de kasten waarop de nieuwe pinout staat weergegeven.

Wat betreft flexibiliteit heb ik op mijn versterkerrack de mogelijkheid om de crossover te 'bypassen' door extra xlr ingangen aan de voorkant van mijn rack. In dat geval wordt zowel het sub / laag als het mid/hoog via +2/-2 uitgestuurd waardoor ik ook gewoon alleen met toppen kan draaien. Mocht ik echt andere toppen gebruiken van een collega waarbij de topkast op +1/-1 zit heb ik voor de zekerheid 2 crosskabeltjes gemaakt van ongeveer 50 cm. Uiteraard zijn deze DUIDELIJK gekenmerkt en zijn ze ver weggestopt . Deze zijn ook handig voor monitoren. Ik heb hier aparte losse versterkers voor maar ik kan ze nu dus ook inzetten op mijn normale racks.

Morgen eerste klus een modeshow dus we zullen zien hoe de set presteert. Ik neem voor de zekerheid een 2e set mee mocht er toch iets misgaan. Gelijk 'Live' met een nieuwe set is wel wat tricky maar ik heb er wel vertrouwen in. De set is alleen op locatie getest op defecten. Die waren er niet maar 'duurtest' en hoog vermogen nog niet echt gedraaid maar daar komen we morgen achter!

Ik zal het resultaat nog wel even posten.
      Last edited by Hitvision; 10-08-11, 22:42.
      Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

Comment

• Hitvision
        • Jun 2003
        • 388

Wellicht een beetje laat maar kwam het topic weer tegen. Heb inderdaad de modeshow gedraaid met de nieuwe set en de nieuwe pinout sub op 1 en top op 2. Heb dit meteen als try-out gebruikt en ging dus met 2 complete sets op pad (2x 2ub top combi en 2x amp-rack). Heb uiteindelijk alleen de Maxsys Sub-top combi gebruikt en er wel 2 versterkerracken aan gehangen. Eerste keer QSC PL series en de 2e keer peavey CS1200 series. Beiden gedraaid zonder problemen. Qua geluid vond ik de Maxsys toch altijd al erg prettig en heeft zich ook nu goed bewezen met zowel de QSC als de Peavey amps. Qua definitie vond ik de QSC's wel fijner echter qua druk hebben de Peavey CS1200 de voorkeur. Toppen klinken erg fijn en niet zo schel als we van Peavey gewend zijn. Inmiddels ook al in het theater gebruikt (kleine zaal) voor een muziektheater programma en al enkele keren bandjes mee gedraaid. Alle keren goede reacties gekregen achteraf. Band waarvoor ik schuifde waren de Hisys series van mij gewend en nu met de Maxsys waren ze erg te spreken over de helderheid van het geluid. Ook na afloop van het muziektheater goede complimenten ontvangen over het geluid. Was zelf ook erg tevreden en spreiding van het geluid was met 2 toppen in de kleine zaal overal prima. Ben door hetzelfde gezelschap direct weer geboekt voor de nieuwe voorstelling voor 2012-2013.

Kleine kanttekening. @Musicxtra, doorgaans waardeer ik je reacties zo ook deze keer over het sub op 2 en tops op 1. Ben een beetje eigenwijs geweest door het toch om te draaien en tot nu toe geen spijt gehad van mijn keuze. Nog totaal geen problemen gehad. Voor beide argumenten viel wat te zeggen en heb uiteindelijk de afweging gemaakt om toch sub op 1 en top op 2 te houden. Heb zoals gezegd nu een 4-tal speakon cross(verleng)kabels van 50 cm gemaakt zodat ik ook 3-weg kan draaien en zodat ik op beide amp-racks de top versterker als monitorversterker kan gebruiken door deze kleine verloopjes. Hiervoor wordt uiteraard middels extra XLR aansluitingen op het amp-rack zelf de crossover gebypassed zodat het volledige signaal doorgestuurd wordt en omgezet wordt van 2 naar 1 door de verloopjes. Nu kan ik dus met 2 ampracks (4 versterkers) 3 weg draaien en nog 2 monitorgroepen uitsturen zonder dus extra versterkers mee te nemen. Bevalt mij tot nu toe erg goed.

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Mijn commentaar was ook 'slechts' een advies vanuit mijn visie, is geen geschreven wet.
          Belangrijk is dat je een consequent systeem hebt wat zo universeel mogelijk te gebruiken is en kennelijk heb je dat nu.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Hitvision
            • Jun 2003
            • 388

Originally posted by MusicXtra
            Mijn commentaar was ook 'slechts' een advies vanuit mijn visie, is geen geschreven wet.
            Het wordt in ieder geval gewaardeerd

Comment

Working...