Vermoedelijk aardlus probleem? versterkers in protect

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dikke Foaf
    • May 2003
    • 618

Vermoedelijk aardlus probleem? versterkers in protect

De situatie:
    Live bandoptreden met micro's, multikabel, LS9 mengtafel, Xilica processor, Crest Pro 200 front versterkers, Powersoft Digam monitorversterkers.

Wat gebeurt er:
    Ik heb nu 2x op een verschillende locatie voor gehad dat ik plots feedback begin te krijgen in een monitor. De feedback die ik hoor is niet op vol volume en plots slaat dat af. Ik hoor dus *pieeeeeeeeep* (paar seconden) gevolgd door *pets*. Daarna kwam er niks meer uit de desbetreffende monitor. Nog nooit eerder voor gehad.

Op de eerste locatie wist ik helemaal niet wat er aan de hand was en de versterkers leken 'opgeblazen' (wat later niet zo bleek te zijn).
    Na de *pets* heb ik alle inputs (behalve cd-tje in de front) op de mengtafel ge-mute en de meter LEDs op de versterkers zag ik bewegen op het ritme van de cd die stond te spelen.
    Iets wat zeer vreemd was aangezien er geen signaal naar de auxen kon gaan, alle inputs waren immers ge-mute.
    Aangezien ik de versterkers (foh en monitors) verdeeld had over de fases heb ik snel alles uitgetrokken en op 1 stekker gestoken (zo doe ik het meestal en daar heb ik tot hiertoe geen enkel probleem mee gehad).
    Het probleem is dan niet meer voorgekomen en veel wijzer ben ik er niet van geworden aangezien de versterkers alleen maar op de leds raar deden, de protect ging niet aan, de hf ging niet aan...

Op de tweede locatie had ik meer versterkers dan op de eerste locatie, die ook last schenen te hebben van hetzelfde probleem. Ook hier weer verdeeld over de 3 fases en hier had ik er te veel om zomaar achter 1 zekering te steken.
    Als ik op de monitorversterkers ging kijken zag ik dat de 'protect' led aan was. Uitschakelen en weer inschakelen van de versterker zorgde terug voor geluid uit de monitor, maar soms gaf hij daarna terug feedback en ging de versterker weer in 'protect'.
    Heb dus de hele avond het optreden gedaan met 2 monitors minder omdat die versterker-kanalen in 'protect' gegaan waren. Heb ze ook zo laten staan omdat dan de situatie stabiel was. De monitor versterkers hebben geen gnd lift switch op de inputs.

Op beide locaties was er een generator in gebruik, die zover ik kon zien gewoon in orde was en ik denk niet dat die er iets mee te maken heeft. Op beide locaties heb ik de versterkers verdeeld over de 3 fases, iets wat ik meestal niet doe, omdat ik met 1 16A meestal toe kom voor front+monitors+backline. Alle materialen zijn in goeie conditie en hebben nooit problemen gegeven, tot ik nu 2x wilde verdelen over 3 fases.

Op de front heb ik nooit een probleem gehad (master out -> xilica -> Crest Pro 200)

In het eerste geval liepen de auxen bij over de gewone multikabel en in het tweede geval over een aparte 8 kanaals multi. In beide gevallen zijn de XLR's wel volledig doorgesoldeerd dus pin 1 is overal aangesloten. Volgens mij creƫer ik daardoor eigenlijk een aardlus. Het zou misschien beter zijn om aan de inputs van de monitorversterkers pin 1 niet aan te sluiten van de XLR.
    Ik begin te vermoeden dat ik hier de gevolgen ondervind van een aardlus, maar de gevolgen die ik ken zijn brom. Dit is niet echt iets wat ik kan omschrijven als brom, ook niet als het ervoor even wel goed werkt is er geen brom te bespeuren.
    Ik heb 4 gnd lift kabeltjes maar die had ik in beide gevallen niet bij en dat heb ik dus niet kunnen proberen, maar ik zorg dat ik ze vanaf nu wel gewoon bij heb...

