AJB HELP HELP HELP ons van de volgende afgang af …

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

Maar als dit echt de eerste klap is die een daalder waar moet maken, dan gooi je toch allemaal een paar tientjes in de pet, en huur je een vakmannetje in...

Comment

• CasB
      • Oct 2008
      • 24

Originally posted by showband
      Nog steeds prik ik meestal de aanwezige basamp bij de opstappodia om naar een aux van de zanginstallatie (meer is het vaak niet) en draai bij de kick / toetsen / bas via de aux wat serieus laag bij. Dan voer je de lokale set meestal aanzienlijk op.
      Bij JJ Music House staat meer dan een 'zanginstallastie'. Daar staat een Fohhn set waar je U tegen zegt.

Comment

• @lex
        • Jul 2006
        • 1086

Originally posted by vasco
        Zo heb ik ook eens bij een vereniging een bas-amp als "sub" gebruikt.

Stond een voor mij onbekend setje waarbij ik in het laag gewoon tekort kwam. Aux-busje gemaakt en de kanalen waarvan ik wat laag wilde hebben hierheen gestuurd. Werkte inderdaad best aardig.

Let op, ik zeg aardig en dat is nog altijd verre van ideaal.
        Ik snap vanuit technisch opzicht dat dit werkt en had het al eerder wel eens bedacht. Maar ik ken geen bassist die hiermee zou instemmen. Het maakt het voor hem/haar op toneel nog lastiger zijn instrument in het podiumgeluid te herkennen (en dan heb ik het over een algemene situatie en niet die van Tazlock)

@lex
        Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• metalteacher
          • Dec 2007
          • 467

In kleine podia zit idd het grootste probleem bij de technici (vaak vrijwilligers). maar ook bij de meestal te kleine mengtafel of grote van behringer met alle problemen van dien. voordat je die duidelijk hebt gemaakt hoe iem werkt ben je al een mooi tijdje verder. een eigen monitormix maken voor iem is een goede optie. altijd als opener spelen is ook een goede optie. ik ken enkele bands die alleen maar willen openen omdat ze anders toch te dronken zijn. tsjaa.... bassisten zijn rare mensen vind ik altijd. die set moet altijd op standje elf waarbij de echte bas pas voelbaar/hoorbaar is op 5 a 6 meter, en dan zit je dus middenin de zaal. meestal hoort de bassist zelf niks en worden de overige muzikanten van het podium geblazen. bassist via di op foh kan nog wel eens een betere optie zijn in zon geval. zeker met een beetje monitoring ben je zo een stoorfactor van jewelste kwijt.
          Steelwing - Full Speed Ahead!!!

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4516

zowel casb als alex hebben een punt

CASB. er zou uiteindelijk best een nette set kunnen staan, Fohhn staat goed bekend, dus een el. drumstel zou op deze locatie, in dat geval, technisch goed moeten kunnen. Nog steeds stel ik wel dat in een zaal van (volgens de site) ca:100m²
            waarvan het podium (8 mx3m) en de bar nog af gaan.
            Een goed gestemt en bespeeld drumstel van goede kwaliteit nog steeds beter zal klinken dan een electronische set door een PA.

Alex dat klopt. Dus het hangt van de zaal, de aanwezige set, de basversterker en je kwaliteiten als bandpsycholoog af of het een optie is. Het is dus geen "standaardtruuk" voor gebruik bij elke band en elke setup. Zoals ik al reeds vermeldde.
            Last edited by showband; 06-05-11, 11:07.
            lekker belangrijk!

Comment

• vasco
              • Oct 2003
              • 2567

Ik wil de TS succes wensen vanavond en vragen (denk dat ik dat namens vele doe die hier hebben gereageerd) om te vertellen hoe het is gegaan.
              Originally posted by @lex
              Ik snap vanuit technisch opzicht dat dit werkt en had het al eerder wel eens bedacht. Maar ik ken geen bassist die hiermee zou instemmen.
              Ik had het dan ook nergens over de amp van de bassist.

