unity gain bij digitale mengtafels

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gertgeluid
    • Dec 2006
    • 520

Originally posted by MusicXtra
    Wat maakt het voor je werkwijze nou uit of er -18dB of 0 dB bij je meters staat?
    Als je de verklaring van die getallen niet begrijpt en niet weet waar je naartoe moet werken, dan maakt het HEEL VEEL uit. De topic starter heeft de moed om dat te vragen, en wij helpen allemaal mee met uitleggen.

Comment

• VANEENBERGEN
      • Sep 2003
      • 187

Originally posted by Stoney3K
      In principe onbeperkt, sinds de floating-point definitie zelfs een representatie heeft voor -INF, INF (oneindig) en NaN (not a number). Voor duidelijke redenen wil je die laatste echt niet in je tafel hebben voorkomen.

Uiteindelijk moet het wel allemaal weer naar analoog omgefabriceerd worden, dus er zal altijd ergens afgekapt moeten worden, ook in een floating-point tafel. De headroom wordt dan dus vastgelegd door de AD/DA converters en de interface daarnaartoe.
      oneindig bestaad niet echt.

er is een grens. kleine tip een 32bit floating point heeft 1 sign bit 23 databits(mantissa) en een 8 bits exponent. in de exponent moet je het zoeken. wederom 1 bit is 6 dB headroom.
      de headroom kan je digitaal extra gebruiken wat je analoog niet hebt (ruisvloer en max voedings spanning). tuurlijk moet je uitgangs signaal wel weer kloppen.
      Last edited by VANEENBERGEN; 29-03-11, 13:02.
      Joost van Eenbergen
      ELC lighting

Comment

• Mike Manders
        • Aug 2006
        • 341

Beste Joost, ieder zijn vak inderdaad en hier snap ik dan weer helemaal niks van.
        Maar waarom klinken de digitale mixers beter als ik er een externe clock aanhang? jij kan me dat denk ik wel uitleggen. Het verschil is enorm grootnamelijk

Hee Gert, gelukkig staan er nog heel veel XL3, XL4 en soortgelijke tafels te koop. waar we nog lang mooie muziek op kunnen mixen!

Comment

• peterwagner
          • Oct 2008
          • 317

Mike, een externe klok klinkt niet altijd beter. Alleen een betere externe klok klinkt beter.
          Een digitale klok stuurt een signaal uit waar alle andere apparaten aan syncen. Zodat elk digitale apparaat op het zelfde moment een sample neemt.

Goedkope digitale klokken zijn mindere stabiel. Dat betekent dat de timing van die klokken een beetje zweeft. Er zit dus niet altijd even veel tijd tussen de verschillende samples. Daardoor krijgt de golfvorm een iets andere vorm dan ie eigenlijk zou moeten hebben. Die kleine afwijkingen in de golfvorm kan je horen in de vorm van vervorming.
          Een goede digitale klok is veel stabieler. Dus de tijd tussen de verschillende samples is gelijk. Daardoor heb je minder afwijking in de golfvorm en dus ook minder hoorbare vervorming.

Is het iets duidelijker?

Comment

• VANEENBERGEN
            • Sep 2003
            • 187

Hi mike
            goeie vraag.
            Technisch gezien mag het geen verschil uit maken.
            elke tafer/digitaal ding zal een externe wordclock weer ophegen naar 128x/256x de inkomende sample freq met een eigen PLL. jitter ed worden door een pll netjes afgevangen (de input clock wordt als gids gebruikt). Het probleem met digitaal is dat als je meerdere wordclocks gebruikt dat je dan problemen kan krijgen en elk apparaat kan hier anders me omgaan.
            maar als je 1 digitaal apparaat los gebruikt (digitale tafel, maar analoog in en uit) zou dit technich gezien niets uit mogen maken. ik ben zelf niet van het hoorbare, maar van het meetbare.
            Joost van Eenbergen
            ELC lighting

Comment

• Stoney3K
              • Sep 2007
              • 1399

Originally posted by VANEENBERGEN
              oneindig bestaad niet echt.

er is een grens. kleine tip een 32bit floating point heeft 1 sign bit 23 databits(mantissa) en een 8 bits exponent. in de exponent moet je het zoeken. wederom 1 bit is 6 dB headroom.
              8 bits exponent betekent dat de waarde kan lopen van (mantissa *) -10^256 tot 10^256 in het positief.

Gezien decibellen netjes 20 * de logaritme van 10 bedragen, zit je in theorie aan 512dB aan ruimte met floating point-tafels. (De negatieve helft draagt immers niets bij)

Het mag wel duidelijk zijn dat je dat niet bepaald gaat halen natuurlijk.

De '1 bit = 6dB'-regel geldt alleen voor integers, omdat 1 bit extra daar een verdubbeling van het aantal mogelijke waarden betekent (en dus 6dB meer bereik).
              First make it work, then make it look pretty!