Wat ook vreemd was, dat de feedback pas begint op te komen als er een stevig signaal naar de monitors gaat. Bij het soundchecken, in het tweede geval, was ik alles wat in de monitors aan het steken en dat ging goed tot de zanger even echt brulde in z'n micro, toen gaven 2 monitors feedback een paar seconden (niet op het maximum van de versterker) en dan ging het kanaal in protect. Beide kanalen zaten op een andere versterker en waren ook andere versterkers dan in het eerste geval (wel hetzelfde merk/type, maar op andere versterkers).

Ook de mengtafel was 2x dezelfde, maar wel een andere. In het eerste geval een LS9-16 en in het tweede geval een LS9-32.
    Het lijkt dus echt een 'infrastructuur' probleem ipv een apparatuurprobleem.

Ik spreek hier nu wel over feedback, maar ik denk dat in dit geval 'oscillatie' een beter woord is.

Wat denken jullie?
    Last edited by Dikke Foaf; 16-07-11, 03:08.
  • cobi
    • Aug 2002
    • 1083

Kan van alles zijn, maar een aardlus lijkt met iig niet het probleem.

Begin eens van voor af aan het signaal te volgen en onderdelen om te wisselen. Mixer lag het iig niet aan, dan ga je dus verder met de versterker (vergeet ook vooral je bekabeling niet), enz...
    Last edited by moderator; 16-07-11, 09:17. Reason: zinloos kwooten.nl
    Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Een aardlus kan alleen ontstaan door een potentiaal verschil op de diverse aardes waar je apparatuur op aangesloten is.
      Voedt je podium en mengtafel allemaal uit dezelfde aansluiting en hangt er aan de voedingskabel die de zaal in gaat naar de mengtafel niet nog een zware belasting dan is het praktisch onmogelijk dat het hier om een aardlus gaat.
      Naar wat je beschrijft gaat er iets oscilleren, ik ben geneigd het in de mengtafel te zoeken. Misschien een combinatie met een draadloze zender wat niet lekker wil matchen?
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Rolandino
        • Mar 2007
        • 1451

Door een aardlus slaat de versterker toch niet in de clip of beveiliging ?

Dat gebeurt toch meestal bij sluiting of storing in de speaker.

Zou het niet een van de speakers kunnen zijn ?

Ik heb ooit meegemaakt dat bij een speaker de versterker in de clip of beveiliging vliegt omdat bij een bepaald voltage het filter in de speaker niet goed reageerde.

Bij lage volumes speelde de speaker prima maar zodra er meer vermogen op werd gezet ging de versterker raar doen.

Nieuwe filter in de kast en probleem was verholpen.

Wel uren mee bezig geweest om erachter te komen.
        EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• Dikke Foaf
          • May 2003
          • 618

Originally posted by MusicXtra
          Een aardlus kan alleen ontstaan door een potentiaal verschil op de diverse aardes waar je apparatuur op aangesloten is.
          Voedt je podium en mengtafel allemaal uit dezelfde aansluiting en hangt er aan de voedingskabel die de zaal in gaat naar de mengtafel niet nog een zware belasting dan is het praktisch onmogelijk dat het hier om een aardlus gaat.
          Naar wat je beschrijft gaat er iets oscilleren, ik ben geneigd het in de mengtafel te zoeken. Misschien een combinatie met een draadloze zender wat niet lekker wil matchen?
          Ik leg inderdaad altijd een verlengkabel van podium naar mengtafel, het enige wat daar aan hangt zijn mengtafel, 8 kan. pre-amp en soms laptop.
          In beide gevallen kwam de spanning van 1 paddestoel, dat zou dus dezelfde aarding moeten geweest zijn. Het enige waar ik geen uitsluitsel kan over geven is of de generator wel correct ge-aard was, dat heb ik niet nagekeken. Allesinds heeft niemand spanning op z'n lippen gemeld :-)

De versterkers die er last van hadden waren in het eerste geval Digam 3000.
          In het tweede geval had ik samen met de Digam 3000's, ook Digam 5000's mee en ook die vertoonden het probleem.
          Lijkt me niet direct dat de versterkers of de mengtafel dus het probleem zijn.
          Als het oscillatie is, dan zou het probleem moeten zitten in de combinatie van kabels en apparatuur, maar in beide gevallen was die combinatie toch vrij verschillend.