Comment

• rongear
                • Jan 2010
                • 11

Hallo, ik heb net dit hele topic eens doorgelezen en kom tot de conclusie dat voor jullie een eigen podiumrack de beste oplossing is. Wij gebruiken dat zelf ook en draaien ook met electronische drums en allemaal in ear. Als basis gebruiken wij een 16 HE case met bovenin een A&H mixwizard monitor, hier kunnen we zes onafhankelijke stereo mixen mee maken. (elk stereo kanaal kan ook geschakeld worden als 2 mono,dus maximaal 12 onafhankelijke mixen) Onder in de de case zit ons stageblock, (24 in 4 out, male/female gesplit(podiummix/FOH)) met onderin de multiconnector.(Wieland) De mixwizard monitor heeft zestien ingangen en is daarom niet toereikend voor de hele band met drums. Naar de Monitormixer maak ik daarom een tussenmix via een (sorry) behringer 12 kanaals 3HE mixer die de drums terugbrengen naar een stereomix. In de zaal komen alle kanalen wel apart binnen. Drie stereo effectsprocessors en 2 8 kanaals di's (drums/toetsen/bas/gitaar multieffect met speakersimulatie)complementeren het Rack. Ik heb dan een korte multikabel met aan een kant de wieland stekker en de andere kant 24 XLR's die ik in elk stageblock van welke pa dan ook in kan prikken. Dit rack gebruiken we ook in de oefenruimte, repeteren dus ook in ear en de ervaring leert dat oefenruimtegeluid ook podiumgeluid is. Misschien heb je er wat aan, mocht je vragen hebben dan hoor ik het wel! Groetjes Ronald

Comment

• djspeakertje
                  • Oct 2008
                  • 1912

Originally posted by showband
                  Een goed gestemt en bespeeld drumstel van goede kwaliteit nog steeds beter zal klinken dan een electronische set door een PA.
                  Showband, lees dit topic nou eens helemaal goed door, in post 56 zie je de foto's van de betreffende drumkit, eigenlijk een gewoon "echt" drumstel, maar met ingebouwde triggers, als ik het goed heb begrepen produceert dat ding net zoveel herrie en kan ie waarschijnlijk ook gewoon gemiked worden als dat nodig is, maar er zitten triggers in en een roland module bij (bijna alle cymbals zijn ook "echt"). Ik snap dus je opmerking niet helemaal? Een miked bassdrum zal dan ook niet lekker klinken over dat PAtje. Het enige wat je nu wel hebt tov een electronische kit met pads is dat je met een boel podiumkabaal zit en dat je cymbals minder of niet uit hoeven te worden versterkt.

Daan
                  Last edited by djspeakertje; 07-05-11, 17:36.
                  I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                  I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Tazlock
                    • May 2011
                    • 26

Originally posted by djspeakertje
                    Showband, lees dit topic nou eens helemaal goed door, in post 56 zie je de foto's van de betreffende drumkit, eigenlijk een gewoon "echt" drumstel, maar met ingebouwde triggers, hij produceert net zoveel herrie, kan waarschijnlijk ook gewoon gemiked worden als dat nodig is, maar er zitten triggers in en een roland module bij (bijna alle cymbals zijn ook "echt"). Ik snap dus je opmerking niet helemaal? Een miked bassdrum zal dan ook niet lekker klinken over dat PAtje. Het enige wat je nu wel hebt tov een electronische kit met pads is dat je met een boel podiumkabaal zit en dat je cymbals minder of niet uit hoeven te worden versterkt.

Daan
                    Uhm sorry hoor ... maar volgens mij heb jij het zelf niet helemaal goed begrepen.

Het is niet een gewoon akoestisch drumstel. Het is een volledig elektrische kit. Maar dan wel zo'n beetje het beste wat er te koop is. Volledig hand gemaakt door Drum-tec in duitsland. Als je op de vellen slaat dan maakt het ongeveer hetzelfde geluid als dat je op het gaas van een 'vliegenhor' slaat. Oftewel het maakt helemaal geen herrie.. Als je goed kijkt op het boven aanzicht dan zie je de ronde punten van de ingebouwde triggers, door de gaas-vellen (meshheads) heen, zitten. De cymbals zijn idd wel bijna allemaal echt. We hebben wel een extra elektrische ride en een elektrische cymbal voor wat extra effecten.

Comment

• Tazlock
                      • May 2011
                      • 26

Zooo ... gisteren echt heel erg lekker gespeeld @ JJ Musichouse!
                      De meneer achter de mengtafel wist goed wat hij moest doen om het allemaal lekker te laten klinken. Het was even stoeien met de monitor mixen maar het geluid was echt heel erg ok!

