Vermoedelijk aardlus probleem? versterkers in protect

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vdlaanlichtengeluid
    • Jun 2010
    • 640

Kan redelijk met zekerheid zeggen dat het geen zwevende nul was zeg je?

Maar je was wel ingeprikt op een aggregaat? Zodra je op een aggregaat zit heb je geen nul meer dat bestaat namelijk niet.

Comment

• FiëstaLj
      • Oct 2000
      • 2068

Originally posted by Dikke Foaf
      Heb niet de tijd gehad om te zoeken naar het probleem dus geen versterkers verwisseld.
      Geen andere speakers gebruikt op de versterkers toen het probleem voorkwam, alleen de AK monitors. Afgelopen weekend met 01V96, ook weer met de LEM Powerfactor 3's en de AK monitors, dat ging weer perfect, wel alles op 1 kring gestoken.
      Het probleem kwam inderdaad voor op 2 verschillende locaties, het is geen vaste installatie. Eerste locatie was een 20 of 25kVA generator, de 2de locatie was een 40kVA waar ook nog een dot licht op hing.
      Zou het zeer vreemd vinden dat beide, totaal verschillende stroomnetten zo vuil waren, terwijl ze enkel en alleen voor licht & geluid dienden.
      De meeste aggregaten zijn pas gestabiliseerd vanaf 75kVA. Wellicht dat dit een probleem opleverde ?
      Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• renevanh
        • Oct 2004
        • 2371

Originally posted by FiëstaLj
        De meeste aggregaten zijn pas gestabiliseerd vanaf 75kVA.
        Huh...??

Voor kleine events huur ik wel eens een 15kVA aggregaat... gewoon mechanisch gestabiliseerd. Ook iets grotere varianten... allemaal gestabiliseerd, zeker bij de betere verhuurders/stroomboeren.
        Volgens mij is praktisch elk meerfase aggregaat gestabiliseerd.
        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• RonaldH
          • Aug 2009
          • 274

Originally posted by radioactivediscoshow
          Kan redelijk met zekerheid zeggen dat het geen zwevende nul was zeg je?

Maar je was wel ingeprikt op een aggregaat? Zodra je op een aggregaat zit heb je geen nul meer dat bestaat namelijk niet.
          Het sterpunt is nul en wordt (als het goed is) ook geaard.

En gezien het vervolg verhaal, lijkt het inderdaad niet op een zwevende nul.
          Er is meer te koop dan je betalen kunt

Comment

• FiëstaLj
            • Oct 2000
            • 2068

Originally posted by renevanh
            Huh...??

Voor kleine events huur ik wel eens een 15kVA aggregaat... gewoon mechanisch gestabiliseerd. Ook iets grotere varianten... allemaal gestabiliseerd, zeker bij de betere verhuurders/stroomboeren.
            Volgens mij is praktisch elk meerfase aggregaat gestabiliseerd.
            Bron: Boels verhuur.. Niet de beste natuurlijk ! Maar gok dat het wel klopt als hun dit vertellen..
            Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• mvdwerff
              • Sep 2010
              • 144

Originally posted by FiëstaLj
              Bron: Boels verhuur.. Niet de beste natuurlijk ! Maar gok dat het wel klopt als hun dit vertellen..
              Hangt er helemaal vanaf welke mobiele stroomleverancier je hebt en wat voor type aggregaten. Wellicht dat Boels alleen vanaf 75 kVA stabiliseert? Hope not...
              Zelfs sommige kleine aggregaten zijn al gestabiliseerd, vanaf 10 kVA.
              Nogmaals, hangt helemaal vanaf welke stroomleverancier je hebt...
              Mark van der Werff
              Eventpower mobiele stroomvoorziening

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Voor zover mij bekend zijn alle aggregaten vanaf 10 kVA van Boels gestabiliseerd.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Dikke Foaf
                  • May 2003
                  • 618

Wow, plots een paar dingen uit de lucht gegrepen of 'van horen zeggen'.

Het waren in beide gevallen Atlas Copco QAS gensets, uiteraard elektrisch en mechanisch gestabiliseerd met governors, pickups, actuators, droop, sensivity en gain regelingen en een geregelde excitation in de alternator.
                  In het tweede geval was deze rood geschilderd, maar dat heeft bij mijn weten geen invloed op de stabilisatie.

Dat Boels 'niet de beste' is weet ik niet waar dat vandaan komt, of je nu bij Boels een QAS18 gaat huren of bij een andere leverancier een QAS18 gaat huren. Het enige verschil is de mechanieker die het onderhoud al of niet goed doet (of het beleid daarrond), maar in mijn ervaring was dit perfect in orde.
                  Boels heeft een QAS18 op remorque staan en die is elektronisch gestabiliseerd. Ook een Atlas Copco. Deze genset was in nieuwstaat en ook perfect onderhouden. Waterniveau was goed en filters waren vervangen zoals het hoorde.

Dat generators geen nulleiders hebben lijkt me ook nogal fel uit de lucht gegrepen.
                  De nulleider is het sterpunt in de alternator, dat ook doorverbonden is met de aarding. Bij Dutry Power moet je bij hun oude Cummins gensets heel soms zelf nog het brugje leggen tussen nulleider en aarding (staat op hun leverbon of de nulleider geaard is of niet), maar bij hun nieuwere is dit allemaal default.

Dat generators pas vanaf 75kVA gestabiliseerd zouden zijn, kijk eens naar de Atlas Copco QAS reeks en bij verschillende verhuurders. Bij Powershop hebben ze een 5kVA die ook volledig gestabiliseerd is.
                  Wat ik wel weet is dat je bij Bredenoord een 150kVA kan krijgen die helemaal niet gestabiliseerd is. Hoe meer belasting, hoe lager de spanning en frequentie. Ideaal voor een mega-wafelenbak. Zonder belasting draait deze genset dan ook op 55Hz en op 240V om alvast te 'compenseren' voor de komende belasting.
                  Last edited by Dikke Foaf; 17-07-11, 17:53.

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Klopt helemaal wat je schrijft, de nul op een generator is inderdaad het sterpunt, dat is overigens niet alleen het geval bij aggregaten maar ook in centrales. Maar het probleem is nog steeds niet gevonden en nu we weten dat de generator gestabiliseerd is wordt de kans kleiner dat het probleem aan de generator te wijten is.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• mvdwerff
                      • Sep 2010
                      • 144

Originally posted by Dikke Foaf
                      Dat Boels 'niet de beste' is weet ik niet waar dat vandaan komt, of je nu bij Boels een QAS18 gaat huren of bij een andere leverancier een QAS18 gaat huren. Het enige verschil is de mechanieker die het onderhoud al of niet goed doet (of het beleid daarrond), maar in mijn ervaring was dit perfect in orde.
                      Het is meestal zo dat bedrijven die 'allround' verhuurder zijn het aggregaten materiaal niet op orde hebben, uitzonderingen daargelaten.
                      Was het geheel voorzien van een nette aarding? En heb je toevallig ook gelet of er een bepaald stelsel is gehanteerd?
                      Last edited by mvdwerff; 17-07-11, 22:29.
                      Mark van der Werff
                      Eventpower mobiele stroomvoorziening

Comment

Working...