In beide gevallen werden er geen directe zenders gebruikt.
          In het eerste geval speelde de eerste band volledig op monitors, toen deed het probleem zich voor. De tweede band speelde met in-ears (2 wireless en 2 bedraad) + 1 monitor voor de drummer.
          In het tweede geval werden alleen monitors gebruikt. De akoestische gitaar ging daar wel draadloos, maar de ontvanger ging naar effect pedalen en dan via mijn passieve DI naar de mengtafel, enige wat ik niet weet is of de gnd lift aan stond op die DI.

Ook beide multikabels, waarvan sprake, heb ik eerder al, zonder enig probleem, meerdere malen gebruikt in combinatie met beide mengtafels en monitorversterkers.
          In het eerste geval gingen de aux'en bij over de gewone multikabel.
          In het tweede geval was deze gewone multikabel ook in gebruik, maar ging alleen de front over deze kabel, de aux'en gingen in dit geval over een aparte 8 kanaals multi.

Voor zover ik mij herinner wel altijd alles vanuit 1 16A stekker gevoed.
          In het eerste geval heb ik het probleem niet meer gehad, nadat ik alles op 1 stekker had gestoken.
          In het tweede geval was dit geen optie omdat het dan te veel load zou zijn.

Voor zover ik heb kunnen vaststellen is ten tijde van de oscillatie niks te zien op de input of output meters op de mengtafel, maar daar kan ik geen uitsluitsel over geven.

In het eerste geval gebruikte ik 4 monitors, in het tweede geval 8 monitors, allen AK audio PA M12 Pro II. Bij geval 2 zullen zeker niet dezelfde monitors op dezelfde versterkerkanalen gehangen hebben dus een rot filter lijkt me niet waarschijnlijk.
          In het tweede geval heb ik de versterkers eens uit en weer aan gezet, omdat dit de eerste keer was dat ik de protect led zag branden, maar de oscillatie kwam daarna weer terug. Er waren uiteindelijk 2 versterkerkanalen die in protect gingen en dat heb ik ook zo gelaten, omdat de situatie dan stabiel was.

In beide gevallen heb ik in de front nooit problemen gehad (master out -> xilica -> Crest Pro 200).

Wat ik me ook nog afvraag is hoe de versterker eigenlijk in protect terecht komt, want van oscillatie alleen (heb de monitors zelf gehoord en het lijkt niet op maximum volume te zijn) zou de versterker niet in protect mogen gaan lijkt me. De 'HF' led is niet aan geweest.

Veel heb ik dus niet echt kunnen proberen, want "the show must go on" en ik probeer dus, met de gelimiteerde informatie die ik heb, uit te vissen waar het probleem zou kunnen zitten. Ik ga proberen te zorgen bij volgende jobs om als reserve monitor amp een Crest Pro 7200 mee te nemen. Als het probleem dan weer opduikt, kan ik de versterker al eens verwisselen.
          Alvast bedankt voor het mee denken.
          Last edited by Dikke Foaf; 16-07-11, 12:34.

Comment

• Stoney3K
            • Sep 2007
            • 1399

Originally posted by Dikke Foaf
            De versterkers die er last van hadden waren in het eerste geval Digam 3000.
            In het tweede geval had ik samen met de Digam 3000's, ook Digam 5000's mee en ook die vertoonden het probleem.
            Lijkt me niet direct dat de versterkers of de mengtafel dus het probleem zijn.
            Als het oscillatie is, dan zou het probleem moeten zitten in de combinatie van kabels en apparatuur, maar in beide gevallen was die combinatie toch vrij verschillend.

