AJB HELP HELP HELP ons van de volgende afgang af …

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4516

als het voor een band is dan is een digitafel voor monitors overbodig.

Immers, je laat toch alle instellingen staan. Het gebruiksgemak van alle knoppen maakt zelfs dat een analoge tafel makkelijker zal werken. Dat is de reden dat onze band met 9 personen gewoon de in-ears op analoog heeft.

Die GL2200 is prima als monitortafel te gebruiken.... echter het gaat hier over een "set and forget" zaak bij je in-ears.

Als je alles aangesloten en ingeregeld in een rek hebt zitten dan is de komplete podiummix "portable" naar zelfs het kleinste optreden. Daarom zijn zaaltafels voor jullie doel niet handig.

Als je in jj musichouse staat wil je het liefst gewoon een kompact 19 inch rek uit de auto trekken. Neerzetten, stekker erin en gaan!

Muziek is een fijne kruising tussen U2 en morrisey. Heel jaren 80. Best leuk maar zou niet echt moeilijk te mixen moeten zijn. De verhoudingen tussen veel apparaten in "het gitaargebied" kunnen een probleem zijn bij kleine zaaltjes gezien de hoeveelheid info die je er in prakt.

Voor de zaalmix is het zaak een strategie te ontwikkelen, je hebt nu een 24 kanaals volgeprakt. De kans dat die goed is afgesteld voor zallen in dit circuit is gewoon niet hoog. In deze regio krijg je de ene keer een dynacord setje en de volgende keer een SP2. Terwijl de zaalcapaciteit van 200 man houten vloer naar beton en glas gaat.
    (even uitgaande dat je dan ook musicon, 330, enz in deze regio doet)
    Last edited by showband; 03-05-11, 07:33.
    lekker belangrijk!

Comment

• HR Soundproductions
      • Oct 2005
      • 649

Originally posted by showband
      ik zie twee separate problemen:

1 monitoring. Dat zou ik echt met een bedraad submixertje doen. En er dan gewoon mee repeteren. In-ear mixen in het kleine circuit is hopeloos. (JJ musichouse in zoetermeer....) En dan meer dan 24 kanalen opvreten...in dit circuit... oei! .
      Inderdaad een submixer maakt het geheel veel simpeler en overzichtelijker en heb je zelf het veel meer in de hand dan met IEM. Als je rete-ervaring met de submix bent, kun je later altijd nog naar IEM gaan (maar dan ook weer met de mogelijke problemen).

2 de zaalmix. Mijn persoonlijke ervaring met digitale sequencers, drumkits en prefab gitaarsounds uit doosjes is dat het ***sonmogelijk is om dat thuis / oefenruimte voor te mixen.

Elke zaal zal een andere akoestiek hebben, elke set zal een andere sound hebben en dus elke avond is je mix fout. Jullie laten best een hoop uit doosjes lopen en de keuze van de geluiden ten opzichte van elkaar moet dus echt aan gewerkt worden. Als je nu met flink geproceste sounds een DI raakt en dan de mixer in gaat valt er weinig te doen. Zeker niet als er al delen zijn "voorgemixt".

voorbeeld : Een dragende droge bas-rijke sound thuis heeft in een zaal ineens geen energie omdat de zaalset niet doorloopt tot de sublaag frequenties van thuis (terwijl het in je in-ears wel goed klinkt!).

Aanrader is dus voor kalere geluiden te gaan, submixjes te ontvlechten(of slim te groupen), EQ nullen, alle reverb effecten eraf, en daarmee meer ruimte voor de mixer te gunnen.
      Als je inderdaad een "vette" sound wilt hebben en je vasthoudt aan het geluid in de oefenruimte dan heb ik je vaak een veelvoud van vermogen en luidsprekers nodig om die vette sound in een veel grotere ruimte tot stand te laten komen. Mss moet je daar wat realistischer in worden en weten wat er met een evt. eindversterking mogelijk is (of juist NIET mogelijk is)

dit is eigenlijk best een onderwerp waar je een geluidsdesigner voor in de oefenruimte langs moet halen.
      Ik denk dat je inderdaad iemand moet hebben die je de basis van de technieken bijbrengt en dan specifiek de basis van het geluid. Er zijn waarschijnlijk wel mensen te vinden die dit zelfs "pro-deo" willen doen voor jullie. Hier zullen jullie ook een leercurve door moeten lopen.

