Hoe zouden jullie dat doen (Percussie mic-en)
Collapse
X
-
Oke, de beta 98 en/of opus 87/88 lijkt me een goede keuze voor de conga.
Gevoeliger en ook omdat ik deze bij kleinere gigs, niet in rack maar iets schuin tussen m'n knieƫn houd en altijd ruzie heb met een losstaande mic standaards
Ik mag ze gelukkig eerst uitgebreid gaan proberen.
Het verschil tussen de beta 98 en opus 87/88 is oeps, meer dan 2 x de prijs.
Ben reuze benieuwd of dat verschil hoorbaar zal zijn
.
Voor de bongo's:
1 sm57 tussen in moet wel gaan lukken omdat deze zelden zacht worden geraakt.
Cajon:
wordt of een dpa 4061 of een grensvlak.'k ben nog aan het experimenteren.
(Meinl heeft een speciale montage set om een grensvlak aan de achter buitenkant te monteren of dit werkt geen ID) info met dank aan dit forum.
Djembe:
waarschijnlijk dpa 4061 ook omdat ik er vaak super zacht op speel en meer gebruik voor diep laag en wrijfen aaien G-notes accenten etc.
Enige zorg is of het laag goed mee genomen wordt.
@ ;-) Salsa, super dat je het ook uit een hoek van de muzikant bekijkt .
Udu:
Close miced. Rode n3 (condensator) eigenlijk een home studio mic.
Maar deze doet het erg goed, en ik heb er nog 2 liggen
Voor OH's :
heb ik nog 2 mached pair SE se4 liggen, in m'n home studio-tje echt super, live moet nog gaan blijken.
En ik overweeg om de fiber conga's thuis te laten,
en m'n custommade Stiggelbout set (Warning: sluikreclame, erg leuke zaak) te houden .
En tja de timb's:
voor de technieker een set oordoppen
Voor grotere zalen kan er altijd sm 57's worden bijgezet,voor een hele kleine ondersteuning.
Vdrum:
spreekt voorzichzelf 2 DI's
Nog nix definitief gekocht dus brand maar los
@ MusiQman gave slagwerk setup, ziet er super strak uit.
ff of topic: ook in alle hoeken van het huis trommel en ramelbaar spul?
Comment
-
Hahaha van huis uit drummer. De percussie set staat deels in de oefenruimte paar kilometer verderop. De rest en mn drumkit etc. staat in mn eigen oefenstudio.
Hier thuis valt het eigenlijk mee (alleen een paar stokken, oefenpad een een gesigneerde foto van Gadd)
Ik heb trouwens geen d.i's voor mn dtx. Die zijn eigenlijk altijd wel aanwezig en vond het zonde daarin te investeren. Mischien als ik de mixer ga aanschaffen alsnog (een Rockbox bijv)Drummer en techniek freak.
_____________________________________________Comment
-
Over wat voor een budget praten we eigenlijk?
Had in het begin het idee dat het allemaal een beetje kostenefficient moest, maar als je over DPA begint lijkt me dat dat wel overboord mag, of niet?
Ik maak zelf Ć©rg dankbaar gebruik van Earthworks SR-25's [KLIK]... die zijn echt geweldig voor percussieve geluiden ! Heel goedkoop zijn ze niet, maar klankmatig kunnen ze zich makkelijk meten met mics die nog vƩƩl duurder zijn. Beetje zoeken en je hebt een stereo-paar voor € 1000,-.
Een Udu vind ik een instrument waarbij het loont er een Ʃcht mooie mic bij te zetten. Liefst een met een beetje warme klank van zichzelf. Denk aan de genoemde SR-25, 414 wellicht, KM140 kan ook. De NT3 die je noemt ken ik niet uit eigen ervaring, doet me qua uiterlijk nogal denken aan die oude AKG C1000's...
Die Beyer clips zou ik gewoon zsm eens uitproberen... Ʃrg veel waar voor het geld (als ik een keer een tourtje met veel percussie heb zou ik er bwvs zo 6 kopen) en je zult er echt meer dan goede resultaten mee halen... maar als je echt serieuze shows doet waarbij de percussie een heel prominente rol speelt wil je voor de kern van je setup (Conga's dus
) wellicht toch net effe iets beters.
In de prijsklasse van de Beta 98 (wat een goede optie is, zoals eerder gezegd) heb je ook nog de DPA 4099 [KLIK]... hier moet ik eerlijk bij zeggen dit nog nooit uitgeprobeerd te hebben op conga of andere percussie. Ik had er twee op een tourtje, maar die gebruikte ik voor viool en akoestische gitaar. Mijn ervaringen bij die bronnen doet me in ieder geval deze suggestie maken, was er hƩƩl blij mee...
Persoonlijk heb ik tot op heden altijd de beste resultaten gehaald met 2 mics voor een Cajon (vooral in een pop-setting, ook theater). Een condensatortje aan de voorkant geeft dat tikken en schuifelen met de vingers net effe wat lekkerder weer dan een mic aan de binnenkant. Ik zet die dan op een tafel-statiefje 40-50 centimeter voor de Cajon op de grond. Voor de oempf doe ik niet moeilijk: Beta 52 oid in het gat. In de mix maak ik dan vooral gebruik van het condensatortje (ATM450 in mijn geval... ook Ʃrg mooi
), met de onderkant aangevuld door de B52.
Weer een paar suggesties erbij
...