In het eerste geval gebruikte ik 4 monitors, in het tweede geval 8 monitors, allen AK audio PA M12 Pro II. Bij geval 2 zullen zeker niet dezelfde monitors op dezelfde versterkerkanalen gehangen hebben dus een rot filter lijkt me niet waarschijnlijk.
            In beide situaties ging het dus wel om Powersoft (klasse D) versterkers met hetzelfde type monitors. Sinds je met de Cresten op front geen problemen hebt gehad ben ik toch geneigd het te zoeken in de keten van versterkers/monitors die zijn gebruikt.

Is de frequentie waarop die oscillatie plaatsvond in allebei de situaties hetzelfde geweest of verschilde dat per lokatie? Bv. had de 3000 een andere frequentie waarop oscillatie optrad dan de 5000?

Het kan zijn dat het probleem ligt in de Powersoft versterkers zelf. Het feit dat er pas wat gebeurt als je van de monitors een beetje vermogen vraagt bevestigt dat: Dan moet de voeding harder werken en is er kans dat de DC spanningsrails binnenin een stuk inzakken.

Sinds een klasse D versterker al berust op het principe van zelfoscillatie (maar dan wel in het bereik van een paar honderd KHz) kan ik me voorstellen dat zo'n ding gekke dingen gaat doen als ie niet genoeg voeding meer over heeft. De 'protect' is dan ook te verklaren: Versterker gaat oscilleren, vraagt meer vermogen van de voeding, spanning zakt voorbij een kritiek punt en het beschermingscircuit zegt 'bekijk het maar'.

Een variatie in netspanning kan zoiets ook nog veroorzaken, maar zolang je het probleem niet kan herproduceren is het eigenlijk maar gokken.
            First make it work, then make it look pretty!

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Een bijzonder probleem waarbij Stoney3K wel eens aardig op het juiste spoor kan zitten. Zelf denk ik dat het ook wel eens te maken kan hebben met de clock frequentie van de LS9 in combinatie met de class D amps, wellicht dat die doordringt in het audiosignaal en zo de oscillatie triggert.
              Maar, het blijft koffiedik kijken en de enige manier om erachter te komen is het probleem opnieuw creƫren en dan kijken waar het vandaan komt.
              Een goeie oscilloscoop zou wel eens een handig tool kunnen zijn in de zoekactie.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Dikke Foaf
                • May 2003
                • 618

Originally posted by MusicXtra
                Een bijzonder probleem waarbij Stoney3K wel eens aardig op het juiste spoor kan zitten. Zelf denk ik dat het ook wel eens te maken kan hebben met de clock frequentie van de LS9 in combinatie met de class D amps, wellicht dat die doordringt in het audiosignaal en zo de oscillatie triggert.
                Maar, het blijft koffiedik kijken en de enige manier om erachter te komen is het probleem opnieuw creƫren en dan kijken waar het vandaan komt.
                Een goeie oscilloscoop zou wel eens een handig tool kunnen zijn in de zoekactie.
                Ik zal met alle gegeven opmerkingen rekening houden bij het zoeken naar of proberen vast te stellen van het probleem.

Maar toch stel ik me dan de vraag:
                Ik werk al meerdere jaren met deze setup. Vooral kwa monitors, Digam op AK audio. De mengtafel verschilt al wel eens, 01V96, LS9-32, LS9-16, maar ze staan alle 3 op dezelfde klokfrequentie (48kHz). Als ik met een extra externe pre-amp werk, dan is dat de clock master (ook 48kHz), meestal slave ik de mengtafel dan op de optical en in het geval van meerdere externe pre-amps via aparte wordclock BNC.
                In beide gevallen waar het mis ging had ik 1 externe pre-amp (48kHz) met de tafel geslaved op de optical.
                Ook het jobje met de 01V96 had ik een externe pre-amp mee, tafel geslaved op de optical.
                Ook hiermee heb ik nooit problemen ondervonden (behalve dan wordclock problemen bij het doorlussen met een BNC).
                Tot hiertoe heb ik nog nooit dit probleem gehad. Ook kwa kabels, de aparte 8 kanaals multi en de gewone multikabel heb ik tientallen keren zonder probleem gebruikt. Het enige dat mij opvalt is dat ik meestal alles achter 1 zekering neem en dat dit nu 2x verdeeld was over 3 fases. Tot ik in 1 geval terug alles achter 1 zekering plaatste, toen was het probleem weer weg.
                Stel dat het probleem in de versterkers zit, dan had ik dit toch ook moeten merken in de tientallen andere keren dat ik deze setup gebruikte achter 1 zekering?
                Vorige week heb ik met een 01V96, een andere multi maar met dezelfde versterkers en monitors geen enkel probleem gehad, weer alles op 1 kring gestoken.
                Kan iemand daar dan een uitleg voor bedenken? Ik kan zo direct niets nuttigs bedenken.