Comment

• @lex
        • Jul 2006
        • 1086

Bij mij bestaat wel de interesse om eens te komen kijken (=luisteren). Laat maar weten of die interesse bij jullie ook bestaat.

@lex
        Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• Tazlock
          • May 2011
          • 26

Originally posted by @lex
          Bij mij bestaat wel de interesse om eens te komen kijken (=luisteren). Laat maar weten of die interesse bij jullie ook bestaat.

@lex
          Natuurlijk zijn wij geïnteresseerd.

Maar ik kom niet zo vaak op forums en kan hier op dit forum geen PM of e-mail optie vinden...

Dus je kunt hier mijn contact gegevens vinden

Sowieso echt tof dat je interesse toont. Ik zou zeggen bel even dan kunnen we wat afspreken.

Grtz,
          Timo

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Da's grappig, je zit nog geen 5 km bij mij vandaan.
            Laat maar weten waar het optreden vrijdag is, als het in de buurt is kom ik misschien wel ff kijken bij de opbouw/soundcheck.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Tazlock
              • May 2011
              • 26

Voor de zaalmix is het zaak een strategie te ontwikkelen, je hebt nu een 24 kanaals volgeprakt. De kans dat die goed is afgesteld voor zallen in dit circuit is gewoon niet hoog. In deze regio krijg je de ene keer een dynacord setje en de volgende keer een SP2. Terwijl de zaalcapaciteit van 200 man houten vloer naar beton en glas gaat.
              (even uitgaande dat je dan ook musicon, 330, enz in deze regio doet)
              OK, ik hoor het van veel van jullie, schrappen in kanalen dus....
              Maar even een klein rekensommetje.
              We hebben dus elektrische drums waarvan ik de 4 toms al heb samengevoegd naar 2 kanalen.

1. kick
              2. snare
              3. HH
              4. Toms L
              5. Toms R
              6. Ride (kan evt. geschrapt worden, hoor je meestal goed genoeg)
              7. OH 1
              8. OH 2 (Overheads zullen in kleine locaties ook niet nodig zijn)
              9. Drum laptop 1
              10. Drum laptop 2
              (hiermee creeeren we onze verschillende drumsounds maar is nog niet essentieel, we hebben de laptop net en zijn nog druk bezig met de verschillende sounds)
              11. Drum backup L
              12. Drum backup R
              (TD-20X stereo mix als backup voor als de laptop uitvalt. Maar deze kanalen staan in weze gewoon uit!)
              13. bass
              14. Lead Gitaar
              15. Acoustic Gitaar
              16. Lead vox dry
              17. lead vox wet
              18. backing vox 1
              19. backing vox 2
              20. backing vox 3
              21. synths L (via macbook)
              22. synths R (via macbook)
              23. Click (alleen monitor)

Ik heb de dubbele HH al weggelaten waarover eerder werd gesproken.
              Als ik dit zo onder elkaar zet dan kunnen we in mijn ogen alleen 18. lead vox wet schrappen. Omdat de rest allemaal bespeeld wordt... En de lead vox effecten (= delays) schrappen zou mijn zingende hart breken ... 21 & 22 daarover worden de piano en de synths uitgestuurd via mijn Macbook. Deze dingen zijn zoals eerder al gezegd bepalend voor de sound / het karakter van de band.

Graag weer jullie reacties en ideeën ...

