Phase problemen bij microfoons opsporen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

Phase problemen bij microfoons opsporen

Bestaat er een techniek om dit op te lossen?
    Wanneer weet je dat je de phase knop zal moeten gebruiken?
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Als het indrukken van de fase reverse verbetering oplevert.
    En zo is het ook echt, heb je een top en bottom microfoon op een snare dan hoor je een wereld van verschil als je er één in fase draait. Bij een dubbele kick microfoon komt er totaal geen sublaag uit bij een fase probleem, etc.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• speakertech
      • Jan 2008
      • 1697

Daar heb je ook mooie fasetesters voor. Ze geven een faseklik af en met de "detector"kun je de fase van de microfoon zien. Ook handig als je twijfelt aan de fase van je speakerstacks.
      Hier staat er een van de vele. Voor de mensen met teveel tijd staan er ook de schema's bij. Materiaalkosten een paar tientjes.

Speakertech
      Last edited by speakertech; 29-01-11, 18:12.
      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Timo Beckman
        • Jul 2006
        • 1298

Niet om lullig te doen of zo maar wat hier fase genoemd wordt is eigenlijk polariteit

Comment

• Hansound
          • Apr 2006
          • 832

Originally posted by Timo Beckman
          Niet om lullig te doen of zo maar wat hier fase genoemd wordt is eigenlijk polariteit
          Klopt maar dan verschuift de fase toch

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Originally posted by Hansound
            Klopt maar dan verschuift de fase toch
            Klopt maar wel altijd precies 180° en problemen on stage met de fase van microfoons kunnen ook met minder dan 180° faseverschuiving zijn.

Comment

• Hansound
              • Apr 2006
              • 832

Originally posted by MusicXtra
              Klopt maar wel altijd precies 180° en problemen on stage met de fase van microfoons kunnen ook met minder dan 180° faseverschuiving zijn.

Maar het draaien van de polariteit blijft dus hetzelfde als fase draaiing!

Comment

• speakertech
                • Jan 2008
                • 1697

Originally posted by MusicXtra
                Volgens mij kun je onderlinge faseverschuiving bij microfoons, doordat bijv de afstand tot de bron niet gelijk is, wel oplossen door een delay ertussen te zetten, net als dat gebeurt om looptijden uit te schakelen bij remote speakerstacks.

Speakertech
                Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Veel simpeler is de microfoon iets verplaatsen zodat het signaal in fase of tegenfase is, bij die laatste dan de phase reverse knop indrukken.
                  Ik heb nooit gezien of gehoord dat iemand een delay op een kanaal insert om een faseverschuiving te compenseren.

Comment

• keenoncoolstuff
                    • May 2003
                    • 695

Faseverschuiving en fasedraaiing zijn niet hetzelfde.
                    Bij een faseverschuiving verplaats je het signaal ten opzichte van de tijdsas, bij een fasedraaiing keer je de polariteit om.

Groet, Rob.
                    All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                    If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• gertgeluid
                      • Dec 2006
                      • 520

YouTube - "Big" Mick Hughes talks about the Midas XL8 (Part 2)

Vanaf ± 1:55 minuten

Comment

• Timo Beckman
                        • Jul 2006
                        • 1298

Dat is een van de weinige situaties waar ik i.i.g. in een studio situatie inderdaad met delay heb gewerkt om fase problemen op te lossen .
                        Bas di en mike geeft fase problemen .
                        Het zelfde heb je met 2 a 3 mic's in een basedrum . Vaak vind ik dit niet echt fijn werken door fase problemen . Ik kies dan meestal 1 v/d 2 .
                        Ik heb er in de studio wel eens mee lopen spelen maar de tijdsverschillen op tascam DA38 recorders zijn op frame rate te beinvloeden . Jammer dat als je op frame rate dus 1 frame vertraagt op 1 spoor je dus om en nabij 44 ms vertraging toe past nm 1000/24fr-sec .
                        Hoe dat op andere recorders werkt geen idee . Wat dat betreft is het dan beter om alles in protools ofzo te laden waar je het veel nauwkeuriger kunt doen . Moet er wel bij zeggen dat ik voornamelijk op analoge tafels mix . Af en toe digitaal maar dan luister ik meer of iets muziekaal klinkt en overkomt i.p.v. me bezig te houden met het toepassen van delay om looptijdsverschillen tussen mic's op te lossen . Heb ik meestal geen tijd voor .

Dit zijn dan inderdaad echt fase problemen en niet polariteit zoals het begin van dit topic .

Comment

• dwali
                          • Jun 2002
                          • 92

Originally posted by keenoncoolstuff
                          Bij een faseverschuiving verplaats je het signaal ten opzichte van de tijdsas, bij een fasedraaiing keer je de polariteit om.
                          What's in the name.. in mijn ogen is 180gr (of nog duidelijker 30gr..) fasedraaiing nogsteeds time-gerelateerd..

Ik zou voor de duidelijkheid dan ook de term "polariteit-switchen" gebruiken als het om het inverteren gaat..
                          For those about to rock, we salute you...

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Originally posted by keenoncoolstuff

Groet, Rob.
                            Nee, dat klopt, een faseverschuiving is meestal ook frequentie afhankelijk en dat is een fasedraaiing meestal niet.

Comment

• VANEENBERGEN
                              • Sep 2003
                              • 187

je mag de "meestal" in beide gevallen weg laten. het is altijd het geval in beide situaties.
                              Joost van Eenbergen
                              ELC lighting

Comment

Working...