Ik heb voor zover ik me kan herinneren maar 1 frequentie gehoord, in beide gevallen en op alle versterkers (dus de Digam 3000 en de Digam 5000).
                Verder nog een kleine kanttekening, het zijn eigenlijk LEM Powerfactor versterkers, maar het enige verschil met de Powersoften is het frontje.
                Ik heb deze versterkers ook eenmalig als frontset gebruikt, met een AK monitor als topkast en een AK baskast, dat is helemaal goed gegaan.
                Ook heb ik de versterker een tijd getest gehad op een EV MT2 baskast, vol uitgestuurd dat de limiter serieus moest knijpen, zonder problemen.
                Ook als monitorversterkers krijgen ze dikwijls serieus op hun doos want je weet hoe muzikanten zijn, meer monitor, meer monitor...
                Nooit problemen mee gehad.
                Met wat Stoney beschrijft zou ik dit ook moeten kunnen reproduceren met gewoon muziek er door te jagen, of zeker met rose ruis, maar ik weet niet of de drivers in de monitors dat wel overleven op vol vermogen en een dummy load kan ik ook niet echt gebruiken, want die reageert weer anders. Ofwel moet ik een opname van gebrul loopen en afspelen op die versterker+monitor :-)

Wat wel een feit is, de Digam's waren bij de eerste klasse D versterkers op de markt en het ontwerp dateert dus ook al van 1998 of 1999.
                De hedendaagsere ontwerpen zullen vermoed ik wel wat beter zijn (QSC PL380, etc) dan die eerste ontwerpen van toen.

Maar toch lijkt mij ook de combi LEM Powerfactor met de AK kasten nu verdacht te zijn geworden door deze problemen.
                Eerder heb ik ook al Crest Pro 7200 gebruikt op deze monitors, ook weer zonder problemen.
                Er staan er nog 2 te koop aan een goede prijs heb ik gezien, ik denk dat ik die ga aanschaffen zodat ik vervanging heb 'in geval van', die kan ik dan ook nog inzetten op m'n subs dus nooit een verloren aankoop.
                Last edited by Dikke Foaf; 16-07-11, 13:49.

Comment

• Stoney3K
                  • Sep 2007
                  • 1399

Originally posted by Dikke Foaf
                  Het enige dat mij opvalt is dat ik meestal alles achter 1 zekering neem en dat dit nu 2x verdeeld was over 3 fases. Tot ik in 1 geval terug alles achter 1 zekering plaatste, toen was het probleem weer weg.
                  Stel dat het probleem in de versterkers zit, dan had ik dit toch ook moeten merken in de tientallen andere keren dat ik deze setup gebruikte achter 1 zekering?
                  Vorige week heb ik met een 01V96, een andere multi maar met dezelfde versterkers en monitors geen enkel probleem gehad, weer alles op 1 kring gestoken.
                  Kan iemand daar dan een uitleg voor bedenken? Ik kan zo direct niets nuttigs bedenken.