Comment

• Tazlock
                • May 2011
                • 26

Originally posted by MusicXtra
                Da's grappig, je zit nog geen 5 km bij mij vandaan.
                Laat maar weten waar het optreden vrijdag is, als het in de buurt is kom ik misschien wel ff kijken bij de opbouw/soundcheck.
                Hi MusicXtra

Het optreden is in JJ Musichouse in Zoetermeer, dus das helaas niet echt om de hoek ...

Maar nu komt het rare aan het verhaal ... We hebben waarschijnlijk geen soundcheck. We spelen als 2e band die avond. De eerste band speelt van 22 - 23. Daarna moeten wij opbouwen in een zaal met publiek en de eerste twee nummers van onze set worden als soundcheck gebruikt.

Ik heb telefonisch contact gehad met de meneer die daar het geluid regelt. Ik heb hem geprobeerd uit te leggen dat wij een nogal gecompliceerde setup hebben en een in-ear mix gebruiken ipv de gebruikelijke monitors. En dat we graag bijtijds daar zijn om eventueel voor de andere band te kunnen soundchecken... Maar dat was bij hun niet gebruikelijk en vooral ook niet nodig... En hij had toch geen digitale tafel dus hij kon de instelling toch niet opslaan ... Hij kreeg het qua geluid allemaal wel goed tijdens het spelen. Ik zeinog dat hij toch wat aantekeningen kon maken zodat hij 's avond daniig wat richtlijnen had. Maar niets mocht helpen. Ik geloof niet dat het dan heel belangrijk is of wij alles wel gaan horen ...

Zucht ... de perikelen van het live spelen als amateurband ... Ach het heeft ook wel z'n charmes maar als ik mocht kiezen ...

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Beetje vreemde gang van zaken door een band die op voorhand aangeeft dat het niet zo eenvoudig is weg te wimpelen. Misschien tijd om meer op je strepen te gaan staan en een goede soundcheck te eisen anders wordt er niet gespeeld.
                  Als er geen tijd is voor een soundcheck is het spelen met IEM zo ongeveer de garantie voor een drama.
                  Mijn advies zou dan ook zijn gewoon met conventionele monitors te spelen.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Tazlock
                    • May 2011
                    • 26

Beetje vreemde gang van zaken door een band die op voorhand aangeeft dat het niet zo eenvoudig is weg te wimpelen. Misschien tijd om meer op je strepen te gaan staan en een goede soundcheck te eisen anders wordt er niet gespeeld.
                    Tja ik weet het ...erg vreemd.
                    Maar we durven niet te zeggen dat we niet spelen want we willen in het kleine circuit waar we in zitten niet bekend staan als die arrogante eikels die zicht te goed voelen voor zo'n locatie. Want we willen zoveel mogelijk spelen. En zijn een beetje bang om dan niet meer in die locatie te kunnen spelen. En misschien heeft die toko wel weer goed contact met andere locaties waar je dan ook niet meer terecht zou kunnen ...

Als er geen tijd is voor een soundcheck is het spelen met IEM zo ongeveer de garantie voor een drama.
                    Ik weet het maar al te goed ..., zucht

Mijn advies zou dan ook zijn gewoon met conventionele monitors te spelen.
                    Dit gaat echt niet ivm de backing tracks die mee lopen en de click track. De click kan ook niet alleen naar de drummer want er zijn een aantal nummers die begint de bassist in z'n eentje, dus ook op de click... En ikzelf begin ook twee nummers alleen met acoustisc gitaar...

En al zouden we al dingen aan deze setup om kunnen gooien dan wordt het voor vrijdag wel echt kort-dag ...