Ik zou overigens proberen zo veel mogelijk voor clip-mics te gaan (of mics icm rim-mount houder), dat werkt vele malen fijner dan losse statieven... maar die conclusie had je zelf ook al getrokken. Die waaier zal helaas niet voor alle mics op kunnen gaan, maar met een beetje creativiteit kom je een heel eind denk ik. Zelfs je 'klein percussie condensator' zou je bijvoorbeeld kunnen overwegen met een LP The Claw (oid) aan je rack te bevestigen.
Hopelijk kun je er wat mee! Succes!Last edited by berolios; 13-01-11, 22:09.Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."Comment
-
DPA heeft voor iets van ā¬6,00 een grensvlakrubbervlak waarin je o.a. de
4061 kunt plaatsen (wel ff gridje afnemen om ingang van de 4061
te bepalen). Heb hier erg goeie ervaringen mee!
grtzWeest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!Comment
-
Dank je Berolios voor je suggesties,
Volgens mij heb ik het nog niet over een klein budget gehad,
Kosten efficiƫnt wel natuurlijk.
Waar het kan met 1 ipv 2 ...., tuurlijk. En ik zet ook geen dpa op m'n triangel
Maar liever een handje vol goed spul, dan een kist vol mic's wat niet klinkt.
Ik koop ze ook niet allemaal in 1 x tegelijk, maar op volgorde van belang.
Conga's eerst - cajon 2e enz. Wel hoop ik binnen 1,5 jaar compleet te zijn.
En ik probeer de mic's zo aan te schaffen dat ze eventueel wisselbaar zijn voor m'n home studio-tje of drumset.(al valt dat niet mee met die verschillende karakteristieken)
Die Dpa 4099 is interessant, want ik speel ook nog samen met een akoestisch gitarist (nylon snarig). Wil absoluut geen inbouw mic , lijmen gat boren etc . Snap je dat nou
We hebben deze dpa 1 x mogen gebruiken op gitaar bij een theatervoorstelling, klinkt echt goed. Wat ie op slagwerk doet gewoon testen denk ik. (prijzen liggen onderling haast gelijk).
Tja Eartwork's..., ik denk dat je rs 25 bedoelde, da's echt mooi spul.
Demo drumset:
Misschien in de toekomst, eerst die SE's maar eens uitproberen.Comment
-
Ik heb erg goede ervaringen met sE. Maar alleen in mijn homestudio.
Dus qua podiumgedrag kan ik niets zeggen.
Als je de attack van een cajonwil aanvullen kun je live een piezo contactelementje overwegen. Het basisgeluid van de microfoon verrijk je dan met een frisse attact die vrijwel rondzingvrij is.
voorbeeld
otherinstruments-enlekker belangrijk!Comment
-
Tsja, ik weet het ook niet hoe ik bij dat budget kwam... short circuit
Nee hoor.. SR-25
... heb ze zelf ook
SR25 | Earthworks Audio
Ik denk dat het een goede aanpak is eerst met je congas te beginnen inderdaad.
Check 4099, Beta 98 en Opus 87/88... daar zul je best een leuk smaakje tussen vinden. Al deze mics zijn zeker ook in andere situaties te gebruiken, no problem. Het ligt er aan beetje aan wat je allemaal doet, maar als het om nuance en accurate weergave gaat denk ik dat je met de 4099 de meest universele mic te pakken hebt, ook inderdaad op viool, gitaar, etc, etc... wellicht trouwens ook een goede optie voor jouw Udu (!), zo'n 4099.
Succes ermee maar weerEinstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."Comment
-
Haha je hebt gelijk, niet goed gekeken.Nee hoor.. SR-25
... heb ze zelf ook

De opus 87/88 geloof ik wel, 'k heb ze regelmatig door geluidslieden op m'n toms geklikt gehad. (ze zijn wel moeilijker te raken dan die e 604)
Ik kan de dpa's kosteloos uitproberen, dus weinig risico dat ik de verkeerde koop.
'k ben er volgens mij wel helemaal uit.
Allemaal reuze bedankt voor de info.Comment
-
Overigens, het prijsverschil tussen de verschillende 4099 versies zit 'm uitsluitend in de klem. Vaak kun je voor een of twee tientjes een extra klem erbij kopen, zou ik zeker doen als je de mics op meerdere bronnen wilt gaan inzetten... los kosten die krengen best veel geld...
Succes ermee !Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."Comment
-
Ook een mooie manier van uitversterken: 1 pzm geplakt op de borst van de percussionist.
Moeten de omstandigheden uiteraard wel goed voor zijn.Spelingvouten onder voorbehout...Comment
-
Dan moet je niet te veel heen en weer rennen,denk ik.
Met dit type eigenlijk nog geen ervaring.
Van het ene antwoord komt vaak weer een nieuwe vraag ,
Heeft iemand ervaring, met de E 901 als kick microfoon? Live /studio
Misschien kan ik deze zowel voor cajon als kick gebruiken. (2 mogelijkheden voor de prijs van 1 zeg maar )
Anders moet ik het een x tijdens een soundcheck uitproberen.
Maar de ervaring leert dat een technicus altijd tijd te kort heeft voor een expirience.
Comment
-
Geen ervaring mee eerlijk gezegd, over het algemeen kun je stellen dat de nieuwe (!) Evolutions (dus beginnend met een 9) vaak erg goed klinken.
Ligt aan je smaak, mijn default kick (en gat-cajon) mic is een Shure Beta 52.Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."Comment
-
Comment

Comment