Ik heb voor zover ik me kan herinneren maar 1 frequentie gehoord, in beide gevallen en op alle versterkers (dus de Digam 3000 en de Digam 5000).
                  Verder nog een kleine kanttekening, het zijn eigenlijk LEM Powerfactor versterkers, maar het enige verschil met de Powersoften is het frontje.
                  Dit doet me denken dat er toch iets van aarding naar de audio-lijnen toe lekt. Misschien dat het niet hoorbaar is, maar dat het net genoeg is om de Powersoften (die op een 120 graden uit fase staande netgroep staan) toch uit balans te trekken en ervoor te zorgen dat ze gaan oscilleren.

Een brom in fase met je voedingsspanning heb je over het algemeen niet zo veel last van (behalve een hoorbare brom). Een brom uit fase kan allerlei gemene effecten en harmonischen met zich meebrengen, en dat kan die Powersoft versterkers nog wel eens over het randje helpen.

Kun je de spanningen van de 3 fases volgende keer in de gaten houden? Ik vermoed dat het een samenloop van omstandigheden is van een voeding die net niet genoeg spanning krijgt, een aardige belasting op je versterkers, en het doorlekken van aarding naar de geluids-inputs.

De hele situatie kan nog eens verergerd worden als het aggregaat asymmetrisch belast wordt natuurlijk. Te hoge voedingsspanningen vinden versterkers over het algemeen ook niet geweldig.
                  First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Rolandino
                    • Mar 2007
                    • 1451

heeft de TS ook andere versterkers getest in zijn set up ?

Ik bedoel ipv de powersoft een crest geprobeerd ?

Is er dan nog dezelfde fout dan ligt het iig niet aan de veresterker .

Zijn er in deze setup andere speakers gebruikt en was het probleem ermee verholpen.

Deze opties hoor je nu niet maar zou zeker kunnen helpen bij het probleem wat er nu is.

Maar al bij al zou het de powersoft kunnen zijn het is en blijft een digitale amp die kuren vertoont bij slechte aanvoer.

Dus het kan een "vuile" fase of een vuil stroomnet kunnen zijn geweest.

Maar toch vreemd dat het op meerdere lokatie's afspeelt ( tenminste dat haal ik uit het verhaal ) of gaat het om een vaste installatie ?
                    EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• BJD
                      • Oct 2007
                      • 771

Ik heb een keer met een set EV TG7's problemen gehad met versterkers in de protect en volgens mij ook oscillaties. De oorzaak was uiteindelijk een signaalkabel die verkeerd was gesoldeerd. Mogelijk het controleren waard.

Comment

• RonaldH
                        • Aug 2009
                        • 274

Het 3-fasen probleem kan veroorzaakt worden door een zwevende nul, hierdoor zal de spanning van de 3 fasen ten opzichte van de nul, bij ongelijke belasting, niet meer gelijk zijn, en wel zo verschuiven dat de meest belaste fase de hoogste spanning voert.

Bij het belasten van de monitorkanalen krijgen de verstekers een hogere spanning, en Stoney3K geeft al aan dat de versterkers daar niet bepaald vrolijk van worden.
                        Er is meer te koop dan je betalen kunt

Comment

• Dikke Foaf
                          • May 2003
                          • 618

Originally posted by Rolandino
                          heeft de TS ook andere versterkers getest in zijn set up ?
                          Ik bedoel ipv de powersoft een crest geprobeerd ?
                          Is er dan nog dezelfde fout dan ligt het iig niet aan de veresterker .
                          Zijn er in deze setup andere speakers gebruikt en was het probleem ermee verholpen.
                          Deze opties hoor je nu niet maar zou zeker kunnen helpen bij het probleem wat er nu is.
                          Maar al bij al zou het de powersoft kunnen zijn het is en blijft een digitale amp die kuren vertoont bij slechte aanvoer.
                          Dus het kan een "vuile" fase of een vuil stroomnet kunnen zijn geweest.
                          Maar toch vreemd dat het op meerdere lokatie's afspeelt ( tenminste dat haal ik uit het verhaal ) of gaat het om een vaste installatie ?
                          Heb niet de tijd gehad om te zoeken naar het probleem dus geen versterkers verwisseld.
                          Geen andere speakers gebruikt op de versterkers toen het probleem voorkwam, alleen de AK monitors. Afgelopen weekend met 01V96, ook weer met de LEM Powerfactor 3's en de AK monitors, dat ging weer perfect, wel alles op 1 kring gestoken.
                          Het probleem kwam inderdaad voor op 2 verschillende locaties, het is geen vaste installatie. Eerste locatie was een 20 of 25kVA generator, de 2de locatie was een 40kVA waar ook nog een dot licht op hing.
                          Zou het zeer vreemd vinden dat beide, totaal verschillende stroomnetten zo vuil waren, terwijl ze enkel en alleen voor licht & geluid dienden.