Comment

• renevanh
                      • Oct 2004
                      • 2371

Jammer dat het zo laat is, anders was ik met plezier komen helpen.
                      Je kan nu namelijk al aan zien komen dat dit weer een drama wordt, zeker wat betreft de in-ears. In-ears zonder soundcheck... :cry:
                      Helaas moet ik zaterdagochtend alweer vroeg een klusje doen zoals het er nu uitziet. De muziek op jullie myspace klinkt niet verkeerd, dus ik hou me wel aanbevolen mochten jullie een monitorman zoeken (want in-ears vanaf FOH is een no go wat mij betreft).
                      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Whitefarmer
                        • Oct 2003
                        • 1244

Om nog 2 kanaaltjes te winnen, kun je 11 en 12 schrappen (drum back-up), stel dat de laptop uitvalt, dan kun je de back-up toch op de laptop kanalen steken!(als er iets technisch misgaat is een (korte) onderbreking van de show geen drama).

Wat betreft soundcheck, of beter gezegd GEEN soundcheck, zou ik toch via de organisatie laten weten dat jullie echt niet zo maar on the fly kunnen gaan spelen, raar dat de tech in kwestie dat zo van de hand wijst.
                        Gaat hij jullie wel via de iem aansturen, of MOETEN jullie op floortjes???

Verder is het een MUST om dringend op zoek te gaan naar een eigen tech!
                        Groeten John
                        ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                        Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

Originally posted by Tazlock
                          OK, ik hoor het van veel van jullie, schrappen in kanalen dus....

Hele opsomming van kanalen...
                          23. Click (alleen monitor)
                          Wanneer de monitoren niet meer vanaf FOH gaan maar over een eigen mixer kan deze er ook af.

Wil ook best eens komen luisteren, zijn jullie zo een beetje bij mij om de hoek a.s. vrijdag, kan ik helaas niet.

Ik kan één kant begrijpen, een soundcheck vooraf met een analoge tafel is lastig daar (een deel van) de settings (weer) verloren gaan met de andere band. In ear zou je eigenlijk moeten vergeten voor vrijdag. Zijn de in ear gesloten doppen of kun je nog omgevingsgeluid horen?
                          Als je (genoeg) omgevingsgeluid hoort dan kun je overwegen alleen de click op in ear te zetten en de overige monitoring conventioneel uit te voeren. Helemaal geen souncheck voor het eigen optreden vind ik wel heel gek. Zeggen jullie gaan spelen en ik gebruik de eerste 2 nummers wel voor de soundcheck is een rare gang van zaken.

Aan de andere kant kan ik hier geen begrip voor opbrengen. Een band neemt contact met je op om zaken door te nemen. Jullie geven aan met een complexe setup te komen. Ik als technicus zou bij het woord complex mijn oren spitsen en dan toch wel zoveel mogelijk (liefst alle) ins en outs horen. De setting van de avond is zeker niet ideaal maar voorbereiden is en blijft de helft van het werk om iets te laten slagen. Het klinkt als desinteresse van deze technicus wat zeker meer voorkomt in hobby circuit, deze mensen staan achter de knoppen omdat het gewoon stoer overkomt daar te staan (zonder op de tenen te willen trappen van de mensen die het wel goed doen in dit circuit, wie de schoen past...).

Je noemde eerder dat ook wel eens vrienden van jullie naar de technicus lopen maar dat deze vaak/meestal niet serieus genomen worden. Hier kan ik mij ergens wel wat bij voorstellen. Er komen heel veel wijsneuzen langs die het allemaal erg goed weten maar je hoort vaak al dat dit van die "beste stuurlui aan de wal" figuren zijn. Je hebt verschillende techneuten, ik en vele op dit forum staan open voor commentaar/opbouwende kritiek. Ik leer nogsteeds van andere en andere ook weer van mij. Er zijn er ook die niets van kritiek willen horen en helaas zitten die maar al te vaak in het hobby circuit.

Verder is denk ik al veel gezegd; Een eigen FOH maar ook i.v.m. met de IEM eigen monitor tech zoeken lijkt mij een must. De kanaalindeling zijn jullie al aan begonnen, 24 kanalen gebruiken in dit circuit en deze formaat ruimtes is inderdaad veel.

