AJB HELP HELP HELP ons van de volgende afgang af …

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Whitefarmer
    • Oct 2003
    • 1244

Zoals al eerder gezegd, komen er veel 'stuurlui' bij FOH zeggen dat het beter kan .

Het is moeilijk, meestal luister ik wel naar wat hij/zij te zeggen heeft (openstaan voor kritiek/verbetering), maar IK BESLIS! Het helpt als je weet dat die persoon bij de band hoort. (met voorstelrondje ook zo aangeven). Als die persoon dan een op/aanmerking maakt 'luister' ik veel aandachtiger dan naar een willekeurig persoon uit het publiek.
    Groeten John
    ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
    Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• RayM
      • Jan 2006
      • 742

Originally posted by Tazlock
      @ RayM

We hebben zelf een GL2200 tafel. is wel iets groter maar zou dan toch ook moeten werken? Tot we geld bij elkaar hebben voor een 24 kanaals digi-tafel.

Aan wat voor bedrag moeten we dan denken voor een technicus?
      GL2200 is zeker goed genoeg, alleen in kleinere locaties een beetje te groot.
      Bedrag is afhankelijk van de technicus. Lijkt me in ieder geval een uitdaging om een band als jullie te 'mixen'.

De gang van zaken in JJM vind ik zeer vreemd, als geluidstechnicus wil ik weten wat er komt. Vervolgens neem ik contact op met de band en probeer ik gezamenlijk met de band tot een goede oplossing te komen. Je staat er tenslotte voor de muzikant.
      Heerlijk die stilte

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

mischien een tip : die IEM kun je ook in één oor stoppen, hoor je daar jezelf en de klick / mechanische muziek, terwijl je andere oor prima je live feel heeft.

Die GAlm : gewoon via de auxen laten lopen. en op het laatste kanaal terug laten komen.

Verder niet zo heel spannend, hoor, denk dat jullie zenuwen een groter probleem zijn dan de techniek..

ben er zelf niet, had je graag voortgeholpen. Welke stijl spelen jullie?

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4516

misschien met een voorstel die man nog een keer bellen.

" beste man, Wij komen eerder en soundchecken over onze mengtafel die we in een hoekje wegwerken" We prikken twee lijntjes bij jullie zallset in en dan kan de eerste band rustig op jullie zaalset soundchecken"

resultaat:
          1- iederen soundcheck
          2-zaalhouder krijgt snellere wissel
          3-beter geluid voor iedereen
          4-het probleem is voor jullie (eerder komen, GL2200tafel sjouwen en aansluiten enz)

overigens stelt deze zaal niet veel voor, maar ik ben DOL op jullie mentaliteit!!!!! Het moet @#$%^ gewoon ALTIJD goed! HEAR hear!

En JA, mensen bij oefenruimtes lullen met iedereen. En vaak regelen ze het lokale festival in de zomer ook. Dus you are spot on! Eye on the ball enz enz

We want to hear you! MusicSoulHouse, de muziekschool voor het leren en repeteren van muziek, zang, vioolles| saxofoon, dj/producer | Muziekles in Zoetermeer

video van daar

overigens heb ik geen reet met die zaal te maken maar in deze regio ken ik (ook) iedereen.
          lekker belangrijk!

Comment

• Tazlock
            • May 2011
            • 26

Originally posted by MacGyverSounds
            mischien een tip : die IEM kun je ook in één oor stoppen, hoor je daar jezelf en de klick / mechanische muziek, terwijl je andere oor prima je live feel heeft.
            Uhm sorry maar elke In-ear fabrikant raad dit af, dit schijnt uiterst slecht voor je gehoor te zijn. En ik heb gegoten IE's. Dit geven een super sound en een prima live feel. Verder hebben we ook elektrische drums dus die hoor je niet op het podium...

Originally posted by MacGyverSounds
            Verder niet zo heel spannend, hoor, denk dat jullie zenuwen een groter probleem zijn dan de techniek..

ben er zelf niet, had je graag voortgeholpen. Welke stijl spelen jullie?
            We zijn gelukkig niet heel zenuwachtig hoor We gaan allemaal al eventjes mee

We spelen in de richting van een mengelmoes van Placebo, U2, Coldplay, Saybia....

Comment

• Tazlock
              • May 2011
              • 26

Originally posted by showband

overigens stelt deze zaal niet veel voor, maar ik ben DOL op jullie mentaliteit!!!!! Het moet @#$%^ gewoon ALTIJD goed! HEAR hear!