Comment

• Dikke Foaf
                            • May 2003
                            • 618

Originally posted by BJD
                            Ik heb een keer met een set EV TG7's problemen gehad met versterkers in de protect en volgens mij ook oscillaties. De oorzaak was uiteindelijk een signaalkabel die verkeerd was gesoldeerd. Mogelijk het controleren waard.
                            Alle kabels die ik heb soldeer ik zelf.
                            Zodra de kabel af is gaat hij nog even door de kabeltester.
                            Die kans acht ik dus zeer klein, maar niks is onmogelijk.

Comment

• Dikke Foaf
                              • May 2003
                              • 618

Originally posted by RonaldH
                              Het 3-fasen probleem kan veroorzaakt worden door een zwevende nul, hierdoor zal de spanning van de 3 fasen ten opzichte van de nul, bij ongelijke belasting, niet meer gelijk zijn, en wel zo verschuiven dat de meest belaste fase de hoogste spanning voert.

Bij het belasten van de monitorkanalen krijgen de verstekers een hogere spanning, en Stoney3K geeft al aan dat de versterkers daar niet bepaald vrolijk van worden.
                              Ik kan redelijk met zekerheid zeggen dat het geen zwevende nul was.

In het eerste geval heb ik nadat het probleem de kop opstak, alles op 1 fase gestoken, op de 2 andere fases zaten slechts 4 LED fixtures. De generator zal dat niet zo leuk gevonden hebben, maar het probleem kwam niet meer voor.
                              Als ik daar een zwevende nul had gehad was er gegarandeerd vanalles ontploft.

In het tweede geval hing er ook nog licht bij op de generator, wat movingheads en parren. Ook daar zal geen zwevende nul zijn geweest. Was een evenement van 3 dagen, eerste dag een fuif (deed iemand anders), tweede dag ik.
                              Ik heb de output van de parren of movingheads niet zien veranderen bij veranderende load, ook aan m'n eigen apparatuur of de backline heb ik helemaal geen spanningsproblemen opgemerkt, al heb ik geen furman met voltmeter die de hele avond 'rock-solid' was.

Wat ik zwaar verdenk is het verdelen van alle versterkers over de 3 fases, tov alles op 1 kring in combinatie met de versterkers, evt ook nog in combinatie met de monitors.

Misschien wel een kleine kanttekening, als ik me goed herinner heb ik alle monitorversterkers op dezelfde fase gestoken, het is dus niet zo dat de monitorversterkers onderling verdeeld waren over de 3 fases. Op welke stekkerblok ik nu juist de mengtafel geprikt heb kan ik niet meer zeggen...
                              helft v/d front versterkers op 1 fase, andere helft v/d frontversterkers op nog een andere fase.

Heb vandaag 2 LEM Powerfactor 3's even laten spelen hier in de garage.
                              Alles op 1 kring, muziek vanuit laptop, Edirol UA25 -> BSS minidrive -> LEM powerfactor 3.
                              Op 2 kanalen hing een AK baskast 2x18" en op 1 kanaal hing een AK monitor.
                              Ben af en toe eens voluit gegaan, maar had geen zin om m'n oren of de hond op stang te jagen.
                              Uiteraard geen enkel probleem, alles zo stabiel als een zonnetje
                              Last edited by Dikke Foaf; 16-07-11, 22:25.

Comment

Working...