Stereo of LCR bij concerten

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gertgeluid
    • Dec 2006
    • 520

    #16
    Originally posted by @lex
    Een stereo signaal als een keyboard (of een galm return) over een mono cluster draaien:

    Stereo signaal uit dergelijke apparaten is stereo vanwege volume- en tijdafhankelijke verschillen (dat in reallife ook zo is: wij ervaren richting (stereometrie) door tijdverschillen nog meer dan volumeverschillen). Tijdafhankelike verschillen naar één kanaal mixen is niet ok omdat je daarmee interferentie krijgt en dus mogelijk delen van het frekwentiespectrum kwijtraakt.

    @lex
    Tenzij de correlatie netjes boven de nul blijft

    Een beetje audiotechneut of fabrikant van galmen en toetsen weet wat mono-compatibiliteit in houdt.

    Comment

    • NesCio01
      • May 2010
      • 1987

      #17
      Originally posted by @lex
      Tijdafhankelijke verschillen naar één kanaal mixen is niet ok omdat je daarmee interferentie krijgt en dus mogelijk delen van het frekwentiespectrum kwijtraakt.@lex
      Hoe route een tafel dit als je bijvb de keys
      stereo input, maar de route naar mono out?

      grtz
      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

      Comment

      • peterwagner
        • Oct 2008
        • 317

        #18
        Originally posted by gertgeluid
        Tenzij de correlatie netjes boven de nul blijft

        Een beetje audiotechneut of fabrikant van galmen en toetsen weet wat mono-compatibiliteit in houdt.
        Inderdaad, en mocht je problemen krijgen met mono-compatibiliteit dan stuur je toch gewoon 1 kant van het stereo-signaal naar de mono-bus?

        Comment

        • vasco
          • Oct 2003
          • 2567

          #19
          Inhakend op dit onderwerp, een andere interessante welke ik nog niet zo lang geleden hoorde van iemand is alles dubbel uitvoeren bij musicals (LL MM RR). Over beide clusters draaien een deel van de zenders. Ik trek tot nu toe altijd één van de twee zenders bij een toenadering (zoals een duet) even weg om problemen te voorkomen.

          Iemand dit al eens gezien of op deze manier mee gewerkt?

          Comment

          • @lex
            • Jul 2006
            • 1087

            #20
            Originally posted by vasco
            Inhakend op dit onderwerp, een andere interessante welke ik nog niet zo lang geleden hoorde van iemand is alles dubbel uitvoeren bij musicals (LL MM RR). Over beide clusters draaien een deel van de zenders. Ik trek tot nu toe altijd één van de twee zenders bij een toenadering (zoals een duet) even weg om problemen te voorkomen.

            Iemand dit al eens gezien of op deze manier mee gewerkt?
            Ik heb er zelf nog niet mee gewerkt. Het heeft in het circustheater zo gestaan met een Claire Bros set met volgens mij Elisabeth (groot deel waren duetten en daarom veel kamfilterproblemen van twee mics). Omdat er geen electronische optelling is maar alleen een akoestische valt een groot deel van de problemen van kamfiltereffecten weg. Ik heb het helaas dus niet zelf gehoord, maar het schijnt erg goed te hebben gewerkt. Overigens moet je dus per scene je routing zodanig maken dat de ene microfoon op het ene cluster komt en de andere op het andere cluster.

            Overigens heeft U2 met de 360 tour tussen elke poot van de 'spin' uit mijn hoofd LVL RVR (waarin de V voor vocals staat). Dit schijnt ook erg goed te hebben geklonken. Helaas ook niet gehoord hoewel ik me afvraag of ik het wel had kunnen horen als ik er in de Arena bij was geweest...

            Originally posted by peterwagner
            Inderdaad, en mocht je problemen krijgen met mono-compatibiliteit dan stuur je toch gewoon 1 kant van het stereo-signaal naar de mono-bus?
            Helemaal waar, dat is wat ik dan doe. Maar meestal gebruik ik mijn cluster voor alleen vocals en heb ik de galm alleen stereo over LR.

            Originally posted by NesCio01
            Hoe route een tafel dit als je bijvb de keys
            stereo input, maar de route naar mono out?
            grtz
            Analoog heb ik geen idee. Digitaal zou ik dan één kanaal routen om er zeker van te zijn dat ik geen rare fase of uitdovingsproblemen krijg. Overigens (zoals boven geschreven) draai ik liever alleen vocals over M

            Originally posted by gertgeluid
            Tenzij de correlatie netjes boven de nul blijft

            Een beetje audiotechneut of fabrikant van galmen en toetsen weet wat mono-compatibiliteit inhoudt.
            Hoe houd jij die compatibiliteit in de gaten met bijvoorbeeld keyboards en effectenapparatuur waarvan je niet hoe de fabrikant daarover heeft nagedacht?