Comment

• jans
                • Feb 2003
                • 869

Ik heb ook moeten wennen aan het aflezen van de dBfs schaal.

Maar...., in de handleiding van mijn tafel, LS9, staat netjes een grafiek die duidelijk maakt wanneer de tafel 0dBu afgeeft en wat er dan nog over is.

Toen ik nog een analoge tafel had stond de meter ook altijd op PFL voor de uitgang. Wist ik tenminste dat de tafel intern nog wat over had.
                Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by jans
                  Ik heb ook moeten wennen aan het aflezen van de dBfs schaal.
                  Ik zit dus echt niet naar de cijfertjes te kijken die ernaast staan.
                  Licht het gele gebied zo nu en dan op dan weet ik dat ik rond de -18 dB zit.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• jans
                    • Feb 2003
                    • 869

Originally posted by MusicXtra
                    Ik zit dus echt niet naar de cijfertjes te kijken die ernaast staan.
                    Licht het gele gebied zo nu en dan op dan weet ik dat ik rond de -18 dB zit.
                    Is dat dan geen vorm van aflezen?
                    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Originally posted by jans
                      Is dat dan geen vorm van aflezen?
                      Jazeker maar of er nu 0dB naast staat in het geval van een analoge tafel of -18dB in het geval van digitaal boeit me niet.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• VANEENBERGEN
                        • Sep 2003
                        • 187

Originally posted by Stoney3K
                        8 bits exponent betekent dat de waarde kan lopen van (mantissa *) -10^256 tot 10^256 in het positief.

Gezien decibellen netjes 20 * de logaritme van 10 bedragen, zit je in theorie aan 512dB aan ruimte met floating point-tafels. (De negatieve helft draagt immers niets bij)

Het mag wel duidelijk zijn dat je dat niet bepaald gaat halen natuurlijk.

De '1 bit = 6dB'-regel geldt alleen voor integers, omdat 1 bit extra daar een verdubbeling van het aantal mogelijke waarden betekent (en dus 6dB meer bereik).
                        helaas
                        de exponent telt niet met een 10 basis, maar met een 2 basis.
                        de 1 bit per 6db klopt wel.
                        Joost van Eenbergen
                        ELC lighting

Comment

• Michielbla
                          • Jul 2008
                          • 38

Wat betreft de maximale SNR in een floating point processor (inderdaad AD en DA uitgesloten) ben ik het niet eens met de eerdere schrijvers. De SNR is het maximale wat we eruit kunnen halen zonder 'afrondfouten'. Deze zit dus in de mantissa en niet de exponent. Het grote voordeel van floating point zit er vooral in dat de 'leading zerro's' er niet zijn en je dus de volle 23 databits tot je beschikking hebt. Daarmee komt de theoritische SNR van de FP proc op

1.76+6.02*23 is ongeveer 140 dB

In de praktijk zal dit lager uitkomen omdat na iedere berekening deze afronding plaats zal vinden (in bijvoorbeeld in een IIR filter zijn dit er nogal wat).

Comment

• SPS
                            • Mar 2004
                            • 1662

Originally posted by Michielbla
                            Wat betreft de maximale SNR in een floating point processor (inderdaad AD en DA uitgesloten) ben ik het niet eens met de eerdere schrijvers. De SNR is het maximale wat we eruit kunnen halen zonder 'afrondfouten'. Deze zit dus in de mantissa en niet de exponent. Het grote voordeel van floating point zit er vooral in dat de 'leading zerro's' er niet zijn en je dus de volle 23 databits tot je beschikking hebt. Daarmee komt de theoritische SNR van de FP proc op

1.76+6.02*23 is ongeveer 140 dB

In de praktijk zal dit lager uitkomen omdat na iedere berekening deze afronding plaats zal vinden (in bijvoorbeeld in een IIR filter zijn dit er nogal wat).
                            Ach, en met een maximaal niveau-tje op de oortjes van 110dB(a) blijft de ruis dus maar liefst 30dB onder de gehoordrempel!!!

En dan bedoel ik nog de gehoordrempel van een pasgeborene en niet die van een "ouwe stomp"

Paul
                            Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Cake Music NL
                              • Sep 2008
                              • 60

Beste Allemaal,
                              Wat een verhalen over 32bit FP
                              Waarom eigenlijk?
                              Meeste betere digitale mixers werken
                              Met 40 bit floating point, zoals studer
                              En digico, of willen jullie om een andere
                              Reden met oude vst FP technologie rekenen?

Hoe gaat het rekensommetje met 40 bit FP ?

Comment

• VANEENBERGEN
                                • Sep 2003
                                • 187

Reken sommetje is gelijk bij 40 bit.
                                40-bit fp heeft 8 bits extra mantissa (naukeurigheid bij afranden). de exponent(dus max head room) is nogsteeds 8 bit.
                                Joost van Eenbergen
                                ELC lighting

Comment

Working...