De elektrische drumkit 'kickte echt ass' ...! Super dikke vette drumsound gehad. Er stond inderdaad een hele vette Fohhn PA. Bij een van onze wat meer elektrisch klinkende kits stond het hele dak te trillen .... vet hoor! Wel grappig, gisteren hadden de meeste mensen ook niet door dat het een elektronisch drumstel was ... he he ^^

Bedankt voor al jullie tips, een aantal ervan hebben ons zeker geholpen om gisteren eindelijk eens goed te kunnen klinken.

Overigens vond de FOH tech het heerlijk dat wij in-ear hadden en een elektrische drumkit. We hadden een heerlijk laag podium geluid. En daardoor kon de FOH zonder overspraak van het podium (ondanks de kleine ruimte) zijn zaalmix creëren.

Comment

• StarclassicBB
                        • May 2011
                        • 25

Hallo Tazlock en de rest,

Ik heb ook het hele topic even gelezen. Wat ik kan aanbevelen is dat wat Rongear en meerdere mensen zeggen, koop een eigen monitortafel, bijvoorbeeld de aanbevolen Allen & Heath. Deze heeft inderdaad maar 16 inputs, maar wat jullie heel goed kunnen doen is de losse drumkanalen uit de module naar de FOH sturen, terwijl je een drum-stereomix naar de monitors stuurt. Op die manier de drummer de drum-stereomix ook nog makkelijk aanpassen.

Wat mij opvalt is dat de acceptatie van in-ears en een elektrisch drumstel bij jullie nog niet eens het probleem is. Als wij aangeven dat we met een eigen in-ear rack en (akoustisch) drumstel aankomen wordt daar vaak al extreem moeilijk over gedaan.

Comment

• BJD
                          • Oct 2007
                          • 771

Neem dan liever de eerder aangehaalde 01V96 met extra adat uitbreiding. Dan hoef je geen losse reverb, compressie, enz. aan te schaffen en kun je direct al je kanalen kwijt op je tafel.

Comment

• dexter
                            • Jul 2005
                            • 433

Of zelfs de monitormix versie van de allen en heath mixwizard (de 12m) zodat je eventueel meer monitor groepen ook kunt wegzetten.

Comment

• rdreiers
                              • Nov 2009
                              • 407

Mijn advies voor de O1V96 is drie delig.

1) Je kunt alles in één 19" rack kwijt, dus ook een monitorsplit.
                              2) Je hebt voldoende kanalen in en uit.
                              3) Je kunt een fatsoenlijke frontmix makene voor als je in een kroeg speelt.

Als je voor de oplossing gaat met de ah mixer en de behringer voor drums heb je nog een zwakke drum mixer.

Nu heb je voldoende dynamics om en goed in-ear geluid te hebben en goed foh geluid in een kroeg.

1 rack naar binnen, prikken en klaar.

Als je gaat kijken naar de prijs :

2e hands O1V96 met adda converter erbij : 1400-1600 euro

Flightcase met instalatie mat. 500,00 euro.

Ga je dit analoog doen met het outboard er bij, zul je zeker niet goedkoper uit zijn, alleen meer moeten slepen en meer plaats nodig hebben.

De O1V96 staat breed genoeg om hulp te krijgen als je iets niet weet.

Richard

Comment

• @lex
                                • Jul 2006
                                • 1086

Mijn mening is dat er door de jongens in de afgelopen periode behoorlijk geld en tijd is geïnvesteerd in apparatuur en speelkwaliteit. We kunnen ze hier gaan adviseren om nog meer geld aan apparatuur uit te gaan geven. Misschien is het verstandig ze te adviseren samen met een techneut met gehuurde apparatuur te gaan stoeien. Mocht de oplossing dan niet in die apparatuur blijken te liggen, dan zitten ze niet opgescheept met nog meer apparatuur waar ze zelf niets mee kunnen.

Uiteindelijk ligt de oplossing natuurlijk in een opslag met onbeperkte apparatuur à la Rentall zodat ze voor elk optreden precies mee kunnen nemen wat ze nodig hebben, maar ik denk dat iedereen snaapt dat ze met een goede tech/goed advies veel verder kunnen komen.

Ik zou dus de discussie ovr 01V96/Behringer/Mixwizzard etc even laten voor wat hij is.

Veel interessanter is de vraag waarom het vorige week absoluut niet lukte en afgelopen weekend wel. Aan welke aspecten lag dat?

@lex
                                Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

Working...