En JA, mensen bij oefenruimtes lullen met iedereen. En vaak regelen ze het lokale festival in de zomer ook. Dus you are spot on! Eye on the ball enz enz
              Ha ha .., ja het moet idd altijd helemaal goed zijn! (eindelijk begrip... he he :P ) Je hebt maar 1 keer de kans om een eerste indruk achter te laten...

Leuk idee dat met die twee tafels...
              Maar wat moeten we dan nog meer meenemen behalve onze tafel?
              Want wat is jou idee daarbij?
              Moeten we de hele kabel meuk die zij hebben ingebouwd om-pluggen naar onze tafel?

Want wij hebben geen stageblock/snake. Dat hebben we niet nodig in onze oefenruimte. Daar licht alles vast. De tafel zit iig al wel in een goede case...

Comment

• renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

Huur/leen een aparte snake/multi. Met 24 kanaaltjes ben je er al in jullie geval, die heeft bijna elke discoboer wel liggen.

De opmerking van de tech dat ie geen digitale tafel heeft dus het toch niet kan opslaan is ook wel een beetje sneu. Vorige week heb ik 3 bandjes (totaal pakweg 60 kanalen) over een 32 kanaals multi en een 24 kanaals monitortafel gedaan, dat ging toch ook?? Beetje cuesheets tekenen tussen de soundchecks door en gaan!
                Last edited by renevanh; 03-05-11, 19:17.
                Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• berolios
                  • Sep 2005
                  • 1538

[...]
                  @ berolios:

Waarom werkt dat bij grotere optredens niet meer dan? Ik als leek kan daar geen verschil in bedenken... Kun je dat nog even toelichten ajb?
                  [...]
                  Mixen is ook een muzikaal vak (als je het goed doet uiteraard ). Zie een FOH techneut als de live-producer die niet alleen alles hoorbaar maakt, maar de muziek áf maakt en o.a. de spreekwoordelijke puntjes op de i door smaakvol en muzikaal apparatuur en effecten in te zetten. Goede effecten en timing van effecten is hier dus ook een belangrijk onderdeel van, in veruit de meeste gevallen werkt het gewoon het beste als je dit alles bij je vaste techneut legt.

Daarnaast ga je het steeds beter horen dat je niet met 'the real deal' werkt naarmate je groter gaat spelen en dat doet afbreuk aan de sound waar je voor staat. De delay uit je Helicon klinkt toch echt wel anders dan een echte 2290 of Space-Echo. En de galmpjes zullen zeker niet van Bricasti-kwaliteit zijn, om maar wat voorbeelden te noemen.

[...]
                  En we raken niet verlamt hoor als we slecht geluid hebben en dingen niet goed horen. Alles zit er goed genoeg in. Maar het speeld gewoonweg niet lekker...

[...]
                  Ok, zo kwam het wel een beetje op mij over... onnodig gestresst (oa ook de titel van je thread)... maar goed... als je begrijpt wat ik bedoel is er niks aan de hand ... no sweat !
                  Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• metalteacher
                    • Dec 2007
                    • 467

de eerste opmerking vond ik de beste. muzikanten moeten ook zonder/minimum monitoring goed kunnen spelen. zeker bij kleine locaties vraagt dit wat moeite van de spelende band. backline opstellen, zo plaatsen dat iedereen elkaar kan horen en heel belangrijk het volume zo afstellen dat het ook echt voor iedereen hoorbaar is. (dat is dus niet standje 11)

ik zie verder nog een 15" baspeaker die gaat hard genoeg om ook zonder foh de hele zaal 10x van bas te voorzien. niet meenemen is mijn advies. in feite is een 2x10" genoeg voor een beetje monitoring in een klein podium.

dan de iem, niet doen is mijn advies. in een kleine zaal is het beter het te doen met monitoren. ik prefereer altijd iem. maar dat vergt wel extra van zowel de band als de technicus.

dan over het soundchecken. in een kleine zaal is het niet echt gebruikelijk om elke band te laten soundchecken. als je dat doet met kleine bands is de helft van het publiek weer weg als je aan de laatste band toe bent. dat schiet ook niet op.
                    Steelwing - Full Speed Ahead!!!

