Saxofonist met effectpedaal

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ajdeboer
    • Feb 2009
    • 198

Saxofonist met effectpedaal

Dag mede-forummers,

Een bevriende saxofonist vroeg mij hoe hij live voor zijn sax een effectpedaal kan gebruiken.
    Daarbij wil hij 2 kanalen naar de mengtafel sturen. 1 clean, en 1 via zijn pedaal.

Nu zit ik zelf niet echt in de effectpedalen en ik kom uit op de 2 volgende constructies:

1. Het signaal uit de microfoon gaat via een passieve split naar
    a) de mengtafel
    b) naar een aparte preamp die weer in het effectpedaal uitkomt die met een DI weer naar de mengtafel gaat.

2. Het signaal uit de microfoon gaat direct naar de mengtafel.
    Vanuit de mengtafel krijgt hij dan een ge-amped signaal (uit een direct-out of een aux),
    dat naar zijn effectpedaal gaat en dan met een DI weer naar te mengtafel retour gaat.

Zijn dit alle mogelijkheden of zie ik een paar belangrijke over het hoofd?
    Vraag (vooral van zijn kant) hoe het zo kosteneffectief mogelijk kan.

Alvast bedankt voor het meedenken!
  • stainz
    • Sep 2009
    • 609

Draadloos een optie wellicht? Wel wat duurder om dan met 2 microfoon ontvangers te gaan werken maar het is mogelijk.. 1 ontvanger direct in een zenderrack/bij de multikabel en 1 ontvanger naast het effectpedaal.

Jouw opties zijn in mijn ogen beide mogelijk, de 2e is het goedkoopste maar toch zou ik het 1e prefereren.
    Ten eerste scheelt het gedoe op je mengtafel + multikabel wat in drukke situaties alleen maar problemen op kan leveren.
    Daarbij komt dat een losse pre-amp anders gegained kan worden dan de FOH-tafel.

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

De optie om vanaf de mengtafel via een direct out of aux terug naar het podium te gaan lijkt me geen handige. Andere optie is vanaf de microfoon naar een pre-amp en vanaf daar het signaal splitten naar het effectpedaal en de mengtafel.
      Heb je er al wel bij stil gestaan dat jij degene bent die dan moet regelen welke van de twee signalen te horen moeten zijn?
      Lijkt me niet handig dus misschien is het beter om één signaal te houden waarbij de saxofonist zelf bepaalt of het clean of met effect is wat jij binnen krijgt.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• ajdeboer
        • Feb 2009
        • 198

Draadloos is leuk, maar vooralsnog niet gewenst.

Ik ben inderdaad ook van mening dat optie 2 de meeste flexibiliteit van technici en hun gear vergt.

@MX: Ik vond zijn denkwijze betreffende 2 kanalen ook enigszins apart.
        Zal hem nog eens heel duidelijk aan de tand voelen wat hij precies van plan is.
        Jou oplossing klinkt wel als één van de meest logische. Dat ik daar zelf niet op gekomen ben.
        Last edited by ajdeboer; 29-05-11, 21:47.

Comment

• renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

Sax -> DI

DI out (balanced) -> mixer
          DI link -> effectspul -> 2de DI -> mixer

Kost je dan 2 DI's (of één dual DI) en een jack - jack kabeltje.
          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• ajdeboer
            • Feb 2009
            • 198

Originally posted by renevanh
            Dat heb ik laatst al wel eens geprobeerd in een erg snelle inprik sessie, kreeg het in die korte tijd toen niet voorelkaar. Maar die manier ga ik nog eens op een rustiger moment onderzoeken. Dank voor je suggestie!

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by renevanh
              Sax -> DI

DI out (balanced) -> mixer
              Dan heb je toch geen input voor je microfoon?
              En waar haal je dan je fantoomvoeding vandaan?

Comment

• ajdeboer
                • Feb 2009
                • 198

Fantoom is sowieso niet aan de orde.
                Microfoon is meestal een (beta)57 of een MD421.

Ik dacht dat het aan mij lag, maar ik miste de preamp voor die mike ook.

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by ajdeboer
                  Fantoom is sowieso niet aan de orde.

Ik dacht dat het aan mij lag, maar ik miste de preamp voor die mike ook.
                  In dat geval kun je gewoon een simpel Y-splitje maken, XLR fem. naar twee keer XLR male, de één naar de mixer, de ander naar de pre-amp voor de effecten.
                  Een microfoon in een DI box gaat niet werken, je houdt dan geen signaal meer over.