            @lex
            Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

            Comment

            • showband
              • May 2001
              • 4524

              #21
              opa vertelt.
              Vroeger in jongerencentra nog wel de zanginstallatie van de band mee genomen. Om bij optredens de zang naar de zaal los over de eigen set 12 inch speakers droog voluit te zetten. Dan kon je de alom aanwezige oude kustombin/fane handboek geluidsinstallaties net in het verstaanbare compenseren.

              Maar ja, toen werden we nog bijkans gek van blijdschap met een 12 kanaals M&M mixer met wel 2 hele auxen.

              wat een tijden.
              lekker belangrijk!

              Comment

              • drummerke
                • Oct 2006
                • 432

                #22
                Een stil gevallen topic, maar ik was hier de laatste tijd ook aan het nadenken van de pro en contra van LCR mixen (en sub via AUX).
                Hoe zit het eigenlijk met de muziek ervaring in de zaal meer naar achteren. En vooral naar uitdoving en fase veranderingen aangezien je je geluid van 3 bronnen ipv 2 hoort.

                Comment

                • PvG
                  • Sep 2012
                  • 979

                  #23
                  Wel ff duidelijk onderscheid maken tussen LCR (met center toppen/infills) en LR+mono/aux (voor subs). Heeft nl. totaal verschillende doelen.

                  edit: Een combi van beide kan natuurlijk ook...
                  Last edited by PvG; 01-12-13, 11:55.
                  As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #24
                    Originally posted by drummerke
                    Hoe zit het eigenlijk met de muziek ervaring in de zaal meer naar achteren. En vooral naar uitdoving en fase veranderingen aangezien je je geluid van 3 bronnen ipv 2 hoort.
                    Daar hoor je de center cluster niet meer, die is voornamelijk om het gat vooraan het podium tussen L en R op te vullen.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • e-sonic
                      • Aug 2004
                      • 329

                      #25
                      Twee aparte kanalen voor twee microfoons heeft een naam: A-B system. http://harada-sound.com/sound/handbook/defa-d.html

                      Was inderdaad een item tijdens een presentatie in het circustheater via de AES studentensectie, alweer een tijdje terug. In het circustheater hing een A-B-C systeem.

                      Iets meer over de uitvinder http://en.wikipedia.org/wiki/Martin_Levan
                      Last edited by e-sonic; 01-12-13, 15:11. Reason: Wie A zegt
                      Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

                      Comment

                      • jadjong
                        • Oct 2003
                        • 654

                        #26
                        Originally posted by MusicXtra
                        Daar hoor je de center cluster niet meer, die is voornamelijk om het gat vooraan het podium tussen L en R op te vullen.
                        Zoals jij een centerkluster beschrijft klinkt meer als een frontfill, maar dan hoog opgehangen.
                        Om iedereen een LCR ervaring te geven zal je een gelijke stapel speakers in het midden moeten hebben. Dat is gelijk de reden voor het ontbreken van LCR in live-geluid; met 12 kasten in het midden ziet niemand de zanger meer.

                        Comment

                        • Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

                          #27
                          al jaren zijn er systeemtech’s die de leadvocals of solo-instrumenten uit een midden-hoog-opgehangen-naar-beneden-stralend-cluster sturen, zodat ( waar je ook staat of zit) de middenstipfiguur altijd uit het midden komt. Zelfde als de dolby-bioscoop, je hoort de helicopter van achter via links aankomen, maar de hoofdrolspeler roept in het midden van het beeld ( tevens geluidsbeeld) „ Schiet op, de heli komt eraan”.

                          Qua fasegedrag is dit kompleet niet interssant. Je oren horen namelijk waar degene is die jij wilt „begrijpen”. En als diegene maar in de buurt van zn geluidsplaats staat klopt het wel.

                          ( nog een leukje : de galm, toen froegah de filters in de pa’s zo lek als een mandje waren, en er dus een boel rotzooi uit de speakers kwam, werd dit door „ galm" ( = een enorme bak vertraging en fasemeuk) lekker gecompenseerd. Het effect dat het leek alsof je in de bergen stond te toeteren was bij Zillelrtahler hoempapa dan ineens erg mooi meegenomen.

                          Comment

                          Working...