Comment

• Whitefarmer
                      • Oct 2003
                      • 1244

Originally posted by metalteacher
                      dan over het soundchecken. in een kleine zaal is het niet echt gebruikelijk om elke band te laten soundchecken. als je dat doet met kleine bands is de helft van het publiek weer weg als je aan de laatste band toe bent. dat schiet ook niet op.
                      Band stelde ook voor EERDER aanwezig te zijn om te soundchecken, zodat bij de daadwerkelijke change-over het wel snel/soepel kan verlopen.
                      Groeten John
                      ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                      Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• renevanh
                        • Oct 2004
                        • 2371

Originally posted by metalteacher
                        dan de iem, niet doen is mijn advies. in een kleine zaal is het beter het te doen met monitoren.
                        Juist in een kleine zaal ben ik groot voorstander van IEM. Hierdoor blijft het podiumvolume heel laag wat het voor de FOH een stuk aangenamer/makkelijker maakt.

Ook in kleine zalen kun je prima om 16:00 een get-in van je hoofdact doen, 16:30 - 17:30 soundcheck, 17:30 get-in support, 18:00 hapje eten, 18:30-19:30 soundcheck support, 20:30 uur show.

Als je geen 5 bands op een avond hebt werkt dat prima, eventueel drum/bass kanalen delen. Zo'n beetje elk poppodium wat ik ken doet het ongeveer zo (andere tijden, maar zelfde idee). Heb je er wel 5, dan spelen ze maar mooi over dezelfde backline, ombouwtijd heb je dan toch nauwelijks dus dat maakt het alleen maar makkelijker.
                        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4516

@ metalteacher
                          het formaat en de statuur van een zaal heeft geen enkele relatie met de keuze voor monitors of IEM.
                          lekker belangrijk!

Comment

• rdreiers
                            • Nov 2009
                            • 407

Persoonlijk denk ik dat de mooiste oplossing is een 2ehands o1v96 met een adda, heb je 24 kanalen op 19" en 8 auxen.

Dit met al je zenders / ontvangers en meer in een flightcase maken.

Wat hartingen erbij en je bent klaar.

Kleine kroeg, mon + foh mixer.

Grote gig, monitor mix en harting voor foh

Je monitor klopt dan altijd.

Je bent gelijk een stuk sneller klaar met bouwen en breken.

Ik denk dat dit uiteindelijk de beste oplossing zal worden.

Waarom digitaal, je hebt dan voldoende effecten en dynamics aan boord om het geluid goed te krijgen.

Richard

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Originally posted by showband
                              @ metalteacher
                              het formaat en de statuur van een zaal heeft geen enkele relatie met de keuze voor monitors of IEM.
                              Dat ben ik niet helemaal met je eens, juist in een kleine zaal heb je met IEM het voordeel dat je podiumgeluid, zeker bij gebruik van een elektronisch slagwerk, veel beter beheersbaar is en daardoor veel minder het FOH geluid beïnvloed. Op grote podia heb je weer het voordeel van de bewegingsvrijheid. Alleen moet je bij gebruik van IEM wel een kundige tech achter de tafel hebben en daar zit vaak het probleem.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• showband
                                • May 2001
                                • 4516

IEM

kleine zaal.............................................. ...
                                ........grote zaal
                                meer ruimte op het toneel...................................betere dekking op het toneel
                                minder herrie............................................ ...........schoner geluid / minder overspraak
                                eis aan kwaliteit PA is vaak groter dan budget......tijd=geld wegens grotere organisatie waardoor niet alles eruit gehaald wordt.
                                monitormix beperkt door tekort aan sends.........monitorsysteem vaak complex waardoor "techneut ipv muzikant" achter knoppen.
                                mon-mixer= geen budget voor. FOH doet het er bij............monitorman moeilijk te vinden.
                                is zelf IEM systeem voor op te zetten.................is zelf IEM systeem voor op te zetten.
                                kan op backline bespeelt beter klinken dan met PA.......Backline is vaak verstorende factor.

enz enz

de meeste echt kleine zalen zijn niet met goed fatsoen als technicus te splitsen in "FOH geluid" en "podiumgeluid". Werken met de backline klinkt dan al snel beter dan de beperkte zaalset als volledig PA gebruiken.

Overigens : Ik raad electronische drumsets daarom niet aan voor het beginnerscircuit. De aanwezige PA's lijken bij opstappodia meestal volledig nergens op als je komplete drumsounds wil gaan doen via de speakers.
                                Last edited by showband; 04-05-11, 15:47.
                                lekker belangrijk!

Comment

Working...