Comment

• ajdeboer
                    • Feb 2009
                    • 198

Dus uiteindelijk mijn 1e oplossing lijkt de handigste.

Dank voor de suggesties.
                    Mochten er nog meer suggesties zijn, laat maar horen.

Comment

• BJD
                      • Oct 2007
                      • 771

Ik ben niet zo'n fan van het meer dan 2x passief splitten. Mocht de saxofonist op plekken spelen waar ook een monitortafel staat zou ik in plaats van een y-split kabeltje gaan voor een (actieve) splitter met transformator gescheiden uitgang. Dit vooral ivm storingen en aardlussen.

Comment

• Hitvision
                        • Jun 2003
                        • 388

Wellicht goed om af te vragen of hij werkelijk 2 kanalen nodig heeft. Ik neem aan dat hij maar op 1 manier speelt OF 'clean' OF met effect. In dit geval kun je ook het volgende overwegen:

Condensatormic => Pre-amp => Effectpedaal => DI => Mengtafel.

De saxafonist regelt dan zelf of hij een 'clean' of een 'effect' signaal uitstuurt. Net als bij gitaristen lijkt mij dit dan de meest logische oplossing.

Als je met 2 signalen gaat werken is het dus aan de tech en niet aan de muzikant om de tijden van het effect te bepalen en kom je toch in de knoei met timing.

Tenzij hij een gecombineerd signaal wil maken tussen 'clean' en met 'effect' lijkt mij bovengenoemde optie het meest handige.

Nadeel wel is dat je als tech geen enkele invloed kan uitoefenen op de effecten maar goed dit is bij gitaristen niet anders.

Succes en ben benieuwd wat het nu eindelijk wordt.
                        Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4516

doosje zoals :

kopen en SPAARZAAM met effecten omgaan.
                          -Envelope followers en delays werken het beste...
                          -Ga vooral NIET toonregelen! Dat moet in de zaal gebeuren!.
                          -Zelfde geldt voor de basisgalm. Die zet je uit! Een effectpatch met een enorme grottensound is wel weer leuk hoewel een echo vaak muzikaal beter functioneert in dat soort patches.
                          -Aan het eind van de effect-keten wat limiting meeprogrammeren is een erg goed plan!
                          -Maar niet te veel compressie omdat de meeste saxen graag flink van monitoring houden... die gaan met dichtgecompresde effectinstellingen op je microfoon subiet rondzingen.

Gitaardoosjes gebruiken wordt ook gedaan. (saskia laroo bv) maar daar heb je voor een saxmike toch echt een aanpassingsdoosje nodig.

Overigens worden de akai synth saxdingen geregeld tweedehands aangeboden en nieuw voor weinig gedumpt.
                          DAN heb je pas effectsaxen.....
                          lekker belangrijk!

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Originally posted by Hitvision
                            Wellicht goed om af te vragen of hij werkelijk 2 kanalen nodig heeft. Ik neem aan dat hij maar op 1 manier speelt OF 'clean' OF met effect. In dit geval kun je ook het volgende overwegen:

Condensatormic => Pre-amp => Effectpedaal => DI => Mengtafel.

De saxafonist regelt dan zelf of hij een 'clean' of een 'effect' signaal uitstuurt. Net als bij gitaristen lijkt mij dit dan de meest logische oplossing.

Als je met 2 signalen gaat werken is het dus aan de tech en niet aan de muzikant om de tijden van het effect te bepalen en kom je toch in de knoei met timing.

Tenzij hij een gecombineerd signaal wil maken tussen 'clean' en met 'effect' lijkt mij bovengenoemde optie het meest handige.

Nadeel wel is dat je als tech geen enkele invloed kan uitoefenen op de effecten maar goed dit is bij gitaristen niet anders.

Succes en ben benieuwd wat het nu eindelijk wordt.
                            Volgens mij is dit een herhaling van mijn verhaal, alleen met meer woorden.

Comment

• muppet
                              • May 2009
                              • 94

Zoals ik al eerder heb gelezen, eerder in dit topic, wordt er veel van de techneut verlangt, als je meerdere signalen van 1 instrument krijgt.
                              Volgens mij zijn er ruim voldoende effect-apparatuur te verkrijgen, die je met 1 klik, kunt by-passen, zodat alleen het geluid clean doorloopt.
                              De saxofonist houdt zo de volledige regie, en jij hebt er geen zorgen om verder.
                              Het is dan ook aan de saxofonist zijn geluid in de effect-app. te krijgen, zodat jij alleen
                              een DI, (of igv. stereo 2 DI's) neer hoeft te leggen.
                              Sound should sound like it should sound...

Comment

Working...