Ik wil jullie voor vrijdag in elk geval sterkte maar vooral ook heel veel succes wensen.
                          Last edited by vasco; 03-05-11, 12:52.

Comment

• Tazlock
                            • May 2011
                            • 26

Originally posted by renevanh
                            Jammer dat het zo laat is, anders was ik met plezier komen helpen.
                            Je kan nu namelijk al aan zien komen dat dit weer een drama wordt, zeker wat betreft de in-ears. In-ears zonder soundcheck... :cry:
                            Helaas moet ik zaterdagochtend alweer vroeg een klusje doen zoals het er nu uitziet. De muziek op jullie myspace klinkt niet verkeerd, dus ik hou me wel aanbevolen mochten jullie een monitorman zoeken (want in-ears vanaf FOH is een no go wat mij betreft).
                            Hi Rene
                            bedankt voor je compliment en aanbod. Ik stuur je mijn telefoonnummer wel even via je site dan kunnen we telefonisch even kennis maken en e.e.a. doorspreken.

Comment

• Tazlock
                              • May 2011
                              • 26

Originally posted by Whitefarmer
                              Om nog 2 kanaaltjes te winnen, kun je 11 en 12 schrappen (drum back-up), stel dat de laptop uitvalt, dan kun je de back-up toch op de laptop kanalen steken!(als er iets technisch misgaat is een (korte) onderbreking van de show geen drama).

Wat betreft soundcheck, of beter gezegd GEEN soundcheck, zou ik toch via de organisatie laten weten dat jullie echt niet zo maar on the fly kunnen gaan spelen, raar dat de tech in kwestie dat zo van de hand wijst.
                              Gaat hij jullie wel via de iem aansturen, of MOETEN jullie op floortjes???

Verder is het een MUST om dringend op zoek te gaan naar een eigen tech!
                              Goeie tip van die kanalen, had ik nog niet bedacht!

De soundtech van JJM heeft ons wel 4 aparte monitor mixen voor onze in-ear beloofd ...

En ja, we gaan idd zoeken naar een vaste tech.

Comment

• Tazlock
                                • May 2011
                                • 26

Originally posted by vasco
                                Ik kan één kant begrijpen, een soundcheck vooraf met een analoge tafel is lastig daar (een deel van) de settings (weer) verloren gaan met de andere band. In ear zou je eigenlijk moeten vergeten voor vrijdag. Zijn de in ear gesloten doppen of kun je nog omgevingsgeluid horen?
                                Als je (genoeg) omgevingsgeluid hoort dan kun je overwegen alleen de click op in ear te zetten en de overige monitoring conventioneel uit te voeren. Helemaal geen souncheck voor het eigen optreden vind ik wel heel gek. Zeggen jullie gaan spelen en ik gebruik de eerste 2 nummers wel voor de soundcheck is een rare gang van zaken.

Aan de andere kant kan ik hier geen begrip voor opbrengen. Een band neemt contact met je op om zaken door te nemen. Jullie geven aan met een complexe setup te komen. Ik als technicus zou bij het woord complex mijn oren spitsen en dan toch wel zoveel mogelijk (liefst alle) ins en outs horen. De setting van de avond is zeker niet ideaal maar voorbereiden is en blijft de helft van het werk om iets te laten slagen. Het klinkt als desinteresse van deze technicus wat zeker meer voorkomt in hobby circuit, deze mensen staan achter de knoppen omdat het gewoon stoer overkomt daar te staan (zonder op de tenen te willen trappen van de mensen die het wel goed doen in dit circuit, wie de schoen past...).
                                1 = Helemaal mee eens, maar beter notities dan geen voorbereiding.

2 = Nog veel meer mee eens, hoewel ik verder niemand zwart wil maken kan ik deze reactie van de FOH echt niet begrijpen...

Comment

Working...